Joseph Geplaatst 11 januari 2004 Geplaatst 11 januari 2004 Open vraag om eens te polsen wat de Geocachers hiervan vinden: Eindelijk is er een Nederlandse approver, iets waar we allemaal blij mee zijn. Ik hoop dan ook op approven met een Nederlandse kijk op Nederlandse caches. Zelf heb ik een discussie gehad met ( destijds ) Yotian Soldier over de MegaAdventure caches. Hij dreigde ze af te keuren omdat de "kistjes" er niet permanent lagen. Met veel pijn en moeite heb ik hem ervan weten te overtuigen dat dat bij ons redelijk normaal is. Het is tenslotte een EventCache. Nou zit ik het commentaar van HawkEyes bij het "Wie Durft" Event te lezen en daar wordt dezelfde uitleg gegeven: "Maar omdat het (als ik de beschrijving lees) niet een permanente cache is". Ik begrijp de regel niet ( kan aan mij liggen ) want mijns inziens is een event-cache NOOIT een permanente cache. Het "kistje" ligt er altijd maar tijdelijk ..... Mijn vra(a)g(en): het hoe en waarom van de regel, kan me dat iemand uitleggen ( liefst natuurlijk HawkEyes als nieuwe approver ) en worden nu de caches in de Benelux strak naar Amerikaans voorbeeld en regels approved ? Dan heeft natuurlijk de lokale approver weinig zin. Zomaar een bijdrage ....... Greetz.
Eagles Geplaatst 15 januari 2004 Geplaatst 15 januari 2004 Dat is ook hoe ik het zie: een eventcache is een cache op een éénmalige speciale gelegenheid (die overigens wel voor iedereen open moet staan). Dus dat de cache later verdwijnt, tja dat is nou precies het karakter van een event... anders zou het ook geen event kunnen heten. Tevens vind ik dat een eventcache ook echt wel een cache moet hebben, hoe simpel ook. Het moet echt iets zijn wat je moet zien vinden. Dat dat soms in een sluwe vorm (klinkt negatief, maar is niet zo bedoeld... een koekjestrommel die ^!@%# een cache blijkt te zijn zodat ik hem gewoon eerst over de kop zag... ja, dat is ook een manier) gebeurt i.p.v. bijvoorbeeld met een lange zoektocht is natuurlijk ook een mogelijkheid.
deBruineBeren Geplaatst 16 januari 2004 Geplaatst 16 januari 2004 Als ik het e.e.a in het verleden goed heb begrepen gaat het er vooral om dat de Database niet vervuilt raakt met niet meer bestaande cache’s. Als in de loop van de tijd een cache gearchiveerd wordt is daar niet aan te doen. De opzet van cache is dat deze voor langere tijd beschikbaar blijft. Bij een Event hooft dat geen probleem te zijn, er is altijd een mogelijkheid om een permanente cache achter te laten. Als dat al niet op exact de dezelfde locatie kan, dan is er altijd nog de mogelijkheid om via een multi op een ander plaat een cache achter te laten. Het probleem zit hem natuurlijk in het feit dat we hier in Nederland behoorlijk ons best doen om van een event iets speciaals te maken. Dat kost al veel tijd en moeite, en als je dan ook nog na moet denken over hoe de cache kan blijven voortbestaan dan is dat wel een beetje dubbel op. Ik verwacht dus van de .com dat ze met een oplossing komen. Event caches zijn de ontmoetingsplaatsen voor geocachers en daarom van groot belang voor deze sport. Cachers die de moeite nemen om een Event te oganieseren moet en niet ontmoedigt maar juist ondersteund worden door .com. Laat .com dus maar met de werkelijke reden komen waarom ze onze manier van Events niet goed vinden. Als blijkt dat het gaat om het vervuilen van de database, zoeken ze maar naar een technichse oplossing. Een BBQ Event , Multi Event , Helloween Event enz. worden elk jaar weer gehouden en bewijzen daar mee hun bestaansrecht in de Database. En dus ook gelijk het belang van dit soort Events. En voor andere eenmalige Events kan je denken aan het hergebruiken van GCxxxx nummers. Om op die manier het e.e.a. in de hand te houden. Of wat dacht je van een EV nummer, daar kan je een hele nieuwe DB voor op poten zetten. In ieder geval ben ik dus benieuwd naar de werkelijke reden, en niet naar wat er in de regels staat. Wat is de achterliggende gedachten, waar op ze deze regels baseren. Groeten uit een winters Hongarije.
gr2 Geplaatst 16 januari 2004 Geplaatst 16 januari 2004 Het Cairnteam ziet het probleem niet zo. Zo moeilijk is het toch niet om een min of meer definitieve cache achter te laten? Wij kunnen ons wel voorstellen dat .com piketpaaltjes slaat, bijvoorbeeld om te voorkomen dat elk cacherstheekransje tot event wordt uitgeroepen en maanden- zo niet jarenlang als cache geregistreerd blijft staan terwijl er niks meer te vinden is.
