MacDD Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Het zal aan mij liggen, maar ik moet in deze Barny toch volgen over de LP-caches. Ver- en gebodsregels zeggen mij weinig, mits ik een ander maar niet kwets of benadeel. Cachen is voor mij een hobby waarbij ik soms open en bloot een boom in klim onder het mom van nestkastjes ophangen (lukt nu erg goed), of als ik een WP verstop gewoon praten over de cavia die begraven wordt als er wat dreuzels langslopen tot aan klimtouw in een gracht hangen tegenover een politiebureau onder het toeziend oog van een dronken man. Maaar dus ook naar verlaten terreinen gaan om daar een avontuur te beleven. In Nederland is dat helemaal weggereguleerd, in de ons omringende landen is dat gelukkig een stuk minder. En daar hou ik van.
technetium Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Dit hierboven gelezen te hebben. ik loop al een tijdje met de gedachte op illegalcaching.com te maken. Met caches waarbij het verboden is om toesteming te vragen. Het beoogde effect: Zoekers weten dat er geen toestemming is, en zullen zich dus heel voorzichtig moeten gedragen. Tc
de-fam Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Dit hierboven gelezen te hebben. ik loop al een tijdje met de gedachte op illegalcaching.com te maken. Met caches waarbij het verboden is om toesteming te vragen. Het beoogde effect: Zoekers weten dat er geen toestemming is, en zullen zich dus heel voorzichtig moeten gedragen. Tc In dat geval ga ik je niet tegen houden..
Sivota Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Het beoogde effect: Wij doen wat we zelf willen, hebben lak aan alles en ook aan de eventuele gevolgen die ons handelen heeft voor het gebied en alle anderen, die een (al bestaand) spel ook spelen. Als je graag iets illegaals wilt doen, dan hoeft je daar toch geen club voor op te richten en/of een cache-site voor te maken?Dan ga je het gewoon (al dan niet met vrienden) doen, maar ja, al die interessante plekken (waaronder lost places) zijn natuurlijk minder interessant wanneer er geen cache ligt.Ik denk dat de meesten er dan gewoon niet heengaan, dus dan heb je weer geen club. We moeten het gewoon met z'n allen doen met de ruimte die we hebben.Het is niet alleen zo dat het spel geocaching is toegenomen, er zijn allerlei andere groepen die ook gebruik willen maken van de ruimte.Lost places zijn daarin een goed voorbeeld. Ze verworden tot een echte hype.Massaal worden die gezocht en bezocht door fotograven, filmmakers, oude architectuur liefhebbers, historici, struiners die een uitdaging zoeken, artiesten en kunstenaars.Het duurt niet lang meer of we staan ervoor in de rij, waarna er weer iets anders moet worden gevonden wat "origineel" en "uniek" is.Hetzelfde geldt voor z.g. echt kwetsbare natuurgebieden.Die hebben niet voor niets de kwalificatie kwetsbaar, maar het is voor de fanaten natuurlijk het meest interessant om juist daarheen te gaan, bijvoorbeeld met camera of om een doosje te vinden.Via internet kun je, met een klein beetje moeite, precies volgen hoe dat allemaal hypes worden. Wil je rust en ruimte, verhuis dan naar de outback van Australië, daar kun je doen en laten wat je wilt.In Nederland (en grote delen van Europa) ontkom je er vroeg of laat niet aan om afspraken te maken met anderen over de beperkte ruimte die er is. Voor wat betreft geocaching weten we allemaal dat er heel veel caches zonder toestemming liggen.We weten ook dat de guidelines zeggen dat je wel geacht wordt om toestemming te hebben en op veel mooie locaties lukt dat ook.Wanneer het niet lukt dan is daar (in de natuur en op lost places) mijns inziens meestal een goede reden voor.Leg je toch een cache zonder toestemming, dan moet je in mijn optiek ook niet zeuren wanneer dat wordt ontdekt en de cache het archief in gaat. 4
MacDD Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Leg je toch een cache zonder toestemming, dan moet je in mijn optiek ook niet zeuren wanneer dat wordt ontdekt en de cache het archief in gaat. Hee, maar dat zal ik ook nooit doen. Dat is de consequentie van het feit dat ik buiten de grenzen wil voortbewegen.
Team Professor X Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 (bewerkt) Leg je toch een cache zonder toestemming, dan moet je in mijn optiek ook niet zeuren wanneer dat wordt ontdekt en de cache het archief in gaat. Hee, maar dat zal ik ook nooit doen. Dat is de consequentie van het feit dat ik buiten de grenzen wil voortbewegen. En het gaat om het feit dat er verklikkers rondlopen die lopen te klagen bij een reviewer of zelfs Groundspeak als ze een cache niet willen of durven doen. Neem dan eerst contact op met de CO als je iets niet verantwoord vindt. Niet elk puntje MOET gevonden worden. Schijnheilig doen alsof je het beste met geocaching voor hebt is flauwekul, je bent te schijterig om die cache te pakken in die oude fabriekshal en daarom ga je lopen klagen. Geef dan alle illegale tradi bagger eerst aan, dan ben je pas goed bezig Gatver, hoe meer ik over dit soort zaken lees of nadenk, hoe zieliger het overgrote deel van de GEOCACHERS (ja, inderdaad de MENS achter de bagger) begint te worden. Ga gewoon cachen en vertrouw je eigen kunnen en instinct. Laat verder alles en iedereen met rust! 8 maart 2013 bewerkt door Team Professor X 4
@rend Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Ik kan me niet voorstellen dat er GEOCACHERS zijn die gaan klagen bij bijv. Groundspeak. Dat doen GEOCACHERS niet.
