Spring naar bijdragen

Hoeveel Procent Van De Cachers Gebruikt Gsak


  

282 leden hebben gestemd

  1. 1. gebruik je GSAK



Aanbevolen berichten

Ik zie er het nut niet zo van in.

Als geocaching.com premium member heb ik genoeg manieren om caches uit te zoeken voor wanneer ik weg ga, zoals een pocket query met tradi's draaien in een straal van waar ik kom, en die functie met caches op een route voor de heen of terugreis. Of gewoon de cache kaart en daar wat aanklikken, vind ik toch echt het beste werken voor multi's en andere niet-tradi's. Want een kaart vind ik veel handiger dan iets 6,2 km ZW of zoiets, dan heb ik nog steeds geen idee waar dat dan moet zijn vanaf de plek waar ik dan ben, en of het startpunt dan een beetje gunstig aan te rijden is.

En de dan uitgezochte caches direct op de GPS laden. Ook de pocket queries gaan er zo op, in de GPX folder plakken en klaar. Tradi's helemaal paperless, voor multi's print ik nog een korte beschrijving uit via word.

Coordinaten van opgeloste mysteries eerst gewoon in een bestandje op de PC opslaan en dan als ik ergens heen ga in mapsource inkloppen en op de GPS zetten. Kost niet meer tijd dan een ander programma en werkt voor mij makkelijk.

De statistieken gaan met mygeocachingprofile.com

 

Dat kan allemaal zonder macro's zonder programmeren zonder GSAK cursussen gewoon zomaar. En dat vind ik handig ;)

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Behalve dat ik GSAK (al jaren) gebruik voor het inladen van caches in mijn Zumo of Colorado etc, gebruik GSAK altijd voor het printen van multies (Traditionals gaan natuurlijk gewoon paperless).

Even wennen aan de printout misschien, maar daarna leesbaarder, en veel minder papier nodig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ter aanvulling op mijn eerste posting en aan de hand van wat ik hier lees nog even het volgende.

Ik doe alles zonder printen van beschrijvingen. Dat staat allemaal op de PDA in de vorm van HTMLbestanden, met de nodige afbeeldingen en kan ik altijd raadplegen onderweg. Via de diverse ingebouwde export-functies is dat een kwestie van een paar minuten werk ook de uitvoer naar de GPS en TT.

Cache-setjes die ik maak en op TT-rider en GPS zet(de waypoints dan) heb ik ook beschikbaar op de PDA. Dat is een ouderwetse Mio 168 (voor de niet-kenners: met ingebouwde GPS) die het echter nog prima doet. Daar draait ook OziExplorerCE op en heb ik dus Topokaarten ter beschikking waarop ik de locaties van de waypoints ook kan bekijken.

Bovendien kan ik op de laptop die ik tijdens het reizen toch altijd bij me heb, ook de cachelocaties al van te voren bekijken in OziExplorer. Eventueel kan ik, bij caches die ver van de weg af liggen, dan ook bekijken wat volgens de kaart een handige route is om er naar toe te lopen.

Natuurlijk heb ik ook een database van de gevonden caches in GSAK met daarbij de notities en logs.

Ik vind het leuk om de gegevens overzichtelijk te schikken en ook dat doe ik weer met GSAK en simpel door middel van de macro FSG die naar wens kan worden ingesteld en - als je dat leuk vindt - de meest onwaarschijnlijke gegevens kan produceren, maar die ook een heel simpel overzicht kan aanleveren.

Door het gebruik van GSAK ben ik tijdens het reizen grotendeels onafhankelijk van het internet, doordat ik van te voren een database voor het betreffende gebied opbouw. Dat moet ik wel doen omdat ik van te voren nooit exact mijn vakantiereisjes plan en dus ook op plaatsen terecht kan komen die in de voorbereidingsfase niet in het plaatje waren.

Hoe anderen werken moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten. Voor mij is GSAK een groot hulpmiddel. Het werkt prima, heb er maar zelden een probleem mee en als dat al zo is, dan is er een prima forum waar goed gereageerd wordt, zowel door de maker Clyde, als een paar vaste 'medewerkers' zoals Lignumaqua of Kai Team en natuurlijk ook door veel andere vaste forumleden.

Wensen van gebruikers worden vaak snel gehonoreerd door Clyde in een update.

