Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb uit zelfbescherming 1 augustus niets gelogd. Een autismespectrumstoornis laten ontwikkelen binnen een maand zou me deze hobby toch niet waard zijn.

(of ja, uit zelfbescherming... Ik was de hele dag met de kids in Irrland en was daarna echt te lam om nog te stoppen bij 1 van de 30 caches die ik voorbij reed op weg naar huis)

Geplaatst (bewerkt)

Net even uitgezocht wat souvenirs zijn in geocacheland. De creativiteit van de waarnemer bepaalt de kwaliteit van het gebodene. Mijn creativiteit schiet hier ruimschoots tekort. Carambaligheid kent geen tijd.

bewerkt door Diederikus
Geplaatst
Diederikus, alsjeblieft, laat je niet in met dit soort ongein!

Jouw sterke kant is mooie logs schrijven, blijf dat doen.

En misschien maak je supercaches, ga daar mee door.

Maar domme souvenirs: nee!

Antarctica
Geplaatst

Souvenirs zijn bij shop Groundspeak nu ook verkrijgbaar als plaktattoo's en het eerste Nederlandse Geotattoo-event staat op de kalender! Voor de deelnemers geldt een dresscode: heren dragen een peniskoker in gc-kleuren. Dames tonen zich in een schaamlapje met souvenir-print en een filmkoker-TH (TepelHouder).

Tijdens het Geotattoo-event zingt Frans Bauer zijn hit 'Wij staan allemaal voor joker met een koker!' en worden opnamen gemaakt voor zijn nieuwe clip. Tevens zullen filmploegen van SBS6 en de TROS aanwezig zijn.

• Top! 6
Geplaatst

Souvenirs zijn bij shop Groundspeak nu ook verkrijgbaar als plaktattoo's en het eerste Nederlandse Geotattoo-event staat op de kalender! Voor de deelnemers geldt een dresscode: heren dragen een peniskoker in gc-kleuren. Dames tonen zich in een schaamlapje met souvenir-print en een filmkoker-TH (TepelHouder).

Tijdens het Geotattoo-event zingt Frans Bauer zijn hit 'Wij staan allemaal voor joker met een koker!' en worden opnamen gemaakt voor zijn nieuwe clip. Tevens zullen filmploegen van SBS6 en de TROS aanwezig zijn.

:clap:

Geplaatst

Ik probeer mijn formuleringen zo zorgvuldig mogelijk te kiezen zonder me te identificeren met een bepaalde vorm. Ik stel mij hierbij de volgende vraag: hoe kan ik een buitenstaander uitleggen dat het zoeken naar een tupperware doosje in een bos als de ultieme vorm van vrijetijdsbesteding moet worden beschouwd, terwijl het verzamelen van virtuele souvenirs in vergelijking daarmee als een uiting van debilitas mentis kan worden gezien? Door te verklaren dat de kwaliteit "in the eye of the beholder" is kan ik ook diegenen met een lage dunk van het zoeken naar tupperware doosjes overtuigen. Als zij niet in staat zijn daar de kwaliteit van in te zien dan duidt dat op een gebrek aan creativiteit van hun kant, nietwaar? Tegelijkertijd betekent dit dan natuurlijk dat ik wel open moet blijven staan voor het feit dat mensen kwaliteit kunnen zien in virtuele souvenirs. Anders ben ik straks de onhandig persoon. Wie weet heeft groundspeak wel een geweldige kunstenaar ingehuurd om de souvenirs te maken?

• Top! 1
Geplaatst

De waarheid ligt natuurlijk in het midden.

Geocaching an sich is geen zaligmakende hobby maar wel een vehikel met interessante technische aspecten, dat mensen naar buiten krijgt die anders achter hun computer zouden blijven zitten. Dat is de meerwaarde. Er zijn legio wetenschappelijke onderzoeken waaruit de conclusie getrokken is dat het gezond is voor lichaam en geest om buiten in de natuur te zijn. In die zin is geocaching een nuttige hobby.

