HereIsTom Geplaatst 28 september 2011 Geplaatst 28 september 2011 Volgens mij gaat de hele discussie weer dezelfde kant op als de voortuincaches; je moet er van houden en anders niet... Einde draadje??? Hoezo einde draadje, ik vind het wel interessant om al die verschillende meningen en ervaringen te lezen
de-fam Geplaatst 28 september 2011 Geplaatst 28 september 2011 Persoonlijk zou ik niet voor een nano gaan, veel te onhandig en zeker in de winter. Ook het rolletje is veel te klein om er fatsoenlijk iets op te schrijven. Bij het uitzoeken van caches probeer ik dan ook zoveel mogelijk nano's te vermijden. Ik heb altijd het idee van als er geen goodie,coin of TB inpast kan ik het ook niet echt een cache noemen. Maar dit is mijn persoonlijke mening, wat een ander daarvan denkt moet hij zelf weten.
GuitarArnie Geplaatst 28 september 2011 Geplaatst 28 september 2011 Dan valt er héél wat meer af dan alleen nano's. Ik vind een nano nog altijd leuker dan wéér een fotorolletje (alhoewel ik dergelijke caches natuurlijk wel gewoon 'doe'; doorslaggevend is immers de 'funfactor').
Casteel Geplaatst 28 september 2011 Geplaatst 28 september 2011 Nano's zijn ondingen, behalve als Dukkie ze gebruikt! Ik denk dat een aantal mensen van rond de Veluwe die de cache die ik bedoel gelopen hebben dit zullen onderschrijven!
fam. Fransen Geplaatst 28 september 2011 Geplaatst 28 september 2011 De ware geocacher weet dat een logrol niet alleen een voor- en achterzijde heeft maar ook nog vier andere zijden. Meestal zijn deze onbeschreven en is er nog plaats zat om mijn initialen te plaatsen. Groetels
johanvc Geplaatst 28 september 2011 Geplaatst 28 september 2011 ik vind nano's juist leuk, het zoeken naar zo'n klein kreng maakt het voor mij extra leuk als ik m vind.
Twentse Mug Geplaatst 28 september 2011 Geplaatst 28 september 2011 Het kan naar mijn mening ook geen kwaad om op logrolletjes van nano's kleiner te schrijven en vooral die grote stickers achterwege te laten. Dan kan er meer op.
hooningkorf Geplaatst 13 oktober 2011 Auteur Geplaatst 13 oktober 2011 leuk om te lezen over de nano zoveel verschillende meningen over deze type cache maar toch ..... Ik heb een paar cache's in amsterdam gedaan en waar is het nu niet drukker en moeilijker dan in DE hoofdstad van nederland. Volgens mij is amsterdam de drukste stad van nederland en bijna overal zijn wel mensen maar toch ben ik geen 1 nano tegengekomen. De meeste cache waren groot genoeg om een tb in te stoppen dus ik zou zeggen als het daar lukt moet het toch overal lukken.... ja toch? bij deze nog een tip GC2MZRC midden in een drukken stad een geweldig middel grote cache
Saviemeke Geplaatst 13 oktober 2011 Geplaatst 13 oktober 2011 Ik begrijp het probleem niet echt, inmiddels liggen er al zoveel caches dat je gemakkelijk een selectie kunt maken en de nano's over kunt slaan als je die niet wilt zoeken. Zo laat ik de kadaster caches links liggen, ongetwijfeld zijn er mensen die ze leuk vinden maar voor mij heeft het niets met cachen en verstoppen te maken. Als de CO besluit een nano te leggen is dat zijn keus, je hoeft hem toch niet te zoeken. Dat het loggen lastig is en dat het lastig is het rolletje er weer in te doen, ja dat ben ik met je eens. Maar ik zie liever een nano dan een broodtrommel in een plastic zak onder een steen..... Zelf heb ik caches liggen met een logboekje waar je in blokletters overdwars je naam op kunt zetten en toch wordt het gepresteerd het logboekje zodanig in de bus te frommelen dat het stuk gaat... Als alle cachers de tijd nemen om zorgvuldig met een cache om te gaan kunnen we allemaal plezier aan een cache beleven!
Team Professor X Geplaatst 13 oktober 2011 Geplaatst 13 oktober 2011 Zo laat ik de kadaster caches links liggen, ongetwijfeld zijn er mensen die ze leuk vinden maar voor mij heeft het niets met cachen en verstoppen te maken. Bedoel je de RD meetpunten? Dat zijn ook geen caches, maar waren ooit bedoeld als extra inventarisatie voor het Kadaster medio 2005. Nadat ze bijna allemaal bezocht waren ging de meetpuntensite op zijn gat en is pas half 2010 weer nieuw leven ingeblazen. Maar dat terzijde..... Nano...mits origineel verstopt best leuk. Als alternatieve micro geplakt achter een regenpijp of verkeersbord niet echt boeiend.
millieballon Geplaatst 13 oktober 2011 Geplaatst 13 oktober 2011 Ik heb een setje nano logrolletjes in mijn cache tas zitten, dan kan een vol rolletje meteen vervangen worden.
Saviemeke Geplaatst 14 oktober 2011 Geplaatst 14 oktober 2011 Zo laat ik de kadaster caches links liggen, ongetwijfeld zijn er mensen die ze leuk vinden maar voor mij heeft het niets met cachen en verstoppen te maken. Bedoel je de RD meetpunten? Dat zijn ook geen caches, maar waren ooit bedoeld als extra inventarisatie voor het Kadaster medio 2005. Nadat ze bijna allemaal bezocht waren ging de meetpuntensite op zijn gat en is pas half 2010 weer nieuw leven ingeblazen. Maar dat terzijde..... Inderdaad.
