Team Aragorn Geplaatst 23 maart 2015 Geplaatst 23 maart 2015 Bij het plaatsen van een cache, hoort meestal na een (lange of kortere) tijd ook het archiveren. Soms gebeurt dat op een voor de hand liggend moment: de doos is gejat en de plaatser schat in dat herplaatsen weinig zin heeft. Of de plaatser stopt met geocaching en doekt al zijn uitstaande caches op. Wat als je vindt dat je eigen route steeds minder interessant wordt? Deze maand ben ik begonnen met het nalopen van mijn Vlindertuincache; hij zou van 1 april tot 1 oktober (het vlinderseizoen) actief moeten zijn. En ik werd niet blij van mijn eigen route! Op twee WPs is zoveel gesnoeid dat de plek waar de veldpuzzel verborgen was, ontzettend in het zicht ligt. Op één WP is - ook vanwege snoei - de opdracht niet meer uit te voeren. Een vervangende veldopdracht is hier niet zo makkelijk te bedenken en een alternatieve plek voor de originele opdracht is in de directe omgeving ook al niet te vinden. Op één WP is de opdracht lastig te doen omdat de naburige naaldbomen bijna geen lage takken meer hebben. En het grootste probleem: in het bos waar de route doorheen loopt, komt bijna 100% zeker deze zomer een nieuw fietspad, en twee WPs liggen pal aan het beoogde tracé. Op een route met acht WPs zijn er nog twee plekken die echt geschikt zijn voor een WP zoals ik het ooit voor ogen had. Eigenlijk vind ik dat de route, als ik 'm toch nog actief maak, niet meer de kwaliteit biedt die ik zelf voor ogen heb. In het veld merk ik bij caches van anderen wel vaker achteruitgang. Infobord verdwenen dat nodig was om een vraag te beantwoorden -> het antwoord wordt er in de beschrijving bij gezet. En zo kan ik natuurlijk ook te werk gaan. Op het ene punt waar echt geen opdracht meer uit te voeren is, het antwoord in het doosje stoppen en bij de rest van de WPs afwachten waar het schip strandt. Maar heb ik dan nog wel plezier, als plaatser zijnde? Het idee is iets moois aan te bieden en de cachers krijgen iets tweederangs. Hoe zien andere plaatsers dit probleem? 1
hellsinki Geplaatst 23 maart 2015 Geplaatst 23 maart 2015 ik leg zelf liever iets goeds dan half werk. heb voor mijn nieuwe multi een aantal back-up waypoints gemaakt in een 'schaduw' multi voor het geval dat een bepaald wp wegvalt zodat ik makkelijk een geschikt nieuw wp kan invoegen. zelf vind ik het iets wat slordig als er een wp verdwenen is en de benodigde gegevens worden in de listing gezet. als dit van tijdelijke aard is kan ik er wel iets bij voorstellen maar ben wel van mening dat je als co wel de verantwoordelijkheid moet nemen om dit te herstellen of aan te passen. en idd soms is archiveren wel eens de beste oplossing.
Odlaniger Geplaatst 23 maart 2015 Geplaatst 23 maart 2015 Team Aragorn, het siert jou dat je overweegt de geocache te archiveren wanneer hij volgens jou teveel aan kwaliteit inboet. Ik heb zelf acht van mijn dertien caches gearchiveerd. Enkele vanwege herhaalde vernielingen, dus het was misschien toch niet zo'n goede plek, het trok teveel snelle cachers aan. De rest heb ik gearchiveerd vanwege het feit dat het micro's waren. Die wil ik zelf niet meer zoeken en dus ook niet meer aanbieden. Voortschrijdend inzicht zal ik maar zeggen. Kort geleden liep ik een prachtige Multi waarbij één WP was verdwenen en daarom het antwoord in de beschrijving was gezet. Ik heb de eigenaar een alternatief WP aangereikt en daar heeft hij dankbaar gebruik van gemaakt. Dezelfde eigenaar had bij een andere geocache een extra hint gegeven omdat een foto niet meer klopte met de huidige situatie. Ik heb een nieuwe foto gemaakt die hij op de pagina heeft gezet. Zo kunnen we elkaar een beetje helpen iets moois in stand te houden. 1
Twentse Mug Geplaatst 23 maart 2015 Geplaatst 23 maart 2015 Als je maar geen cache archiveert met een travel bug er in!
anharu Geplaatst 23 maart 2015 Geplaatst 23 maart 2015 Wij maken onze caches op plaatsen die we zelf mooi vinden waardoor het een plezier is om ze te controleren. zouden deze caches ons geen plezier meer geven dan gaan ze gelijk het archief in omdat het onderhoud ook een stukje voldoening moet geven.
