Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik werk met een 60CSx waarop meerdere kaarten staan van hetzelfde gebied (Topokaart, OSM, OpenFietsmap, Freizeitkarte, RadReisekarte e.d.). Als er meer kaarten tegelijk staan aangevinkt dan wordt de schermopbouw van het kaartscherm trager, daarom zet ik alleen de kaart aan waar ik op dat moment mee werk. Is dit ook zo als het een grote kaart betreft? Een voorbeeld: maakt het in schermopbouw uit of ik één kaart van de hele Benelux gebruik of drie aparte kaarten van Belgie, Nederland en Luxemburg die ik dan alleen aanvink als ik in het betreffende gebied ben.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Geplaatst

Mijn ervaring is vooral (ik heb ook een 60CSx) dat hij aanzienlijk trager wordt bij kaarten met een hoger detail niveau (topo vs city navigator en oude vs nieuwe topo) en dus ook als er kaarten over elkaar heen geladen moeten worden. Of de hoeveelheid kaarten die op de gps aanstaan, als ze niet binnen het schermveld vallen ook invloed heeft is me nooit opgevallen eigenlijk. Met vakanties wissel ik van sd kaartje met de set kaarten voor de vakantie, dit is vaak een ander aantal kaarten dan ik op mijn normale sd kaartje heb, maar het is me nooit opgevallen dat dit sneller of langzamer is.

Geplaatst

Ik dacht altijd dat je maar 1kaartbestand op de 60 CSX kon zetten? Ik selecteer kaartdelen in Mapsource, als ik die dan naar de GPS stuur wordt het huidige kaartbestand overschreven.

Om het apparaat acceptabel snel te houden maak ik alleen de kaartdelen zichtbaar (in het toestel) die ik gebruik. De complete OFM van Nederland wordt bij mij al onwerkbaar traag. Dus als je wil dat de kaartopbouw soepel gaat kun je best alleen de kaart van het gebied waar je bent selecteren :-)

Kun je hier wat mee?

Geplaatst

Ik werk tegenwoordig veel OpenFietsmap (Benelux) en OSM (vooral voor Engeland en Duitsland) waarbij ik gemerkt heb dat deze kaarten veel langzamer opbouwen dan de Topo kaart die ik kocht toen mijn GPS kocht 8 jaar geleden. Die Topo kaart is langzamerhand zo verouderd dat ermee werken moeilijk wordt dus gebruik ik hem nauwelijks nog. De traagheid wordt m.i. veroorzaakt doordat de OSM kaarten routable zijn.

Geplaatst (bewerkt)

Ik dacht altijd dat je maar 1kaartbestand op de 60 CSX kon zetten? Ik selecteer kaartdelen in Mapsource, als ik die dan naar de GPS stuur wordt het huidige kaartbestand overschreven.

Als je meerdere kaarten in Mapsource hebt staan, dus bijvoorbeeld Topo en City navigator, dan kan je gewoon eerst de kaartdelen die je wil van de Topo selecteren, dan selecteer je de City navigator en selecteer je daar de kaartdelen van die je wil (die worden dan aan de eerdere selectie toegevoegd). Vervolgens stuur je al die delen in één keer naar je GPS (want het oude bestand wordt inderdaad overschreven) en dan heb je beide soorten kaarten op je GPS staan.

De traagheid wordt m.i. veroorzaakt doordat de OSM kaarten routable zijn.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe zoiets werkt, maar 'routableheid' tekent hij toch niet, dat wordt gebruikt om routes te berekenen lijkt me. Is het niet het detailniveau dat de snelheid bepaalt?

bewerkt door Japiejoo
Geplaatst

Om het apparaat acceptabel snel te houden maak ik alleen de kaartdelen zichtbaar (in het toestel) die ik gebruik. De complete OFM van Nederland wordt bij mij al onwerkbaar traag. Dus als je wil dat de kaartopbouw soepel gaat kun je best alleen de kaart van het gebied waar je bent selecteren :-)

Kun je hier wat mee?

Je kunt zoveel kaarten plaatsen als je wilt. Je moet je alleen realiseren, dat de kaarten overschreven worden, omdat ze allemaal dezelfde bestandsnaam hebben. Dat is heel simpel op te lossen, door de kaarten te hernoemen. Je topokaarten noem je bijv. "Topobenelux.img" je OSM kaarten "OSM Engeland.img" indien je alleen het UK gedeelte hebt en je City kaarten noem je "Europa.img". (ik zeg maar wat, iedere andere naam kan ook, als de extensie maar img is.) Onderweg kun je dan gemakkelijk schakelen tussen de gewenste kaarten.

