De Oliva's Geplaatst 27 februari 2013 Geplaatst 27 februari 2013 Hier over de grens liggen er een paar. Een oude dakpannenfabriek bijvoorbeeld, nog inclusief ringoven. Prachtig! Jammer dat mensen het menen te moeten verpesten door braafste jongetje van de klas te willen spelen...
Sivota Geplaatst 28 februari 2013 Geplaatst 28 februari 2013 Elk verhaal heeft meerdere kanten.Natuurlijk hebben de lost places een bijzondere aantrekkingskracht op geocachers (overigens ook op andere groepen zoals fotograven).Het is misschien moeilijk om er toestemming voor te krijgen, maar voor diverse prachtige lost places en bijvoorbeeld mooie nacht- en klim caches lukt dat zeker wel.In Duitsland worden zelfs prachtige (kampeer weekend) events geregeld op lost place terreinen, met caches die daar, met toestemming, al liggen en/of blijven liggen. Een andere kant van het verhaal is gelegen in het gegeven dat er bijvoorbeeld juist in Duitsland op allerlei fronten mega problemen zijn ontstaan vanwege het overschrijden van diverse guidelines, waaronder het verkrijgen van toestemming en het (zonder overleg) begraven van caches etc.Het is helaas al een tijd zo dat in sommige deelstaten geocachers overal dreigen te worden uitgezet of al worden geweerd en zij in een heel slecht daglicht staan bij natuurbeheerders, landeigenaren, jagers en andere recreatieve organisaties.Men is soms echt woedend op geocachers en deze situatie breidt zich alleen maar over de deelstaten uit.Gebrek aan overleg, het vragen van toestemming en algehele communicatie (van geocachers zijde) is daar debet aan.Met man en macht zijn vrijwilligers, locale groepen en Groundspeak aan de gang om het tij wat te keren.Een moeilijke opgave, want er zijn ook heel wat geocachers die geen moeite willen doen om te overleggen en die ook juist in de natuur en op de lost places doosjes neergooien.Groundspeak gaat ervan uit dat de geocachers elkaar wat corrigeren c.q. aanspreken voor wat betreft de guidelines en dat er op die manier wat evenwicht bereikt wordt.Niet alles is te controleren en in regeltjes te vatten en dat wil Groundspeak ook niet.Ze rekent echter wel op enige "common sense".Het aanspreken van mede cachers en CO's is in Nederland al moeilijk, maar dat lijkt bij onze buren wel heel erg ver te zoeken op dit moment, ondanks de vele positief actieve geocachers (met prachtige caches waarvoor wel toestemming is).We kunnen degenen die er openlijk iets van zeggen dan wel de braafste jongetjes en meisjes van de klas of verklikkers noemen en klagen dat er weer wat mooie caches het archief in gaan, maar het is hier de massale overschrijding van de guidelines en vooral het gebrek aan communicatie (met wie dan ook) en het lak hebben aan de gevolgen voor allen van veel CO's waardoor het nu ernstig fout loopt in Duitsland. 3
Team Professor X Geplaatst 28 februari 2013 Geplaatst 28 februari 2013 (bewerkt) @Sivota, kan me wel vinden in dat verhaal.....zo heeft er jaren geleden al een serieus overleg plaatsgevonden in de HARZ. Want net zoals in jou verhaal werd er niet of nauwelijks toestemming gevraagd om midden in een nationaal Park (omgeving Brocken) doosjes neer te leggen. Totdat de parkwachters er zelf achterkwamen dat er illegale lokaties bezocht werden. Net zoals hier met SBB en andere natuurinstanties die ook met een eigen account de boel kunnen controleren. Er kwam toen een actie om het hele park op te schonen, lokale cachers zijn aangesproken, en lag er een tijdje helemaal niets meer. In goed overleg en MEA CULPA van de HARZer cache vrienden is een goede afspraak tot stand gekomen en liggen er weer doosjes op goedgekeurde plekken. Maar ik ken ook lokaties waarvan ik denk...hmm...is dat wel verantwoord en ook toegestaan? 