Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Onlangs was ik met mijn gezin Londen. Vantevoren alles voorbereid om een leuke cache on-line te zetten. Jullie kennen het principe vast; het loggen geschiedt door een foto te maken van de bewuste plek meteen cacher met GPS in zijn hand. Al die tijd heb ik gedacht, dat dit een Earthcache zou moeten zijn. Nadat de Engelse reviewer mijn cache als Earthcache had afgewezen moest ik hem gelijk geven gezien de richtlijnen voor zo'n soort cache. Omdat ik er in Nederland toch al meerdere had volbracht, dacht ik de oplossing te hebben door er een Mystery van te maken, door de cacher een vraagstuk op te laten lossen waarna het coördinaat berekend kan worden. De Engelse reviewer blijft hem afwijzen, omdat er bij een Mystery ook een "container" met mogelijkheid tot loggen aanwezig moet zijn. Maar hoe komt het dan dat er in Nederland wel zulke caches zijn? Zie ik iets cruciaals over het hoofd??

HELP

Geplaatst

In Nederland zijn nog een aantal virtuele caches. Dit cachetype is niet meer toegestaan als nieuwe cache, maar de oude caches die er al liggen mogen wel blijven bestaan. Dit zijn de zogenoemde 'grandfathered cachetypes'. Als je ven zoekt kom je de informatie er wel over tegen (bij de guidelines).

Voor een cache in het buitenland zul je aannemelijk moeten kunnen maken dat je onderhoud kunt plegen. Dus of er moet iemand zijn die dat voor je kan doen, of je moet er zelf regelmatig komen.

En voor earthcaches gelden inderdaad weer speciale regels.

Misschien gewoon eens beginnen met een cache in je eigen omgeving?

Succes!

Geplaatst

@eitjes.

Ik heb "al" 2 caches in beheer, waarvan 1 multi en een tradi.

Het is niet het gebrek aan ervaring (vind ik zelf), misschien wel het goed lezen van de guidelines.

Ik zoek eigenlijk hulp om deze cache toch geplaatst te krijgen, een uitweg of ander goed idee.

Het is zo'n leuk stukje wat met Nederland te maken heeft. Het is praktisch onmogelijk om een filmkokertje te plaatsen.

Geplaatst

De regel is (tegenwoordig): geen container...geen cache.

Een micro plaatsen kan altijd. Misschien moet je er een korte multi van maken, zodat de micro op 200m afstand komt te liggen van het onderwerp (waar geen micro kan).

Maar dan...hoe vervang je het rolletje?

Geplaatst
Maar dan...hoe vervang je het rolletje?

Ja, precies. Ik kan wat uitleggen waarom het zo moeilijk is een logrol te plaatsen.

Het is op een plek waar om de meter een bankje staat. In Londen luncht het werkend volk op zulke plekjes. Het zat dan ook vol met mensen die daar meer dan een paar minuten verblijven. Tijd genoeg om rond te kijken als zittende Londenaar. Dus de logrol zal al snel opgemerkt worden daar. Onopvallend zoeken zal daar ook niet meevallen, bovendien komt men daar voor de rust, en heen weer beren om iets te zoeken zal niet in dank worden afgenomen.

Geplaatst

Ik weet denk ik wel waar de crux zit: nog niet zolang geleden is besloten dat je geen foto's meer mag eisen voor het loggen van een Earthcache. En aangezien dat zo te lezen de enige eis was die je stelde, kon de reviewer je earthcache niet goedkeuren. Als je de cacher iets anders liet doen om te bewijzen dat hij of zij ter plekke is geweest, was je earthcache waarschijnlijk wel goedgekeurd.

De earthcaches die je d.m.v. een foto in Nederland hebt gelogd, zijn als het goed is inmiddels ook aangepast.

Persoonlijk ben ik geen fan van 'vakantiecaches', tenzij het gaat om een gebied waar (nog) geen lokale cachers actief zijn. Maar een earthcache levert natuurlijk minder problemen op dan een fysieke caches qua onderhoud (hoewel bijvoorbeeld een informatiebord kan veranderen enz.). En als het ene plekje is dat iets met Nederland te maken komt, zal zo'n Engelse inboorling misschien niet zo snel op het idee komen er een cache te maken.

