Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Meestal bestaat een Multi uit een rondje/vierkantje door het bos van parkeerplaats tot parkeerplaats en ligt de cache binnen 400 meter van die parkeerplaats.

De WP's los ik zoveel mogelijk thuis op en met behulp van het quadrant van Barny, een logisch pad en een boomstronk weet ik meestal wel waar de geocaches van tjm1706 precies of ongeveer liggen.

Overigens loop ik wel de gehele route, want die is altijd de moeite waard.

tjm, is de bedoeling van dit topic om ons te helpen of misschien ook om tips te krijgen hoe jij jouw volgende Multi beter kan beschermen tegen slimmigheidjes?

Geplaatst

... en ligt de cache binnen 400 meter van die parkeerplaats.

En dat gegeven gebruik ik dus vaak als ik onderweg ergens de mist in ben gegaan.

Ik loop dan terug naar de auto, en kijk dan de laatste 500 meter goed om me heen om zo uit te vinden waar de cache verstopt zou kunnen zijn ... Dat werkt niet altijd, maar vaak ook wel.

Geplaatst

Tegenwoordig is een DNF bijna niet meer mogelijk met al die cachepaden. ;-) Nog een tip: wacht op gillende kinderen en volg het orkest op veilige afstand tot de cache. (Ook mogelijk met schichtig kijkende "wandelaars", vaak in GI Joe kleding).

Geplaatst

Dank jullie wel - de tips staan in het docje.

@Odlaniger: Waarom dit onderwerp?

• Het is een boeiend onderwerp waar m.i. nog niet veel over geschreven is. (Over het oplossen van mysteries kon ik veel meer vinden).
  • Delen is leuk - we leren van elkaar. Er zijn geocachers die veel handiger zijn in het creatief oplossen van multi's dan ik.
  • Ga ik mijn multi's meer 'odlaniger'-proof maken? Ik zal er iets meer rekening mee houden. Geocachen is voor de lol, dus wanneer iemand op een andere manier plezier beleeft aan een geocache is dat prima. Natuurlijk vind ik het leukste dat geocachers zelf de geocaches oplossen, want dan beleef je het meeste plezier.

Verder ben ik bezig met het maken van een slimme Android app. Wat ik maar kon verzinnen en handig is, zit in de App. Bovenstaande technieken worden steeds meer toegevoegd of verder verbeterd.

Geplaatst

En ... wanneer je een beetje mazzel hebt, dan heeft de CO een foto gemaakt van een waypoint of eindlocatie ... met de locatie daarin. Deze informatie is beschikbaar in de foto als 'Exif' data. Dus dan kun je meteen naar die locatie lopen :notworthy:

Geplaatst (bewerkt)

- Het kan handig zijn twee multi's die een overlap hebben met elkaar te vergelijken. Dan is bv een duidelijk herkenbaar punt in de ene multi een formule en in de andere een gegeven coordinaat, en kun je daardoor de waarde van de variabelen vaststellen. Ik heb ooit thuis de eindcoordinaten van 1 multi al kunnen vaststellen met dank aan de coordinaten in de andere overlappende multi.

- Als je naar een duidelijk omschreven gebouw of herkenbaar object moet, kan vriend Google je soms helpen de locatie op de kaart te vinden.

- Google kan ook helpen met het vinden van verdwenen getallen. Ik heb het bv een keer meegemaakt dat het telefoonnummer van een natuurorganisatie was overgeplakt met een nieuw nummer, en via Google kon ik het oude nummer terugvinden.

Wat de 160 meter-regel betreft, hou er rekening mee dat er vreemde uitzonderingen kunnen zijn (oude caches, gesjoemel door CO, e.d.). Ik heb samen met vrienden een multicache gedaan die uiteindelijk op 100 meter van een traditional bleek te liggen. We waren erover aan het discussieren of de uitgerekende eindlokatie wel kon kloppen vanwege de geringe afstand tot de traditional, maar uiteindelijk waren we toch gaan kijken omdat andere variabelen minder logische plekken gaven.

bewerkt door TuuronTour
Geplaatst (bewerkt)

Nog een paar cachetrucjes:

1. Met de introductie van de kaarten op de gps (jawel, ik ben nog van de tijd dat de gps die nog niet had ...) kun je al gauw inschatten of de berekende plek van het volgende wp klopt. En wel door op de kaart te bekijken of het volgende wp vlak langs een pad of een kruispunt van paden is. Is dat niet het geval: reken dan de boel nog maar eens na ...

