Kruimeldief Geplaatst 6 maart 2004 Geplaatst 6 maart 2004 Aan de andere kant weet ik uiteraard niet hoe onze eigen nederlandse approver er tegenover staat.... Die zal zich conformeren aan de door geocaching.com opgestelde regels. Ook al vindt eindelijk de landeigenaar het goed dat jij er een cache verstopt, als de cacheplek niet aan de regels van .com voeldoet dan heb je niets aan je toestemming. De cache wordt niet in de database opgenomen en is dus niet via de reguliere weg te vinden of te loggen. Dus heeft het geen bestaansrecht. GRTZ Kruimeldief We zullen gewoon weer een ander buitensport moeten zoeken.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 6 maart 2004 Geplaatst 6 maart 2004 Misschien wordt het tijd voor het contact-commitee (Zenz?) om ook eens het Gelders Landschap bij te praten over onze hobby. SBB loopt nu zo'n beetje kwa communicatielijnen. Maar ja er zijn 12 stuks van dergelijke Landschappen. En die allemaal stuk voor stuk bewerken... Is er niet ergens zo iets als een overkoepelend orgaan van Provinciale Landschappen? Van welke Landschappers hebben we nu uitspraken dat het categorisch 'verboden' is op al hun terreinen . Ik bedoel niet de menigen van een individuele terreinbeheerder over zijn eigen terrein maar standpunten van bovenbazen en besturen?
Rovel Geplaatst 6 maart 2004 Geplaatst 6 maart 2004 Goeie vraag, prof, want het is al een hele lange tijd heel stil omtrent dit onderwerp. Dan bedoel ik niet dat we weer moeten oprakelen hoe iedereen er over denkt, maar of, en hoe ver er vorderingen zijn gemaakt in communicatie met landeigenaren. En hoort iemand nog wel eens iets van Zenz?
Gast Team Kleijn Geplaatst 7 maart 2004 Geplaatst 7 maart 2004 Beste medegeocachers, Vanuit de Stichting 'Natuur en Geocaching' (onderdeel van het .NL Team) zijn er contacten gelegd met 'Het Gelders Landschap'. Een dezer dagen zal een vertegenwoordiger van 'Natuur en Geocaching' overleg hebben met 'Het Gelders Landschap'. Doel van dit gesprek is in principe gelijkwaardig aan de contacten zoals die er liggen met SBB. Indien het gesprek heeft plaatsgevonden zal hierover nadere informatie verstrekt worden. Zenz, Mumzle, 'Team Kleijn' natuur@geocaching.nl
gr2 Geplaatst 7 maart 2004 Geplaatst 7 maart 2004 Is er niet ergens zo iets als een overkoepelend orgaan van Provinciale Landschappen? Yep, dat is er. Sterker nog, er is ook een overkoepelende club voor alle terreinbeheerders, waar niet alleen de provinciale landschappen, maar ook SBB en Natuurmonumenten inzitten. Ik weet niet of dit orgaan veel prioriteit zal geven aan beraadslagingen over geocachen. Men houdt zich daar naar mijn idee vooral bezig met schimmige vormen van handjeklap over wie welk stuk grond mag beheren.
Boa Geplaatst 8 maart 2004 Geplaatst 8 maart 2004 Doel van dit gesprek is in principe gelijkwaardig aan de contacten zoals die er liggen met SBB. Hieruit lees ik dat er al is gesproken met SBB. Wat is de algemene houding van SBB? Ik heb ruim anderhalve maand geleden een brief gestuurd, en enkele weken geleden er nog een email achteraan, om toestemming te vragen voor het plaatsen van een cache in een van hun kleinere gebieden. Echter nog steeds niets gehoord.