Geplaatst

@kdv

Als je de cacher iets anders liet doen om te bewijzen dat hij of zij ter plekke is geweest, was je earthcache waarschijnlijk wel goedgekeurd.

Goede ideeen hiervoor?

De reviewer meldde duidelijk:

This EarthCache does not focus on the subject of earth science and geology. According to guideline #1:

EarthCache sites must provide Earth science lessons. They take people to sites that can help explain the formation of landscapes or to sites of interesting phenomena such as folds, faults, intrusions or reveal how scientists understand our Earth (such as fossil sites etc.) Therefore, the focus and subject of an EarthCache must be earth science and geology. An EarthCache must contain substantial educational information regarding the geology of the location. The logging tasks for an EarthCache must also be primarily related to geology. The subjects of environmental science, ecology, biology, history, art, economics, etc., can not be the main focus of an EarthCache. You must change your EarthCache so the focus is earth science and geology in order for it to be considered for publishing.

Geplaatst

@kdv

Als je de cacher iets anders liet doen om te bewijzen dat hij of zij ter plekke is geweest, was je earthcache waarschijnlijk wel goedgekeurd.

Goede ideeen hiervoor?

De reviewer meldde duidelijk:

This EarthCache does not focus on the subject of earth science and geology. According to guideline #1:

EarthCache sites must provide Earth science lessons. They take people to sites that can help explain the formation of landscapes or to sites of interesting phenomena such as folds, faults, intrusions or reveal how scientists understand our Earth (such as fossil sites etc.) Therefore, the focus and subject of an EarthCache must be earth science and geology. An EarthCache must contain substantial educational information regarding the geology of the location. The logging tasks for an EarthCache must also be primarily related to geology. The subjects of environmental science, ecology, biology, history, art, economics, etc., can not be the main focus of an EarthCache. You must change your EarthCache so the focus is earth science and geology in order for it to be considered for publishing.

Aha, dus je wist zelf ook al wel waar de schoen wringt! Nee, ik heb er geen goede ideeën voor. Ik denk dat 'algemene ideeën' trouwens waarschijnlijk toch al niet de beste zullen zijn. Wat de meeste mensen doen is vragen stellen die ter plekke van een of andere informatiebord afgelezen kunnen worden. Nogal saai en voorspelbaar dus. Soms moet er bij een earthcache iets actievers gedaan worden, bijvoorbeeld een watermeter aflezen of zo (ik heb eens een earthcache voorbij zien komen waar die gegevens vervolgens op de cachepagina zelf werden verzameld en in een grafiek getoond - zeker al een stuk leuker en zinvoller). Kortom: laat je inspireren door de omgeving. Als de enige reden dat je er een earthcache wilt plaatsen is dat een fysieke cache niet mogelijk is, zal het misschien lastig worden. Earthcaches zijn bedoeld om geologische verschijnselen te belichten. Is er op die plek wel iets geologisch te melden? Zo niet, dan denk ik dat het lastig gaat worden. Zo wel, laat je daardoor inspireren...

Geplaatst

Een virtuele cache kan gewoon niet. Het enige wat je kan doen is een lokale cacher vragen of hij voor je ergens een micro kan verstoppen en onderhouden, en of hij je de coordinaten kan geven zodat je daarmee de mystery kan maken.

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

Een optie zou kunnen zijn om er toch een multi van te maken, waarbij je op het bijzondere punt een paar vragen op moet lossen om de plek onder de aandacht te brengen. De cache ligt dan op een kleine afstand van de drukke plek. Wellicht kun je op het Britse forum een oproep plaatsen dat je iemand zoekt om de cache te onderhouden.

Ik zie net dat TuuronTour ook iets dergelijks voorstelt.

