fred01 Geplaatst 28 oktober 2012 Geplaatst 28 oktober 2012 Hallo, Wij zijn nog niet zo lang aan het geocachen maar vinden het heel leuk. Wij hebben een dakota 20 GPS en een premium account. Onze favorieten zijn de Multi, hier heb ik dan ook een vraag over. Als je de multi via de site op de dakota heb gezet en bij het eerste coördinaat zijn. Hoe komen we dan bij het volgende. nu gaan we naar volgende en voeren dan handmatig en tweede coördinaat in. Mijn vraag is dan ook staan deze er al in of moet dit altijd met de hand ingevoerd worden. Of is er een andere mogelijkheid. Alvast bedankt Fred
de-fam Geplaatst 28 oktober 2012 Geplaatst 28 oktober 2012 (bewerkt) Hoi Fred. In een hoop gevallen is het zo, wanneer je op een WP bent, het coördinaat moet berekenen voor het volgende WP. In dat geval is het niet anders dan het coördinaat handmatig in te voeren. In andere gevallen krijg je soms de WP's, die vind je in de add. WP's. In zo'n geval worden deze WP's meegestuurd naar je GPS. P.S welkom op de NL. site 28 oktober 2012 bewerkt door de-fam
fred01 Geplaatst 28 oktober 2012 Auteur Geplaatst 28 oktober 2012 de fam, Bedankt voor het antwoord, echter nog een vraag, als ik op het waypoint ben aangekomen en dan naar het volgende mee gestuurde waypoint wil hoe doe ik dat. Nu voer ik die met de hand in maar als hij in de GPS staat hoe krijg ik hem dan zo ver dat hij me daar naar toe lijd. Of moet ik bij het eerste waypoint op loggen drukken en gaat hij dan automatisch naar waypoint 2.
de-fam Geplaatst 28 oktober 2012 Geplaatst 28 oktober 2012 Dat zou misschien beter uitgelegd kunnen worden door een Dakota bezitter Zelf heb ik een 62S, en dat gaat als volgt find.."WP's", WP selecteren en dan "ga naar."
geoside Geplaatst 28 oktober 2012 Geplaatst 28 oktober 2012 Je moet in ieder geval zeker niet op loggen drukken. Dan wordt de cache opgeslagen als 'gevonden'.
terp1234 Geplaatst 28 oktober 2012 Geplaatst 28 oktober 2012 Als de WP's van te voren bekend zijn en de eigenaar heeft ze netjes als child waypoints aan de pagina toegevoegd, krijg je ze ook als extra WP's op je GPS. Op de kaart zie je ze als apart icoontje staan en kun je aanklikken om verder te gaan naar dat WP, of uit de lijst met waypoints kiezen. Moet je de tussenliggende punten berekenen, kun je de functie Naar volgend stadium gebruiken onder menu Geocaching. Je voert het uitgerekende coordinaat in en navigeert verder zonder de cachegegevens te hoeven verlaten. Veel plezier met je Dakota verder, een prima apparaatje voor veel cacheplezier.
Birdie.NL Geplaatst 28 oktober 2012 Geplaatst 28 oktober 2012 de fam, Bedankt voor het antwoord, echter nog een vraag, als ik op het waypoint ben aangekomen en dan naar het volgende mee gestuurde waypoint wil hoe doe ik dat. Nu voer ik die met de hand in maar als hij in de GPS staat hoe krijg ik hem dan zo ver dat hij me daar naar toe lijd. Of moet ik bij het eerste waypoint op loggen drukken en gaat hij dan automatisch naar waypoint 2. Je moet in ieder geval zeker niet op loggen drukken. Dan wordt de cache opgeslagen als 'gevonden'. Even een misverstand uit de weg helpen: een waypoint kun je alleen gebruiken om mee te navigeren, niet loggen een geocache kun je loggen Als de WP's van te voren bekend zijn en de eigenaar heeft ze netjes als child waypoints aan de pagina toegevoegd, krijg je ze ook als extra WP's op je GPS. Op de kaart zie je ze als apart icoontje staan en kun je aanklikken om verder te gaan naar dat WP, of uit de lijst met waypoints kiezen. Moet je de tussenliggende punten berekenen, kun je de functie Naar volgend stadium gebruiken onder menu Geocaching. Je voert het uitgerekende coordinaat in en navigeert verder zonder de cachegegevens te hoeven verlaten. Veel plezier met je Dakota verder, een prima apparaatje voor veel cacheplezier. Dit zijn inderdaad de twee mogelijkheden waaruit je kunt kiezen op de meeste Garmin GPSen waaronder de Dakota 20. Bij een 'child waypoint' van een multi staat vaak de vraag die je daar moet beantwoorden. Zoals vaker gevraagd en beantwoord totaal paperless geocachen is nog een utopie. Bij een multi gebruik ik nog vaak een printje zodat je antwoorden erbij kunt schrijven, foto's bekijken, etc.
