MacDD Geplaatst 12 september 2012 Geplaatst 12 september 2012 @Zandboy. Nee, het rippen gebeurt niet enkel door niet premiums, maar het beperkt wel. @Marco Ja, ik maak ze ook premium omdat ik van mening ben dat je maar lid moet worden om een hobby/sport uit te voeren. Zou niet weten waarom niet. MTB-club? Betaal je lidmaatschap. Damclub? Betaal je lidmaatschap. Enz. Je wordt maar lid. Buiten alle andere voordelen die PM heeft. Ik kan met mijn vele rondcrossen niet zonder PQ's.
Team Tabak Geplaatst 13 september 2012 Geplaatst 13 september 2012 PM worden heeft veel voordelen. En bovendien kost iedere hobby geld. Of je nu lid bent van de biljartclub, een wielervereniging, de wandelclub of wat dan ook, je betaalt een contributie en dat is prima. En de contributie voor een PM membership is aan de lage kant. De voordelen van pocketqueries (bijv. voor je GSAK database) zijn groot. En als je het bedrag van een PM membership afzet tegen de benzine die je verrijdt om bij de caches te komen, dan praat je toch wel over peanuts. Wij hebben twee caches liggen waarvan 1 TB Hotel. Van de laatste hebben we een PM cache gemaakt, om daarmee enigszins de eigendommen van derden, die in onze cache liggen te beschermen. Dat vormt zeker geen garantie want ook PM leden zijn mensen en kunnen vreemd omgaan met caches. Maar het instrument bestaat en kan dus gebruikt worden om de beschermingsfactor iets te verhogen. Dat is de reden.
mmjjt Geplaatst 13 september 2012 Geplaatst 13 september 2012 De cache PM-only maken is ook een mogelijkheid om de toestroom van cachers te beperken, denk aan kwetsbare gebieden.
Team Gelaen Geplaatst 13 september 2012 Geplaatst 13 september 2012 Ik ben al 8 jaar pm, alleen voor de pq's. Pm caches heb ik nog niet gedaan, maar dat is toeval. Volgens mij worden voornamelijk multi's pm gemaakt... Om wellicht een andere discussie op te rakelen: Als de eind coordinaten nooit doorgegeven zouden worden, zouden de meeste multi's volgens mij nooit vernield worden, zeker als er meer dan een km of 5 voor gelopen zou moeten worden, waarmee ik niet zeg dat iedereen die eindcoordinaten krijgt/bemachtigd caches vernield. Jan
Marco de Klerk Geplaatst 13 september 2012 Auteur Geplaatst 13 september 2012 Er wordt kennelijk verondersteld dat als je geen PM wilt worden, dat financiële redenen daaraan ten grondslag liggen. Ik zie voor mijzelf geen noodzaak om PM te worden: Ik gebruik GSAK niet, heb geen pocketqueries nodig en heb niet de ambitie om een cache te maken die PM-only moet worden. Voorlopig kan ik nog genoeg caches doen die niet PM-only zijn. Dus vooralsnog geen PM voor mij. Ik begrijp de redenering dat je je cache wilt "beschermen". Over de effectiviteit van die bescherming valt kennelijk te twisten. Ik kan voor mezelf zeggen dat een dergelijke bescherming niet nodig is. De redenering "Ik betaal, dus jij moet ook maar betalen." vind ik weinig sympathiek. Hoeveel van de Premium Members zijn dat geworden alleen om PM-only caches te kunnen leggen? Ik vermoed dat de echte reden om een cache PM-only te maken, dezelfde is als waarom een hond aan zijn ballen likt.: Omdat het kan! 1
mmjjt Geplaatst 13 september 2012 Geplaatst 13 september 2012 @ Marco de Klerk Wat vreemd dat je een vraag stelt, maar de antwoorden die door de verschillende personen gegeven worden niet valide vindt. Als je een voor ingenomen mening hebt dan moet je niet vragen naar de bekende weg en/of hierin je bevestiging willen zoeken. Het is jou goed recht geen PM te willen zijn, het is jou goed recht een mening te hebben over PM membership en PM-caches. Maar maak geen goedkope vergelijkingen als men niet in jou straatje antwoorden geeft. Mijn caches mag jij ook loggen hoor, als niet member. En indien noodzakelijk zal ik je zelfs wijzen op het achterdeurtje, maar toch blijven ze PM. En niet omdat het gewoon kan, maar omdat dat ik dat zo heb afgesproken.
MacDD Geplaatst 13 september 2012 Geplaatst 13 september 2012 @mmjjt Ik dacht het, jij beschreef het. Vond het behoorlijk aanmatigend.
thex Geplaatst 13 september 2012 Geplaatst 13 september 2012 At the end: ook een PM cache is te loggen als niet PM-er met een beetje hulp van buiten af. De PM is een zachte dwang mee te helpen het enorme serverpark in US te onderhouden. Daarmee komen een aantal aantrekkelijke goodies als je regelmatig geocached en van plan bent dit te blijven doen. De kosten op jaarbasis vallen best erg mee.