Daarnaast is er een enorme verzameling van macros beschikbaar die allerlei mogelijkheden bieden om informatie uit GSAK te halen. Desnoods schrijf je je eigen macro(s). :yes:

 

Hm, als ik dit zo nog eens herlees lijkt het wel alsof ik er aandelen in heb...niets is minder waar, ik heb er voor betaald maar ben een zeer tevreden gebruiker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken Gsak regelmatig en vinden dit voor ons prima. Regelmatig wordt er een database ingezet van heel Nederland, grensgebied Duitsland en een stukje Belgie.

Wij gaan bijna elk weekend weg met de camper en weten eigenlijk van te voren nooit waar we terecht komen. We kunnen op vrijdag in de provincie Utrecht zijn en dan op zaterdag ergens in noord rijn westfalen.

Dan is het hebben van een database wel erg makkelijk, want waar we ook zijn, we hebben altijd de informatie bij ons en kunnen dan een selectie maken en deze naar de GPS overzetten.

 

maar ik heb het gevoel dat we er nog veels te weinig mee doen en dat er veel meer mee kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat ik elke dag nooit weet wanneer ik waar heen ga, wil ik alle cache’s die ik wil vinden gewoon in mijn 60csx hebben, daar is GZAK bijna onmisbaar bij

 

Zo draai ik een keer per week zeker de PQ uit met alle tradie’s die dan nog voor mij gevonden willen worden, dan mix ik die aan met een database waar allemaal gecorrigeerde coördinaten in staan

 

zo zorg ik er voor dat de GPS vol staan met allemaal actieve cache’s compleet met de hint (tenminste als de cacheeigenaar zich aan de groundspeak wens houd om de hint zo kort mogelijk te houden en niet de hint misbruikt met allemaal onzin die gewoon op de pagina thuishoort) de grote van de cache en de status van de laatste 4 logers.(found of not found)

 

Verder werk ik nu zonder makro’s of Pino-knopjes

 

 

Barny

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geregistreerde versie hier.

In 2010 veel gebruikt, vondt het leuk om de statistieken te bekijken (kaarten, afstanden en moeilijkheid-combinaties).

Gebruik het sinds een half jaar of zo niet meer. Het kost ontzettend veel tijd alle gegevens in te voeren - ook al werkt veel met macros, moet men toch altijd handmatig dingen corrigeren of invoeren. Als ik 10 caches gedaan heb, zit ik twee uur achter de PC om alles mooi op een rijtje te krijgen. No cost-benefit for me, dus ik ga het niet meer gebruiken. In die twee uur doe ik dan liever iets anders.

 

Ik vind het ook behoorlijk ingewikkeld - te veel opties en te veel menus waar onduidelijk blijft waarvoor zij eigenlijk dienen. Heel veel gelezen en geprobeerd in dat jaar, paar keer alles opnieuw moeten invoeren, uiteindelijk opgegeven. Voor mij persoonlijk was het zonde van de tijd.

 

Het is ook niet echt nodig. De cache-data kan men zo vanuit de cache-pagina aan de GPSr doorsturen - en alleen die, die ik echt wil doen. Locatie leuk/interessant, logjes leuk, ... etc. Hoef ook geen PQ, zo nauwkeurig is die gewoon niet in te stellen. En hoe men een PQ via GSAK naar de GPSr doorstuurd, zonder programmeerkunsten - die functie heb ik blijkbaar niet gevonden of begrepen.

 

De statistiek-paginas op GC.com zijn voldoende voor mij en voorbereiding/nabereiding kost zonder GSAK stukken minder tijd.

 

 

PS: Hetzelfde geld ook voor MapSource and BaseCamp. Zonder kan eigenlijk prima - voor mij is het een volstrekt raadsel waar deze programmas voor dienen. Bediening in mijn ogen behoorlijk ingewikkeld en alles behalve logisch. Gebruik ze uitsluitend om data op de GPSr te wissen, wat belachelijk genoeg op de GPSr zelf niet mogelijk is. Invoeren ja, wissen neen.

bewerkt door harraps
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd. Nooit zonder. Geweldig programma. Je kunt er onnoemelijk veel mee. Veel mensen zullen zich mogelijk laten afschrikken door de vele opties die het programma biedt. Van de hierboven gemelde foutmeldingen, die Twentse Mug meldt heb ik nog nooit wat gezien. De macro's, die ik gebruik lopen als een speer.