gr2 Geplaatst 8 maart 2004 Geplaatst 8 maart 2004 Is er niet ergens zo iets als een overkoepelend orgaan van Provinciale Landschappen? Geen idee overigens met welke legitimatie dit besloten gezelschap grote stukken Nederland mag bestieren. Het gros van de bevolking heeft zelfs geen idee van het bestaan van deze machtige club die niet wordt gehinderd door enige democratische controle. Staatsbosbeheer is als zelfstandig bestuursorgaan nog gelieerd aan het ministerie van Landbouw en bij Vereniging Natuurmonumenten maken de leden, die een groot deel van de bevolking vertegenwoordigen, uiteindelijk de dienst uit. Maar de zelfbenoemde Landschappen? Wie mogen er eigenlijk in de betreffende stichtingsbesturen zitten en wat zijn de belangen van deze lieden? Aan wie leggen zij verantwoording af? Het Cairnteam verwacht van de Landschappen niet veel welwillendheid jegens het geocachen. Zij kunnen daar niet aan verdienen. Het werven van sullige 'donateurs', het verhandelen van bodemmaterialen en het zich in de watten laten leggen door bijvoorbeeld grondverzetbedrijven zullen meer prioriteit genieten.
thira en candor Geplaatst 8 maart 2004 Geplaatst 8 maart 2004 Ik heb laatst een cache gemaakt in Nat. Park "de Meinweg" dit park is ook van SBB, En ik kan alleen maar zeggen, dat als je die mensen die juiste informatie geeft het perfect verloopt. Dus de juiste mensen benaderen met de juiste informatie. Ik heb gesproken met de boswachter van het gebied. De cache heet " het Melicker ven" Groeten Thira en Candor
Heirbaut Hunters Geplaatst 8 maart 2004 Geplaatst 8 maart 2004 Dus de juiste mensen benaderen met de juiste informatie. Tja, da's makkelijk praten; zeker achteraf. Ik had ook de juiste persoon te pakken, maar die zei gewoon "nee". En extra informatie zat meneer niet op te wachten. Nee, het liefst zien ze hier helemaal geen mensen meer in het bos. Dat is althans de indruk waar ik me niet aan kan onttrekken. Dit wordt mede gevoed door het feit dat men zelfs de doorgaande wegen tussen zonsondergang en zonsopgang wil gaan sluiten. Hoe onzalig. Dat betekent dat je in de winter een aardig eindje moet omrijden om naar je werk te gaan. Ik ben steeds meer voor het idee "wat niet weet wat niet deert" en zonder goedkeuring. Maar ja, dat gaat bij gc.com (blijkbaar) niet. Groet, van een nog immer gefrustreerde Veluwse Geocacher.
Team Professor X Geplaatst 8 maart 2004 Geplaatst 8 maart 2004 In principe heb je altijd te maken met een perceelseigenaar; dus ook met overleg en toestemming Maar waar leg je de knip: natuurbeheerder wel, maar gemeente niet ? Of een waterschap , of domeinen? En dan natuurlijk particulieren. Uiteraard is het van de wandelpaden af verstoppen van een "schatkist" iets anders dan een minicache naast een paaltje direct langs een openbare route. Wat vind de organisatie hiervan? Tja, waarom weer deze vragen zullen sommige denken? Binnenkort willen ook wij enkele caches gaan lanceren op de geocache markt, en met name in niet drukbevolkte gebieden. Laat de geocachers tot mij komen!!! Goede ervaringen hebben wij inmiddels met Stichting Drents Landschap en Defensie (ja, ook natuur- en terreinbeheerder) en enkele waterschappen. Vooroverleg hoort net zo goed bij het aanmaken van een nieuwe cache; alswel de lol die je hebt met het uitzetten en verzinnen.
gr2 Geplaatst 8 maart 2004 Geplaatst 8 maart 2004 Bij aanvragen voor het plaatsen van geocaches staan terreinbeheerders voor een aantal dilemma's. Wie is aansprakelijk als een geocacher op weg naar een goedgekeurde cache een been breekt? Betekent toestemming voor de ene cache dat je voortaan ook de andere moet toestaan? Wat betekent toestemming voor geocaching voor aanvragen van maneges voor het opwerpen van een of meer springhindernissen in een bos, van fietsclubs voor zandheuveltjes, van ontspanningsverenigingen voor een wip of een glijbaan, van wandelcubs voor pijlen, enz enz. Als geocachers een klein stukje van de paden af mogen, mogen anderen dat dan ook? Terreinbeheerders zitten niet op die hoofdbrekens te wachten. Misschien hebben ze wel liever dat cachers niet zeuren en gewoon hun cache plaatsen. Dan kunnen de beheerers altijd nog zien of ze die cache wel of niet gedogen. Maar dat standpunt kunnen ze natuurlijk niet aan de grote klok hangen.
