Spring naar bijdragen

Verzekering En Boomklimmen


Diederikus

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het boomklimsysteem dat ik op het oog heb lijkt mij aanmerkelijk veiliger dan in mijn huis de trap op- en aflopen. Bovendien ga ik hiervoor voorlopig zeker niet naar het buitenland (hoewel dat in de toekomst misschien nog wel eens zou kunnen veranderen). Als ik er een adrenalinekick van zou krijgen dan zou ik er niet aan beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het systeem is mij geleerd door mondelinge instructie. Ik geloof niet dat het een naam heeft. Er is mij verteld dat 80% van de cachers het zo doet. Het werkt door middel van self belaying. Stijgen met een ascender en een grigri, dalen met alleen de grigri. Maar als je daarover wilt praten dan moet je even een ander draadje daarvoor openen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tabak, begin er niet aan. Zwaartekracht zorgt ervoor dat je met beide benen op de grond staat. Daag je de zwaartekracht uit, dan is het jouw grootste vijand. We heten niet allemaal Van Persie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het systeem is mij geleerd door mondelinge instructie. Ik geloof niet dat het een naam heeft. Er is mij verteld dat 80% van de cachers het zo doet. Het werkt door middel van self belaying. Stijgen met een ascender en een grigri, dalen met alleen de grigri. Maar als je daarover wilt praten dan moet je even een ander draadje daarvoor openen.

 

 

IK heb het eens zitten bekijken op internet.( youtube is dan mijn vriend) En ik snap een paar dingen niet.

 

Waarom zou de jezelf willen beveiligen met een grigri? tenzij je alleen bent? Wie help je als je in je ééntje in de problemen komt?

En trek je eerst een katrol over een tak heen of zo waar je klimlijn in laat rollen?

 

Een waarom wordt deze wijze van (mis)gebruik niet door Petzl beschreven als zijnde een juiste manier van klimmen?

 

Het midden in het touw overschakelen van klimmen naar dalen gaat wel goed zo. Dat is weer iets waar ik een oplossing voor zoek.

 

 

 

edit, het filmpje waar ik in dit geval het voorbeeld van heb.

bewerkt door Van Stolk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Van Stolk, als je zo gaat klimmen / zekeren als in het filmpje, gebruik dan asjeblieft een cambium saver. Het touw schuurt zo namelijk flink over de tak en beschadigt de boom flink. Ik heb al foto's gezien van takken bij caches met centimeters diepe groeven. Dit komt ook door het in de boom trekken van mensen wat ik ook al heb zien gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Van Stolk, als je zo gaat klimmen / zekeren als in het filmpje, gebruik dan asjeblieft een cambium saver. Het touw schuurt zo namelijk flink over de tak en beschadigt de boom flink. Ik heb al foto's gezien van takken bij caches met centimeters diepe groeven. Dit komt ook door het in de boom trekken van mensen wat ik ook al heb zien gebeuren.

 

Wees gerust. Ik ga zo niet klimmen. Ik werk liever met systemen die ik wel ken.

 

Of de boom beschadigd is in deze nog één, Ik wil geen schade aan de lijn waar ik zelf aan hang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus, ik zal eens kijken of ik in de week uitgebreider kan reageren, maar het systeem waar jij aan refereert heet Srt en wordt door Petzl onder de noemer korte opklim op touw genoemd, maar... Een grigri is een sporttoestel en heeft een sportkeuring. Een grigri mag je officieel dus alleen gebruiken in combinatie met dynamische lijn, waardoor je twintig tot dertig procent meer energie verliest omdat je eerst de rek uit je lijn moet trekken als het ware. In deze constructie zijn een statische lijn en een rig of id prettiger, of ten minste efficiënter. Een Eddy van Edelrid mag zowel in sporttoepassing als industriële toepassing gebruikt worden. Dan is er met verzekering ook minder problemen omdat je dan de toestellen gebruikt met de juiste keuring in de juiste toepassing gebruikt. In theorie dekt de gewone wa verzekering ongevallen, maar in de praktijk zal een verzekering er altijd moeite voor doen om niet te hoeven uitkeren. Opgelet: je mag niet zomaar overal vrij klimmen in bomen. Maar dat wisten jullie wellicht al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De boom is belangrijker. Je hoeft niet te klimmen.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het rondlopen in een klimgordel werkt als een geweldige babe-magnet.

Ik heb een model met reflecterende banden gekozen.

 

@BSBB. Bedankt, ik kijk er naar uit. Die Eddy ziet er inderdaad heel interessant uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...