Chrizmo Geplaatst 13 februari 2011 Geplaatst 13 februari 2011 Beste lezers, Wij, team Chrizmo, heeft nu een tachtigtal caches gevonden en zouden het leuk vinden om zelf een aantal caches te plaatsen en een bijdrage te leveren aan de geocachewereld . We hebben al wat leuke ideeën voor puzzelcaches, maar we willen eerst beginnen met een aantal traditionals voorzien van lokale historische informatie. Uiteraard willen we volgens de regels meespelen, maar we stuiten op onzekerheid voor wat betreft toestemming vragen. De te plaatsen caches liggen met zekerheid op gemeentegronden, maar we hebben geen idee bij wie of welke afdeling bij de gemeenten we medewerking kunnen krijgen en niet in de bureaucratische molen terechtkomen. We hebben op het forum gezocht maar kunnen niet echt concrete informatie vinden, is er misschien ergens een Nederlandse database met de verschillende organisaties en gemeenten met contactgegevens ter ondersteuning van het gecachen? Als die er nog niet is, is dit misschien een idee om deze aan te leggen? In ieder geval zijn wij op zoek naar de cachers die ervaring hebben met toestemming vragen bij de gemeente Rotterdam en Den Haag. Wie kan ons helpen om zo constructief mogelijk samen te werken met de (gemeente)dreuzels? Alvast bedankt voor de reactie! Groeten, Chrizmo
Track_leader Geplaatst 13 februari 2011 Geplaatst 13 februari 2011 Hallo, er is naar ik weet geen centrale database voor dit soort contacten, maar de ervaring leert dat je bij de mensen van Ruimtelijke ordening of Natuurbeheer vaak wel terecht kan voor informatie en overleg. In mijn eigen gemeente heb ik contact met Natuurbeheer en ik moet zeggen die contacten verlopen soepel en wij krijgen alle medewerking Jk.
Sivota Geplaatst 13 februari 2011 Geplaatst 13 februari 2011 Er is bij mijn weten inderdaad geen lijst van contactpersonen bij de Nederlandse gemeenten. Mijn ervaring met het bijhouden van lijstjes van contactpersonen leert me, dat je deze steeds moet bijhouden, omdat het personeelsbestand nogal snel wisselt. Ik weet dan ook niet of het een goed idee is om zoiets centraal bij te houden, het kan nog wel eens een klus zijn om dat goed up to date te houden. Het beste is om even te kijken naar de (recente) caches in de buurt en aan de eigenaren te vragen met wie ze contact hebben gehad. eenoproepje op het forum (zoals jullie hier doen) en even te bellen naar de gemeente/deelgemeente, afdeling groenbeheer, ruimtelijke ordening, natuurbeheer of welke andere naam de gemeente hier aan geeft (zoals TL al aangeeft) Ik hoop dat het lukt en een goed contact wordt
Waldio Geplaatst 13 februari 2011 Geplaatst 13 februari 2011 Je moet eest achterhalen op welke gemeente je cache komt te liggen. Dit doe je door de vele gemeente kaarten. Ook kan je bij natuurorganisatie's kijken of het niet op hun terrein ligt. Dan ga je naar de site van die gemeente. Dit is vaak zo opgebouwd: [gemeentenaam].nl Vervolgens kijk je bij natuur of iets dergelijks. En neem je contact met die persoon op. Een handig topic voor het aanmelden/maken van een cache: http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=15408
handleiding Geplaatst 13 februari 2011 Geplaatst 13 februari 2011 Ikzelf heb aan een cacher uit de buurt info ingewonnen en een telefoonnummer, mailadres en naam gekregen. Let wel op dat bijna alle gemeentes dit gratis doen. Dus bij aanvragen duidelijk vermelden wat je gaat doen en waar (ongeveer locaties). Zo heb ik nu nog een optie op 5 andere locaties op voorhand Handig dus om iets meer research te doen en dan in een aanvraag doen en ook aangeven hoe vaak er ongeveer gezocht wordt op locatie per jaar (neem een traditional in de buurt als referentie ) succes met plaatsen/aanvragen/voorbereiden (in omgekeerde volgorde) en beleef veel plezier aan de voorpret
Geopatra Geplaatst 13 februari 2011 Geplaatst 13 februari 2011 Er is altijd een gemeentehuis. Er is altijd een website van de gemeente. Je moet zijn bij de afdeling die zich bezig houdt met het beheer van de openbare ruimte in de gemeente: op de website cq. in de gemeentegids kun je daarvan best wel een telefoonnummer vinden. Ga niet in het wilde weg bellen naar de gemeente met je verhaal over het plaatsen van geocaches, want dan loop je vast in een moeras van niet-weters, niet-begrijpers en onwilligen die geen beslissing durven/willen nemen. Beheer openbare ruimte of hoe dat in jouw gemeente heet, daar moet je zijn. Nogmaals: vraag gericht en houdt zelf het initiatief. En, maar dat mag ik niet zeggen: wat niet weet, niet deert. De grote grondeigenaars in Nederland, die moet je te vriend houden en keurig om toestemming vragen.! Aldus de Geopatra werkwijze ! Succes, Geopatra.