Anders wordt het, in mijn ogen, wanneer geocaching verwordt tot het vinden van zoveel mogelijk doosjes, iets wat je alleen maar voor elkaar kunt krijgen door elk weekend (plus soms door de week) in de auto te stappen en liefst met draaiende motor te loggen. Lopen of fietsen is taboe, natuur is ook bijna taboe. Het resultaat van de zoekwoede is voornamelijk extra milieuvervuiling door alle autokilometers.

Virtuele souvenirs zijn uitgevonden door het bedrijfsleven. Je kunt ze vergelijken met flippo's of voetbalplaatjes. Ik meen dat het tegenwoordig verboden is om zulke verzamelobjecten bij snoep te doen dat voornamelijk voor kinderen bedoeld is. En met reden, want in de jeugd van mijn kinderen werd ik knettergek van dat gedoe met die flippo's. Vaker chips op tafel en dan ook nog van een duurder merk, en dat allemaal omdat je kinderen anders het idee hadden dat ze op school buiten de groep vielen.

Kortom, souvenirs hebben vooral te maken met marketing. Wie wil daarvan een gewillig slaafje zijn?

Geplaatst (bewerkt)

Je hebt gelijk.... Overigens wordt geocaching steeds vaker mis (ge) bruikt voor commerciële doeleinden. Vorig jaar zijn ze hier in de Alblasserwaard begonnen met de promotie van theetuinen en overnachtingsadressen. Een keten van theetuinen vroeg ook ons een rondje uit te zetten langs deze horecagelegenheden (in navolging op onze fietsrondje Alblasserwaard). Wij hebben daar vriendelijk voor bedankt, maar natuurlijk was er wel een geocacher bereid voor drie consumptiebonnen en een dagtochtje in een roeiboot 20 of meer doosjes te plaatsen bij de diverse theetuinen in onze prachtige Waard. Het werd een succes en onze geocachende medehobbyisten lieten zich sturen en gebruiken en er werd veel thee gedronken her en der door medehobbyisten.... Dit jaar zet de trend gewoon door en in een buurgemeente is nu zelfs een cache geplaatst in een sportzaak, waar ik nu logjes lees als "Een leuke cache en nu ik toch hier was heb ik maar meteen een paar schoenen gekocht....." Zijn wij zo dom? Laten we ons zo misbruiken? Is dit niet de totale verwording van onze hobby?... Vanmiddag knakte er wat.... Wéér een cache bij een theetuin in Goudriaan... (GC4DP9Z) Iedereen enthousiast, 18 favo's tot dusver en niemand, maar dan ook niemand die zich commercieel gebruikt voelt. Als het om een puntje gaat binnen de geocaching formule, wordt alles geaccepteerd.... "Een mooi plekje" schrijft men terwijl het om de ingang naar de parkeerplaats van een B & B gaat. Natuurlijk is de omgeving mooi, de Waard is schitterend, maar 200 meter verderop zijn de plekjes ook fantastisch en verwijzen ze niet met een pijl naar een parkeerplaats en een theetuin..... Als gezegd, het knakte en alhoewel de B & B eigenaar, die vermoedelijk geen enkele voeling heeft met geocaching en de cache door zijn zoon heeft laten plaatsen zich naar buiten spoedde om ons de cache aan te wijzen (hetgeen hij gezien de logjes bij 90 % van de bezoekers heeft gedaan...). hebben we vriendelijk bedankt. We vertelden hem dat we ons hier niet senang voelden en bij thuiskomst hebben we een note geplaatst met het hoe en waarom. Ik wil wedden, dat wij straks eenzame opsluiting krijgen opgelegd, terwijl de B & B eigenaar gewoon pilsjes blijft schenken aan onbevangen geocachers.... Ik vraag me echt af of wij over vijf jaar het spelletje nog kunnen bedrijven op de manier zoals we zijn begonnen..... Soms word ik er wel eens somber van! Hebben jullie die ervaring ook wel eens of sta ik alleen met dat gevoel? Het zou me niet eens verbazen.....