GeoGerard Geplaatst 16 januari 2004 Geplaatst 16 januari 2004 Het moet vrij simpel zijn om een algoritme op de server te plaatsen, dat event caches na een week - na de betreffende datum van het event - automatisch archiveert. Dat GC.com een tekort krijgt aan GCxxxx nummers moet ook op te lossen zijn. De nieuwe geocaching sites die momenteel in ontwikkeling zijn gebruiken langere nummers en zullen niet zo snel meer een tekort hieraan hebben. Er zijn momenteel twee nieuwe internationale sites in ontwikkeling.
GeoGerard Geplaatst 16 januari 2004 Geplaatst 16 januari 2004 Ik krijg net een mailtje binnen: er is zelfs al een derde nieuwe site in ontwikkeling.
Joseph Geplaatst 16 januari 2004 Auteur Geplaatst 16 januari 2004 Het Cairnteam ziet het probleem niet zo. Zo moeilijk is het toch niet om een min of meer definitieve cache achter te laten? Een event-cache is een ontmoeting met een speciale cache. Tijdens een event kun je DUS ook dingen doen die met een definitieve cache NIET kunt doen. Neem van me aan, de organisatie van een event is al zorg genoeg. Neem het laatste BBQ event. Deze cache is NIET definitief te maken. Kabelbaan, cache als heks in de boom, etc, etc. Moet je dan, als organisator, OOK nog een definitieve cache erbij gaan verzinnen om hem vermeld te krijgen op de .COM ? Alsof het een en ander niet genoeg werk met zich meebrengt. Daarbij moet een event-cache ook het karakter van een event-cache houden. Men heeft ons wel eens gevraagd waarom we de cache er niet laten liggen en het antwoord is toch simpel: je bent erbij geweest of je bent er niet bij geweest. Weekje later nog even het MegaHeks BBQ event gaan wandelen, stel je voor. De reden van vervuiling van de database kan ik niet zo goed bij. Zoveel events worden er niet gehouden en ook met definitieve caches zijn erbij die na een paar maanden alweer weg zijn, of niet onderhouden. Dat argument is niet erg steekhoudend. Ik begrijp het dan ook oprecht niet, die regel. Ik hoopte ook dat HawkEyes er wat meer licht op zou kunnen schijnen.
Geopatra Geplaatst 17 januari 2004 Geplaatst 17 januari 2004 Wij kunnen ons wel voorstellen dat .com piketpaaltjes slaat, bijvoorbeeld om te voorkomen dat elk cacherstheekransje tot event wordt uitgeroepen en maanden- zo niet jarenlang als cache geregistreerd blijft staan terwijl er niks meer te vinden is. Wat mij betreft is het net zo helder en eenvoudig als GR aangeeft. Daarnaast is er nu eenmaal een definitie van wat een cache is die op de site staat. Het lijkt me duidelijk dat een eventcache daar niet onder valt. Dat het opzetten van zo'n event veel tijd en energie vergt staat daar natuurlijk helemaal los van, maar verdient veel waardering. Het zou wel leuk zijn als er iets anders is/komt waarmee zo'n event ook onder de aandacht gebracht kan worden en in zekere zin ook door de .com gewaardeerd wordt! Geopatra.
barnold Geplaatst 18 januari 2004 Geplaatst 18 januari 2004 in de richtlijnen van .com lees ik: an event cache should not be set up for the sole purpose of drawing together cachers for an organized hunt of another cache or caches. Such group hunts are best organized using the forums or an email distribution list. For geocaching events that involve several components, such as a day-long group cache hunt that also involves a seminar and dinner, only a single event cache covering all components should be submitted. kortom, zoiets als BBQ of het MultiEvent passen prima. En Wie durft is inderdaad op het randje, maar nu er een permanente cache bijkomt, wordt het weer een gewone acceptabele cache.
Joseph Geplaatst 18 januari 2004 Auteur Geplaatst 18 januari 2004 kortom, zoiets als BBQ of het MultiEvent passen prima. Oke, BBQ event past. Maar het Multi-Event ? Zijn alle caches blijven liggen ? Volgens mij niet. Ik had b.v. problemen met de goedkeuring van het MegaAdventure. Men wilde, in eerste instantie, de 4 losse caches ( water, wandel, klim, abseil ) niet approven om dezelfde reden: de kistjes bleven niet liggen. Ik heb dagen moeten praten als brugman. Het hele idee achter het MegaAdventure zou verloren gegaan zijn als ze niet approved waren, toch ? Hetzelfde idee wilde ik toch weer gaan doen met het 2e MegaAdventure ( deze keer in Duitsland, bij Hengelo een stukje de grens over ) maar zou graag een reactie van HawkEyes willen, voordat we met de organisatie daarvan beginnen. Dus nog maar eens: HawkEyes, wat is jouw visie hierop EN ga je strak de .COM-regels toepassen ? Of heb je een Nederlandse inbreng en visie hierop ?
