Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Vrijdag ging ik op jacht naar een cache, overigens prachtig om in het fraaie Groningse landschap te vertoeven met dit winterweer.

Op het punt van bestemming volgens de GPS stonden we bij een brug en besloten daar niet onder te gaan zoeken ivm de enorme berg stuifsneeuw waar we ons dan eerst doorheen moesten worstelen. Vlak in de buurt stond een boom. Tegen de stam lag, naar wat leek een losse graspol met sneeuw. Ik schoof dit met mijn laars weg. De besneeuwde pluk gras lag los. Dit wees naar mijn idee met meer waarschijnlijkheid op de verstopplek van de cache. Daaronder leek de met bladeren bedekte aarde zacht. Zou de cache daar liggen?

Ik schopte met mijn laars een laag blaadjes weg en met de blaadjes... ook tegen een egeltje in winterslaap aan. Dat was afschuwelijk!

Hoewel ik het egeltje te laat had opgemerkt door het holletje in de grond waarin het zichzelf gegraven had en de berg blaadjes waaronder het zich had genesteld, was ik blij dat ik het niet nóg later pas in de gaten had gehad. Ik zag dat het egeltje een wond had opgelopen. Op dat ogenblik had ik de klok graag terug willen draaien. Ik ben een grote dierenvriend die nooit een dier een haar zou willen krenken. Ik kon wel huilen.

Op dat moment realiseerde ik me ook dat er waarschijnlijk al heel veel beestjes over de wereld heen op deze manier bij het cachen door cachers gewond zijn geraakt. En dat dit vermoedelijk veel diertjes betreft waarvan de onschuldige cacher zich niet eens bewust zal zijn dat hij/zij mogelijk een dier verwond heeft.

Het heeft me met een schok wakker gemaakt en me tot besef doen komen hoeveel schade er aangericht kan worden tijdens het van de paden afwijken in beboste gebieden en het wegschuiven of schoppen van gebladerte of gras om een cache te vinden... laat staan wat een prikstok kan doen...

Ik blijf dus voortaan op de paden en gebruik geen prikstok of voeten meer om te achterhalen waar een cache verstopt ligt. Mijn hobby mag niet ten koste gaan van andere levens vind ik.

We hebben het egeltje naar een egel- en vogelopvang gebracht, waar de eigenaresse zich heel liefdevol over het beestje ontfermde en het van de nodige zorg en hulp voorzag. Ik heb mijn les geleerd, helaas nadat het te laat was.

Met dit bericht wil ik alle cachers er op attent maken wat het zoeken naar een cache kan veroorzaken als dit niet met voorzichtigheid gebeurt. Ik hoop dat dit verhaal zal bijdragen aan het beschermen van alle kwetsbare voor ons aan het oog ontrokken maar wel degelijk aanwezige beestjes.

bewerkt door Black Sheepie
Geplaatst

Wat een afschuwelijk verhaal... Dank je wel voor het publiceren ervan. Ik ben me er nooit bewust van geweest tijdens het prikken. Ook ik zal in het vervolg voorzichtiger te werk gaan!

Geplaatst

Jeetje wat een verhaal. Ik ben ook een enorme dierenliefhebber. Heel herkenbaar wat je schrijft v.w.b. je gevoel. Dat zou ik ook hebben. Ik denk echter dat je het geweldig hebt opgelost door de egel naar de opvang te brengen. Ik heb er inderdaad ook nog nooit bij nagedacht tijdens het zoeken. Volgende keer zal ik erop letten. Goed dat je dit verhaal hebt geplaatst en hopelijk breng je wat bewustwording bij andere cachers teweeg. Dan is het niet voor niets geweest dat juist jou dit overkwam.

Geplaatst

Wat vreselijk! Maar wel goed dat je het hier publiceert. Ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan, losse blaadjes op een hoopje, dat is de cacheplek! Ik zal in de toekomst ook zeker wat beter opletten.

Groeten Jolanda

Geplaatst

Vorig jaar bijna iets soort gelijks meegemaakt. Dichtbij een cache-plek leek een egel te slapen. Toen ik er met een groepje cachers stond, is het goed gegaan. Maar ik hield echt mn hart vast of volgende cachers het beestje op tijd zouden ontdekken:

egel-log

:o

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb hetzelfde eens meegemaakt, alleen in het voorjaar. Ik liep toen Get Lost.