 

Topper en aan te bevelen voor een ieder die aan geocaching doet! Het is ook nog eens hartstikke goedkoop, dus het hoeft voor niemand een beletsel te zijn!!!!

bewerkt door Snapernixvan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het grootste voordeel dat je een database met duizenden caches bij je kunt hebben zonder internet nodig te hebben. En nu er ook GDAK is (android-app die GSAK-databases kan inlezen) kan ik m'n netbook thuis laten en heb ik toch alle info bij me, zonder het internet op te hoeven. Statistieken maken vind ik ook grappig (al kan ik daar ook een ander progje voor gebruiken). En eerlijk is eerlijk: op m'n desktop heb ik een ander database-programma voor m'n caches (iets trager dan GSAK overigens): OpenCacheManager. Minder mogelijkheden mee dan met GSAK, maar wel geschikt voor het filteren en uitzoeken van caches, het sturen van de gegevens (op aangepaste manier) naar de GPSr (bijvoorbeeld in de omschrijving type cache, formaat, D/T, gedecodeerde hint). Alleen is die database dan weer niet compatible met GDAK ;)

Dus ja, ik gebruik GSAK ook, heb er ook voor betaald omdat ik het dat alleszins waard vin. En dan haal ik er nog lang niet uit wat erin zit

bewerkt door Fotogravinnetje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nooit, heel ouderwets ik doe alles met de hand. Op vakantie?? ik verdiep me in de plaatsen waar we komen en print het uit, tik alles in map source,die stuurt het door naar de GPS, maak een uitdraai daarvan, heel duidelijk zo, wel heel veel werk.

GSAK is vast handig, maar ik/wij snappen er niets van, moeten maar eens een bijscholing volgen [:D].

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is dit topic complete abracadabra. Ik heb een GPS van 100 jaar oud waar al die mogelijkheden volgens mij niet opzitten. De kabel tussen computer en GPS is verloren gegaan, dus ik doe alles nog heel ouderwets: de coördinaten intikken. Maar zodra ik toe ben aan een nieuwe GPS dan ga ik hier zeker voor, want het klinkt wel als een makkelijk hebbedingetje.

 

Ellen (team Weleda)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken GSAK voor het volgende:

 

- databasebeheer caches NL en gevonden caches (+ found notitie).

- bijhouden van de gecorrigeerde coördinaten van mysteries.

- aparte databases voor vakanties.

- exporteren naar iPhone (TomTom (indirect) en andere Apps).

- exporteren naar Garmin GPSMAP 60s (GPX-file).

- Macro voor het maken van statistieken t.b.v. eigen website.

- Macro voor het maken van POI-bestand voor Garmin GPSMAP 60s (nuttige plaatsen).

 

In het begin veel standaard gebruikt later uitgebreid naar meer door er veel over te lezen. Het helpt ook om aan andere cachers vragen te stellen... B)

bewerkt door timker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nooit, heel ouderwets ik doe alles met de hand. Op vakantie?? ik verdiep me in de plaatsen waar we komen en print het uit, tik alles in map source,die stuurt het door naar de GPS, maak een uitdraai daarvan, heel duidelijk zo, wel heel veel werk.

GSAK is vast handig, maar ik/wij snappen er niets van, moeten maar eens een bijscholing volgen [:D].

 

Deed ik in een grijs verleden ook. Een paar inktpatronen kosten echter meer dan GSAK.... En je doet er het mileu ook geen lol mee. Maar multi's blijven we altijd nog uitprinten. Dat vinden we gewoon handiger onderweg... Maar zoals met alles. Een ieder moet het doen op de manier waarmee hij of zij zich het prettigst voelt onderweg. En als dat met een papieren afdruk is, dan moet je dat doen!!! Maar wij vinden de combinatie GSAK / Oregon helemaal te gek!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voorheen printte ik ook alles uit, maar nu maak ik een "samenvatting" van wat ik zoek. De coördinaten, de grootte van de cache en de hint. Op deze manier gaat het ook heel goed.

 

Ellen (team Weleda)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GSAK, 30 dagen gebruikt. Daarna nog 10 dagen ofzo en toen begonnen ik die vervelende NAG schermpjes zat te worden, tegenwoordig moet ik bij elke handeling die ik doe een minuut wachten. Dus ben maar weer overgegaan op de geweldige mapSource!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...