Heirbaut Hunters Geplaatst 8 maart 2004 Geplaatst 8 maart 2004 Terreinbeheerders zitten niet op die hoofdbrekens te wachten. Misschien hebben ze wel liever dat cachers niet zeuren en gewoon hun cache plaatsen. Dan kunnen de beheerers altijd nog zien of ze die cache wel of niet gedogen. Maar dat standpunt kunnen ze natuurlijk niet aan de grote klok hangen. Als dat zo is, waarom dan dat hele toestemmingscircus?
Zenz Geplaatst 8 maart 2004 Geplaatst 8 maart 2004 Als dat zo is, waarom dan dat hele toestemmingscircus? Omdat het niet zo is Mensen schieten in de stress als er GEEN toestemming wordt gevraagd, en ze achteraf constateren dat er dingen achter hun rug om zijn gebeurd waar ze graag vooraf toestemming voor hadden gegeven. Met SBB en Natuurmonumenten komen we er prima uit. Geocachers zijn welkom, overleg over de eindlocatie is vereist. Binnenkort (ik noem geen datum, omdat softwareontwikkeling tijd kost en ik de wizards niet op wil jagen) komt op deze site een prachtige tool waar je je beoogde eindcoordinaat kunt invullen, waarna je keurig de contactgegevens van de SBB-beheerder terug krijgt. Leuker kunnen we het niet maken... De Provinciale landschappen zullen we op dezelfde wijze als SBB en NM benaderen: met uitleg van wat geocaching werkelijk is, en met de boodschap dat er met die rare snoeshanen die zomaar achter een pijltje aanlopen op zoek naar een doos met prullaria best wel zinvol te praten is. Terzijde: toen we dit weekend lekker samen gingen cachen vertelde Azimuth dat er naar me gevraagd werd op het forum. Mocht ik m'n gezicht hier een tijdje niet laten zien - en dat kan voorkomen, wegens drukke bezigheden - stuur dan even een PMmetje, of een email naar natuur@geocaching.nl. Overigens lost zich dat nu perfect op, want Azimuth heeft zich opgeworpen als Personal Assistent en stuurde me zojuist een mailtje met een overzicht van alle threads die ik even moest lezen, inclusief directe linkjes. Wat een service!
By-Tor and the Snow Dog Geplaatst 8 maart 2004 Auteur Geplaatst 8 maart 2004 Ik heb het geocachen pas sinds kort ontdekt. Aangestoken door die Hunters uit hetzelfde dorp op de Veluwe. Mijn geocache carriere is zeer indrukwekkend begonnen in North Yorkshire, Engeland. Ik overweeg intussen te gaan verhuizen naar dit prachtland, omdat het in het "azijnzeikerige" Nederland bijna ondraagelijk wordt te leven. Het ligt daar vol caches op de meest vreemde, mooie en interessante plekjes. Ik vraag me dus ook af of het in Engeland nodig is om toestemming te vragen voor het plaatsen van caches? In Nederland scheelt het niet veel meer of je moet toestemming vragen om naar het toilet te gaan. Maar ja...... We willen nu eenmaal weer normen en waarden; niet waar?
Rovel Geplaatst 8 maart 2004 Geplaatst 8 maart 2004 Ik vraag me dus ook af of het in Engeland nodig is om toestemming te vragen voor het plaatsen van caches? Een paar maanden geleden, toen het hier op dit forum een heet hangijzer was, heb ik op het .UK forum eens de vraag gesteld of en hoe dat in Engeland geregeld was. Ter lering wil je immers wel eens weten hoe het elders geregeld is. Het antwoord dat ik daarop kreeg was, dat ze het daar liever niet over wilden hebben en of ik dat onderwerp maar wilde laten rusten.Dus....als je alleen daarom daar heen gaat, zou ik maar gewoon hier blijven.
Aanbevolen berichten