Triskelle Geplaatst 14 oktober 2011 Geplaatst 14 oktober 2011 Ik heb een paar cache's in amsterdam gedaan en waar is het nu niet drukker en moeilijker dan in DE hoofdstad van nederland. Typische staaltje randstedelijk navelstaren. Al eens geprobeerd om De Vrouwengevangenis in Deventer ongezien te loggen tijdens het Dickens Festijn? Ik begrijp het probleem niet echt, inmiddels liggen er al zoveel caches dat je gemakkelijk een selectie kunt maken en de nano's over kunt slaan als je die niet wilt zoeken. Niet helemaal waar, want een nano is geen officiële cache size (sterker: als we de definitie uit de Knowledge Books strikt nemen dan valt de nano-container onder de micro’s). Het is weliswaar wel zo dat verreweg de meeste eigenaren van nano's hun container wegzetten als other, maar omdat not listed ook een gebruikte optie is zal een dergelijke selectie niet helemaal foolproof zijn en - afhankelijk van de wijze van selecteren - veel valse positieven of negatieven bevatten. Ik heb een setje nano logrolletjes in mijn cache tas zitten, dan kan een vol rolletje meteen vervangen worden. Is interessant. In die zin dat wij het in Nederland redelijk normaal lijken te vinden om een deel van het cache-onderhoud van de eigenaar over te nemen. Op het internationale forum, dat vooral bezocht wordt door Engelstaligen, duikt deze discussie ook met enige regelmaat op, maar daar slaat de gangbare mening de andere kant uit met als argumenten dat (1) de cache-eigenaar door het plaatsen van de cache tevens de verantwoording op zich nam om hem te onderhouden en (2) alleen de cache-eigenaar kan het Need Mainenance pictogram middels het loggen van Owner Maintenance laten verdwijnen. Ik zeg niet dat de zakelijke Angelsaksische zienswijze beter of slechter is dan onze Nederlandse coöperatieve werkwijze, maar het kan geen kwaad om die twee eens tegenover elkaar te plaatsen.
haxepaxe Geplaatst 14 oktober 2011 Geplaatst 14 oktober 2011 Ik heb een setje nano logrolletjes in mijn cache tas zitten, dan kan een vol rolletje meteen vervangen worden. Maar waar laat je de volle logrol dan?
team-paddestoel Geplaatst 17 oktober 2011 Geplaatst 17 oktober 2011 Nanocontainers zijn zeer geschikt als tussenpunten bij multicaches, maar als eindcache getuigen ze van gemakzucht en creatieve bloedarmoede. Een volwaardige geocache is een kist met voldoende ruimte voor een echt logboek, reizigers en artikelen om te ruilen. Dat zijn wezenlijke elementen van het spel geocaching. Met het verstoppen of camoufleren van een kist in een stedelijke omgeving toont een plaatser zijn vaardigheden. Een nano als eindcache doet afbreuk aan het spelplezier van veel geocachers en is vooral een bewijs van onvermogen. Dit vind ik echt grote onzin. De kracht van geocaching is juist de diversiteit! Ik vind het alleen maar leuk om continu verschillende cache containers tegen te komen. Van nano;s tot jampotten tot tupperware bakjes tot zelf uitgeholde boomstammen tot bakstenen met een holle ruimte etc. Ik waardeer het natuurlijk ook meer als de cache container wat origineler is dan al bekend is (het filmrolletje, het tupperware bakje.) maar ik vind het niet zo erg om het meteen tot creatieve bloedarmoede te bombarderen. Vind ik wat kortzichtig. Wat is er creatief aan steeds dezelfde opzet? Groot, met veel spullen, en dit in elke omgeving door proberen te douwen? De diversiteit is juist leuk! Speuren naar een nano in een kunstwerk van staal, steek daar liever geen ammobox in. Een klein kokertje in de nok van een vogelhuisje, moet hier ook weer een ammobox onder de vloer geramd worden? Word ook saai. Nee geef mij maar caches in alle soorten en maten. Voor mij bepaald de opzet, het thema, of iets creatief is of niet. Zo begrijp ik een nano in een kunstwerk van staal beter, dan een nano in het veluwse bos. Ja bij het laatste mag er wel een ammo box komen ja. Maar sommige situaties lenen zich uitstekend voor wat anders. En het verstoppen en camoufleren van een cache in een stedelijke omgeving... Klinkt leuk op papier wat je zegt maar in het echt kan het gewoon niet. Je kan niet een complete ammobox onder een bankje op een stadsplein verstoppen, of in een plantsoen. Dan ziet het winkelend publiek hoe men grote kisten uit de bosjes trekt... Juist dan kan een nano uitkomst bieden. Als er zich op het plein bijv. een mooi beeld bevind, kan je daar een cache omheen maken en bij een bankje wat uitzicht bied op het beeld, een nanotje verstoppen. Die kan je dan nog met een goede hint onopvallend pakken, namelijk zitten en wat voelen. Dat vind ik zeker wel creatief bedacht, en ook juist uitgaan van de omgeving met zijn beperkingen. Dat vind ik juist creatief, en dat iemand goed nadenkt over wat wel en wat niet kan.
Aanbevolen berichten