40 meter abseilen (en langs datzelfde touw weer omhoog!!!!) in verlaten ijzermijnen? Zonder controle en toezicht? Of hangen aan een MEGA kunstwerk met je touwtje terwijl er ook gewone bezoekers op staan? Oude bruggen die een dal op duizelingwekkende hoogte overspannen? En dan als hint...magnetisch?? Valt me mee dat er nog niet eerder en meer doden zijn gevallen dan tot nu toe bekend zijn. Aan de andere kant............blijkbaar is er een categorie klimmers die ook aan geocachen doen........dat is veiliger dan andersom denk ik zo. Hier bestaat de spanning uit het beklimmen van bomen.....relatief veilig als je lichamelijke toestand het toelaat. Maar.......ik ga niet als een verklikker de boel aankaarten. Durf je een cache niet te doen of heb je twijfels......gewoon negeren en eigen verantwoordelijkheid nemen. Niet alles MOET immers gevonden worden. Probleem van het geheel is de massale toeloop op "spannende" caches..........en ja vooral in Duitsland zijn ze goed doorgedraait.............jammer want op deze wijze blijven alleen de minst uitdagende caches over. Wees eerlijk....na -tig simpele kokertjes rapen zal iedereen zich wel een keer achter de oren krabben is dit nu echt leuk? Dan ga je op zoek naar meer uitdaging. 28 februari 2013 bewerkt door Team Professor X
RandoLoup Geplaatst 28 februari 2013 Geplaatst 28 februari 2013 Ik heb de indruk dat er in Duitsland en zeker ook in Nederland een soort eeuwige 'territoriumstrijd' wordt gevoerd tussen gebruikers van de natuur. Een zeer grote bevolkingsdichtheid in combinatie met een beperkte natuur, die ook nog eens zwaar onder druk staat door grote aantallen bezoekers. Behalve geocachers, heb je mountainbikers, wandelaars, jagers, beheerders van natuur, actievoerders, toeristen en outdoor liefhebbers die elkaar - onvermijdelijk - treffen. Als plaatser van geocaches kun je voornamelijk voor je eigen belangen knokken, of de optie kiezen om naar een compromis te zoeken. Of je laat het afhangen van een overheid, die het plaatsen van caches, alsmede andere outdoor activiteiten in bepaalde gebieden gemakshalve gaat verbieden. Degenen die het minst bereid zijn om de nog beschikbare natuur met anderen te delen, trekken dikwijls aan het kortste eind! Naast de wel of niet bestaande territoriumstrijd heb je nog mensen die de natuur bewust of onbewust verkeerd gebruiken. De intensiviteit van het gebruik van de natuur is op zich geen bepalende graadmeter om allerlei strenge overbodig lijkende regels en beperkingen op te leggen (die voor iedereeen gelden). Het verkeerd gebruik is dat in ieder geval wel. Een voorbeeld, om ons tot het geocachen op lost places te beperken. Afgelegen ruïnes van gebouwen of huizen zijn vaak minder 'lost' dan men denkt. Het zijn met name overwinteringsplekken van zeldzame dieren, vooral vleermuizen. Iemand die daar een cache wil plaatsen, zal daar zeer goed rekening mee moeten houden. Als mensen de cache in de wintermaanden binnen gaan zoeken, zullen de vleermuizen uitvliegen. In de winter is dat bij lage temperaturen een gegarandeerde dood. De boswachterij merkt dat er mensen zijn geweest en sluit vervolgens het gehele gebied af tijdens de wintermaanden. Overheden van diverse lidstaten van de Europese Unie kunnen namelijk flink gesanctioneerd worden als ze bedreigde dieren onvoldoende bescherming bieden! 5
MacDD Geplaatst 1 maart 2013 Geplaatst 1 maart 2013 Lost Places? Stil houden en een lastige cache naar leggen. Dan komen er niet te veel mensen, zeker niet als het een multi is. Scheelt een hoop gedonder.
barny Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 http://www.geocaching.com/profile/?guid=b274f23c-5b16-4d48-860e-d454dd4f1bca zie hier het relaas van een terleurgestelde Duitse cachelegger die terecht de schijnheiligheid van groundspeak beu is groundspeak heeft natuurlijk financieel veel meer baat bij de grote groep grijze achter-elkaar aanloopende/rijdende bende kokerrapers op een heide en de mensen die die kokerrapers voedden met vele rondgestrooide nietszeggende kokers dan mensen die de geocacher naar bijzondere plekken brengt met maar 1 punt bij de totalen opgetelt geocachen is langzamerhand overspoeld met meer dan een verschrikkelijk stom puntjesvolk wat totaal niet wil nadenken waar men mee bezig is teopzichte van de mensen die andere mensen wel iets bijzonders wil laten zien eeuwig zonde, gelukkig hebben de we cachepagina's nog Barny 3
MacDD Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Ze hebben echt alles in het archief gedaan en zijn dus ook zelfs gestopt met cachen. En dat komt dus door dat gezeik.