Team Tabak Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 in die zin ben je in mijn ogen idd een #onhandig persoon maar je heb helaas heel veel medesukkels, mischien brengt dat troost Dan maar een #onhandig persoon, maar wél eentje met zelfrespect.... 1
Team Professor X Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 (bewerkt) OK, hoe noemen we die dan? Meelopers EDIT: slaat op postje van Arend.........sukkels gaat me wat te ver. 8 maart 2013 bewerkt door Team Professor X
Team Tabak Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 En het gaat om het feit dat er verklikkers rondlopen die lopen te klagen bij een reviewer of zelfs Groundspeak als ze een cache niet willen of durven doen. Verklikkers zijn er ook in het gewone leven en zullen er altijd blijven. Petrus vervloekt nu nog dat de dag, dat hij de haan drie keer hoorde kraaien..... :-) Dat heeft ook vaak te maken met naijver over en weer. Ik wil wedden, dat 9 van de 10 verklikkers bekenden zijn van de cacheowners en dat jaloezie of afgunst de grootste drijfveer achter dit fenomeen is. 99 % van de cachers interesseert het geen moer wie waar een cache neerlegt en waarom. Zij willen gewoon af en toe met hun gezin of bijslapie een potje rapen of een lekkere multi lopen. Niet meer en vooral ook niet minder. 1
Sivota Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Met de meldingen van mede-cachers, daar startte dit topic wel mee en dat is ook onder de laatste link weer de ergernis van de CO.Toen ik nog lid was van de werkgroep natuur hier (2009-2011) kwamen er eigenlijk veel meer meldingen binnen van boze boswachters en andere landeigenaren.Naar aanleiding van deze meldingen gingen caches net zo goed lina recta het archief in.Ook in die gevallen was de verontwaardiging van CO's en mede-cachers groot bij een dergelijke actie van Groundspeak of een reviewer. Ik heb uit voornoemde tijd ook de ervaring dat het veel meer gevolgen kan hebben voor de hele geocache-gemeenschap (in een bepaald gebied) wanneer beheerders of eigenaren melden, dan wanneer mede-cachers iets melden.In het laatste geval blijft de schade vaak beperkt tot de geocache-gemeenschap zelf, bij de andere meldingen niet.Ik heb wel wat erg boze boswachters gesproken, die zich moeilijk lieten overtuigen om niet alle geocachers van hun terreinen te weren. Persoonlijk heb ik echt maar weinig begrip voor de boosheid van CO's hierover.De guideline waarin aangegeven wordt dat je toestemming moet hebben stamt uit 2005.Die is er dus lang genoeg om te weten wat er gebeurt wanneer je gesnapt wordt, door wie dan ook.
de-fam Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 (bewerkt) Sivota heeft natuurlijk helemaal gelijk als het om natuurgebieden gaat, en zeker de kwetsbare natuurgebieden, zelf zal ik dan ook altijd een vergunning vragen voor het natuurgebied in mijn omgeving. Wat niet wegneemt dat ik vaak genoeg en kijkje neemt in dit schitterende gebied ( daar waar je eigenlijk niet mag komen ), alleen heb ik daar geen cache voor nodig, en is dit dus mijn verantwoordelijkheid. Als het om lost places gaat in een loods, fabriek of kasteel dan boeit het mij niet of er een vergunning is of niet, als de cache goedgekeurd is door een reviewer dan ga ik hem gewoon doen zonder mij af te vragen of dit wel kan of mag. 8 maart 2013 bewerkt door de-fam
RandoLoup Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Het geocachen zou het geocachen niet meer zijn als teveel caches op lost places verdwijnen. Gewoon laten liggen, ook als die misschien niet 200% volgens de - zeer vele - regels zijn. Anders kun je net zo goed aan de hand van een - ook al weer helemaal voorgekauwde - route, aan een toeristische wandeling beginnen. Het kan ook gewoon goed gaan met die 'lost places' caches. Zeker als de CO ze met beleid plaatst en beheert. Dus bijvoorbeeld geen cache in een kwetsbaar natuurgebied, waar je alleen offtrail bij de cache lokatie kunt komen. Het hangt er vanaf hoe je 'lost place' omschrijft, maar als je het wat ruimer neemt, ligt in Lorraine en in de Elzas, een zeer aanzienlijk deel van de caches op lost places. Die overigens lang niet altijd speciale eisen stellen (klimervaring e.d.) om ze te kunnen loggen. Gelukkig hebben we die ruimte en proberen we er zo verantwoord mogelijk mee om te gaan. Daarbij houden we rekening met andere gebruikers van de wildernis. De 'lost place' caches kunnen gewoon blijven. Het wel of niet loggen van een cache is een persoonlijke vrijheid. Het is gewoon een 'take it or leave it' kwestie!
Team Professor X Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Er is een uitdagende nieuwe Lost Place gevonden in Zeist. Heb je vast geen toestemming voor nodig. http://www.zie.nl/video/algemeen/Ondergrondse-hennepkwekerij-ontdekt-in-Zeist/m1nzaqaf43rp
Team Tabak Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Makkelijk te vinden ook door de rood witte linten die er voorlopig wel aanwezig zullen zijn!!! Leuk!
Aanbevolen berichten