rondor4 Geplaatst 28 oktober 2012 Geplaatst 28 oktober 2012 Ik ben blij dat deze vraag gesteld is. Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een oregon 550T. Na 4 jaar met een etrex H vele caches te hebben gevonden heb ik mij zelf verwend door op marktplaats er een te kunnen scoren voor een zacht prijsje. Nu zit er een beknopte handleiding bij en de handleiding van Garmin is eveneens zeer beknopt op het gebied van geocaching. Wanneer een multi wel de WP toegevoegd heeft komt er in mijn kaartscherm alleen blauwe vlaggetjes te staan. Deze kan ik niet in mijn kompas gedeelte krijgen. Tevens als ik een coordinaat handmatig ingeef moet ik op de kaart navigeren. Dit moet anders kunnen toch?
Birdie.NL Geplaatst 28 oktober 2012 Geplaatst 28 oktober 2012 Wanneer een multi wel de WP toegevoegd heeft komt er in mijn kaartscherm alleen blauwe vlaggetjes te staan. Deze kan ik niet in mijn kompas gedeelte krijgen. Tevens als ik een coordinaat handmatig ingeef moet ik op de kaart navigeren. Dit moet anders kunnen toch? Absoluut - ik heb al eens bij Garmin het idee geopperd dat je bij een geocache - volgend stadium niet alleen handmatig de coordinaat kunt invoeren, maar ook gewoon die van een bijbehorend child waypoint. Zo kan een multi (of multi in de vorm van een mysterie) weer een stukje meer paperless worden. Op het forum al vaker gelezen dat Garmin hier schijnbaar weinig mee doet. Idem met het verzoek om een werkelijk uitgebreide handleiding - wat dat betreft kun ze wat leren van Ikea (en voor 200 euro of meer mag dat ook wel).
terp1234 Geplaatst 28 oktober 2012 Geplaatst 28 oktober 2012 Dit is zoals ik mijn Oregon en Dakota gebruik en daarmee kan ik altijd behoorlijk goed (paperless) uit de voeten. Alleen bij multi's met lange verhalen of veel formules maak ik nog wel eens een beknopte uitdraai en heb altijd een klein blocknoteje met pen bij me. Sowieso doe ik alles via GSAK. Daar laad ik al mijn pocket queries in. Ik gebruik de macro GarminExport.gsk om de garmins te laden (de Oregon450 met 4900 caches, de Dakota20 met 1900). In de instellingen van de macro zet ik aan dat alle child waypoints als POI worden geladen en dus niet als waypoint. Alleen dan kun je de maximale aantallen caches laden. Tevens worden de POI's dan niet als vlaggetjes getoond, maar krijg je een duidelijker icoontje als een Question-to-Answer of een Stage-of-a-Multicache. In de omschrijving van het icoontje staat dan ook de bijbehorende text van dat WP. Hoef je alleen maar op de kaart aan te klikken, lezen en ernaar toe navigeren. In het compasscherm gebruik ik nooit het Geocaching dashboard, maar gewoon het Groot gegevensveld met daarin Afstand tot bestemming. Dan wordt je met het compas ook altijd naar het punt geleid waar je heen wilt navigeren.