Team Tabak Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 (bewerkt) Hoe verschillend kan een benadering zijn.... Met veel belangstelling heb ik het berichtje van Sivota gelezen, die op zeer nuancerende wijze het probleem benadert en zowel de ene - als de andere kant van het verhaal belicht. Daar heb je wat aan en je kunt je er zelf een mening bij vormen. Ik ben zelf niet zo bekend met de cachersgemeenschap in Duitsland. Zij blijkbaar wel en dat leidt tot dit weloverwogen verhaal. Vervolgens het verhaal van Barny die verwijst naar een gebeurtenis uit september 2012 (oude meuk noemen wij dat hier) die hem wel van pas komt om nog maar weer eens te wijzen naar de groep van cachers die hem tegenstaat. De inhoud van de listing waar Barny naar verwijst is duidelijk en laat ons zien welk gelijk Sivota aan haar zijde heeft. Als de eigenaren van caches zelf al ruiterlijk toegeven zich weinig of niets aan toestemmingen gelegen te laten liggen en ook de aanname ventileren, dat anderen dat vermoedelijk ook niet op grote schaal doen, dan zijn we niet ver af van het punt, dat er vroeg of laat forse ongelukken gaan gebeuren. In die zin heeft Barny een punt, dat er een andere generatie geocachers is opgestaan, die mogelijk met iets minder verantwoordelijksgevoel op stap gaan hetgeen sneller kan leiden tot brokken. Dat houdt tevens in, dat ook de verantwoordelijkheid bij hen, die de caches plaatsen op plekken, die risico's met zich meebrengen toenemen. Natuurlijk kun je zeggen, dat iedereen zélf moet weten welke caches hij of zij doet, maar de graad van ervarenheid neemt af en dan nemen de risico's toe. En dus ben ik het met Sivota eens, dat de dialoog tussen cachers onderling (het elkaar aanspreken op gedrag) heel belangrijk kan zijn en dat dit wellicht te weinig gebeurt. Ja, hier misschien af en toe, maar dan praten we over een te verwaarlozen percentage cachers binnen de Nederlandse community, waarbij ook nog eens komt dat je een 66 jarige als ik niet hoeft te overtuigen om niet onder een brug van 90 m hoogte te gaan hangen..... :-) :-) 8 maart 2013 bewerkt door Team Tabak 1
barny Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 geloof me, als je een cacher aanspreekt over zijn gedrag en of doen als geocacher is het zelfde als een oneerbaar voorstel doen tegenover die zelfde persoon. ik schrijf veel cachers aan van cache's die zij gemaakt hebben dat de pagina niet klopt of de pagina een heel verkeerde verwachting geeft en al weten en geven de cacheeigenaren toe dat ik minimaal een punt of in een enkel geval ze mij gewoonweg helemaal gelijk geven het niet ten goedde willen veranderen omdat ik de "grap" van een foutieve cache of cachepagina niet in kan zien dus aanspreken lief of iets minder lief heeft nagenoeg geen effeckt, behalve dat ik dan weet dat de cacheeigenaar een rasechte #onhandig persoon is Barny
@rend Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Ja en nee. De waarheid ligt altijd in het midden. Ik denk dat het verstandig is om goedkeuring te vragen. En ik begrijp dat je geen toestemming gaat vragen om een koker achter een elektriciteitskast te mogen leggen. Want in mijn ogen is dat ook gewoon niet cachewaardig om daar een koker neer te leggen. En ja het kost soms enige moeite om goedkeuring te krijgen. Maar houd dan in je achterhoofd, zou jij het leuk vinden als er horden mensen bij jou op je "landgoed" gaan lopen zoeken. Het cachers waar Barny op doelt, had 151 caches. Ik vraag mij gewoon af wat is het nut om 151 caches neer te legen en netjes te onderhouden en goedkeuring voor aan te vragen.
