Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Toevallig kwam het onderwerp in een email naar een medecacher op dit onderwerp:

zijn er in Nederland nu echt meer multi's en mysteries dan elders?

Zelf vind ik ook multi's en mysteries het leukst om te doen.

Maar daar is Nederland toch echt een buitenbeentje ten opzichte van andere landen

totaal tradi % unknown % multi %

Nederland 21260 9814 46,16 6300 29,63 4585 21,57

België 15377 9787 63,65 2816 18,31 2585 16,81

Duitsland 265328 159590 60,15 58759 22,15 41436 15,62

Frankrijk 53289 42198 79,19 5803 10,89 4568 8,57

Spanje 24532 20900 85,19 1615 6,58 1590 6,48

Italië 8765 7484 85,39 431 4,92 645 7,36

UK 135817 115318 84,91 10910 8,03 7129 5,25

USA 876880 779208 88,86 57537 6,56 24783 2,83

Australia 42936 35204 81,99 3654 8,51 3601 8,39

New Zealand 17846 14405 80,72 1961 10,99 1137 6,37

met dank aan project-gc.com

Dit steentje wil ik even delen, als tegenwicht tegen eerdere discussies over trails, stippen en puntjes

bewerkt door Birdie.NL
Geplaatst

Duitsland en België liggen met multi- en mysterypercentages aardig in de buurt.

Toch ben ik benieuwd hoe dit in andere landen (bvb. Frankrijk, Spanje, Italië, maar ook Australië en NZL) zit.

Geplaatst

Toch heb ik het idee dat het percentage tradi's de laatste jaren aan het stijgen is. Zijn er ook overzichten van opeenvolgende jaren? Vaak is het zo dat Amerika 'voorloopt' op Europa, kijk maar naar het percentage (te) dikke mensen.

Ander punt bij minder dichtbevolkte landen met uitgebreidere natuurgebieden: dan kun je voor een tradi makkelijk een dag aan het lopen zijn. Een cachelegger die de cachers in Nederland een flinke wandeling wil voorschotelen, komt er bijna niet omheen om er een multi van te maken.

In Zwitserland bijvoorbeeld zie je in de berggebieden nauwelijks multi's.

Geplaatst (bewerkt)

Inderdaad is de vergelijking met aantallen traditionals niet echt goed te maken met andere landen. Uiteraard wel qua aantal, maar ja dat zegt me niet zoveel. De kwaliteit van een cache, daar gaat het om. Het is de kunst om een mooie traditional te maken, qua verstopplek, bereikbaarheid, mooie locatie, afstand om te bereiken, behuizing, enz. en nog extra, een combinatie van deze factoren.

Ik pak als voorbeeld de 3 traditionals GP's DRIEPUNTER nr. 1, 2 en 3 van Geopatra. Drie traditionals die in een straal van 175 meter van elkaar liggen. Maar om ze te kunnen loggen heb ik 22 KM heerlijk langs de rivier en over weilanden gelopen. Prachtige tocht! Kijk, dan telt een traditional echt mee he, maar al die opraapprulcaches, die zijn niet meetelwaardig!

(helaas zijn 2 vd 3 gearchiveerd)

De tocht in beeld.

cb151fe6-7fb3-4f18-8b68-1e4e802f068f.jpg

bewerkt door Ringeling
  • Top! 5
Geplaatst (bewerkt)

Dit zijn de percentages van caches die gelegd zijn. Hoe zit het met percentages van types caches dat cachers loggen? Oftewel, wat is het meest populair?

bewerkt door Twentse Mug
Geplaatst (bewerkt)

@Team Professor X Er zijn er die deze serie met een bootje gedaan hebben. Die waren binnen een half uurtje klaar ja.

Maar mijn voorkeur gaat vooral uit naar mooie wandelcaches, vandaar mijn website Wandelcaches in Nederland. Maar als ik een aantal traditionals in een mooi gebied met elkaar kan combineren tot een flinke wandeling dan kan ik daar ook blij van worden.

In de Pyreneeën troffen we voornamelijk traditionals aan. Maar schitterende wandelingen moeten maken alvorens we bij de cache waren. Ook in andere delen van Frankrijk zijn we dit tegen gekomen.

