Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

In een cache moet ik gaan peilen. Er is echter sprake van een peiling op het ware Noorden. Mijn vraag is wat het verschil is tussen een peiling gebaseerd op het ware Noorden en een magische peiling. Hoe moet ik dat instellen op mijn GPS map 62 s.

Geplaatst (bewerkt)

Wat wordt er bedoeld met een magische peiling?

Mogelijk bedoel je het verschil tussen het "Ware Noorden" en het "Magnetische Noorden". Dat is in Nederlands verwaarloosbaar klein.

Kies bij de properties van de startlocatie (eventueel even een nieuw WP aanmaken op die locatie) voor "Project-waypoint". Je kunt dan de hoek en de afstand opgeven en daar komt dan een nieuw WP uit. Als je deze dan selecteert in de WP manager, dan ga je naar de bedoelde plek.

bewerkt door Heracross
Geplaatst

De woorden worden regelmatig door elkaar gebruikt maar toch betekenen ze niet hetzelfde.
Projecteren is in feite een nieuw punt bepalen op basis van een te volgen richting (in graden) en een af te leggen afstand (bv in meter of kilometer) vanuit een gegeven punt (meestal het punt waarop je je op dat moment bevindt).
Peilen beperkt zich in principe tot het bepalen van een richting.
Soms echter wordt er wel eens gevraagd een bepaald reeds gegeven punt te peilen waarbij je niet alleen dient te bepalen hoe je vanuit je standpunt naar dat andere punt komt in graden, maar ook hoe ver je je moet verplaatsen (de afstand dus) om in dat punt te komen.
In feite doe je dan dus het omgedraaide van projecteren. In plaats van het nieuwe punt te bepalen op grond van een gegeven richting en afstand, dien je van een nieuw gegeven punt te achterhalen welke richting en welke afstand erbij horen.

Geplaatst (bewerkt)

Nu zo maar even een zijspoor. maar nu vraag ik mij het volgende af. Zijn onze gps toestellen niet gevoelig voor Inclinatie?

bewerkt door Van Stolk
Geplaatst (bewerkt)

Gevoelig nee als bedoelt in:

De glooiingshoek of inclinatie is in de exacte wetenschappen een algemene naam voor de hoek tussen een richting en een referentievlak, of tussen een ander vlak en een referentievlak. In de astronomie is de inclinatie:

Wijst hij het magnetische noorden aan als je dit zo instelt: ja. Veranderd dat: ja, maar is dat erg hangt af of je dicht rondom het magnetisch noorden je je bevindt. Immers op de noordpool is iedere stap in welke richting dan ook zuidwaards. Op het magnetich noorden dus ook, magnetisch gezien. De correctie op de afwijking komt met je kaart mee, die moet worden bijgewerkt. In NL verandert dit slechts heel langzaam voor een geocacher. Merken we niets van.

bewerkt door thex
Geplaatst (bewerkt)

Wat wordt er bedoeld met een magische peiling?

Mogelijk bedoel je het verschil tussen het "Ware Noorden" en het "Magnetische Noorden". Dat is in Nederlands verwaarloosbaar klein.

Kies bij de properties van de startlocatie (eventueel even een nieuw WP aanmaken op die locatie) voor "Project-waypoint". Je kunt dan de hoek en de afstand opgeven en daar komt dan een nieuw WP uit. Als je deze dan selecteert in de WP manager, dan ga je naar de bedoelde plek.

De woorden worden regelmatig door elkaar gebruikt maar toch betekenen ze niet hetzelfde.

Projecteren is in feite een nieuw punt bepalen op basis van een te volgen richting (in graden) en een af te leggen afstand (bv in meter of kilometer) vanuit een gegeven punt (meestal het punt waarop je je op dat moment bevindt).

Peilen beperkt zich in principe tot het bepalen van een richting.

Soms echter wordt er wel eens gevraagd een bepaald reeds gegeven punt te peilen waarbij je niet alleen dient te bepalen hoe je vanuit je standpunt naar dat andere punt komt in graden, maar ook hoe ver je je moet verplaatsen (de afstand dus) om in dat punt te komen.

In feite doe je dan dus het omgedraaide van projecteren. In plaats van het nieuwe punt te bepalen op grond van een gegeven richting en afstand, dien je van een nieuw gegeven punt te achterhalen welke richting en welke afstand erbij horen.

Als ik het goed begrijp dan wordt bij geocaching met peilen meestal het omgekeerde van projecteren bedoeld. Hoe doe ik dat dan in de praktijk op mijn GPS map 62 s. Projecteren weet ik wel, maar niet het omgekeerd. Er zit ook een functie op van Peil en Ga.

bewerkt door Vindplaats
Geplaatst

Met peil en ga wijs je een punt in de verte aan. De koers wordt dan vastgezetin de gps, en een "horizontale" as op je kompas geeft aan hoeveel je links of rechts van de gepijlde lijn bent. Handig als je een meer om moet lopen, en op het goede punt weer wilt oppakken zodat je niet zijwaards drift.

Geplaatst

Thex,

Bedankt nu weet ik tenminste ook hoe Peil en Ga werkt. Nu nog alleen Peilen, dus noet projecteren, en dan heb ik hoop ik alles gehad.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...