Spring naar bijdragen

GPS satellieten


Blade21

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk, of is het al eens voorgekomen dat GSP satellieten kapot gaan, niet goed werken om tijdelijk uit gaan? Ik weet dat de nauwkeurigheid van satellieten wel eens terug geschroefd wordt. Dat is bijvoorbeeld gebeurd tijdens de eerste Golfoorlog. De VS wilden niet dat Saddams troepen van GPS gebruik konden maken en versleutelden een deel van de GPS info waardoor de civiele GPSr minder nauwkeurig werden. Dit was voor Europa een reden op Galileo op te tuigen. Hoe staat het daar trouwens mee? Is dat al af en kunnen er al GPS ontvangers mee werken?

Maar nu de actuele vraag. Ik ervaar deze week dat mijn O700 vreemd doet en miswijst. Dat had ik eergisteren in de Belgische Kempen en vandaag in de Duitse Eifel. Uiteindelijk heb ik GLONASS maar aangezet. Daarmee leek het opgelost.

Mijn eerste gedachte was dat het waarschijnlijk aan mijn eigen GPS zou liggen. Toen ik naar huis reed zag ik echter in de omgeving van Aken dat de GPS van mijn autonavigatie ook aangaf dat hij geen GPS ontvangst had. Dat duurde zo'n 5 minuten. Daarna had ik weer ontvangst.

Zou het kunnen dat er een satelliet storing heeft. Of kunnen onverlaten het satellietsignaal kraken en storen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dat viel vandaag wel mee.

Normaal gebruik ik GLONASS nooit. Ik heb ergens gelezen dat de standaard nauwkeurigheid van een GLONASS satelliet lager is dan die van een GPS satelliet. Maar vandaag waren ze welkom.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook wel eens een duidelijk minder goede ontvangst gehad waarvoor ik op dat moment geen goede verklaring kon vinden. Wat bij jou een rol gespeeld heeft kan ik natuurlijk niet zeggen, maar in dit overzicht kun je zien of er met de satellieten iets aan de hand is (bv. onderhoud).

Over mogelijke oorzaken kun je hier meer lezen, o.a.:

Citaat

Why does GPS sometimes show me in the wrong place?

Many things can degrade GPS positioning accuracy. Common causes include:

  • Satellite signal blockage due to buildings, bridges, trees, etc.
  • Indoor or underground use
  • Signals reflected off buildings or walls ("multipath")

Cartoon of GPS signals being blocked and reflected by buildings

Far less common causes may include:

  • Radio interference or jamming
  • Major solar storms
  • Satellite maintenance/maneuvers creating temporary gaps in coverage
  • Improperly designed devices that do not comply with GPS Interface Specifications

In many cases, a device's GPS hardware is working fine, but its mapping software is faulty. For example, users are often misled by:

  • Incorrectly drawn maps
  • Mislabeled businesses and other points of interest
  • Missing roads, buildings, communities, etc.
  • Incorrectly estimated street addresses

The U.S. government cannot correct mapping errors in consumer devices. Please report them to the responsible parties using the links in our Address, Route, and Map Problems section.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb overigens net gelezen dat Galileo pas in 2021 voor iedereen beschikbaar is.

Ik ben bekend met objecten die je ontvangst kunnen bemoeilijken. Dat is dan ook geen verrassing maar die situaties speelden daar niet. Dat was juist het vreemde. En het feit dat mijn auto navigatie ook problemen had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nope; heeft er niets mee te maken.

De diverse satelietsystemen (GPS, Glonass, Beidoo, Galileo ) doen helemaal niets met het aardmagnetisch veld. (behalve dan er doorheen vliegen, en de banen van de satelieten worden voortdurend gecontroleerd en de gegevens aangepast)

Het enige waarop het invloed heeft is het optioneel aanwezige magnetische kompas in de GPS, maar dat blijft gewoon naar het magnetische noorden wijzen; ongeacht waar het magnetische noorden vandaag toevallig is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als er bij een cacheopdracht geprojecteerd moet worden, dan zou een echte geocacher er altijd bij zetten of het met het magnetische noorden moet of het werkelijke noorden 
nu wijkt hier in Nederland het magnetische noorden ongeveer 2 graden af van het werkelijke noorden dus op korte projecties maakt het niet heel veel verschil waar je uitkomt

net als elke oprechte cacheplaatser als er gestapeltelt moet worden, dat het tot 1 cijfer gereduceerd moet worden of niet,
net als elke oprechte cacheplaatser vertelt een ij voor een i en een j gerekend moet worden of als een y,
net als elke oprechte cacheplaatser ook altijd een hint op de juiste plek op de cachepagina zet waar de cache zich bevind

vroeger was een van de meest gestelde vragen op dit forum "hoe werkt een projectie" 
maar tegenwoordig worden er niet veel multy's gemaakt, die worden niet veel bezocht dus ook niet veel meer projecties gebruikt in cacheopdrachten, dus niet veel meer gevraagd op dit forum
laat staan dat mensen iets afweten van het magnetische noorden en werkelijke noorden 
laat staan dat ze iets afweten van het spelletje geocachen

 

Barny
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Wat extra informatie ( ook het filmpje is interessant ) :

...De magnetische noordpool, de plek waar een kompas naartoe wijst, is bezig met een mysterieuze verschuiving. Hij verschuift zo snel, dat alle kompassen en meetinstrumenten aangepast moeten worden. Vandaag is de deadline voor wetenschappers om dat voor elkaar te krijgen, zodat het 'World Magnetic Model', waar alle navigatiesystemen mee werken, weer up-to-date is...

Bron

 

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Bedankt voor de aanvullende achtergrondinformatie. De laatste tijd heb ik geen problemen meer gehad. Het zal wel een tijdelijke glitch geweest zijn.

Maar ik hou het in de gaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...