Op mijn Garmin Oregon 550T heb ik nooit gemerkt dat de ene kaart sneller of langzamer dan de andere zou zijn. Ook met het feit, dat de kaarten routeerbaar zijn heb ik geen problemen. Ik zal er eens op letten.

Geplaatst

Volgens mij klopt dit niet.

Op de 60csx heeft de kaart een gereserveerde naam: gmapsupp.img

Je kunt er dus maar één kaart op zetten.

Op nieuwere apparaten (ik heb zelf een dakota 20) kun je meerdere kaarten van verschillende namen plaatsen. Als de extensie maar .img is en de kaarten zich in de map "garmin" bevinden op de GPS of het SD-kaartje.

Geplaatst

Is dat zo? Ik heb jarenlang een csx gehad en zodra ik een kaart (of deel ervan) op de gpsr had staan, heb ik de naam (via windows explorer) gewoon veranderd in welke andere naam dan ook. Vervolgens kon ik de volgende kaart erop zetten, die dan weer de gmapsupp.img naam kreeg, maar ook die kon ik dan weer wijzigen. Naar mijn mening ging dat bij de csx niet anders dan met de latere Oregons. Nu geef ik toe, dat het gebruik van de csx alweer enige jaren geleden plaats vond en ik me schromelijjk kan vergissen, maar daar twijfel ik aan. Probeer het eens zou ik zeggen en als het bij de 60csx daadwerkelijk niet zou kunnen, dan trek ik mijn verhaal graag in.

Geplaatst (bewerkt)

je kunt meerdere kaarten op de csx zetten via mapsource door daar meerdere te selekteren, en in 1 keer naar de gps te sturen. Ze komen dan in 1 bestand te zitten (GMAPSUPP.IMG). In de GPS kun je dan voor een tile (een deelkaart) 1 van de beschikbare activeren. Deze wordt getekent, en als deze routabel is wordt daar de route op bepaalt en getekent tijdens het rijden. De GPS wordt bij de " duurdere" kaarten iit wat in een ander draadje beweerd werd, langzaam, omdat er veel data uit de kaart gehaald dient te worden. Zelfde geldt voor zoeken op objecten als patat tenten en mc donalds. De openstreetmap familie heeft een extra bezwaar: omdat Garmin zijn compressie niet heeft prijsgegeven zijn deze kaarten erg omvangrijk omdat ze geen data compressie kennen. En ook omvangrijke kaarten moet je inlezen, wat tijd kost. De GPS zal bij CityNavigator kaarten tijdens routeren soms te laat een afslag detecteren, of het kaartje te laat tekenen. Simpel omdat het processortje het niet bijbenen kan.

bewerkt door thex
Geplaatst (bewerkt)

Helaas, renaming van de files werkt niet op de 60CSx. Nou ja, het renamen wel (via de computer), maar de GPS zal alleen de kaarten laten zien die in de file gmapsupp.img. Je zou dus wel meerdere .img files op het sd kaartje kunnen zetten en, als je een andere nodig hebt, deze via de computer/telefoon/tablet renamen. Tegelijkertijd op de gps bekijken gaat helaas niet, in tegenstelling tot de nieuwe GPSen.

bewerkt door Japiejoo
Geplaatst

Meerdere kaarten tegelijk op de GPS zetten doe ik inderdaad via mapSource. In MapSource alle kaarten (of kaartdelen) selecteren en vervolgens in 1 keer naar de GPS zenden. En in de GPS heet deze collectie dan inderdaad altijd gmapsupp.img. Via het kaartmenu kun je onderweg dan kaarten zichtbaar maken of verbergen. Overigens schakel ik ook regelmatig tussen kaarten als ik in MapSource een route maak. Soms kent de ene kaart een weg of paadje wel en de andere niet.

Als ik het goed begrijp is de algemene ervaring dat de grootte van de kaart niet zozeer de snelheid bepaalt maar meer het detailniveau. Maar dit kun je ook onderweg nog aanpassen in het apparaat zelf. Mijn ervaring is dat dit inderdaad wel scheelt in snelheid. Als er onderweg echt iets gezocht moet worden (POI, cache of iets dergelijks) dan kan op dat moment het detailniveau weer hoger ingesteld worden.

Ik zal het zelf nog eens uittesten met de Freizeitkarte van Nederlend (0,4Gb) en van de Benelux (1Gb). Zelfde kaart met zelfde detailniveau maar de een wel een stuk groter dan de andere.

Allemaal erg bedankt voor de reacties.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...