Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Waldio, zou je willen uitleggen wat je met je rijtje quotes wilt zeggen? Ik kan het zonder een conclusie van jou erbij op meerdere manieren uitleggen...

Geplaatst

Door die vele reacties ertussen ziet het er nu inderdaad vreemd uit.

Ik reageerde erop dat sommige mensen beweerden dat er niet 's nachts was gezocht.

Geplaatst

Ik ben de laatste die zal beweren dat er niet 's nachts is gezocht. Ik zag wel een reactie van iemand die zei dat er 's nachts niets was gevonden. Maar dat maakt voor het punt van de TS natuurlijk niets uit (of de cache 's nachts is gevonden).

Geplaatst (bewerkt)

Ik als fanatiek cache-ontmaagder (wat lang niet altijd lukt, maar doe af en toe wel een poging, omdat de adrenaline dan door m'n lijf giert) doe het alsvolgt:

Als er een traditional in de avond of nacht online komt (en ik ben nog wakker) dan kijk ik naar de coords, en naar een evt icoon dat aangeeft dat je er 's nachts niet mag komen. Als dat icoon er niet bijstaat (attributes), dan ga ik direct op pad. De cachepagina van de traditional lezen doe ik wel nadat ik de cache gelogd heb.

Het lijkt me belangrijk dat een cachelegger dat attribuut gebruikt om aan te geven dat een cache niet 24/7 is... daar is het voor.

edit: typevautje eruit gehaald

bewerkt door Malyenki
Geplaatst (bewerkt)
...Als dat icoon er niet bijstaat (attributes),...

Het lijkt me belangrijk dat een cachelegger dat attribuut gebruikt om aan te geven dat een cache niet 27/7 is... daar is het voor.

Even nog voor de duidelijkheid:

Het 24/7 icoontje geeft aan dat een cache op elk moment van de dag en elke dag van de week te doen is.

Een streep er doorheen geeft alleen maar aan dat hij niet op elk moment van de week te doen is. Bv:

- niet op zondag

- niet tussen 8:00 uur en 17:00

etc etc.

Zegt dus niet dat de cache niet in de nacht gezocht mag worden, want er staat geen tijdstip bij het icoon. De cache-eigenaar moet dit melden op de cachebeschrijving (mits borden dit al aangeven van het gebied, bv van natuurmonumenten etc, want die zijn hoe dan ook bepalend)

- Robert

bewerkt door De broekies
Geplaatst

Volgens mij heb je helemaal gelijk hier. Zoals er gisteren al getwitterd werd is zelfs een nachtcache eigenlijk dus ook een niet 24/7 terwijl deze dus juist in de donkerte gedaan moet worden. Misschien zou het handig zijn als er een icoontje zou komen voor wel of niet tussen zonsopkomst en zonsondergang mogen loggen. Dat haalt in ieder geval een heleboel onduidelijkheid weg.

Geplaatst
Misschien zou het handig zijn als er een icoontje zou komen voor wel of niet tussen zonsopkomst en zonsondergang mogen loggen. Dat haalt in ieder geval een heleboel onduidelijkheid weg.

Waarom toch voor iedere scheet een icoontje toevoegen?

Waar blijft de verantwoordelijkheid die je hebt als cachelegger?

Als de cache-owner gewoon duidelijk in zijn listing is is er niks aan de hand.

Is je cache een nachtcache dan kun je overigens naast het nachtcache-icoontje ook gewoon nog N8 in de titel erbij zetten.

Dat iccontjes niet helpen wordt op grote schaal bewezen door het gebruik van het doorgestreepte 24/7 icoontje in hele ladingen caches, zonder dat erbij staat wanneer de cache niet bereikbaar is.

Zelfs op dit forum moet er een oplettende lezer (in dit geval de Broekies) aan te pas komen om erop te wijzen wat nu eigenlijk de betekenis van het doorgestreepte 24/7 icoon is.

Greetz Bloodwoosj

Geplaatst

Ha, de cachepagina is aangepast. Een goed idee.

Voor de duidelijkheid: het was toen de cache uitkwam niet aangegeven dat de cache-eigenaar bedoelde dat deze beter niet 's nachts gedaan kan worden.

Op basis van de logjes hoef je je dus niet te schamen dat je een cacher bent :)

Geplaatst

Wat is er mis aan zelfredzaamheid, zelf je eigen beslissingen durven nemen, is het nu al zo ver met ons gedaald dat we ons moeten laten leiden door allemaal borden, icoontjes, opgedrongen regeltjes zijn we met z’n alle nu zo muf dat elke vorm van spanning, risico, en zelfs gevaar moet worden begeleid door een verbod./gebods ikoontje?