Dus aantallen zeggen weinig over de aard en kwaliteit van caches. Daarbij speelt ook mee dat wij in een klein en druk bevolkt land wonen met relatief veel mensen die geld hebben om een gps aan te schaffen voor een hobby. Ook dat speelt een rol.

bewerkt door Ringeling
  • Top! 1
Geplaatst

Zouden voorlichting en bewustwording ook een rol spelen? En dan denk ik in het bijzonder aan de opstelling van deze site. Ik ben mij terdege bewust van het feit dat lang niet alle Nederlandse (en Vlaamse) geocachers hier kind aan huis zijn, maar met bijna 30.000 accounts is gc.nl wel een factor van betekenis. Het aantal vaste bezoekers ligt uiteraard aanmerkelijk lager, maar dat is bij elk forum het geval.

Ik bezoek regelmatig buitenlandse geocaching-fora en hoewel er veel overeenkomsten zijn, vallen enkele (cultuur)verschillen op. Op vrijwel alle anderstalige fora komt het competitie-element van geocaching nadrukkelijk naar voren. Tot voor enkele jaren kon je ook op het forum van gc.nl nog draadjes vinden waarin leden pochten over hun aantallen 'founds' en dagrecords. 'Statsbanners' waren schering en inslag en veelrapers stonden op een voetstuk.

Sinds 2008 hanteert de Stichting Geocaching Nederland echter het motto: Geocachers steunen om de kwaliteit van caches en de kwaliteit van het beleven van geocachen te verbeteren. Statistische functies werden afgebouwd, de 'metaaljacht' werd ontmoedigd en er verschenen documenten waarin wordt uitgelegd wat geocaching inhoudt en hoe je werk kunt maken van een cache. Zie bijvoorbeeld de startershandleiding en de publicaties van Vinnie1. Tegenwoordig ligt nergens meer de nadruk op kwantiteit/aantallen/statistieken. Sterker nog, draadjes waarin het massaal plaatsen van oprapertjes wordt gepropageerd ondervinden veel weerstand en zijn geen lang leven beschoren. Op buitenlandse fora zijn draadjes als 'Met Stip op de kaart' echter heel gewoon.

Nu kun je stellen dat puntenjagers en andere strooiers en rapers van prulcaches zich niets aan zullen trekken van de opstelling van gc.nl, maar is dat wel zo? Een puntenjager wil scoren in een wedstrijd, zich onderscheiden in een competitie, pronken met aantallen, maar heeft een podium nodig om zich te laten bewonderen. Het grootste Nederlandse geocaching-forum biedt dat podium beslist niet. Hier heerst over het algemeen de overtuiging dat wie zich wil onderscheiden dat beter kan doen door een prestatie van betekenis te leveren, in de vorm van het plaatsen en zoeken van caches die behalve een puntje ook een zekere fysieke en/of mentale uitdaging bieden. Wellicht verklaart dat mede waarom de Nederlandse cachecultuur minder snel afglijdt dan die in andere landen.

