Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wat mij opvalt is dat er steeds meer caches komen waarbij je iets moet zoeken op een smartphone naar de oplossing. Dit zou aangegeven moeten worden bij de cache. Ik heb geen zin in vertalingen van morse codes, anders geheime codes, anders stelsels. Waarom doen mensen dit en waarom mag dit van de reviewers. Dit is geen geocaching meer maar technocaching. :no:

Dit is nooit de bedoeling geweest...

• Top! 1
Geplaatst

Wat bedoel je, mystery caches of multicaches? Bij mystery caches is het de bedoeling dat je eerst thuis de puzzel oplost, dat is normaal. Het kan bij pittigere multicaches voorkomen dat je bij een tussenpunt een puzzel moet oplossen waarbij het e.e.a op je gps of smartphone geraadpleegd moet worden. In dat geval dient idd op de cachepagina vermeld te worden dat mobiel internet of kennis van de gps nodig kan zijn. Meestel wordt op de pagina wel aangegeven wat je in het veld nodig hebt, en anders kun je de eigenaar vragen dat te doen.

Ik snap dat dergelijke puzzels niet je 'cup of tea' is, maar er zijn geocachers die dit soort uitdagingen juist leuk vinden. Je kan die geocaches links laten liggen en andere doen die je wel leuk lijken.

Geplaatst

Dingen als morse, braille, ascii-codes etc komen al heel lang voor in caches. Ook in het veld. Vaak zie je aan de moeilijkheidsgraad al wel of je iets dergelijks kunt verwachten. Of staat er iets aangegeven op de pagina. Er zijn zelfs code-boeken te verkrijgen, of je kunt pdf-jes of jpg-tjes uitprinten/op je gps zetten met de omzettingstabellen. En let op het icoontje voor veldpuzzels. Dan kun je zeker zoiets verwachten!

Geplaatst

Tja, ontwikkelingen gaan door. Nog even je moet een austronautenopleiding volgen om te kunnen loggen. O, nee, die is er al!

Met de komst van wherigo en chirp waren er dezelfde geluiden. Nu worden ook QR-codes en filmpjes gebruikt als WP......

Maar zolang het duidelijk op de cachepagina staat heb ik er geen moeite mee. Minder leuk wordt het als je met een drup aan de nues bij een wp staat en je wordt geacht mobiel internet te hebben....dat is irritant.

• Top! 1
Geplaatst
Dit is nooit de bedoeling geweest...

Dat is natuurlijk maar helemaal de vraag...

De eerste geocache is geplaatst toen er nog geen smartphones bestonden, en het bezit van eeen GPS zeer ongewoon was. Dat betekende dat je al een behoorlijke voorliefde voor techniek moest hebben om in de eerste tijd een geocache te vinden. Onder andere het leren van de verschillende coordinaatstelsel en coordinaatrepresentaties. Kaarten waren nauwelijks beschikbaar en het vinden van een cache op alleen de coordinaatcijfers is zeker niet makkelijk.

Dingen als projecteren en peilen vergde, zonder hulp van programma's, nogal wat inzicht.

Kortom: juist de start van geocaching is behoorlijk technisch geweest, en zonder die techniekkennis kwam je niet ver.

• Top! 1
Geplaatst

Hallo ttgps, ik ben het gedeeltelijk met je oneens.

Dat in de cachebeschrijving vermeld moet staan dat je een smartfone of iets dergelijks nodig hebt, ben ik met je eens.

Maar dat het nooit de bedoeling van geocachen is geweest om moderne technologieën te omarmen, bestrijd ik.

Elke zich respecterende cachebouwer onderzoekt allerlei mogelijkheden om iets origineels te maken.

En dat kan ook het gebruik van een smartfone betreffen.

Er blijven overigens meer caches over dan je lief is, als je alle technocaches negeert.

Doe de caches die je leuk vind en laat het technowerk over aan de liefhebbers, want die zijn er absoluut!

Antarctica

Geplaatst (bewerkt)

Het maken van caches met technische snufjes, waarbij de smartphone nodig is lijkt mij geen foute weg die is ingeslagen.

Kijk bijvoorbeeld eens bij de Bedevaartcache 3. GC4CYGY zonder smartphone hoef je niet eens te beginnen aan deze cache.

Zoals Antarctica schrijft, zijn er nog genoeg caches te doen waarbij geen verschillende technieken nodig zijn.

bewerkt door de-fam
Geplaatst

Zolang de cachelegger duidelijk aangeeft in de beschrijving wat er aan hulpmiddelen nodig is en de cacheloper die beschrijving leest voordat hij/zij op pad gaat is er niks aan de hand.

Ik persoonlijk hou wel van de variatie: soms ongedwongen een stuk wandelen zonder veel gedoe onderweg, soms juist een flink uitdaging. Nieuwe 'technieken' zorgen ervoor dat de uitdaging blijft. De kruispeiling en de morsecode onderweg kennen we inmiddels wel.

Geplaatst

Icoontje "internet required" zou oplossing kunnen zijn, de rest valt onder het aantal D sterren.

Persoonlijk waardeer ik die zgn techno best, daarentegen de via internet te beantwoorden vragen (onderweg) mogen achterwege blijven.

• Top! 2
Geplaatst

ttgps, heb je een beetje antwoorden op je vraag gekregen waar je iets mee kunt?

Ik ben eigenaar van twee caches, beide onmogelijk te doen zonder smartfone en andere trucs.

Beide caches worden niet vaak gelopen, maar de cachers die ze lopen, beleven er veel plezier aan.

Misschien ben je zelf nog maar een beginnend cacher en duizelt het je van alles wat op je af komt, maar als je wat langer meeloopt, ga je (meestal) toch eens kijken of er iets anders is dan alleen maar tradies, of alleen maar multies waarbij je moet paaltjestellen.

Ik verleg mijn interesses op geocachinggebied steeds meer, maar een liefhebber van sudoku's zal ik nooit worden, dus die laat ik links liggen.

Ook duikcaches zullen nooit mijn tijdbesteding worden.

Maar er zijn zo ontzettend veel soorten caches, dat je echt je tijd niet moet verspillen aan dingen die je niet leuk vind.

Er is zoveel te ontdekken met dit spelletje!

Antarctica

• Top! 1
Geplaatst

Stilstand is achteruitgang. Het cachen moderniseert gewoon mee met de tijd. Niet iedereen is in het bezit van de benodigde hulpmiddelen, maar ook niet iedereen kan Wherigo's doen of chirp caches.

Het zou inderdaad wel handig zijn als het vermeld staat op de cachepagina voor diegenen die nog niet in het bezit zijn van zo'n handig speeltje.

Geplaatst

Ik ben niet tegen vooruitgang maar multi waar dit niet aangeven staat vind ik niet zo handig. Daar gaat het om.

• Top! 1
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...