Spring naar bijdragen

Ettrex 30X Of Etrex Touch 25 - Wie Helpt De Knoop Doorhakken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Na een aantal caches gevonden te hebben met mijn smartphone (en een paar ook niet) heb ik besloten dat cachen leuk genoeg is om er wat geld in te investeren. Belangrijkste argument voor een echt cache-apparaat: ik speur samen met onze zoon van 5,5 en no way dat ik hem met mijn telefoon door het bos laat struinen.

Nu zie je met die gps-en door de bomen het bos niet meer. Uiteindelijk heb ik de keuze min of meer teruggebracht tot 2. (Al sta ik nog steeds open voor andere suggesties - vooral goedkopere opties.)

eTrex 30x en eTrex Touch 25. (Ongeveer) even duur, deels dezelfde specs (elektronisch kompas, even groot) Maar ook wat verschillen. Touch heeft een iets groter scherm en meer geheugen. Dat spreekt me aan.

Maar ik vraag me af of het touchscreen kwetsbaarder is dan de 'ouderwetse' variant. Ook las ik ergens dat de Touch wellicht slechter bereik heeft (scherm voor gps-ontvanger?) en dat de batterijen minder lang mee gaan. Dat zou weer pleiten voor de eTrex 30x.

Zijn er misschien ervaren cachers die voor mijn licht kunnen werpen op de mogelijke voor- en nadelen van beide modellen?

Extra info: ik ben een 'mooi weer cacher' met jonge kinderen.

bewerkt door Wiskunde (h)aan
Geplaatst

Ik heb de etrex touch 25 gehad als een van de eerste,en onlangs terug weggedaan,om de reden dat ik het moeilijk vondt het touch scherm te bedienen,en zeker met bijna vuile of vieze

handen,maar dat kan aan mij liggen.ik heb de etrex 20 en nu pas de etrex 30x bijgekocht,omdat die meer opslag en beter scherm heeft tegenover de etrex 20.

Nogmaals dat is allemaal persoonlijk,u vraagt ervaring,ik geef ze.

Geplaatst

Fijn, bedankt. Dit soort ervaringen zoek ik juist. Dit soort dingen lees ik liever voor ik een hoop geld uitgeef dan dat ik het achteraf zelf ontdek!

Geplaatst

Ik ben ook voor de Etrex (20) gegaan, omdat het een solide apparaatje is, het prettig in de de hand ligt, ik de bediening met het pookje prettig vind en het scherm goed afleesbaar is.

Maar persoonlijke voorkeur speelt hierbij inderdaad een grote rol. Ik kan me voorstellen dat anderen het touchscreen juist prettiger vinden.

Geplaatst

Touch screen is altijd kwetsbaarder. Werkt niet goed in regen en met handschoenen aan. De Etrex 30 heeft een joystickje wat onder alle omstandigheden prima werkt. Voor mij was dezelfde keuze niet moeilijk, geen spijt van gehad.

Geplaatst

Ik heb de Etrex 20 naar volle tevredenheid. Ik vind hem erg gebruiksvriendelijk. Ik heb onlangs wel een SD kaartje bijgekocht om wat extra kaarten en caches op te zetten. Voor alleen Nederland volstond hij voor mij ook prima zonder.

Succes met het maken van je keuze, het blijft toch voor een groot deel een kwestie van persoonlijke voorkeur. Mijn vriendin heeft een touchscreen waar ikzelf helemaal niet mee overweg kan, terwijl zij juist weer niks kan met het pookje van mijn GPSr.

Geplaatst

Fijn, zulke reacties. Ik heb gaak de neiging om voor het hoogste 'gadget-gehalte' te gaan. Maar gadget = (vaak) kwetsbaar. Ik had al het gevoel dat de 30x wat dat betreft verstandiger is. Maar het voelde zo tegenstrijdig. ?

Ik denk dat jullie reacties mij wel over de streep gaan trekken.

Nog ideeën over 30x of de goedkopere 20x. Ga ik het elektronisch kompas missen? En is het verschil tussen afleesbaarheid (m.n. in zonlicht) echt noemenswaardig?