• Top! 2
Geplaatst

Je klinkt een beetje als een roepende in de woestijn. De achterliggende gedachte, die bij dit verhaal hoort is natuurlijk prima. Daar zullen we het met z'n allen wel mee eens zijn. Maar die paar mensen, die hier met enige regelmaat de moeite nemen om hun gedachten aan het forum toe te vertrouwen zullen de vertrouwde patronen van het nederlandse cachersgilde niet kunnen veranderen. De fanatieke puntjesjagers zie je hier niet. De namen van hen met heel veel caches op hun naam tref je hier zelden of nooit aan. Onderweg zijn we ze uiteraard wél tegen gekomen. Als je met hen aan de praat raakt (prima mensen en gezellige praatjes) en je vraagt naar het hoe en waarom van hun bezigheid, dan hoor je van alles, maar niets wat met jouw verhaal te maken heeft. De één raapt zich te pletter om de eer, de tweede bukt zich ongans om thuis niet bij zijn vrouw te hoeven zitten, de derde zegt, dat hij geen dag zonder boslucht kan enzovoort enzovoort.... Die beroepscachers zie ik hier ook niet terug. Zij zullen best wel lid zijn van het forum en misschien kijken zij af en toe ook wel eens even over de hei, maar zinnige bijdragen heb ik van die categorie niet of niet vaak voorbij zien komen. Mij is opgevallen, dat het begrip "puntjesjagen" vooral ontstaan is na het neerleggen van de eerste trail in Overijssel. Dat was iets nieuws... Man... 35 puntjes pakken over 15 km door een prachtig gebied.... Helemaal tof. Vervolgens kwamen de naäpers en voordat je het wist was het land bezaaid met trails en minitrails. De meeste daarvan kwalitatief tamelijk armoedig. Die trend is nog niet beëindigd. Dat, tesamen met de opkomst van de smartphone, dienend als gps zal het aantal kwalitatief hoogstaande caches vooralsnog niet drastisch doen toenemen, want wie gaat er nog veel tijd en geld steken in de aanleg en plaatsing van een cache, als er toch geen hond op af komt???? Waarbij ook nog komt, dat - als je pech hebt - je de eindcoördinaten van je mooie multicache binnen 14 dagen in het bestand van 8000 caches (multi's en mysteries) terugvindt dat zeer onlangs zo keurig op internet geplaatst is....

En of dat in het buitenland anders is weet ik niet. In Oostenrijk en Engeland hebben we ook wel aardig wat trailtjes gezien (en ook zélf gedaan..). Of die cachers daardoor sneller afglijden? Ik zou het niet weten... Misschien doen ze het wel voor de Nederlandse vakantiegangers.... In samenwerking met de lokale VVV kantoren....

Maar hoe dan ook, het is goed de discussie levend te houden. Maar of je daarmee de echte puntjesjagers een andere richting in duwt? Mij nog niet helemaal hoor, want mijn vrouw en ik vinden beide "disciplines" (af en toe eens een daggie puntjes rapen en dan weer een een dag één of twee mooie multi's lopen) zo leuk.... Verdikkie toch!! :-)

• Top! 2
Geplaatst

De fanatieke puntjesjagers zie je hier niet. De namen van hen met heel veel caches op hun naam tref je hier zelden of nooit aan.

Dat bedoel ik nu juist. Fanatieke puntenjagers voelen zich hier niet thuis. Dat komt vooral door het ontbreken van statistische functies en 'tooltjes' die de scoringsdrift prikkelen, kortom: door de opstelling/het beleid van SGN. En ik vraag mij dus af of er een causaal verband bestaat tussen het beleid van SGN en de voor Nederland relatief gunstige cijfers waarmee dit draadje opent. Anders gezegd: zou de verdeling niet meer overeenkomen met die van andere landen als het forumklimaat aantrekkelijk was voor veelrapers?

Geplaatst

Dat kan ik niet ontkennen. Je kunt je wél afvragen of veelrapers überhaupt forummensen zijn. Ik heb mij twee jaar geleden ooit eens laten vertellen door een veelraper (inmiddels meer dan 15000 caches (nee niet Wilxlii) dat hij zo'n 12 tot soms 14 uur per dag direct of indirect met cachen bezig was. Je zal er maar 40 vinden en dan 's avonds nog moeten loggen.... En dan ook weer de voorbereidingen voor de volgende dag moeten doen.... Ik word er al moe van, terwijl ik dit schrijf.... Dan heb je toch geen tijd meer voor het forum.... En als je dan ziet hoe het gaat.... We zijn een keer met hem meegelopen.... Terwijl mijn vrouw en ik op de cachelocatie eens rustig de rugzakken afdeden en eens overlegden waar we zouden gaan zoeken had hij al een maat gebeld om te vragen waar de cache lag, want het duurde hem allemaal te lang..... We hebben maar snel weer onze eigen weg vervolgd om onze van nature reeds aanwezige neurotische inslag niet verder te verhogen.... :-) :-)

Op zo'n moment is het gezegde van toepassing:

Als je je niet ergert maar verwondert,

wordt je geen tachtig maar misschien wel honderd....