maxxie Geplaatst 14 februari 2011 Geplaatst 14 februari 2011 Ik heb hier in Ommoord gebeld met de deelgemeente Alexander en daar moet je zijn bij de afdeling Ruimtelijke ordening, mevrouw Renswouw (010-2868262). Leg kort en bondig uit wat het inhoud en zoals al werd verteld, hou het initiatief dus wacht niet op reactie of spreek daar een termijn voor af. Hier voor Ommoord was het letterlijke antwoord "maar meneer daar doen wij niet moeilijk over". De toestemming is niet moeilijk maar het vinden van de juiste persoon wel.
technetium Geplaatst 14 februari 2011 Geplaatst 14 februari 2011 zelf een aantal caches te plaatsen en een bijdrage te leveren aan de geocachewereld Eerst even een opmerking. Een bijdrage leveren aan de geocachewereld hoeft niet per se door het leggen van een cache. Persoonlijk ben ik veel blijer met een mooie log (en een foto erbij vind ik helemaal leuk) dan weer de spreekwoordelijke micro bij de spreekwoordelijke lantaarnpaal. we willen eerst beginnen met een aantal traditionals voorzien van lokale historische informatie. Dat vind ik leuk: Een lokale historische lokatie (hopelijk een buiten de gebaande paden) waar je op de cachepagina nog wat extra informatie verstrekt. Probeer je er niet met een micro, of nog erger een nano van af te maken. Als je in de directe omgeving geen verstopplaats vind voor een smal of regular. Denk dan eens aan een offset multi. Stel een vraag die je op de locatie moet beantwoorden, met het antwoord geeft je dan de locatie van de cache. (Mijn mening over puzzels houd ik nu even voor me) we hebben geen idee bij wie of welke afdeling bij de gemeenten we medewerking kunnen krijgen Het handigst is dat te vragen aan iemand die in de buurt al een of meerdere caches heeft gelegd. Die kan vaak helpen bij het vinden van de juiste contactpersonen en heeft misschien nog wel andere tips voor je. Veel succes met het leggen van je eerste cache. Maak er wat moois van! Tc
Team Tabak Geplaatst 14 februari 2011 Geplaatst 14 februari 2011 Goed idee. Je medecachers wijzen op mooie en/of historische plekjes in je eigen woonomgeving is hartstikke leuk, zolang die historische plek zich maar niet in je eigen voortuin bevindt.... Want dat gebeurt m.i. nog wel eens, wanneer het de legger in de praktijk iets te lang duurt om toestemming te verwerven....... Persoonlijk zou ik even kijken welke caches er in de buurt liggen en dan zal een mailtje aan de betreffende leggers voldoende informatie opleveren om de juiste instantie / personen te vinden, die jou aan een toestemming kunnen helpen. We wachten met spanning af!!!
