Branie Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 Yes, yes, yes. Gister een hele mooie Oregon 300 gekocht via MP. Een koopje, en was er blij mee, lees WAS. Gezien ik met een iphone 3GS begonnen ben, zie ik de voordelen niet van de Oregon op een paar na. Ik zal de voordelen en nadelen opnoemen, hopend dat ik wat gemist heb. Graag jullie tips en of jullie bevindingen. Voordelen, Uhhhh Waterdicht. Nadelen, Slecht afleesbaar. Ggeocaches apart inladen. Inladen met data kabel. Batterij snel leeg. Binnen in huis geen GPS signaal, dus niet verbonden. Het spijt me geweldig maar voor mij blijft het de Iphone toch de voorkeur houden. Graag hoor ik van jullie wat tips en of adviezen! Is misschien een Premium account een optie? Groeten John
stekelbaars Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 Premium account is volgens mij wel een toegevoegde waarde, omdat je dan gpx files kunt downloaden en die bevatten meer info. Je kunt op die manier de beschrijving en de logs lezen vanaf je oregon. Wat betreft de andere punten: Slecht leesbaar? Ik vind mijn mobiel in de zon slechter te lezen, dus ik weet niet wat je bedoelt. Batterijen snel leeg? Welke gebruik je? Ik gebruik eneloop en die gaan echt lang mee. Bovendien vind ik voordeel dat je reserve mee kan nemen, batterij van een smartphone kan je niet wisselen, of je moet externe voeding meenemen. Apart inladen van geocaches? Neem premium account en je kunt pocket queries maken, je kunt ook programma's als GSAK en GAPP gaan gebruiken en dan in 1 keer een hele selectie van caches op de GPS zetten. Datakabel....ja die heb je nodig. Binnen in huis geen signaal? Verschilt denk ik per locatie. 1
Hogelanders Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 Als ik je nadelen bij langs ga dan ben ik het helemaal met Stekelbaars eens. En er zijn meer mogelijkheden met een premium account. Verder is een GPS signaal binnen sowieso lastig. Die heb ik pas als ik bij het raam zit. Maar thuis weet ik verder de weg wel hoor. Ik weet niet hoe nauwkeurig de Iphone is t.o.v. van een Oregon 300. Dus daarvoor zul je even het veld in moeten. Tijdens een multi wordt er veel van de batterij van een smartphone gevraagd. En daar heb ik geen reservebatterij van. Oplaadbare AA's heb ik altijd bij me. Ik heb gewoon een GPS met smartphone ter ondersteuning, bevalt me prima.
de-fam Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 Binnen geen signaal, dat geld ook voor de phone. gelukkig ben je vaker buiten aan het cachen dan binnenshuis 1
Team Tammo Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 (bewerkt) Voor zover ik weet is positie bepaling van van de iPhone niet alleen afhankelijk van het GPS signaal, maar werkt deze ook d.m.v. kruispeiling met de mobiele masten. Alleen in het veld vind ik de positiebepaling van de 3GS wat minder, zou met de nieuwere generaties iPhones ongetwijfeld al een stuk een beter zijn. Nadeel van een iPhone in het veld is dat deze toch wel kwetsbaar is... Voordeel is wel het gemakkelijk inladen van de gpx files zoals hierboven beschreven, en het kunnen opslaan van de offline kaarten. Maar als mijn GPS60 ooit de geest geeft zou het prima kunnen zijn dat ik op de iPhone verder ga en er geen nieuwe GPS handheld komt. 17 september 2013 bewerkt door Team Tammo
Branie Geplaatst 17 september 2013 Auteur Geplaatst 17 september 2013 Hallo allemaal Bedankt alvast voor de snelle reacties. Ik ga m zo ie zo, lekker samen met de Iphone gebruiken. Misschien als ik wat meer ga cachen dat ik de voordelen van de Oregon inzie, ook in combie met een Premium acount. Moet m inderdaad nog in het veld gebruiken, ga denk ik na het eten even. Op de iphone kan ik uitkiezen welke cach ik loop nu op de Oregon moet ik dat doen op de PC. Maar goed de kids kunnen in ieder geval niet wachten tot ze met de GPS weg mogen.