Team Tabak Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 (bewerkt) ik schrijf veel cachers aan van cache's die zij gemaakt hebben dat de pagina niet klopt of de pagina een heel verkeerde verwachting geeft Ja, dat weet ik.... Helaas.... En je doet dat bevooroordeeld en zonder kennis van zaken. Daar kwamen we inmiddels saampjes al achter.... Toch word ik dan in de categorie "sukkels" geplaats. Dank je wel! 8 maart 2013 bewerkt door Team Tabak
Team Aragorn Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Ooit, toen 'lost place' caches waarschijnlijk die naam nog niet hadden (en Team Aragorn heel wat fanatieker aan cachen deed dan tegenwoordig) hebben we een cache gezocht en gevonden in een vervallen boerenschuur. Niet echt een goeie cache; de enige reden dat ik me deze cache nog herinner, is dat enkele logs later een medecacher waarschuwde dat er volgens hem nogal wat asbestafval in die schuur lag ...! Extreem cachen lijkt tegenwoordig meer in, althans het trekt - begrijpelijk - meer de aandacht dan het zoeken van doosjes bij lantaarnpalen. Juist dan is het belangrijk om te zorgen voor toestemming. Wie van de plaatsers van 'lost place' caches is expert op het gebied van bouwvallen, of bijvoorbeeld vleermuizen? Men dénkt te weten dat het geen kwaad kan! Enkele jaren geleden zijn er ook op dit forum felle discussies geweest over het plaatsen van caches met/zonder toestemming. Net als toen denk ik nog steeds dat er in de beginjaren van geocaching weinig aan de hand was, omdat de bezoekersaantallen toen veel lager waren. Bijvoorbeeld verstoring van de natuur is bij 20 bezoeken in een jaar van een andere orde dan wanneer honderden cachers langskomen in dezelfde periode. Het succes van de hobby brengt beperkingen met zich mee. Er was immers ook een tijd dat er in Nederland geen stoplichten en rotondes (nodig) waren ... 1
Kiddooz Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Ik vind wat de duitsers die worden aangehaald door Barney schrijven geen ouwe meuk. Eigenlijk nog heel actueel. Ik doe toch al een hele tijd aan geocaching, maar ik moet zeggen dat het erg veranderd is. Barney heeft gelijk. Je moet echt zoeken naar juweeltjes en dat is ook wat ik zo veel mogelijk probeer te doen. Vroeger was het echt een avontuur dat geocachen. Tegenwoordig is het puntjes scoren. Ik begon met 24 caches in een jaar, daarna een keer in een jaar 500 caches gevonden ( was een keertje leuk, maar dat had ik snel gezien en dat lijkt tegenwoordig een nietszeggend aantal). Daarna ging mijn frequentie weer omlaag en probeerde ik selectief te cachen. Lost places waren daar ook een onderdeel van. Topper was de James Bond Multi in de buurt van Osnabrück (helaas gearchiveerd). Het stiekeme is juist het leuke eraan. Zoals Geopatra altijd al zei: Geocaching is een stiekeme hobby die alleen kan voortbestaan indien de deelnemers zich dit realiseren en zich er naar gedragen: !! WEES STIEKEM !! Hij had en heeft gelijk! 2
barny Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 (bewerkt) je heb keurig de schoen opgepakt het was natuurlijk geheel niet toevallig dat ik die zin schreef, ook jij ben/was er eentje die een cachepagina met valse of onjuiste veronderstellingen, hints, adviesen "grappig" in die zin ben je in mijn ogen idd een #onhandig persoon maar je heb helaas heel veel medesukkels, mischien brengt dat troost en kiddoos, juist door die "toestemming" vinden de vele jachtige kokerrapers het totaal niet nodig om "stiekum" te doen, zeker ook omdat dat tijd kost inwaar ze nog meer kokers kunnen rapen, de cache ligt er toch met "toestemming" en daarom lees ik logjes dat mensen vol hilariteit kokers rapen op de heide op amper 2 meter afstand waar een op uitkijk militair ligt (om maar wat te benoemen) Barny 8 maart 2013 bewerkt door barny
Team Tabak Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 (bewerkt) @Kiddoos....Maar dit was niet helemaal de essentie van dit topic. Natuurlijk vind jij het leuk om naar die juweeltjes te zoeken. Die zullen er ook best nog wel zijn. Waar het om gaat is het volgen van richtlijnen, het vragen om toestemmingen en al dat soort zoeken. Onze hobby moet ook voor de huidige generatie cachers veilig blijven. En daarbij hebben zowel cacheowners als cachezoekers hun eigen verantwoordelijkheden. Om daarover met elkaar de dialoog aan te gaan lijkt me geen verkeerde zaak. Maar wel gewoon doorgaan naar het zoeken van juweeltjes hoor en daar ook plezier aan beleven!!! Wij stappen nu in de auto (met fietsen achterop) richting Gorinchem.... Lekker weer een dagje cachen. Geen juweeltjes in de zin die jij bedoelt, maar wel een dagje bewegen in de buitenlucht en genieten van de omgeving.... 8 maart 2013 bewerkt door Team Tabak
Aanbevolen berichten