rondor4 Geplaatst 28 oktober 2012 Geplaatst 28 oktober 2012 Dit is zoals ik mijn Oregon en Dakota gebruik en daarmee kan ik altijd behoorlijk goed (paperless) uit de voeten. Alleen bij multi's met lange verhalen of veel formules maak ik nog wel eens een beknopte uitdraai en heb altijd een klein blocknoteje met pen bij me. Sowieso doe ik alles via GSAK. Daar laad ik al mijn pocket queries in. Ik gebruik de macro GarminExport.gsk om de garmins te laden (de Oregon450 met 4900 caches, de Dakota20 met 1900). In de instellingen van de macro zet ik aan dat alle child waypoints als POI worden geladen en dus niet als waypoint. Alleen dan kun je de maximale aantallen caches laden. Tevens worden de POI's dan niet als vlaggetjes getoond, maar krijg je een duidelijker icoontje als een Question-to-Answer of een Stage-of-a-Multicache. In de omschrijving van het icoontje staat dan ook de bijbehorende text van dat WP. Hoef je alleen maar op de kaart aan te klikken, lezen en ernaar toe navigeren. In het compasscherm gebruik ik nooit het Geocaching dashboard, maar gewoon het Groot gegevensveld met daarin Afstand tot bestemming. Dan wordt je met het compas ook altijd naar het punt geleid waar je heen wilt navigeren. Ik heb mijn gps op schoot. Als ik het groot gegevensveld heb ingesteld op de kompas functie kan ik in de kaart aangegeven waar ik heen wil als WP en vertaald de gps dit direct naar de kompas? Bedankt trouwens voor het support. Dorret
terp1234 Geplaatst 29 oktober 2012 Geplaatst 29 oktober 2012 Als je ingesteld hebt om naar een punt te navigeren (cache, WP, POI) dan geeft de roze lijn op de kaart dezelfde richting aan als de naald van het compas. Dus ja, het compas neemt dat gewoon over.
Udoos Geplaatst 30 oktober 2012 Geplaatst 30 oktober 2012 Ik krijg het ook maar niet voor elkaar met de Dakota20, dus lees graag mee! Ik gebruik eigenlijk (stiekem) nog steeds de app op mijn telefoon omdat deze veel makkelijker en duidelijker is. Pas als ik ter plaatste ben en het wp niet kan vinden gebruik ik de Dakota. Gsak is volgens mijn brein gelijk aan chinees dus dat heb ik vorige week geprobeert en heel snel weer opgegeven On topic, ik hoop hier er achter te komen hoe de wp's eenvoudig te vinden zijn op de gps!
Noeltie Geplaatst 31 oktober 2012 Geplaatst 31 oktober 2012 Interessant draadje, ik doe precies hetzelfde als Udoos
Team Tabak Geplaatst 31 oktober 2012 Geplaatst 31 oktober 2012 Wij nemen voor een wat langere multi altijd een uitdraai mee. Leest toch wat gemakkelijker dan de iPhone of de GPS. Bovendien is het toch vaak zo, dat volgende waypoints uitgerekend moeten worden. Dan zul je toch altijd het volgende waypoint voor je multi even handmatig in moeten geven in de GPS. Overigens wordt onze Oregon 550 of de Dakota altijd gevoed via GSAK, Door dan de childpunten mee te nemen als POI of gewoon childpoints wordt het ook zonder papier uiterst gemakkelijk om een multi te lopen met de GPS. GSAK is en blijft de basis van alles. Jammer, dat sommigen zo snel opgeven. Het gebruik van GSAK vergt enige oefening en ook wat tijd. Maar als je die tijd er in investeert, haal je het gemak er later dubbel en dwars uit. Top programma! Overigens maakt het toch niets uit, hoe je een multi loopt. Het gaat toch niet persé om de techniek die gebruikt wordt. Het gaat om de lekkere wandeling en de kick van het zoeken onderweg. En of je je pad nou vervolgt met een apparaatje of met een stukje papier. Lood om oud ijzer. Als je maar plezier beleeft aan de zaak! Toch?
Aanbevolen berichten