Spring naar bijdragen

In de bladen


Jurgen & Co

Aanbevolen berichten

Wat is een "man overboord knop"? De mijne schijnt hem te hebben, maar de test zegt ook dat mijn knoppen verlicht zijn. Nooit iets van gemerkt.

Volgens mij is een 'man overboord'-knop een knopje waarmee je meteen, zonder enige instellingen, bevestiging of naamgeverij je huidige positie in het geheugen opslaat.

 

Stel je voor: je vaart met je maat op een bootje en op een gegeven moment hoor je plons. Je ziet net bij het achtersteven je maatje boven water komen. Je pakt je GPS, drukt op de 'man overboord'-knop, draait aan het roer, rechtsomkeert je bootje en middels je GPS vaar je nu psies naar daar waar je maatje ronddobbert :lol: .

Een welkome toevoeging aan dit rijtje acties is natuurlijk het uitgooien van een reddingsboei of -vest. Maar da's niet noodzakelijk voor het gebruik van de 'man overboord'-knop :ph34r:

 

Indien je dit knopje niet hebt wordt de actie ongeveer zo:

Plons, pak GPS, menu, menu, menu, markeer, naam geven, ehh... H-E-L-P, ok, nogmaals ok, bootje draaien, menu, menu, menu, zoeken, waypoints, dichtstbijzijnde, ok, bevestig, kaart, sh*t- verkeerde knop!!, annuleren, ga-naar.... De kans is nu groot dat wanneer je maatje niet is opgegeten door de haaien, jou eigen bootje hem noodlottig wordt ;) .

 

Maar misschien speelt mij fantasie me wel parten. Raar, want dat gebeurt me nooit ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Eigenlijk ligt het nog iets ingewikkelder.

 

Mijn eerste GPS, de Garmin GPS 45, was meer op gebruik op het water gericht dan mijn huidige GPS V.

 

Bij de 45 gaat het zo: als je twee maal achter elkaar op de GOTO-knop drukt wordt meteen een waypoint aangemaakt op je huidige positie met de naam MOB (Man Over Board). ENTER brengt je op het 'snelweg'scherm met aanduiding van afstand en richting tot doel MOB. Eenvoudige handelingen dus die je snel en zonder te kijken kunt uitvoeren. Het overboord werpen van de reddingboei en het keren van de boot ondergaan zo nauwelijks vertraging, en je GPS kan je toch aanwijzingen geven waar je de drenkeling kunt vinden, wat bij ruw water en duisternis een grote hulp kan zijn.

 

Het is hier dus geen aparte knop, maar wel een blindelings uit te voeren handeling, wat voldoende is. Op grote, vast in schepen ingebouwde GPSsen met meer ruimte voor knoppen is het meestal wel een aparte knop.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, dat verklaart meteen het waypunt MOB wat er in mijn lijstje stond. Ik kon al niet bedenken wat het was of waar ik het ooit voor gebruikt zou kunnen hebben. Blijkbaar ben ik onderweg een keer iemand verloren ;) . Zal maar s snel teruggaan, al denk ik dat het nu toch wel ta laat is :ph34r: .

Je kan toch ook een punt meteen markeren met het knopje "mark". De GPS geeft zelf een naam voor het punt. Dit is gewoon een cijfer als 003, net wat er beschikbaar is. Je kan hem dan ook meteen saven. Al moet je wel zelf naar goto gaan om er heen te gaan. Dus dat scheelt een paar seconden.

Ik denk dat ik het nooit nodig zal hebben, maar ik weet nu in ieder geval dat het kan. Bedankt voor de info.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enne...wat doen we met de vrouwen die overboord zijn geslagen?

Die slaan niet overboord. In het engels worden ze treffend 'galley-slave' genoemd. Galley=galei, maar ook =kombuis; ze horen dus ofwel vastgeketend te zijn, ofwel benedendeks in de kombuis te verblijven. :unsure:

In beide gevallen kunnen ze dus niet overboord slaan, hoogstens met het schip ten onder gaan, maar dan helpt de MOB-knop ook niet meer.

 

++ Lex ++ die weet hoe het aan boord hoort toe te gaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...
Zoek gewoon op internet naar computeridee en je vindt het artikel.

Weet niet zeker of het hier zomaar geplaatst mag worden daarom ook niet gedaan

Hier is de link.

http://www.computeridee.nl/artikel.jsp?rub...1785891&o=1

Wat dan wel weer jammer is, is dat ze linken naar een verdwenen TB...

 

This TB was lost to muggles in January.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoek gewoon op internet naar computeridee en je vindt het artikel.

Weet niet zeker of het hier zomaar geplaatst mag worden daarom ook niet gedaan

Hier is de link.

http://www.computeridee.nl/artikel.jsp?rub...1785891&o=1

Wat dan wel weer jammer is, is dat ze linken naar een verdwenen TB...

 

This TB was lost to muggles in January.

 

Inderdaad jammer, maar het behoort nu eenmaal ook tot de dingen die gebeuren.

Zoals al eens vaker geschreven, dingen verdwijnen soms, leuk is het niet maar het is nu eenmaal niet anders.

bewerkt door Remunj
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...