bewerkt door Team Tabak
Geplaatst

Hallo Team Tabak

Wij herkennen dit zeker ook, maar... alles heeft een keerzijde. Als wij gaan fietsen hebben we altijd proviand bij ons, dus we verhongeren niet onderweg. Toch zijn wij blij als we door de waard fietsen, op zondag (ja dom, alles dicht) en we komen uit bij een cache en een theetuin die open is. Het is dan heerlijk genieten voor ons. Ik denk er dan inderdaad niet bij na dat dit commercieel is. Mochten we toevallig langs de theetuin komen en er ligt geen cache, maar we hebben wel dorst, dan gaan we ook zitten.

Geplaatst

TT, eindelijk begrijp jij hoe IK mij voel, ruim 8 jaar na het inzetten van het verval van een avontuurlijke buitensport tot een clowneske commerciële vertoning waarbij bermkokers en pillenpotjes onder kliko's voor geocaches moeten doorgaan. Maar ... bedenk dat het hier gaat om 'geocaching' volgens Groundspeak. Er zijn duizenden geocachers die hier geen boodschap aan hebben en het spel met veel plezier spelen op de oorspronkelijke manier. Geocaching, zoals het is bedoeld, gaat nooit verloren.

Geplaatst

Hallo Team Tabak

Wij herkennen dit zeker ook, maar... alles heeft een keerzijde. Als wij gaan fietsen hebben we altijd proviand bij ons, dus we verhongeren niet onderweg. Toch zijn wij blij als we door de waard fietsen, op zondag (ja dom, alles dicht) en we komen uit bij een cache en een theetuin die open is. Het is dan heerlijk genieten voor ons. Ik denk er dan inderdaad niet bij na dat dit commercieel is. Mochten we toevallig langs de theetuin komen en er ligt geen cache, maar we hebben wel dorst, dan gaan we ook zitten.

Dat doen wij uiteraard ook, dat heeft er niets mee van doen. Het gaat er om, dat je heel bewust en met een vooropgezet plan door een cacheowner naar een plek wordt geleid (hoe mooi ook) met de achterliggende gedacht dat er door middel van de plaatsing van die cache omzet gedraaid kan worden (hoe gering ook). Daar is geocaching niet voor bedoeld en naar mijn overtuiging zouden zulke caches ook niet geaccepteerd mogen worden. Heel soms Regenboogje laat Tabak zijn principes (hoe weinig ook) prevaleren boven het scoren van een puntje.... Wij verplichten niemand die principes over te nemen, maar soms verbazen wij ons er over. En het is beter in een vroeg stadium een bepaalde trend te onderkennen dan dat wij over een jaar of wat via geocaching de dag te allen tijde eindigen bij een toko van een multinational..... :-)

TT, eindelijk begrijp jij hoe IK mij voel. Geocaching, zoals het is bedoeld, gaat nooit verloren.

Kijk, zo'n leuze pept een mens weer op !!!!!

Geplaatst

T.Tabak, met belangstelling jouw theekransjes gelezen en nu besef ik dat mijn cache Rozengeur er ook heel commercieel uitziet, al is dat nooit de bedoeling geweest.

Ik ben niet gevraagd er een cache te plaatsen, maar heb zelf het verzoek ingediend, omdat ik aandacht wilde vragen voor dit sociale project. En dat laatste komt misschien nauwelijks uit de verf op de pagina. Toch maar eens kijken hoe ik de pagina kan aanpassen.

Maar er komt ook een vraag bij mij op. Waar eindigt informatie en begint commercie?

Even een paar voorbeelden gezocht.

Bij een korte mult: "De horeca gelegenheid is het hele jaar door geopend. Openingstijden: ma t/m zo van 11.00 uur tot zonsondergang."

Bij een andere Multi: "Er ligt geen horeca op de route. Hier kan je van maart tot oktober terecht voor onder andere heerlijk ijs!"

Graag jullie mening.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...