J-Thread Geplaatst 14 februari 2011 Geplaatst 14 februari 2011 de spreekwoordelijke micro bij de spreekwoordelijke lantaarnpaal. Spreekwoordelijk? Dat spreekwoord ken ik geloof ik niet . De micro bij de lantaarnpaal komt me dan helaas wel weer erg bekend voor . Ik hoop echt dat cacheleggers dit soort tips goed in gedachte nemen, want het leggen van een cache is wat mij betreft niet altijd een goede toevoeging aan de geocachingwereld. Chrizmo, je idee om een database op te zetten hierover lijkt me geen verkeerd plan. Er zijn ruim 400 gemeenten in Nederland en ik durf te stellen dat in bijna alle gemeenten wel een cache op gemeentegrond ligt of dat er in elk geval een cacher is geweest die geprobeerd heeft toestemming daarvoor te vragen. Een groot deel van de informatie zou dus wel in 'de community' beschikbaar moeten zijn, alleen het verzamelen van die info zal lastiger zijn. Daar komt nog bij: als je eenmaal een goed contactpersoon hebt gevonden bij de gemeente, kan ik me voorstellen dat je die informatie liever niet zomaar weggeeft aan medecachers, omdat dan de kans bestaat dat 'jouw' plekjes worden weggekaapt. Het leggen van een goede cache kost tijd, en soms moet je dus eerst een deel van de route uitwerken om een handige eindlocatie te bepalen. Dan wil je natuurlijk niet dat intussen iemand anders een micro achter een lantaarnpaal dumpt, omdat ie simpelweg de contactgegevens (waar jij veel tijd in hebt gestopt om die te verkrijgen) uit de database plukt en dus met 1 telefoontje klaar is. Kortom: ik zou ook zeer blij zijn met een database, maar ik zie het er niet zo van komen.
Chrizmo Geplaatst 14 februari 2011 Auteur Geplaatst 14 februari 2011 Beste allen, Zeer bedankt voor de snelle reacties, tips en aanbevelingen! De (offset)multi houden we zeker in gedachten. Dit heeft al meteen geïnspireerd voor een volgende cache. Wij hadden al heel wat voorwerk gedaan en een conceptbrief voor toestemming aan de gemeente Rotterdam klaarliggen, maar vanwege minder goede ervaringen met gemeenten leek het ons wijs eens te informeren naar in ieder geval de juiste afdeling. Ons schriftelijke verzoek, gericht aan de afdeling Openbare Werken, is inmiddels via het algemene emailadres doorgezonden naar deelgemeente Charlois. Charlois is verder nog redelijk maagdelijk wat betreft cache We zien een database voor exclusief gebruik nog steeds als een mogelijkheid. Wel op een hoogdrempeliger manier dan "even bellen voor toestemming", volgens de regels moet je een schriftelijke bevestiging hebben toch? Dan lijkt mij een schriftelijk verzoek minimaal op een zijn plaats. En ook qua inhoud redelijk algemeen zodat gegevens langer actueel zijn. De database is in ieder geval iets dat onder de aandacht blijft. Suggesties, do's&don'ts zijn welkom. Het resultaat van het eerste toestemmingsverzoek zullen we nog posten.
Sivota Geplaatst 14 februari 2011 Geplaatst 14 februari 2011 Moet je volgens de regels schriftelijke toestemming hebben? Ik kan dat niet vinden, ik dacht niet dat dat altijd zo was. Wat ik wel weet is dat de reviewers een naam, adres en telefoonnummer willen hebben van de persoon (dus niet de dienst of het algemene kantoor) die toestemming heeft gegeven. Misschien kan iemand wat meer zeggen over de noodzaak dat de toestemming schriftelijk is. Wanneer je hier wat topics hebt gelezen (en ook wel wat vanuit mijn eigen ervaring) dan wordt dikwijls aangegeven dat bij iemand/een kantoor langsgaan het beste helpt bij het verkrijgen van toestemming. Een goede tweede lijkt bellen. Je kunt namenlijk meteen op vragen en ook onduidelijkheden ingaan en je enthousiasme overbrengen en ook het accent al naar het gesprek wat verschuiven. Willen jullie of de gemeente dan nog wat op papier, dan kan dat daarna afgewikkeld worden Mogelijk kunnen degene met ervaring in Rotterdam hierover ook wat neerzetten, dat jullie behulpzaam kan zijn.
illi Geplaatst 14 februari 2011 Geplaatst 14 februari 2011 Soms krijg je hele leuke reacties Zoals de mail die ik vandaag kreeg van een medewerker van de gemeente: Ik vind het een hartstikke leuk idee. Het verhoogt de (toeristische) waarde van de ........... Ik zal i.o.m. ........ een geschikte locatie zoeken. We hebben op 9 maart een afspraak met ze. In de ......... staat ook een oude ....... Misschien dat we daar iets mee kunnen. Of een combinatie met een nog te realiseren kunstwerk. (Even wat woorden vervangen door ........om voor de nieuwgierigen onder ons niet teveel prijs te geven) Wat wil een cachelegger nog meer
Aanbevolen berichten