Blokhut Geplaatst 20 januari 2004 Geplaatst 20 januari 2004 Joseph, ik wil graag even reageren op jou uitspraak over het multi event. Alle vaste caches zijn gewoon blijven liggen er is er naderhand wel 1 verwijdert omdat er op die lokatie een beetje vreemd publiek rondhing en hangt (en dan heb ik het over "duinen zonder C"). De rest van de caches zijn zeker nog aanwezig! Wel is de breaklight-cache na het event opgeruimd maar dat kwam meer omdat deze cache nu eenmaal niet voor langere periode geschikt kan blijven(Dit was ook al van tevoren aangegeven bij de approver). Groeten van Blokhut , Bob Tot op het Geocaching Multi Event 2004
Joseph Geplaatst 21 januari 2004 Auteur Geplaatst 21 januari 2004 er is er naderhand wel 1 verwijdert omdat er op die lokatie een beetje vreemd publiek rondhing en hangt (en dan heb ik het over "duinen zonder C"). Wel is de breaklight-cache na het event opgeruimd maar dat kwam meer omdat deze cache nu eenmaal niet voor langere periode geschikt kan blijven Oke, van deze 2 wist ik het zeker. Ik wilde niks suggeren maar ging ervan uit dat er wellicht meerdere waren verdwenen en/of opgeruimd. Voor wat betreft de 2e passage die ik quoot: dat is exact wat ik bedoel: een unieke cache die typisch voor een event bedoeld is EN dus in strijd is met de approval-regels. "I rest my case". Persoonlijk had ik deze cache niet willen missen en ik zou het jammer vinden indien dit soort caches niet meer mogelijk zijn omdat de .COM of HawkEyes de regels gaan toepassen zoals deze er liggen.
8BG Geplaatst 21 januari 2004 Geplaatst 21 januari 2004 Misschien heeft het loggedrag van onze overzeesche collegea hier iets mee te maken. Indien er namelijk voor een event vier caches worden neergelegd (die na het event weer verdwijnen) dan logt men een keer voor het aanwezig zijn op het event en dan nog 4 keer het event, omdat er 4 caches zijn gevonden. Dat lijkt me wel goed voor de score overigens Voor mijn eigen even in augustus (je weet wel, met de haakjes voor lederen tuigjes ) mocht ik dit niet baseren op de speciale tocht die ik had uitgezet. Hier moest volgens ~erik~ het samenkomen en uitwisselen van ervaring de boventoon voeren en moest de tocht daar ondergeschikt aan zijn. Kortom, een event mag wel, maar moet niet te veel met geocachen te maken hebben.
andemo Geplaatst 21 januari 2004 Geplaatst 21 januari 2004 Tjs, ik heb weinig verstand van al die regels. Als geocaching.com de caches wil aanbieden aan iedereen, kan ik me voorstellen dat ze met bepaald soort Events geen genoegen nemen. Als er geen permanente cache komt te liggen, dan kan maar een beperkt aantal mensen deze loggen en dat zou dan niet kloppen met het doel van geocaching voor iedereen. Dit doel staat naar mijn mening haaks op het doel van een Event, waarbij je alleen kan logen als je erbij bent geweest. Aan de andere kant, wil je geocaching promoten, de Events lijken mij daar perfect in te passen. Persoonlijk vind ik de Events perfect op zijn plaats bij het Geocaching. Dat je alleen maar kan loggen als je erbij bent geweest, is een van de charmes. Maar ook hier vind je andere meningen. Ik herriner me een kreet, En dat doe ik dus niet, want daar is geen kunst aan: een doet het werk , en de rest hobbelt er vrolijk en gezellig( dat begrijp ik wel) achteraan. En vervolgens allemaal stoer loggen. Guttegut, wat een prestatie!Solo, zonder hulplijntjes etc.: dat is volgens mij geocachen En zo heb je waarschijnlijk nog meer meningen. Uiteindelijk moet er iemand bepalen wat er gaat gebeuren. Daarom lijkt het mij wel leuk om een poll (heet dat zo?) te starten. Als de meerderheid vind dat Events erbij horen, dan kan de .com site er toch iets mee doen. En zo niet, dan zijn er toch nog wel andere mogelikheden waar de events terecht kunnen. Kan je alleen niet loggen op de .com site, so what.
Aanbevolen berichten