Als er een ikoontje wel of niet op staat, om daarmee ons eigen beslissing te sturen, mensen waar zijn we toch in vredesnaam mee bezig, gooi je haar eens los, doe eens gek. Spring uit de band, doe iets wat verboden is! Leef je eigen leven! Laat je niets opdringen door bekrompen geesten!

Ga eens stiekem snachts eens het bos in, vind stiekem een cache loop eens een andere risico dan een snelheidsbekeuring.

Als je in meer vrijheid leeft, en als je weet dat jij alles kan en mag, sta je veel ontspannerder in het leven, je hoeft dan helemaal geen rekening te houden van wat andere van je denken wat andere je opdragen, wat jij andere wil opdragen, je leeft je eigen leven, je eigen beslissingen zijn voor je eigen verantwoording.

Als ik nu lees wat er in dit weekend weer is gebeurt in het om te janken, in Utrecht 10 tallen mensen aan de waterkant zeker een uur tevergeefs naar en cache (wat bezielt die mensen? ) is er echt geen eentje die op het idee kwam dat als er bij zijn eigen rustig gelegen huis plotseling een stel dwazen met zaklampen een uur aan het zoeken gaan hij het misschien ook niet leuk zou vinden? Waarom een uur vergeefs zoeken met zoveel mensen? Allemaal omdat er geen juist ikoontje bij was geplaatst? En waarom kruimeldief via twitter contacten? Wat kan hij er aan doen? Wat waren daar nu weer de verwachtingen van? Is niemand toen op het idee gekomen dat op die manier de cache geen lang leven heeft? En waarvoor? Waar is het stiekeme gebleven?

In Zoetermeer een stel cache’s online waarvan bij 1 de ontmaagder trots vermeld dat hij om 02:00 uur nog net tussen de spijlen van het hek paste om naar de cache te gaan,

Wat een dwaas, wat een hersenloze, dat hij zich de vrijheid gunt om zich om 02:00 tussen de spijlen door te wurmen kan ik alleen maar bewondering voor hebben, maar dat hij zo stom is dat hij het “trots” in zijn log er bij vermeld, en waarschijnlijk ook nog eens op het logrolletje, dat getuigt toch van de grootste dwaasheid, heeft hij het nooit bedacht dat de terreinbeheerder (die weet dat de cache daar ligt(als het goed is)) ook de log kan lezen en ook de logrol kan lezen, is die ontmaagder nu echt zo “slim” dat hij dat niet had bedacht, en wat zal de terreinbeheerder daar wel van vinden dat er mensen midden in de nacht op zijn terrein komen? En wat zal zijn reactie zijn als hij er achter komt? Heeft hij die beslissing ook meegewogen toen hij zijn log schreef? Of was het eigenbelang weer groter?

Als je snachts illegaal op zoek ben naar een cache, echt een aanrader, maar dat je ben zo stom dat je niet goed en ouderwets uitkijkt, dan ben je gewoon een wandelaar, helemaal geen cacher, het cachen kan nooit een excuses zijn om wat illegaals te doen, cachen is geheel eigen verantwoording en rekening, je geeft toch ook niet al verzachtende omstandigheid op bij en snelheidsaanhouding dat je onderweg naar een cache ben? Waarom wel als je onvoorzichtig ben geweest en in een stikdonkere bos ben aangehouden? En laat het vooral uit je hooft om er een tijd bij je log neer te zetten, er zijn boswachters die controleren en lezen wat er op internet en in het logboekje geschreven staat!

Simpel gezegd: Denk na, dat kan toch niet zo moeilijk zijn, weet dat alles kan en alles mag zolang het voortbestaan van de “cache” zelf maar niet in gevaar word gebracht

Barny

• Top! 1
Geplaatst

Nou zie ik mezelf niet samen met mijn vrouw midden in de nacht een cache zoeken in een donker bos, op een kerkhof, midden op de hei tussen zacht wuivende jeneverstruiken of als allerergste optie met een zaklantaarn onder het slaapkamerraam van een nietsvermoedende buurman van een cachelegger, maar er is blijkbaar een groeiende groep cachers, die het vergaren van goud tot cachersnorm hebben verheven.

Ook hier geldt weer... ieder zijn eigen plezier. Als iemand dat leuk vindt moet hij (of zij) het doen.

