Spring naar bijdragen

Omreken Naar Wsg84


Broosha

Aanbevolen berichten

Ik ga eerst met de billen bloot: ik doe ook andere dingen als Geocachen. Arch!

Zo heb ik mij laten verleiden mee te werken aan een foto project; NL in Beeld.

Aangezien ik met de daar beschikbare handleidingen niet verder kom waag ik het hier: het heeft namelijk alles met waypoints te maken.

 

Bijgaande punten moet ik naar toe om een foto te maken (er zijn er nog meer, maar het gaat om het id)

 

4.50735271633007,51.9406612529253,"94-439"

4.50752873363817,51.9316738821504,"94-438"

 

Die puntjes zijn opgenomen in een csv bestandje die ik, ook niet met POI loader in mijn GPS krijg.

 

Nu wil ik ze graag omzetten naar het door ons gebruikte WSG84 coordinaat, er een voor mijzelf deftig bestandje van maken zodat ik ze bij tijd en wijle weer eens in mijn GPS kan frommelen.

GSAK is, betaald, ter beschikking.

 

Welke slimmerik / wiskundig brein / handige vogel / brilliante persoonlijkheid (omcirkelen wat gewenst is) kan mij uitleggen hoe ik de coordinaten zoals hierboven weergegeven omzet naar een WSG84 ding?

 

Namens de hele familie, dank

 

Edit: o, het moge belangrijk zijn; het dtukje "94-439" ed hoort niet bij het coordinaat. Dat is de naam van het km. blok

bewerkt door Broosha
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Misschien is dit iets?

test

 

Excuseer, met uitleg. Zie net dat de data niet behouden bleef:

Op de pagina Decimal Degrees kiezen, dan met copy paste je data invoeren, "Change waypoint" kiezen en voilà, this is the result voor het eerste set:

N 51° 56.440 E 004° 30.441

bewerkt door harraps
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop voor je dat het wel WGS84 is, dan is het omrekenen namelijk erg makkelijk.

Het lijkt erop dat het coordinaten in hele graden zijn (en noord en oost omgedraaid)

Als je het gedeelte achter de komma (punt) vermenigvuldigd met 60, krijg je een voor ons gebruikelijker formaat.

 

Als het Bessel i.o.d. is, moet er een wat complexere transformatie worden uitgevoerd.

 

Zie ook: http://geocaching.technetium.be/convert

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt ze zelfs ook in gsak invoeren (bijvoorbeeld als child waypoint, wel even Noord en Oost omdraaien). GSAK rekent het dan automatisch voor je om naar graden en minuten.

 

Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je deze site gebruikt (idd even oost en noord omdraaien), dan krijg je behalve de verschillende notaties in WGS84 ook de RD-coordinaten te zien. Het eerste coordinaat blijkt dan idd in het correcte km-blok te liggen volgens de RD-coordinaten (x: 94499m en y: 439499m oftewel x: 94,499km en y: 439,499km)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik voor het omzetten naar andere formaten altijd Geotrans.

Je hebt daar een vrijwel ongelimiteerd aantal mogelijkheden en kunt zelfs, als dat zou moeten, je eigen format definiëren. Niet dat ik dat ooit gedaan heb.

Het is een betrekkelijk klein freeware programma.

HIER kun je info en de download vinden. Voor Windows heb je normaal gesproken alleen het bestandje "Endusers.zip" nodig, dat tamelijk onderaan de downloadpagina staat.

 

Je moet er even mee leren werken maar dan doet het ook vrijwel elke gewenste omzetting. Van de ene kaartdatum naar de andere, van de ene projectie naar de andere, noem maar op.

Zo kun je ook van de notatie in graden, minuten en seconden naar decimale graden of decimale minuten gaan door voor het invoerscherm en het uitvoerscherm precies hetzelfde in te stellen, maar dan alleen het format te wijzigen.

Bovendien - en dat lijkt me in jouw geval ook wel handig - kun je er batch verwerking mee doen. Dat is wel handig als je veel coördinaten over moet zetten.

bewerkt door Pocileh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dat niet Kralingse Plas Rotterdam?

 

@ technetium:

Als we in ons nationaal metrisch stelsel werken (wat jij 'Bessel' noemt, anderen 'Amersfoort', anderen RD) dan geven we posties in meters van ons Rijksdriehoeksmeting raster. Nimmer (behalve in tussenberekeningen) zal je deze coördinaten tegen komen in graden notatie.

Kom je graden notatie tegen van na 1984 dan kan je er gevoegelijk vanuit gaan dat het in WGS84 is.

Toegegeven, het is wat verwarrend als voor de positie ook de nummers van een RD-hok worden aangegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let op dat je niet een paar zaken door elkaar haalt.

Ten eerste heb je eenheden. (Graden, minuten, seconden, maar soms ook meters, kilometers, of andere afstanden.

Ten tweede heb je een nulpunt. (Vaak de evenaar en een nul-meridiaan, maar soms een ander punt op Aarde)

Ten derde heb je een benadering van het aardoppervlak. (Een plat vlak, een bol, een ellipsoide, of nog complexere vormen.)

 

Als je bijvoorbeeld WSG84 vergelijkt met het dutch grid, dan is alles anders. De eenheden. Het nulpunt. En de benadering van het aardoppervlak.