2. Als de afstand tussen het huidige en het volgende wp ineens sterk afwijkt van die tussen de vorige wp's, ook dan moet er een belletje gaan rinkelen.

3. Als je bij de start merkt dat je toch dat meetlint bent vergeten, terwijl dat toch zo duidelijk in de cachebeschrijving stond, vraag je dan eens af welke zaken je bij je hebt waarmee je wel zou kunnen meten. Het zou bv. zo maar kunnen dat je weet (of uit kunt vinden op je smartphone) hoe hoog en breed dat A4-tje is dat je bij je hebt.

Of als je weet dat de spanwijdte van je armen ongeveer zo groot is als je lichaamslengte, dan kun je ook dat gegeven gebruiken.

bewerkt door Peetee
Geplaatst (bewerkt)

Gaaf ... we zijn bezig om samen wat moois maken! De meeste hints zijn overgenomen.

Bedankt!

De nieuwste versie (nu blijft alles in dezelfde file staan). Helaas kan ik deze versie niet in mijn eerst POST zetten.

bewerkt door tjm1706
Geplaatst

Leuk en bruikbaar overzicht voor mensen die wel wat slimmigheidjes kunnen gebruiken! Ik vermoed dat er nog wel aanvullingen komen.

Er is echter wel een verschil tussen thuis slim zijn of in het veld. Thuis beschik ik over meer "tools". In het veld beschik ik niet over internet.
Virtueel loop ik nog wel eens vast, maar dan ga ik de volgende dag verder. Als ik de cache fysiek loop, dan wil ik hem graag dezelfde dag vinden.

Ik geef nog een slimmigheidje prijs, maar wel een lastige.
GC2KG1D (inmiddels gearchiveerd).
Een mysterie die je moet leiden naar het eerste WP. Ik kwam er met de flight-simulator niet uit, tien keer neergestort.
De cache-eigenaar kennende heb ik geprobeerd te denken zoals hij. Waar zou ik het WP hebben geplaatst als ik hem was?
Welke straat in Apeldoorn lijkt op een landingsbaan?
Goed geraden en dus gevonden.

Oftewel, probeer de cache-eigenaar te doorgronden.

De bijbehorende niets verradende foundlog:

"Een uitdagende opdracht, die des te meer voldoening geeft als je hem hebt uitgevoerd.
De afgelopen dagen veel vlieguren gemaakt, maar de landingsbaan gaf zich niet zomaar prijs. Zal wel door het mistige weer komen. Vandaag weer een tijdje rondgecirkeld en toen ten einde raad maar op de automatische piloot gaan vliegen. En die had meer ervaring dan ik, hij zette mij netjes neer op het einde van de baan. Daar was het aardig druk, ik heb drie piloten zien stoppen om nou juist daar hun blaas te legen. En daar sta ik dan op een vreemde plek zogenaamd mobiel te bellen, opvallen deed ik toch al. Een behulpzame stewardess met een mooie ketting om wees mij de Black Box en toen op mijn tweewielig stadsvliegtuigje verder getaxied naar de geheime plek. Daar was het gelukkig een stuk rustiger, geen grondpersoneel, en zo kon ik onbespied met een voldaan gevoel mijn naam in het gastenboek schrijven."

Geplaatst

Mooi log Od! Je hebt er nog 1 van me tegoed ?

Wel grappig, sommige genoemde slimmigheidjes hebben wij met vallen en opstaan zelf ook ontdekt. Benieuwd wat nog volgt. Leuk draadje!

Geplaatst

Soms kun je aan 'reverse' geocaching doen. Dat wil zeggen: het volgende waypoint gaan zoeken zonder dat je de coördinaten weet en op basis van de daar bepaalde coördinaten de waarde van een variabele bepalen. Als er sprake is van een duidelijke route, hints bij de waypoints of duidelijke zoekpaadjes wil dat wel eens lukken.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...