Spring naar bijdragen

Stip Op De Kaart Leeft Nog Steeds


Blutch

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

De bovenstaande link geeft de nog actieve stippen weer. http://coord.info/GC3QGPK was de allereerste, maar is hernoemd nadat de stiplocatie is gewijzigd.

Ik heb nog steeds geen idee waardoor of door wie de locatie is gewijzigd.

Het kadaster heeft er in ieder geval niets mee van doen, maar ook bij GoogleMaps kwam ik niet verder.

Desalniettemin heeft het initiatief aardig navolging gekregen. Een enkeling gruwelt ervan. Het zij zo. :clown:

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kadaster heeft er in ieder geval niets mee van doen, maar ook bij GoogleMaps kwam ik niet verder.

Er werkt(e) ongetwijfeld een programmeur bij google die een algoritme heeft geschreven die bepaalt waar het middelpunt van de naam moet komen. Dat zou kunnen zijn op basis van het geometrisch zwaartepunt van de bebouwde kom. Maar als de programmeur bijna overspannen was doordat hij de deadline al met twee maanden had overschreden, dan zou het mogelijk zijn dat hij in tijdnood voor een meer quick and dirty oplossing heeft gekozen. In dat geval zou het zomaar kunnen dat de oostcoördinaat het midden is van het meest westelijke puntje en het meest oostelijke puntje van de bebouwde kom, terwijl de noordcoördinaat het midden is van het meest noordelijke puntje en het zuidelijke oostelijke puntje van de bebouwde kom. Tussen deze twee uitersten zijn nog een aantal varianten te bedenken die makkelijk programmeerbaar zijn.

 

Je zou dit kunnen onderzoeken aan de hand van plaatsen met vreemde vormen, zoals lintdorpen in de vorm van een hoefijzer, of een langgerekte druppel.

 

De gegevens over de bebouwde kom zijn waarschijnlijk afkomstig van het kadaster. Een stip op de kaart zal dan van plaats verspringen als er een nieuwe wijk of industriegebied wordt bijgebouwd. De vraag is dan op welk moment de gegevens worden aangepast. Op het moment van planning, bij de start van de realisatie of bij de oplevering. De gegevens van de bebouwde kom zijn van belang voor de handhaving van de verkeersregels, hetgeen anders is binnen en buiten de bebouwde kom. De vraag is ook met welke frequentie de gegevens van het kadaster worden aangeleverd aan Google. Bij andere kaartleveranciers werken andere programmeurs, en die zullen allemaal wel een verschillend algoritme hebben.

 

Opmerkelijk dat juist een quick & dirty algoritme de cacher buiten de bebouwde kom zou kunnen brengen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant, dus ik ga direct op onderzoek uit.

En dan signaleer ik iets aparts.

Klarenbeek valt onder twee gemeenten, voor de helft onder Apeldoorn en voor de andere helft onder Voorst.

Zoek ik in Google Earth eerst Apeldoorn en vervolgens Klarenbeek, dan ligt het zwaartepunt ergens anders dan wanneer ik eerst Voorst en vervolgens Klarenbeek zoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant, dus ik ga direct op onderzoek uit.

En dan signaleer ik iets aparts.

Klarenbeek valt onder twee gemeenten, voor de helft onder Apeldoorn en voor de andere helft onder Voorst.

Zoek ik in Google Earth eerst Apeldoorn en vervolgens Klarenbeek, dan ligt het zwaartepunt ergens anders dan wanneer ik eerst Voorst en vervolgens Klarenbeek zoek.

De programmeur moest die dag eerder naar huis waarschijnlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zolang de "stippen" "carpool" en meer van die fantasieloze zooi nog steeds leeft, is geocaching ten dode opgeschreven

 

"When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot." – briansnat

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cuijk is de afgelopen jaren, sinds de Stip op de kaart in de Stationsstraat behoorlijk uitgebreid naar het Noorden. Als uitgegaan zou worden van het zwaartepunt dan had de verschuiving van de Stip veel groter moeten zijn en zou daarnaast niet zo mooi op het midden van een plein zijn uitgekomen.

Dus Googlegerelateerde kaartprogramma's lijken toch op een andere basis de 'middelpunten' te bepalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...