 

Als je dus iets naar WSG84 wilt converteren, moet je eerst weten in welke vorm je coördinaten nu zijn. Is er alleen een verschil in eenheden, of komt er meer bij kijken, zoals een verschuiving in nulpunt en een achterliggende benadering van het aardoppervlak? Je geeft niet aan uit welk systeem de gegeven coördinaten komen. Dat kan betekenen dat het al WSG84 is, maar alleen met andere eenheden, maar het kan ook betekeken dat er een ander systeem achter zit. Zonder die kennis is een conversie niet mogeljk.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4.50735271633007,51.9406612529253,"94-439"

4.50752873363817,51.9316738821504,"94-438"

Die puntjes zijn opgenomen in een csv bestandje die ik, ook niet met POI loader in mijn GPS krijg.

 

Ik maak zelf (behalve in het veld uiteraard) alleen maar gebruik van POI-loader en csv bestanden om caches in mijn GPS (60CSx) te zetten en ik heb nog nooit problemen gehad, dus ik vind het wel raar dat het niet gaat. Ik heb nu even niet de mogelijkheid om het uit te proberen, maar in mijn ogen kunnen er 2 problemen optreden: De aanhalingstekens in het derde veld of het ontbreken van een vierde veld. De POI-loader heeft namelijk nodig: Oost,Noord,Titel,Omschrijving. Ik heb het nooit met 3 velden geprobeerd en weet niet of het hier aan ligt, maar het zou toch goed moeten gaan lijkt me.

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo veel hulpvaardigehied verdient een uitgebreid antwoord.

 

Allereerst: DANK ALLEN, het is gelukt!

 

@ Harraps; ik heb je link gevolgd en daar mijn gegevens eens ingetyped. Het zou zomaar kunnen dat de omrekening vervolgens correct was waar ik graag vanuit ga, maar ik kon het niet controleren en heb het verkregen antwoord ook eens via een andere methode willen bekijken. Vandaar dat ik ook de oplossing van Technetium bekeek;

 

@ technetium; Pech als je als leek antwoord krijgt van een deskundige. Het risico is dan, voor de leek zoals ik, enorm groot dat het deskundige antwoord meer vragen oproept. Zo ook bij jou antwoord. Bessel? Nooit van gehoord. Mij bekruipt dan al snel het gevoel stilletjes in een hoekje te gaan zitten omdat ik niet wijzer wordt. Ik ben als een haas naar Eitjes voorstel gegaan.

 

@ Eitjes; Je antwoord was me op het lijf geschreven. GSAK heb ik en ik heb je voorstel bekeken (idd, ik wist niet eens dat GSAK dat kon, knap programma) Met het nodige knip / plak werk, omkeren van N en E kreeg ik waarempel niet alleen keurige voor mij snapbare coordinaten in beeld, maar mooier nog, het kaartje kon ik leggen tegen de kaart zie ik van NL in Beeld heb gekregen. Zodoende feilloos kunnen constateren dat de verkregen punten klopten met de puntje op de kaart van NL in Beeld. Subliem! De coordinaten zitten nu als geocaches in mijn apparaat en ik kan op pad!

 

@ Fotogravinnetje: Ik heb je voorgestelde site nu als favo in mijn browser. Die zal zeker handig gaan worden in de toekomst. Overigens heb ik (in tweede instantie) ook via je site de coordinaten ingeklopt en die geeft evenals GSAK, zij het met 1 extra klik, ook een Google Earth afbeelding met punt. Omreken werkt ook daar dus perfect!

 

@ Pocileh: Ik ga er zondermeer vanuit dat het voorgestelde programma werkt. Echter met alle bovenstaande oplossingen die ook werkte had ik geen noodzaak meer het programma te downloaden. Desondanks vanzelfsprekend ook zeer bedankt voor je reaktie!

 

@ Prof. Y. Lupardi; Goed gezien! Inderdaad de Kralingse Plas.

 

@ Wirholt: uhhhhhhhhh, ja, ik rep me weer naar mijn hoekje.

 

@ japiejoo: Eerlijk gezegd Japiejoo was ik ook "not amused" dat het niet werkte. Het was immers ook de officiele handleiding van NL in Beeld zelf om het op die wijze te doen. Ik heb echter met diverse (valt overigens weinig aan te veranderen) instellingen gepoogd de puntjes in te lezen, maar altijd kreeg ik een fout: "er zijn geen gegevens geschreven omdat er geen geldige gegevens zijn gevonden in de opgegeven map. Bel de klantenservice bla bla".

Alle gegegevsn zijn genoteerd zoals in het voorbeeldje in mijn openings post en zijn opgeslagen in een excelbestandje met de extensie .csv.

Aangezien dit mijn eerste keer werken met POI loader is heb ik geen referentie of het wel of niet werkt en wat ik mogelijk fout doe.

 

Tot slot wil ik ook nog LeoCache.NL bedanken die mij direct aanbood voor mij de coordinaten om te zetten. Super!

 

Allemaal hulde dus, nogmaals ten zeerste bedankt en ik kan gaan fotograferen! :dribble::thumbup::beerchug:

 

groet, team Broosha

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...