Spring naar bijdragen

Hoe Sluit Je Een Groen, Plastiek Decontaminatiepotje Goed Af?

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Tijdens een onderhoudsronde van mijn DOELbewust fietscache-reeks merkte ik tot mijn verbazing op dat 2 van de 4 decontaminatiepotjes niet goed waren afgesloten. Met als gevolg dat de inhoud nat en vuil was. Die doosjes kan je perfect hermetisch afsluiten. Maar blijkbaar weten sommigen dat niet.

Ik heb dan maar even snel met m'n mobieltje een filmje gemaakt ter plaaste en er thuis nog enkele titels bijgeplaatst:

Nadien vroeg iemand op het geocaching.be forum of ik ook een Engelstalige versie wou maken. Om die cachelegger een plezier te doen, heb ik dan een versie met Engels gesproken (nouja ;^) commentaar en titels gemaakt:

Ik ben dergelijke decontaminatiepotjes ook al een paar keer in Nederland tegengekomen. Mocht je zo'n cache hebben, verwijs dan gerust naar bovenstaande filmpjes in je cacheopgave als je dat nuttig acht. Hopelijk kan ik hier iemand mee van dienst zijn.

Geplaatst

Filmpje bekeken. Jammer dat die instructie nodig is. Cachen voor Dummies. Ik ondervindt ook vaak dat mensen te beroerd zijn om een doosje weer te sluiten, zodat de inhoud kletsnat wordt. Maar ja, wat wil je, haast, er moet een dagrecord worden gevestigd in het aantal founds.

Geplaatst

Ik verwachtte een of andere vreemde afsluiting, maar het is gewoon goed aanduwen van het dekseltje! Pffff dat mensen hier een instructie voor nodig hebben.... Dit is toch gewoon een kwestie van slordig en te snel willen zijn :thumbdown:

Geplaatst

Of denken dat hij goed dicht zit na de eerste *klik* Heel raar zou ik dat niet eens vinden, hoewel controleren of iets na 1 *klik* goed dicht zit altijd wel handig is natuurlijk

Geplaatst (bewerkt)

Ja, mooie instructie. Maar dat zou toch eigenlijk niet nodig zijn, simpelere kan het bijna niet ( zelfs ik snap het :thumbup: )

Maar ja, wat wil je, haast, er moet een dagrecord :thumbdown: worden gevestigd in het aantal founds.

Waarschijnlijk is dat de oorzaak, ik zou niet weten wat anders. Of het moet iets in de trend zijn van: het is toch niet van mezelf, who cares. Maar ook dat kan ik bijna niet geloven :no:

Edit: smiley werkte niet ( alweer dikke vingers? )

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst (bewerkt)

Leuk idee om een bibliotheek te beginnen met instructievideo's over onderwerpen die bij het geocachen van pas kunnen komen. Ik merk bijvoorbeeld dat ik dikwijls door niet, niet goed of zelfs ronduit slecht lezen de mist inga. Uit logjes lees ik dat ik gelukkig niet de enige ben die hiermee te kampen heeft en ik hoop dan ook dat ik veel mensen een plezier doe met

.

Sorry ... kon het niet laten :P

bewerkt door Triskelle
Geplaatst

Het is inderdaad erg dat ik hiervoor een filmpje moest maken.

Maar het is klaarblijkelijk nodig. Van de 4 decontaminatiepotjes op mijn controleronde waren er 2 niet goed gesloten. Ik heb even gedacht de hele handel te archiveren want ik heb namelijk wel wat anders te doen dan eens om de zoveel weken een fietscachereeks te gaan controleren of de potjes wel netjes afgesloten zijn.

Toen schoot me het idee te binnen: Laat ik een instructiefilmpje maken, want misschien weten sommige (beginnende) cachers gewoonweg niet hoe ze zo'n potje deftig moeten afsluiten?

Blijkbaar is het een wereldwijd probleem, want ondertussen werd mijn aandacht gevestigd op een reeds bestaand Amerikaans filmpje over het sluiten van een decon container:

Zoals ik al zei: Hopelijk hebben sommige cacheleggers er wat aan, door naar een van deze filmpjes te verwijzen in hun cache-opgave. Dat het tot minder natte logboekjes/logrolletjes en minder nodeloos cacheonderhoud moge leiden, hoop ik dan maar.

Geplaatst

Ik weet niet hoe groot zo'n potje is, maar is het geen idee om een papiertje met een korte uitleg bij je caches te doen?

De mensen die hier op het forum zitten, die zullen zo'n geplastifieerd papiertje misschien nog wel lezen, maar die hebben dat meestal niet nodig.

Bovendien blijken dergelijke papiertjes ook te verdwijnen. In al mijn caches van de fietscachereeks DOELbewust zaten de typische "Dit is een geocache..." geplastifieerde papiertjes met tekst en uitleg in 3 talen. Nu heb ik er nog maar eentje teruggevonden. Misschien dat newbies het leuke kleurrijke kaartjes vinden? Geen idee hoe zoiets anders zou kunnen verdwijnen.

Dus ik hoop dat een verwijzing naar een instructiefilmpje in de cacheopgave iets meer effect gaat hebben.

Het doelpubliek, namelijk de beginnende cachers die wat hebben aan dit filmpje zit hoogstwaarschijnlijk niet hier op het forum. Maar de cacheleggers die dergelijke decontaminatiepotjes gebruikt hebben/gaan gebruiken, hebben er wellicht wel wat aan. Zij kunnen verwijzen naar het filmpje in hun cacheopgave. het kost niks en baat het niet dan schaadt het niet. :)

Geplaatst

Bij mijn caches zet ik soms de tekst: "Na het loggen het doosje weer aan alle kanten goed sluiten." Dat kan 20 keer goed gaan, maar als nummer 21 de doos niet goed sluit en er valt een regenbui, dan is alles kletsnat. En zo moet ik vaker onderhoud plegen dan me lief is.

Geplaatst

Al zet je met de beste bedoeling allerlei zaken betreffende hoe om te gaan met je cache op je cache pagina,

alleen de belangrijke zaken word gelezen, en gezien het paperless cachen word er al helemaal niet gelezen.

Geplaatst

Ik kom dat soort potjes bijna nooit tegen in Nederland, tot nu toe pas drie keer gezien.

Bij die tupperwaredoosjes met vier handgrepen kan je in 1 oogopslag zien welke grepen nog niet goed dicht zitten, dat is een stuk duidelijker dan een potje waar je op gevoel moet dichtdrukken.

Geplaatst

Je kunt er in ieder geval bij oppakkertjes simpelweg niet vanuit gaan dat iedereen de hele beschrijving leest, laat staan een instructie-video gaat bekijken. Het is ook wel een beetje de verantwoording van de cache-eigenaar om een geschikte container te gebruiken, waarbij geschikt niet alleen slaat op waterdicht, maar ook op gebruiksvriendelijkheid. Decontaminatie-potjes scoren blijkbaar dermate laag op gebruiksgemak dat daardoor het grote voordeel teniet wordt gedaan. Tenzij je jezelf een hoop onderhoud op de hals wilt halen niet gebruiken dus zou ik zeggen.

Hint: Ik las net iets over medicijn-potjes op dit forum.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...