Spring naar bijdragen

Garmin GPSmap66st


Bart

Aanbevolen berichten

Wie weet of je op de GPSmap66st de AA batterijen intern kan opladen met een usb kabel? Volgens mij alleen de batterijpack. Zou mooi zijn als dat zou kunnen. Ik heb het geprobeerd maar het lukte niet, misschien doe ik wat fout.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar volgens mij kan dit wel op o.a. de GpsMap64. Deze gps heeft daarvoor een schakelaar/sensor midden in het batterij vak.

Als je een officiële Garmin batterij-pack hebt, dat zit om die 2 batterijen een houder, die deze schakelaar indrukt als het pack geplaatst is. Hierdoor 'weet' de gps dat de oplaad modus gebruikt kan worden. Volgens mij heb ik ooit een YouTube filmpje gezien, waarin iemand 2 oplaadbare ( losse batterijen ) m.b.v. tape ( en een 'bodem' plaatje ) zo vast zet, dat de schakelaar wordt ingedrukt als het setje geplaatst wordt. Voor meer informatie, zie ook dit YouTube filmpje ( dit filmpje is wel gemaakt toen de 66 nog niet bestond ) of dit filmpje.
Verder lijkt me ook belangrijk wat voor batterijen je wil opladen. Misschien is het een veilig keuze om dezelfde specificaties als het Garmin setje te gebruiken.

Ik weet niet of GpsMap66 ook zo'n schakelaar/sensor heeft. Als ik Google op 'GpsMap 66 battery pack' dan kan ik weinig vinden, maar als ik zo maar een handleiding open, dat staat daar dat het opladen van een ( optioneel ) pack wel mogelijk is. En als ik verder lees dan vind ik : "Battery Type: Allows you to change the type of AA battery you are using. NOTE: This setting is disabled when the NiMH battery pack is installed.".
GpsMap66 heeft dus wel een battery pack schakelaar/sensor.

bewerkt door Linkalovers
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja is gelukt, plastic kaartje ( bvb. oud bankpasje ) op maat geknipt en op de bodem gelegd over de button heen en de batterijen tegelijk in het vak gedrukt. USB kabel eraan en je ziet meteen dat hij gaat opladen. Nu hoef je de batterijen er niet meer uit te halen om ze op te laden. Met dank aan "Linkalovers'' 

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let wel dat het laden van twee batterijen in serie (wat dus gebeurt in de GPS) minder goed is voor de batterijen. Zodra een van de twee batterijen minder goed presteert zal daardoor ook het opladen van de wel goede batterij slechter gaan. Het is namelijk voor de lader niet mogelijk om 'te zien' dat een van de twee batterijen slecht is.

Het is dus beter voor de levensduur van de batterijen om ze op te laden in de lader die per batterij oplaadt. Of in elk geval dit af en toe te doen met batterijen die je per set oplaadt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Linkalovers:

Zelf twijfel ik nog of ik dit ook eens ga proberen, want ik laad batterijen pas op als ze helemaal leeg zijn.

Voor moderne NiMh batterijen is het totaal niet zinvol om met laden te wachten tot ze vrijwel leeg zijn. Het meeste lijden deze batterijen als ze bijna leeg zijn en als ze bijna vol zijn. Voor de langste levensduur zou je ze tussen de 30% en 70% geladen moeten houden :)

(Leegmaken van de batterijen was nodig bij NiCd batterijen, om het geheuegeneffect te voorkomen. Dit soort batterijen kom je echter nauwelijks ergens meer tegen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Linkalovers:

...Zelf twijfel ik nog of ik dit ook eens ga proberen, want ik laad batterijen pas op als ze helemaal leeg zijn.

 

3 minuten geleden zei kalkendotters:

Voor moderne NiMh batterijen is het totaal niet zinvol om met laden te wachten tot ze vrijwel leeg zijn. Het meeste lijden deze batterijen als ze bijna leeg zijn en als ze bijna vol zijn. Voor de langste levensduur zou je ze tussen de 30% en 70% geladen moeten houden :)

(Leegmaken van de batterijen was nodig bij NiCd batterijen, om het geheuegeneffect te voorkomen. Dit soort batterijen kom je echter nauwelijks ergens meer tegen)

Laat ik het anders omschrijven: ik laad de batterijen pas op, als de gps meldt dat ze leeg zijn en ze dus vervangen moeten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt of iedere fabrikant iets anders in de batterijen inbouwt.

Als ik de batterijen oplaad voor de drone en ze dan laat liggen zullen ze na 3 dagen gaan ontladen tot 20%.

Volgens dit principe zou je batterijen na het opladen direct in een apparaat moeten steken en in gebruik moeten stellen.

De AA batterijen zal ik pas gaan laden net voor het moment dat ik denk ze te gaan gebruiken zoals reserve tijdens het cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei harrie:

Als ik de batterijen oplaad voor de drone en ze dan laat liggen zullen ze na 3 dagen gaan ontladen tot 20%.

Dat zijn wel Li-Po accu's natuurlijk. Wel even iets anders dan NiMh-batterijen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei kalkendotters:

Let wel dat het laden van twee batterijen in serie (wat dus gebeurt in de GPS) minder goed is voor de batterijen. Zodra een van de twee batterijen minder goed presteert zal daardoor ook het opladen van de wel goede batterij slechter gaan. Het is namelijk voor de lader niet mogelijk om 'te zien' dat een van de twee batterijen slecht is.

Het is dus beter voor de levensduur van de batterijen om ze op te laden in de lader die per batterij oplaadt. Of in elk geval dit af en toe te doen met batterijen die je per set oplaadt.

Oké, maar wel fijn dat het kan, voor bvb. als je op vakantie je oplader bent vergeten of je hangt hem op de USB aansluiting van een elektrische fiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Als je een verbruikstoestel hebt (in dit geval een mapgps 66st) met 2 of meer AA (of AAA), en de accu’s zouden leeg zijn, is er altijd maar 1 accu/batterij die leeg is. En inderdaad zoals hier ook boven beschreven.

Het beste is toch om de batterijen/accu’s ‘los’ op te laden met een oplader. Heb zelf eneloop accu’s, vind deze super icm de Maha oplader. Deze lader kan de accu ‘gezonder’ maken.

Dus om de accu’s aan elkaar te koppelen om ze intern op te laten laden is een minder goed idee, ook als je de lader vergeten bent. Koop dan nieuwe niet oplaadbare AA in een winkel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...