Geplaatst (bewerkt)

Het verschil tussen wel of geen elektronisch kompas is dat je mét kompas meteen ziet in welke richting het volgende waypoint ligt. Klein nadeel is dat het regelmatig gekalibreerd moet worden.

Persoonlijk mis ik het niet echt, want zoals je misschien weet kun je je gps zo instellen dat hij op het kaartscherm een trackspoor (route die je tot dan gelopen hebt) laat zien. Je weet dus waar je vandaan komt, en aan de pijl kun je zien waar je naartoe moet (ten opzichte van waar je vandaan komt).

Een goed werkend kompas heeft dus zeker zijn voordelen. Maar persoonlijk vind ik goed kaartmateriaal (dat je gewoon gratis op het internet kunt vinden) veel belangrijker dan het wel of niet beschikken over een elektronisch kompas. Maar ook hier gaat het om persoonlijke voorkeur; niet om wat beter is.

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Naast het electronische compass hebben de eTrex Touch 35 en eTrex 30x ook electronische communicatie op basis van ANT+.

Daarmee kunnen Chirps en andere sensoren ontvangen worden en kunnen geocaches uitgewisseld worden met andere Garmin apparten (die voorzien zijn van ANT+).

Geplaatst

Ik heb een Etrex 30 en ben er heel blij mee. Vooral de lange batterijduur vind ik heel fijn. Het is een stevig ding en je kunt er heerlijk lang mee op pad.

Ik vind zo'n kwetsbaar touchscreen niks.

Succes met je keuze!

Geplaatst

Ik heb de Etrex 10 en de 20 gehad en ik ben nu de blije bezitter van een Etrex touch 35.

Over de 10 en 20 niets dan lof beide goede GPS'en en nooit problemen mee gehad.

Toch gekozen voor een 35 Touch, omdat ik ten eerste een gadgetfreak ben en ten tweede omdat ik vaak cache op de fiets en dan de GPS in een houder op het stuur heb.

Een touchscreen is dan makkelijker te bedienen en ook is de 35 duidelijker af te lezen in het zonlicht.

De batterijen gaan idd iets korter mee dan bij de 10 en de 20, maar dat is een bekend gegeven van touchscreen apparaten.

De nauwkeurigheid is dan wel weer heel goed, maar bij moderne GPS'en mag dat ook geen probleem meer zijn.

Wat ik ook in het voordeel vind spreken van de 35, is dat de bediening kinderlijk eenvoudig is en dat er standaard bruikbare kaarten op geïnstalleerd zijn.

Over het touchscreen heb ik een transparant shield gekocht voor een extra stukje stevigheid.

Ik hoop dat je iets aan mij ervaringen hebt en succes met jouw keuze.

Geplaatst

Over pookje of touchscreen kun je veel zeggen - laat de eigen voorkeur prevaleren.

Wat betreft de batterijen: met een paar goede oplaadbare batterijen (Eneloop Pro 2450mAh) kan ik ook met een touchscreen (Dakota 20)een hele dag cachen.

Geplaatst

Ik heb in het verleden altijd de garmin legend gehad (verschillende uitvoeringen) en sinds een half jaar de etrex 20 (vergelijkbaar met die legend). Geen van die apparaten had een elektronisch kompas en in de 13 jaar dat wij nu geocachen heb ik dat kompas nog nooit gemist. Precies zoals Peetee ook al uitlegt. Het maakt alleen verschil als je stil staat. Bij een GPS met kompas, weet je meteen waar het noorden ligt. Bij een gps zonder, gaat je "loop-pijltje" pas in de juiste richting staan als je beweegt. Maar als je de track aanzet en je ziet waar je vandaan komt, is het geen probleem.

Succes met je keuze.

Spirit

Geplaatst (bewerkt)

En zelfs een elektronisch kompas werkt niet feilloos. Vaak genoeg gehad dat het pijltje pas de goede kan aangaf bij het lopen. De volgende keer is een elektronisch kompas zeker geen pre voor mij (en tevens mag je regelmatig het kompas kalibreren na batterijwissel).

bewerkt door Barry
Geplaatst

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, ik neem de ervaringen mee. Zoon en ik rijden morgen even naar de outdoor winkel om beide modellen even in handen te hebben.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...