Spring naar bijdragen

Straal Berekenen Van Een Cirkel Op De Kaart

Aanbevolen berichten

Geplaatst

hallo mensen moest op een moment een straal berekenen van een fietspad midden in het bos, op de kaart

kom men de cirkel goed zien, bij de oregon kon men op de kaart klikken en dan op de strepen .dan kwamen 5 mogelijkheden en een ervan was de omtrek te berekenen, je kon een lijn trekken van links naar rechts en dan kwam de lengte van de cirkel deze delen door twee en dan had men de straal, hoe doet men dat op de montana.

Geplaatst

Snap je de vraag niet Antarctica?

Het gaat om een fietspad in de vorm van een cirkel. Omtrek van een cirkel is een lijn van links naar rechts. En een cirkel is net zo lang als dat hij breed is. En dat deel je door twee en dan heb je een Montana.

Geplaatst

Ik zou er straal aan voorbij fietsen ....

Sorry, tim12jimmie, maar ik begrijp je vraag niet. Normaliter zal ik de straal van een cirkel in het veld bepalen door het middelpunt en een punt op de cirkel te nemen. Maak hier allebei een waypoint van en ga op 1 van beide staan - in de waypoint manager zie je dan de afstand tussen beide punten, ergo de straal van de cirkel.

Afhankelijk van de situatie kan ik ook nog wel een paar andere mogelijkheden bedenken. Met behulp van (mobiel) internet kom je ook verder.

Geplaatst

Het eenvoudigste lijkt het me om op twee punten op de cirkel die diametraal tegenover elkaar liggen een waypoint te plaatsen. Vervolgens meet je de afstand tussen die WP's en die deel je door 2. Het maakt niet zo heel veel uit als de WP's niet 100% nauwkeurig tegenover elkaar liggen. Als je er 7,5 graad naast zit, dan heb je nog steeds een afwijking van minder dan 1%.

Geplaatst

Bedankt alvast voor jullie antwoorden, heb deze probeert met twee Wp te maken en dan deze van elkaar afgetrokken dan door 2 gedeeld. de uitkomst was 15 meter verschil dan de oplossing.

Bij de Oregon kan man op een punt van de cirkel staan en dan een lijn trekken naar de andere kant, dan zie je hoeveel meters de lijn is. dan door 2 en je heb de straal.

Kan dat niet bij de Montana,?

Als je 15 meter er naast zit bij projecteren dan kan je lang zoeken naar de cache.

Nog meer tips.

Geplaatst

Als je 2 waypoints maakt en dit goed uitrekent verder, dan doe je precies hetzelfde als dat de gps dat intern doet, zoals je bij de Oregon omschrijft, die maakt net zo goed 2 waypoints en rekent de afstand ertussen uit.

Hoe doe je "... en dan deze van elkaar afgetrokken ..." precies? Want om een afstand te berekenen klinkt me dit toch wat vreemd (kort door de bocht) in de oren.

Geplaatst

Ik denk dat je op een kaart 1:25.000 nooit nauwkeuriger kunt werken dan die 15 meter. Het fietspad zelf is al 3 meter breed en op de kaart is de lijn die het fietspad weergeeft vast nog breder. Stel dat die lijn 1 mm is, dan is die in werkelijkheid 25 meter breed. Het is niet voor niets dat je op kaarten niet verder kunt inzoomen dan 20 meter.

Geplaatst

Onze 1:25k kaarten (topo, raster) zijn beschikbaar met 1pixel=2,5 meter.

Mijn ervaring daarmee is dat b.v. koedammen in een weiland precies goed liggen als ik met de GPSr een langdurige meting uitvoer (middelen).

Ook middelpunt van wegkruisingen ligt goed.

En als er veel lijnen op de kaart bijeen liggen(sloot, fietspad, weg) dat er dan wel ruimtegebrek voor die lijnen kan zijn.

Dus de geschatte nauwkeurigheid die bereikbaar is: 5 meter.

Geplaatst

Het pad rond lopen en de tracklog in de gaten houden. Nu weet je de omtrek. Die kan je toch gewoon terug rekenen.

Geplaatst

De vraag was hoe je dat doet op de Montana.
Begrijp ik goed dat je die dan tijdens het lopen onder je voeten moet binden zodat je er fysiek daadwerkelijk "op" loopt? :wacko:

Alle gekheid op een stokje.
Met interesse volg ik dit topic een dikke week, maar ik begrijp door de zinsconstructies nog steeds niet wat de vraag nu is.
Ik weet wel dat je de lengte van de cirkelboog niet kunt delen door twee om aan de straal te komen.

Daar moet dus waarschijnlijk diameter staan.
Ik snap niet hoe een fietspad een straal kan hebben.
Cirkelvormige fietspaden nog nooit gezien, delen van cirkels wel, maar dan is in de praktijk sneller geschat wat de plaatselijke straal ongeveer zou kunnen zijn dan dat dat met een gps te meten is?
Met wat meer toelichting is er beslist iemand die een antwoord kan geven op de vraag.

Als ik zie dat de vraagsteller niet meer gereageerd heeft vraag ik me af of na een paar onbegrepen antwoorden het spoor bijster geraakt werd en het op een volgend forum misschien nogmaals geprobeerd werd.
Temeer daar de naam me inmiddels op meerdere fora is opgevallen, telkens met eenzelfde soort problematiek, zijnde een vaag omschreven vraag of probleem waar vervolgens nauwelijks antwoorden op kunnen komen en alleen maar meer vragen komen over wat de vraag nou eigenlijk was.
Dus vraagsteller: bij deze bied ik me aan als mondelinge hulp, want volgens mijn googlekunsten moet je niet ver bij mij vandaan aan de andere kant van de grens wonen.
Nog betere tip: ga naar een lokaal event -helaas is de meest nabije in Roosteren al volgeboekt- en ga met andere cachers het veld in.
Dat werkt voor jou waarschijnlijk stukken verhelderender om je probleem duidelijk te maken.

• Top! 1
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...