Marco de Klerk Geplaatst 13 september 2012 Auteur Geplaatst 13 september 2012 @mmjjt Ik heb nergens gezegd dat ik de antwoorden niet valide vind. Ik heb gevraagd naar de redenen voor een cache-owner om zijn of haar cache PM te maken. Ik geef ten aanzien van de 2 meest gegeven redenen mijn mening. Dat die mening niet overeenkomt met de jouwe maakt hem niet vooringenomen of aanmatigend. Daarbij geef ik ten aanzien van de reden van "bescherming" aan dat voor wat mij betreft die bescherming niet nodig is. Ik bedoelde daarmee dat een cache-owner zijn cache niet hoeft te beschermen tegen vernielzucht of onkunde van mijn kant. (Ik maak geen caches kapot, log niet als dat niet kan en als mijn kinderen iets ruilen komt er iets van ten minste gelijk waarde terug.) En voor wat betreft de vergelijking met de lenigheid van een hond: Als Premium Membership de mogelijkheid van de PM-only caches niet gaf, dan zouden er veel minder mensen zijn die de noodzaak zagen van zo'n cache. 1
Team Tabak Geplaatst 13 september 2012 Geplaatst 13 september 2012 In je laatste stelling zit een kern van waarheid, maar toch is de stelling niet relevant, want de mogelijkheid is er nu eenmaal wél en dan zijn er een aantal cacheowners, die graag gebruik willen maken van die optie om voor hen moverende redenen. Dat die redenen wellicht niet helemaal aansluiten bij die van jou is mogelijk. Daar zullen beide kampen mee moeten leren leven en dat gaat wat mij betreft best wel lukken. Dat jij geen caches vernielt of inhoud van caches ontvreemdt siert je en ik geloof dat ook onmiddellijk, maar de ervaring leert helaas, dat dit niet voor íedere cacher opgaat. En juist díe ervaring heeft er toe bijgedragen dat sommige cacheowners, waaronder ik zelf voor bepaalde caches de optie PM only prefereren. En daar zal JIJ dan weer mee moeten leren leven, tenzij je je alsnog als Premium Meber registreert.
hopmaniak Geplaatst 13 september 2012 Geplaatst 13 september 2012 JA, ook ik heb PM-only caches liggen, waarom PM? Nee niet om cachers te dwingen ook PM te worden... Als een member mijn caches wil doen, kan die zo een pdf-je krijgen en een link om te kunnen loggen, geen probleem. Waarom wel? Puur en alleen om te voorkomen dat "scholieren" met de iphone en gratis ap op "jacht" gaan naar mijn caches. Dat mogen ze op mijn PM-cache doen, die is namelijk wel Non-PM. Happy caching!
Tovenaartje Geplaatst 13 september 2012 Geplaatst 13 september 2012 Ik heb zelf geen caches, maar zag de reden dat PM-ers beter omgingen met de cache dan niet PM-ers heel vaak voorbij komen. Toen ik PM werd, besloot ik dus uit respect voor de CO deze caches links te laten liggen. Ik vind zelf dat ik niet anders ben gaan cachen sinds ik PM ben geworden en daarvoor was ik niet "goed genoeg" voor de cache, dus erna ook niet. Tot ik met toevallig met iemand ging cachen die ook een PMO cache had en aangaf dat dit een manier was om te zorgen dat deze minder vaak gevonden werd, zodat de nano logrol niet zo vaak vervangen hoeft te worden. Kortom: als ik weet dat de CO van een PMO cache deze PMO heeft gemaakt vanwege het zogenaamd betere gedrag van PM-ers tov niet PM-ers dan laat ik hem links liggen. Ik weet nu dat ik caches van de Hopmaniak rustig kan doen. Ik ben namelijk geen scholier en heb geen iPhone.
Team Tabak Geplaatst 13 september 2012 Geplaatst 13 september 2012 Een mooi verhaal gelardeerd met prima principes, maar als je eerst bij elke PM cache moet gaan uitzoeken welke reden de legger heeft gehad om het op deze manier te doen, dan heb je er een extra dagtaak bij....
Bob'ke Geplaatst 14 september 2012 Geplaatst 14 september 2012 Ben nu, na twee jaar premiummember te zijn geweest, weer basic member geworden. De extra mogelijkheden die je als premiummember hebt wegen voor mij (en dat is natuurlijk persoonlijk) niet op tegen de 30 dollar contributie per jaar. Een andere overweging om premium te worden was indertijd (ik had zelf nog geen cache gelegd) om de organisators/geocaching.com wat te supporteren voor het mogelijk maken van deze mooie hobby. Voor mij is dat met 60 dollar dus afdoende gedaan. De premiummembercaches kun je natuurlijk als een zeef gebruiken om lui te weren die een gratis account aanmaken om de caches te vinden en te slopen. Mee eens dat dit een aantal van die gasten zal tegenhouden. Maar ik zie in die premiummember-only-caches toch meer een ontwikkeling naar een toekomstige hobby met een verplichte contributie. De stap naar (met voldoende betalende leden...) het alleen vrijgeven van de coordinaten om een cache te kunnen zoeken/vinden als je betalend lid bent, is niet zo groot. Bovendien denk ik dat er heel veel/het merendeel basic members zijn die erg zorgvuldig met hun hobby en de caches omspringen. Misschien is het een idee om je caches zodanig te maken (b.v. ander soort micro als een simpel neergelegd filmrolletje of b.v. een multi...), dat de simpele vernieler/slordige vinder er niet zo makkelijk bij/aan kan komen?
Aanbevolen berichten