Ik vraag me alleen af of dit van het begin af aan (dus zeg maar sinds 2001 / 2003 zo is geweest. Wij cachen pas serieus sinds februari 2009, dus wij zijn niet zo bekend met wat er zich voor die tijd heeft afgespeeld.

Was de eerste log toen ook al een begeerd gegeven? Of is dit fenomeen pas later ontstaan, toen men het nodig begon te vinden om statistieken op te maken en zo? En is het misschien ook niet zo, dat nu er steeds meer lieden jagen op goud, de normen om dit doel te bereiken misschien iets gaan vervagen?

Geplaatst

Het mooie van het starten van een draadje zijn de reacties. Er worden verschillende argumenten naar voren gebracht om het onderwerp van verschillende kanten te belichten. Het geeft mij wel weer nieuwe helderheid van waar ik mee ben en hoe ik mijn hobby wil uitvoeren. Ik vind het mooi om te lezen dat het niet om de regeltjes gaat, maar hoe je omgaat met hetgeen je doet. Ik vind het mooi om te lezen dat mensen toch voorbereid op pad gaan en dat de informatie wordt aangepast als er dingen gebeuren die men klaarblijkelijk niet had verwacht en toch ook niet wenst. Het is mooi om te zien dat mensen erover gaan nadenken en er een appel wordt gedaan op eigen verantwoording. Hoe men er ook over denkt, ik vind het een leerzaam draadje geworden en sta open voor nog meer leerzame woorden :thumbup:

Geplaatst

Ik mag zeggen dat ik ook in 2002 tot pakweg 2005 een fanatieke ontmaagder van cache’s was, gezamenlijk met een klijne groepje gelijk gezinde.

Diep in de nacht en bij ontij trok je er op uit, voorzichtigheid altijd geboden vanwege de afschrikwekkende BOA en ook dat er nog een gentlemes agreement bestond namelijk de cache nooit maar dan ook nooit verraden of in gevaar brengen, tegelijkertijd was je de cacheomschrijving aan het débuggen, je was blij dat je een maagdelijk wit blaadje voor je zag en liep te stampvoeten als je er al een krabbel van een belangrijkste medeontmaagders zag.

Toen ik op een gegeven moment merkte dat het débuggen plaats begon te maken voor een ranking, de typische Nederlandse kleinburgerlijkheid van het nog “blij” zijn als ze jammerlijk te laat bij een cache waren, toen er steeds meer vernield werd in de haast om als eerste de cache te vinden, dat de logs steeds meer gingen over de cacher zelf dan de cache opzich, dat er gewoon niet opgelet werd bij het naderen van de cache en zo nog meer manieren die allemaal de cache in gevaar brachten ben ik er mee opgehouden, voor mij was de lol er af

Ik zie dat al die dingen waarvan ik walg in toenemende mate verergeren, waarvan de ranking in mijn ogen een van de belangrijkste veroorzakers is

Barny

• Top! 3
  • 8 months later...
Geplaatst

En weer een sneu voorbeeld van de ziekelijke drang om als eerste bij een cache te zijn het niet rekening houden met de cachebeschrijving en lak hebben aan wat de cache eigenaar wil met zijn cache. Binnen twee uur weer gearchiveerd!

Ehh... sorry hoor, maar afgezien van mogelijke verboden aan de rand van het gebied (m.b.v. borden), staat ook in deze cachebeschrijving weer nergens dat je de cache na zonsondergang niet MAG doen.

De icoontjes geven aan:

Not night cache, ofwel Geen nachtcache. Dat wil niet zeggen dat-ie na zonsondergang niet gedaan mag worden.

Not recommended at night, ofwel Niet aangeraden 's nachts te doen. Dat wil niet zeggen dat-ie na zonsondergang niet gedaan mag worden.

Not 24/7, ofwel Niet op ieder moment te doen. Wanneer niet? Dat staat dan weer nergens. Dus ook dat icoontje wil niet zeggen dat-ie na zonsondergang niet gedaan mag worden.

Conclusie: wat de CO wil met zijn cache (blijkbaar dat er alleen overdag wordt gezocht) staat dus niet in de cachebeschrijving en met de betekenis van de icoontjes komt dat ook niet naar voren.

De CO had de cachebeschrijving even aan moeten passen i.p.v. de cache na twee uur in het archief te gooien. Moet een cache overigens niet minimaal drie maanden actief blijven? Ja, dat ook. Ik geef zelf het antwoord maar vast.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...