Spring naar bijdragen

Cache Logging Met Veel Info?


MrTJ2

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb recent een paar multi-caches gemaakt. Je moet een aantal vragen onderweg beantwoorden en komt uiteindelijk op de eindlocatie.

 

Hoe voorkom je dat loggers de eindlocatie (of een heel directe verwijzing daar naar toe) in hun found-it-log wegschrijven?

Welke opties heb je dan als owner van de cache?

 

Als ik het goed zie heb je alleen de mogelijkheid om de betreffende log te verwijderen, maar dan vervalt ook meteen de cache als gevonden bij de logger, neem ik aan. En dat wil je als owner ook niet altijd op je geweten hebben.

 

Is er geen optie om al te directe verwijzingen in een log aan te (laten) passen als owner?

 

Groeten,

MrTJ2

#305 found

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als bij ons te veel info wordt vermeld sturen we de cacher een mailtje met het verzoek om de log aan te passen. Als een reactie te lang uitblijft ( of als er heel veel info in staat) dan kopiëren we de log en bewaren die op onze computer. Het origineel wordt dan verwijdert. We sturen dan weer een email met de originele tekst erin zodat het team de log opnieuw aangepast kan plaatsen.

Wij stellen het belang van onze cache voorop ten opzichte van het belang van een puntje voor de ander.

Voor ons kan zo'n log veel puntjes uitmaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je niet te veel informatie geeft in een log, begrijp ik. Maar er staat wel boven de logs dat de logs of links spoilers kunnen bevatten. Zo'n opmerking nodigt wel uit om ze te plaatsen. Of zie ik dat verkeerd?

bewerkt door wverme
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan zelf groot op de cache-pagina plaatsen dat men GEEN spoilers mag plaatsen, voor newbees dus dat men geen info prijs mag geven en verder als iemand het toch doet vriendelijk verzoeken om het aan te passen middels een pb of mail.

 

Past men het na herhaaldelijk vriendelijk verzoek niet aan dan kan je de log deleten, maar het is dan wel zo netjes om de log eerst te kopiëren en dan een mail te sturen naar de cacher, met de melding en reden van verwijderen log en daarbij de inhoud van zijn log. Zodat hij hem alsnog aangepast kan plaatsen.

Pas wel op dat het geen kat en muis spel wordt van verwijderen en plaatsen. Denk goed na of het echt noodzakelijk is om een log te deleten, want zoiets doe je dus niet zomaar.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allen bedankt voor de reacties!

Als er in logs teveel informatie staat (spoilers) zal ik loggers in de toekomst via private berichten verzoeken om hun log aan te passen en indien het echt nodig is de log verwijderen en daar de logger van op de hoogte stellen.

 

Bedankt voor de reacties en graag tot een volgende keer/cache!

Wat mij betreft mag het topic gesloten (of kan ik het zelf sluiten...?)

 

Groeten,

MrTJ2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat er ook de mening bestaat dat een log nooit door de eigenaar verwijderd mag worden als die verder wel geldig is door een krabbel in het fysieke logboek. Immers, voordat je de logs gaat lezen ben je al de zin "pas op logs kunnen spoilers bevatten" gepasseerd. Een cacher neemt dan zelf het risico dat hij iets leest wat hij liever niet vooraf had geweten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In plaats van een log te verwijderen kun je hem ook encrypten. Geen waterdichte oplossing voor iemand die echt op zoek is naar spoilers, maar wel handig om te voorkomen dat een cacher per ongeluk een spoiler leest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een log verwijderen omdat er een spoiler in zit vind ik niet kunnen. En volgens mij staat het ook niet in de richtlijnen dat het mag.

Zover ik weet mag je een log verwijderen op het moment dat er geen krabbel staat in het boekje.

 

Daarnaast als je geen spoilers wilt in je log, kun je ook verwachten dat caches alleen maar gelogd worden met; Gevonden, TFTC, enz.

Als je een beetje een leuk logje wil schijven/ontvangen die past bij de cache (uniek logje) dan ontkom je er eigenlijk niet aan dat er spoilers in verwerkt zitten.

Het enige wat je kan doen als eigenaar (in mijn opinie) is het verzoek neer leggen, maar meer ook niet.

 

Verder ben ik het eens met de opmerking van TuuronTour.