Team Tabak Geplaatst 23 maart 2015 Geplaatst 23 maart 2015 @Team Aragorn, ik heb je berichtje met belangstelling gelezen. Er is maar één oplossing. Archiveren, de Vlindertuin verlaten en eventueel een ander terrein/gebied zoeken, waar je wél tot eigen tevredenheid al je wensen kunt verwezenlijken. Zodra je gaat schipperen met je eigen kwaliteitseisen/funfactor, gaat het mis en ga je op termijn je interesse verliezen, waardoor het misschien nóg minder wordt dan nu. Jij bent te serieus met geocaching bezig om compromissen met jezelf te sluiten. Het is alles of niks (tenzij ik me helemaal in jou vergis). Wij hadden ooit alles bij elkaar 12 caches, waar we aanvankelijk enthousiast over waren, maar waar na verloop van tijd de praktijk de theorie achterhaalde. Misschien ook wel iets als voortschrijdend inzicht waar @Od het over heeft. Niets om je over te hoeven schamen. De tijd gaat tegenwoordig sneller dan een mensenleven en dus kun je door die tijd en de gebeurtenissen daarbinnen worden ingehaald. Bij jou gebeurde dat voornamelijk door de afdeling Tuinonderhoud..... Geen traan om laten. Je hebt altijd nog de herinnering aan een periode dat de cache wél aan al je voorwaarden voldeed en veel mensen er plezier aan hebben beleefd. De cache kan gearchiveerd worden, met je herinneringen zal dat nooit gebeuren....
Odlaniger Geplaatst 23 maart 2015 Geplaatst 23 maart 2015 Mooi gesproken TT. Dat doet mij denken aan Boudewijn de Groot: "Dat zijn mijn goede jeugdherinneringen die neem je mee zolang je verder leeft."
Diederikus Geplaatst 23 maart 2015 Geplaatst 23 maart 2015 Gelukkig heb ik tot nu toe nog niet te maken gehad met de noodzaak tot downgrading. Bij de voorbereiding heb ik getracht zoveel mogelijk te weten te komen over de stuctuurvisie en de onderhoudsplannen voor de bossen waar ik de caches van plan was te leggen, en mede daardoor heb ik de locatie een paar keer voorshands gewijzigd. Desalniettemin is het natuurlijk altijd mogelijk door de feiten ingehaald te worden. Dat snoeiwerk dat groeit mogelijk redelijk snel wel weer aan, maar dat fietspad lijkt me wel een probleem. Als ik een cache zou moeten downgraden en ik zou daardoor minder waardering teruglezen in de logjes, dan vermoed ik dat ik alsnog de cache zou archiveren, en de sterke waypoints zo mogelijk hergebruiken in een nieuwe cache.
regenboog2 Geplaatst 23 maart 2015 Geplaatst 23 maart 2015 Je vraagt het niet aan mij, want ik ben geen legger. Ik wil toch reageren omdat ik jullie cache echt heel leuk vond. Het was echt een prachtige wandeling en een mooi gebied ook. Ik vond de opdrachten om tot de vlindertuin te komen echt leuk en volgens mij hadden de meeste (alle?) opdrachten ook te maken met vlinders en hun leefgebied/voedsel. Dus je verliest best wel een belangrijk deel van de inhoud. Aan de andere kant zou ik het zelf wel de moeite waard vinden om een Multi met wat minder WP's te lopen en dan in de vlindertuin te eindigen of alleen een korte Multi in de vlindertuin te doen. De laatste optie lijkt me wel minder voor de vlindertuin zelf, want het zal ongetwijfeld meer mensen trekken.
Team Aragorn Geplaatst 24 maart 2015 Auteur Geplaatst 24 maart 2015 Bedankt voor alle reacties. Zo te lezen is archiveren inderdaad het beste. Goed om dat ook van anderen te horen, bij mezelf bespeur ik toch een beetje de hang naar nostalgie, want met de Vlindertuincache gaat mijn laatste geplaatste cache in het archief. En dat is raar, het vooruitzicht op een onderhoudsloos bestaan en geen lognotificaties in de mailbox! Misschien komt er ooit nog een korte Vlindertuincache, regenboog, maar dat kan wel even (jaren) duren. NB Vraag aan Odlaniger, waarom een cache archiveren die een micro aan het eind heeft? Je kunt toch het doosje groter maken en zo je cache upgraden?
de kikkers Geplaatst 24 maart 2015 Geplaatst 24 maart 2015 Goed plan TA. Ik verwacht dat Od dit zeker zal gaan overwegen, mits er mogelijkheden zijn tot upgraden...
MarcoDomi Geplaatst 24 maart 2015 Geplaatst 24 maart 2015 Hè, wel heeeeeeeel erg jammer Team Aragorn. Ik snap je, maar ik was 'm heeeeeeeeeeeeel graag nog gaan bezoeken...
Odlaniger Geplaatst 24 maart 2015 Geplaatst 24 maart 2015 Team Aragorn, enkele (leuke) cachebehuizingen boden slechts ruimte aan een micro, terwijl andere op een locatie lagen die niet geschikt was voor een grotere doos. In één geval had ik wel iets groters kunnen plaatsen, maar dat was een cache waar vaak om een hint werd gevraagd en dat kan wat mij betreft niet de bedoeling van een cache zijn.
Team Aragorn Geplaatst 24 maart 2015 Auteur Geplaatst 24 maart 2015 Dat heb ik ook eens gehad, een cachebehuizing (uitgehold stuk berkenstam) waar alleen een heel klein doosje in paste. Oorzaak was een gebrek aan zaagvaardigheid, de grotere doos die in het blok had moeten gaan, paste niet toen het zaag- en lijmwerk gedaan was ... Toen heb ik een stuk verderop een grotere doos met ruilspullen verstopt, en in het kleine doosje een spoilerfoto met hint gedaan. Overigens is er zelden geruild, wat dat betreft had ik geen moeite hoeven doen.
Aanbevolen berichten