Een compleet andere optie: ik zou het wel leuk vinden om te weten waar die plek ligt. Kun je er niet een soort van google-earth (mystery) cache van maken en de fysieke cache in Nederland plaatsen? Maak er dan meteen een small of groter van :thumbup: Met als eervolle vermelding (hoewel ik daar persoonlijk weinig waarde aan hecht) degenen die er daadwerkelijk zijn geweest en dit met een foto kunnen aantonen.

bewerkt door oliphientje
Geplaatst

Jazeker kdv, wist ik waar de schoen wringde (of wrong?). Zie mijn eerste post

Nadat de Engelse reviewer mijn cache als Earthcache had afgewezen moest ik hem gelijk geven gezien de richtlijnen voor zo'n soort cache.
.

Over het idee van oliphientje moet ik even nadenken. Het probleem is dan wel dat men, én in Londen moet zijn geweest, én in mijn regio moet komen om de daadwerkelijke cache te lichten. En aangezien Vlissingen niet echt centraal in NL ligt ....

Maar het kan een mogelijkheid worden.

Ook de Engelse reviewer heeft voorgesteld contact op te nemen met een plaatselijke cacher.

Ik ga in beraad ......

Geplaatst (bewerkt)

Nee, Vlissingen is niet bepaald centraal. Maar een leuke cache is een leuke cache en soms wil ik daar best een stukje voor rijden.

Ik woon overigens wel centraal in Nederland. Als je de cache hier legt, wil ik best af en toe de logrol vervangen en kijken of alles nog in orde is. Maar jij moet dan wel de cache leggen en toestemming regelen.

Oja, Waymarking is ook nog een optie, maar ik ken geen cacher die daar aan doet.

Succes met de uitwerking van je idee!

bewerkt door oliphientje
Geplaatst (bewerkt)

Jazeker kdv, wist ik waar de schoen wringde (of wrong?). Zie mijn eerste post

Nadat de Engelse reviewer mijn cache als Earthcache had afgewezen moest ik hem gelijk geven gezien de richtlijnen voor zo'n soort cache.
.

Tja je zei in je eerste post ook:

"Maar hoe komt het dan dat er in Nederland wel zulke caches zijn? Zie ik iets cruciaals over het hoofd??"

Wat bedoelde je dan met 'zulke caches' die er wel in Nederland zijn? Of wat zag je over het hoofd, dat een mystery-cache fysiek moet zijn? Er zijn in Nederland echt geen mystery-caches zonder container (goed ik ken er toevallig wel één, maar ik wil geen klokkenluider spelen, het mag i.i.g. niet) en als het goed is ook geen earthcaches met foto-eis meer. Earthcaches zijn een speciale variant van virtuele caches, die dus wel mogen. Dus wat TuurOnTour zegt, dat een virtuele cache gewoon niet kan, klopt dus niet helemaal.

Aangezien je aangeeft dat de locatie niet geschikt is voor een fysieke cache vanwege het hoge dreuzelgehalte, is een mini-multi natuurlijk wel een idee. Maar ik weet niet of je er überhaupt zo snel weer in de buurt komt om een cache te kunnen plaatsen (tja vakantiecaches, ik ben er geen fan van, maar dat zei ik al). Een 'internationale multi' is ook wel leuk, maar echt veel bezoekers kun je dan niet verwachten (ik zou dat zelf niet zo'n probleem vinden trouwens, maar het juist extra speciaal misschien). En in het andere idee van oliphientje bedoelt ze denk ik dat je niet fysiek naar de plek in Londen zou hoeven, maar de plek virtueel bezoekt, bijvoorbeeld om een puzzel via Google Streetview of zo op te lossen.

bewerkt door kdv
Geplaatst

En in het andere idee van oliphientje bedoelt ze denk ik dat je niet fysiek naar de plek in Londen zou hoeven, maar de plek virtueel bezoekt, bijvoorbeeld om een puzzel via Google Streetview of zo op te lossen.

... en dat de fysieke cache in Nederland ligt ja. bedankt voor de verbeterde uitleg :)

Geplaatst

Je zou de ontwikkelingen rond dit voorstel kunnen volgen en bekijken of je daar straks wat mee kunt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...