 

Gr. Jeebeevee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat er ook de mening bestaat dat een log nooit door de eigenaar verwijderd mag worden als die verder wel geldig is door een krabbel in het fysieke logboek. Immers, voordat je de logs gaat lezen ben je al de zin "pas op logs kunnen spoilers bevatten" gepasseerd. Een cacher neemt dan zelf het risico dat hij iets leest wat hij liever niet vooraf had geweten.

 

Misschien wil de cacher die info wel lezen, maar wil de cache-owner niet dat die info gelezen kan worden?

Het idee van een mystery of multi is toch dat er vooraf of tijdens de tocht iets uitgezocht moet worden waardoor de eindcoordinaten berekend kunnen worden. Als iemand in zijn log dan de eindcoordinaten alvast zet, dan lijkt het me logisch dat daar iets aan gedaan wordt.

Maar dat moet wel uitzondering blijven, het principe is inderdaad dat de log niet verwijderd mag worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zat nog even te denken hierover en er zit me wat dwars.

ik heb even de richtlijnen er bij gezocht (link) van de richtlijn over loggen.

Geocaches can be logged online as Found once the physical log has been signed.

 

Dus een log verwijderen om dat er gespoilerd wordt is niet volgens de richtlijnen.

 

Nu verwacht ik eigenlijk van teammembers van GC.nl dat ze de richtlijnen kennen en hier ook naar verwijzen en vanuit deze richtlijnen antwoorden. helaas blijkt nu dat er nu naar eigen inzicht wordt geantwoord en niet vanuit de richtlijnen. een beetje jammer. ik hoop dat het GC.nl team zich wat meer gaat richten op de antwoorden vanuit de richtlijnen.

 

gr. Jeebeevee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de supportpagina:

If your log has been deleted by a listing owner and you feel that the deletion is in error, please politely send a message to the listing owner. You may also try re-logging the cache while avoiding any spoilers and meeting logging requirements.

en

If their log or photos contain spoilers, invite them to edit the log. If you have deleted the log already, invite them to re-log without the spoiler.

Groundspeak vindt het blijkbaar prima om een spoilende log te verwijderen, maar heeft liever dat je de schrijver(s) vraagt om de log te editten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij zoeken op Geocaching.com, ook bijvoorbeeld in de knowledgebase, kun je van alles vinden over het deleten van logs.

Daaruit valt m.i. op te maken dat het deleten van logs echt niet de bedoeling is, tenzij ze volstaan met obscene en bewust beledigende taal, schelden etc. of wanneer er geen found op papier in het logboek is.

Komt de cache eigenaar een spoilerfoto of tekst tegen dan wordt uitgelegd dat je vriendelijk kunt vragen om tekst/foto te veranderen en de eigenaar uit kunt nodigen om opnieuw te loggen zonder spoilers.

Dat geldt ook wanneer je per ongeluk toch de log al gedelete hebt.

Er wordt eveneens gevraagd om in wijsheid met de macht om te deleten om te gaan en je kunt de tekst vinden om je bij een ruzie moe/meningsverschil af te vragen hoeveel het je waard is om deze voort te zetten.

 

Dat komt op mij over dat het deleten van logs niet de bedoeling is, maar dat Groundspeak erkent dat dit in de praktijk gebeurt.

Ik denk eigenlijk dat de waarschuwing dat foto's en logs spoilers kunnen bevatten, een bevestiging is van het het gegeven dat sommige cachers wel spoilers plaatsen, maar dat het niet de bedoeling is om found-logs te deleten.

 

Aan de andere kant vind ik, ook bij zoeken, op diverse plekken heel duidelijk omschreven dat het niet de bedoeling is om spoilers te plaatsen.

Een verantwoordelijkheid van de cacher dus.

 

Hoewel e.e.a. altijd voor interpretatie vatbaar is, dus ook hier, denk ik wel dat juist over spoilers plaatsten en het deleten van logs veel te vinden is en dat alles ook duidelijk wordt uitgelegd.

 

De boodschap is wat mij betreft duidelijk: Geen spoilers plaatsen en geen found-logs deleten tenzij in bovengenoemde uitzonderingen.

 

Overigens zijn er diverse topics over dit onderwerp te vinden, zowel op de Groundspeak fora als op dit forum.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...