• Top! 1
Geplaatst

De meeste daarvan kwalitatief tamelijk armoedig. Die trend is nog niet beëindigd. Dat, tesamen met de opkomst van de smartphone, dienend als gps zal het aantal kwalitatief hoogstaande caches vooralsnog niet drastisch doen toenemen, want wie gaat er nog veel tijd en geld steken in de aanleg en plaatsing van een cache, als er toch geen hond op af komt????

Ik ben een smartfooncacher. Ik vind dat je veel CO's tekort doet die caches gelegd hebben in mijn founds-list. Die hebben deze kritiek niet verdiend.

Geplaatst

Je trekt met je manier van quoten mijn stelling uit het verband en dat weet je natuurlijk zelf ook wel.....:-) Dat is jammer. Lees eens goed....Mijn kritiek gold de na-apers, die ook een trailtje moesten neerleggen. Niemand kan met droge ogen beweren dat bijv. destijds het rondje Roosendaal kwalitatief hoogstaand was.... Weliswaar hebben ook wij het rondje gedaan omdat het ook best wel iets leuks had, (al was het maar vanwege al die mede-cachers, die je onderweg tegenkwam...) maar kwalitatief.... ??? Als je vanaf 70 meter afstand de volgende cache bij de boom ziet liggen....??? En helaas kom je de laatste tijd veel caches tegen, die door de Cacheowner na tien carpoolvondsten met een smartphone met behulp van datzelfde apparaat worden neergelegd, zodat je als zoeker al snel in de voortuin van vijf huizen verder uitkomt.... Dat heeft niet alleen met de smartphone te maken. Het is de combinatie onervaren cacher/smartphone, waardoor deze armoe ontstaat. De CO's, die jij in jouw lijst hebt staan hoeven zeker niet persé onder deze categorie te vallen. Als ik dat zou beweren zou ik zowel jou als die CO's tekort doen en dat is niet mijn bedoeling.

• Top! 1
Geplaatst

Zoveel mensen zoveel wensen, persoonlijk ben ik al lang blij dat ik gestopt ben met nono’s en micro’s zoeken, het scheelt een hoop plaatsvervangende schaamte en daardoor ergernis bij het spelletje wat ik beoefen.

Met de komst van de smartfoon en de geldzucht van #groundspeak is het spelletje al helemaal laagdrempelig geworden met alle gevolgen van dien en zo is er voor mij een tweedeling ontstaan

Mensen die voor hun eigen plezier het geocachen aangrijpen om buiten te zijn, leuke of mooie dingen tegen te komen, en mensen die voor het uiterlijk vertoon naar buiten gaan om maar zoveel mogelijk puntjes te verzamelen in een onderlinge wedstrijd voor en tegen andere puntjes jagers.

Ook ik kan een cacher die meer dan 15.000+ found’s op zijn naam heb staan en hoewel hij zijn eigen helemaal gek raapt op zijn vrije dag weet ik ook dat hij de inspirator en drijvende kracht is van een heel goed en mooi event waar tegenwoordig veel event organisaties een puntje aan kunnen zuigen, hij tevens de zware cache’s ook niet schuwt en dan is de wortelman er ook nog, zijn ontspannen manier van het rapen, en zijn algehele insteek en zijn logs kortom het beleven van het geocachen daar zou echt iedereen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik heb eentijdje geleden mijn keus gemaakt en ik kan zeggen dat het mij heel goed bevalt.

Wij gaan vanmiddag weer op pad, 1 cache, we lopen niet de 4 kilometer, we gaan direkt naar het eindpunt, is het weer goed? is de omgeving mooi? kunnen we het aan? dan maken we een eigen rondje maar wat er ook gedaan word we hebben genoten we zijn weer in een stuk bos geweest waar we anders nooit bezocht zouden hebben, we zijn lekker buiten geweest en als we de cache vinden kunnen we daar TB's die we gister gered hebben van vele pagina vervuilende "gezien op DCG event" diskofferlogs kwijt daar zijn we dan de CO die tenminste de moeite gedaan heeft om daar een medium cache neer te leggen echt dankbaar voor

.

Barny

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...