Odlaniger Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 Inderdaad naj16, zo kan het ook, 92 km fietsen verwoord in vijf regels. Maar waarom heeft menigeen een antipathie tegen lange logs? Ik lees steeds: voor mij hoeven die ellenlange logs niet.
MarcoDomi Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 Ja daar schrik ik ook wel van. Niet dat mijn logs er korter door zullen worden, maar ik dacht altijd dat ook anderen plezier beleven aan mijn verhaaltjes. Dat leek ook zo te zijn getuige reacties van owners maar ook medecachers. En dan blijkt het soms een bron van ergernis te zijn. Het zij zo, maar ik vind het niet leuk.
Peetee Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 Ik kan het me voorstellen dat je dat niet leuk vind, maar denk nou niet dat de paar meningen die je hier leest representatief zijn voor de rest van geocachend Nederland. Ga er maar gerust van uit dat er genoeg mensen zijn die de uitgebreidere, meer beschrijvende logs wel leuk vinden om te lezen. En voor hen schrijf je ze. Het is net als het organiseren van een event: dat doe je niet voor de cachers die het niet leuk vinden, maar voor hen die er wel graag naartoe komen.
Team Aragorn Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 Allereerst, zelf vind ik langere logs wel leuk, en bijna altijd probeer ik van een eigen vondst een wat uitgebreider verhaal te maken (al wordt het zelden langer dan de maximale lengte die GS ingebakken heeft). Maar smaken verschillen natuurlijk. Bovendien verschillen ook de redenen waarom mensen logs lezen. Als je alleen de sfeer van een cache wilt proeven, of als je bij wilt houden wat een bepaalde cacher de laatste tijd zoal gevonden heeft - dan is een langere log geen bezwaar en zelfs gunstig. Wanneer je echter even snel door de laatste 5 of 10 logs wilt lopen om te bekijken of de route nog in orde is, kan het best vervelend zijn wanneer daar allerlei zwamverhalen tussen staan over de koek bij de koffie en de muziek onderweg naar de parkeerplaats. Ook voor C O's kunnen logs die controlefunctie hebben, en niet elke C O heeft evenveel tijd om alles nauwkeurig door te spitten (maar ik kan me toch minder goed voorstellen dat zo iemand echt de pest heeft aan lange logs, het is toch een compliment als iemand de moeite neemt om speciaal voor jouw cache zo'n lang verhaal te maken?). Daarnaast kan het best zo zijn, dat mensen een lange log minder makkelijk vinden om te lezen. Qua opmaak is het immers flut. Geen tussenkoppen, een grote letterbrij, hoofd- en bijzaken gezellig door elkaar. De aandacht ebt weg. Als schrijver moet je je misschien vaker afvragen of je log overbrengt wat jij wil. En daar de lengte, schrijfstijl, enz. aan aanpassen.
Odlaniger Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 Peetee, dank voor deze geruststellende gedachte.
Diederikus Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 (bewerkt) Tot mijn grote genoegen zie ik dat er nu meerdere mensen links naar mooie logs neerzetten. Daarnaast lees ik tot mijn verbazing dat ik lange logs schrijf. Alles is relatief, natuurlijk, zelf zie ik alleen maar heel veel korte logs bij anderen. Ik kan ook lange logs schrijven, maar dat lijkt me niet zo leuk voor anderen. Daarom laat ik ook altijd 95% van wat er in mijn hoofd opkomt weg. Less is more. Anderhalf A-4tje om een dag aan beleving te verwoorden lijkt me heel normaal. Als de loglengte bij gs niet zo belachelijk kort was zodat ik ieder log in 16 delen moet splitsen dan was het zelfs niemand opgevallen. Als iemand op een dag 20 caches vindt dan komt hij met 20 logjes ook makkelijk aan zo'n totale loglengte. Daar zie ik dus echt geen verschil. Verder legt men een verband tussen de kwaliteit van een log en de lengte ervan. Zo'n verband lijkt me totaal uit de lucht gegrepen. Wie verzint zo iets. Hooguit als een log extreem kort is. Wie mijn logs slecht vindt en slechts dienend ter zelfverheerlijking: maak een keuze. Met slechte logs kan ik mijn ego natuurlijk niet verheerlijken. In beide gevallen zal het me overigens worst zijn. Als iemand desondanks per se met mij van gedachten wil wisselen over mijn ego en zijn vermeende motieven dan kan dat natuurlijk. Dan wel graag via pb, want ik kan me geen onderwerp voorstellen dat oninteressanter is of meer off topic dan dat. Een mooie log maak je niet alleen. Er zijn genoeg caches waar je met de beste wil van de wereld niets van kunt maken als logschrijver. Dat betreft helaas verreweg de meeste caches, en die probeer ik dan ook te vermijden, hoewel dat niet altijd lukt. Virtuoze caches bieden inspiratie voor virtuoze logs. Daarom berijd ik nog even een tweede stokpaardje, een oproep aan alle cacheleggers die van mooie logs, lang en kort, houden: leg virtuoze caches! 17 december 2015 bewerkt door Diederikus
naj16 Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 Probeer eens alles wat niets met de cache of de zoektocht te maken heeft uit je log weg te laten. Dan hou je over waar het eigenlijk om gaat. 1
MarcoDomi Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 (bewerkt) Probeer eens alles wat niets met de cache of de zoektocht te maken heeft uit je log weg te laten. Dan hou je over waar het eigenlijk om gaat. En zelfs dan zijn mijn logs nog lang :-) Tenzij je het heel erg streng toepast. Dan krijg je: "Gezocht. Gevonden". Boeiend! ;-) 17 december 2015 bewerkt door MarcoDomi
naj16 Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 https://nl.wikipedia.org/wiki/Elsschotproef 1
Diederikus Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 (bewerkt) Gewoon niet op het linkje naar de lange log klikken. Is dat nou zo moeilijk? 17 december 2015 bewerkt door Diederikus
MarcoDomi Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 https://nl.wikipedia.org/wiki/Elsschotproef Ha ha, interessante link!
Team Tabak Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 Ik heb niets tegen wat langere logs (integendeel), maar men zou zich wel tot de maximale mogelijkheden binnen één logje moeten beperken. Dan blijft het allemaal leesbaar. Mijn eigen (hierboven ergens) geplaatste logje over de ontmoeting met Frans Scheerhorn paste oorspronkelijk ook niet binnen het kader. Na het nodige schrapwerk lukte dat wél. De lezer merkt daar niets van, want hij (of zij) kon niet weten wat ik daarvoor allemaal had neergepend.... En als het écht je ultieme wens zou zijn om de cacheowner onder te laten dompelen in het warme bad van jouw enthousiasme over zijn of haar creatie, dan kun je in een mailtje of PB tot wel 583 A-viertjes aan zieleroerselen aan hem of haar toevertrouwen.... :-) Je houdt er een vriend of vriendin voor het leven aan over..... Geheid... :-)
Odlaniger Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 Naj16, waar het werkelijk om gaat is wat ik heb meegemaakt. Diederikus, dank voor jouw relatief korte uiteenzetting.
Team Tabak Geplaatst 17 december 2015 Geplaatst 17 december 2015 Naj16, waar het werkelijk om gaat is wat ik heb meegemaakt. Met die 30 belevenissen per jaar van jou kan ik goed leven Od! Proost! :-) :-)
Aanbevolen berichten