Alle WP´s waren max 1m van het pad, maar op zoek naar de cache liep ik midden door broedplaatsen (?) van bospadden heen. De cache lag flink van het pad af en op weg daar naar toe plet je dus alles. En de cache was nog wel gelegd door de IVN! Zij zouden toch echt beter moeten weten. Uiteraard heb ik hier een opmerking over gemaakt op de site, maar volgens mij is daar nooit iets mee gebeurd.

Nog steeds is het in Nederland niet toegestaan om van de paden af te gaan. Ik vind het soms onbegrijpelijk dat leggers hier geen rekening mee houden of dit compleet negeren.

Fijn dat je door dit bericht te posten ons nog eens aan helpt herinneren we voorzichtig met de natuur moeten omspringen. Bedankt!

bewerkt door oliphientje
  • 2 months later...
Geplaatst

Ach zielig zeg.. Ik gebruikte al geen prikstok of iets dergelijks maar heb ook wel meerdere malen met mijn voeten een hoop bladeren weg geschopt.. Zal dat ook maar achterwegen laten nu! Zielig zeg..:(

Geplaatst

Egeltjes, muizen, reeën vossen zijn allemaal dieren die te lijden hebben onder onze hobby.

Zelf al vele malen meegemaakt, eenmaal zelfs dat ik mijn hand diep in het hard van een verrotte boomstronk stak en daar een pad tegen kwam in winterslaap, de cache lag trouwens in de boomstronk daarnaast, natuurlijk heb ik dat gemeld aan de cache eigenaar en mede gedeeld dat als ik een prikstok gebruikt zou hebben dat die pad doorboord zou zijn,

Geheel volgens de traditie van het huidige geocache gemeenschap kreeg ik geen enkel bericht terug van de cache eigenaar, enkele logs daarna melde de vinders dat ze toch wel veel hebben moeten prikken voordat ze de cache gevonden had, en daarmee de doodvonnis van een onschuldig dier hadden bekrachtigt, dat terwijl de cache ook wel offline gehaald had kunnen worden

Barny

Geplaatst

Ik was het egeltje, de muis, die jij bijna dood reedt bij cache Waardeloos. Ik en mijn medemuizen konden nog net vluchten in de bosjes bij het startpunt, toen jouw gele bussie het asfalt verteerde op zoek naar mijn rode autootje (die overigens perfect geparkeerd stond om dit soort aanvallen af te wenden).

Geplaatst

Egeltjes, muizen, reeën vossen zijn allemaal dieren die te lijden hebben onder onze hobby.

Barny

Barny als dierenbeschermer.. het moet niet gekker worden ;-)!

Sinds jaar en dag vervuild hij het milieu door met zijn blauwe walm uitstotende gele bussie heel Nederland door te crossen.

Hoeveel varkens en koeien zouden er al op zijn BBQ beland zijn?

Natuurlijk heeft de natuur wel (iets) te lijden onder onze hobby, maar over het algemeen zijn geocachers mensen, die de natuur een warm hart toedragen.

Ik neem ook aan dat de meeste geocachers op een verantwoorde manier omgaan met de natuur waar ze doorheen lopen!

Laten we alsjeblieft nu niet zielig gaan lopen doen over een egeltje of een kikker, die gewond raakt tijdens onze zoektocht naar een cache.

Fijne dag!

Geplaatst

Natuurlijk heeft de natuur wel (iets) te lijden onder onze hobby, maar over het algemeen zijn geocachers mensen, die de natuur een warm hart toedragen.

Ik neem ook aan dat de meeste geocachers op een verantwoorde manier omgaan met de natuur waar ze doorheen lopen!

Ik denk dat je hier te veel van het goede in de geocachecommunity uitgaat, gezien de verhalen in sommige logs en sommige opmerkingen hier op het forum. Er wordt veel te vaak dwars door bossen gelopen als de pijl die kant op wijst.....en veel geprikt....

Laten we alsjeblieft nu niet zielig gaan lopen doen over een egeltje of een kikker, die gewond raakt tijdens onze zoektocht naar een cache.

Inderdaad helemaal mee eens. Wat niet wegneemt dat bovenstaand verhaal ervoor zorgt wat we wellicht nog wat omzichtiger te werk gaan.

Jan

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...