Branie Geplaatst 17 september 2013 Auteur Geplaatst 17 september 2013 Tja, ga zo weg zonder de Oregon. Wat een gedoe zeg alles appart inladen, terwijl het zo op de Iphone zit, alles online.
Blade21 Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 (bewerkt) Hallo allemaal Op de iphone kan ik uitkiezen welke cach ik loop nu op de Oregon moet ik dat doen op de PC. Als je een premium account heb kun je pocket queries maken. Ik heb er een aantal en ik laat die elke vrijdag automatisch draaien. Daarna worden ze me toe gemaild. Ik heb dus elke week verse queries en kan er gelijk op uit. Voor wat betreft het scherm: vergeet niet dat je een vrij oude GPS vergelijkt met waarschijnlijk een vrij nieuwe telefoon. Je zou om eerlijk te zijn je smartphonescherm met het scherm van een Oregon 6xx moeten vergelijken. 17 september 2013 bewerkt door Blade21
Branie Geplaatst 17 september 2013 Auteur Geplaatst 17 september 2013 Voor wat betreft het scherm: vergeet niet dat je een vrij oude GPS vergelijkt met waarschijnlijk een vrij nieuwe telefoon. Je zou om eerlijk te zijn je smartphonescherm met het scherm van een Oregon 6xx moeten vergelijken. Blade 21 Het gaat om een Iphone 3GS dus ook een ouder toestel. Ga m nu proberen, heb er twee geladen, vindt het omslachtig en niet van deze tijd maar goed. Ik ben wel benieuwd naar de nauwkeurigheid van de GPS.
Blade21 Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 Tja zonder premium membership zal het best lastig zijn. Ik kan queries op de GPS zetten maar ook rechtstreeks vanaf de kaart individuele caches met een paar klikjes op het toestel zetten.
topzoekertje Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 Ik vind dat Branie wel een punt heeft. De smartphones hebben veel betere mogelijkheden op het gebied van internetconnectie en apps. De gebruikersinterface is ook vriendelijker. Eigenlijk hoop je dat er apparaten komen die het beste van deze twee werelden delen. Dus gebruikersvriendelijk zijn, met veel mogelijkheden, maar ook robuust, waterdicht en behoorlijke accuduur. Ik ben benieuwd of de nieuwste apparaten van Garmin daarin een goede ontwikkeling laten zien. 1
Van Stolk Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 Speciaal lid geworden om oregon af te zeiken? Ook en crack op je ei-foon om de app gratis te kunnen draaien.?
de kikkers Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 Topzoekertje noemt een aantal dingen waar hij een idee over heeft! Van Stolk: Wordt dit al afzeiken genoemd? Het spijt me, maar dat begrijp ik niet helemaal. Of om het nog correcter te zeggen: dat begrijp ik helemaal niet! Graag een kleine uitleg, misschien wordt het dan duidelijker!
Hogelanders Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 De Oregon 300 is volgens mij zeker 5 jaar oud. Ik hoor positievere geluiden over bijv. de 450. Neem in elk geval de tijd om de mogelijkheden van het apparaat te leren kennen en wees niet te gehaast. 1
regenboog2 Geplaatst 17 september 2013 Geplaatst 17 september 2013 Als je het goed voorbereid en een aantal caches in de GPS hebt staan, kan je ook in het veld kiezen welke cache je gaat doen. De GPS geeft altijd de meest dichtbij gelegen caches aan. Elk apparaat heeft wel voor- en nadelen. Het scherm aflezen vind ik veel fijner op de GPS, veel duidelijker. Op de telefoon heb je daarentegen wel weer alle up date info bij de hand.
Aanbevolen berichten