Spring naar bijdragen

Beginneling


Team IJsbeer

Aanbevolen berichten

hoihoi

 

we willen gaan beginnen met ceocaching maar ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft het gps apparaat.

Ik twijfel nu tussen de gps 60 van garmin en de eTrex H. Het scheeld nogwel in prijs maar ga ik er spijt van krijgen al sik gewoon voor de goedkoopste ga.

Het is de bedoeleing dat we met het met name in nederland gaan doen met de kids

 

groetjes

marlies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De etrex H is zeker een goed apparaat, maar bedenk dat je ook een PC-kabel moet kopen en dan zit je al op € 120. Ik zou dan zeker overwegen om een paar tientjes meer te besteden en voor een Etrex Legend HCX te kopen (circa € 170). Deze heeft de mogelijkheid om kaarten te laden. Dat is niet strikt noodzakelijk, maar de meeste cachers zijn daar toch wel erg blij mee. Kaartmateriaal van Garmin is prijzig, maar met openstreetmap heb je een gratis en goed alternatief. Voor gebruik in Nederland zou je de Onroute Wandelkaart kunnen kopen. Die wordt voor een goede prijs aangeboden als je hem gelijk met het apparaat koopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij zijn begonnen met een goedkoop apparaat en hebben deze later weer verkocht zonder veel verlies. Daarna hebben we een duurdere teruggekocht..

 

Ook wij hadden hetzelfde dillema en hebben voor deze oplossing gekozen ook omdat we twijvelfde of we het wel zo leuk zouden vinden as dat we dachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben zelf zo'n 800 caches gevonden met een Etrex Venture. Pas na onherstelbare beschadiging (door eigen stomme schuld :hammer: ) hebben we ons "upgraded" naar een 60CX, overigens ook naar volle tevredenheid.

 

Ik sluit me aan bij de fam. Vogel, kijk eerst eens met een wat goedkoper apparaat of je cachen echt leuk vindt dan kan je altijd besluiten meer te investeren. Check eens op marktplaats of een andere site, daar kan je vaak voor weinig euries relatief nieuwe apparatuur aanschaffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij zijn nog maar net begonnen met deze ontzettend verslavende hobby. Wij zaten met hetzelfde probleem, zal het zo leuk zijn als het lijkt? En die vraag is nog steeds gerechtvaardigd, want tot nu toe vinden we het ontzettend leuk, maar wie zegt dat we dat over een jaar nog vinden? Vandaar dat wij ook hebben gekozen voor een "goedkope" gps, de Garmin H Etrex.

 

Inmiddels hebben we die ruim een week, en het apparaat bevalt ons goed, we hebben de kabel voor de PC er nog niet bij gekocht, maar ook zonder is het zeer goed te doen. En volgens ons, als je met name in Nederland wil cachen is een kaart niet noodzakelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als eerste veel plezier toegewenst met deze leuke bezigheid!

 

Het is allemaal erg persoonlijk welk apparaat je "nodig" hebt. In principe volstaat een gps met een pijltje voor deze hobby. Is vaak nog spannender en uitdagender dan met kaart. Tot voor een aantal jaar geleden hadden de gps'en niet eens een kaart, laat staan topo kaarten. Je hebt het dus niet nodig om dit spel te spelen, het is hooguit makkelijk.

 

Ik zou gewoon beginnen met een goedkoop instap model om te kijken of het bevalt. Mocht je nu de kaarten missen of meer willen kun je alsnog een andere kopen. De ervaring leert dat je je gps met weinig verlies zo weer door hebt verkocht via dit forum.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

knip...

 

En volgens ons, als je met name in Nederland wil cachen is een kaart niet noodzakelijk.

 

Correct. We hebben honderden caches "op de pijl" gevonden. Met kans dat je soms voor een kanaal staat met de cache aan de andere kant, maar dat heeft ook z'n charme... achteraf.

 

Moet wel zeggen, nu wel eenmaal aan de kaart zijn- da's wel handig af en toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou gaan voor de eTrex H. Hij is goed voor beginnelingen en je kan hem altijd houden (maar als 2de gps is hij ook goed :hammer:)

 

Zelf heb ik nog steeds mijn eTrex venture HC, iets meer functies en iets beter. Voor 180 EUR heb je hem volgens mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je begint zou ik zeker even kijken of je het allemaal wel leuk vindt.

Zelf ben ik 5 jaar geleden begonnen met mijn Forerunner 201, die had ik toch voor het hardlopen en alleen de pijl was in principe voldoende om caches te vinden.

Het was alleen een gedoe om steeds de coordinaten erin te zetten met die kleine knopjes. Ook miste ik af en toe wel de kaarten.

 

Dit jaar ben ik over gestapt naar de Etrex Legend HCX.

Hier kan je makkelijk kaarten in laden, via de pc-kabel de waypoints overzetten.

Het is natuurlijk niet noodzakelijk en het hangt er van af wat je zelf aan eisen eraan stelt, maar voor 180 euro vond ik het een prima aankoop.

Door de fietskaarten die ik erbij heb wordt het fietsen ook leuker. :hammer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik deel een andere mening.

Als je gelijk gaat voor een Garmin Oregon heb je een fantastisch toestel met een basiskaart erbij geleverd.

En een kabel erbij. Dat is gewoon een usb kabel die veel mensen zelf al hebben.

Het werken met kaarten (topo) is erg makkelijk. Kan je veel ergenis besparen onderweg.

Routeerbare kaarten zijn via de eerdergenoemde openmapsource makkelijk te vinden. Trouwens via newsgroups vind je nog veel meer.

 

Mooi groot scherm, werkt met profielen en een touchscreen. Wikj gebruiken hem ook voor fietsroutes. (als een soort TomTom)

Het blijft echter een persoonlijke mening en keuze voor de aspirant cacher.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook blij dat wij gelijk een Garmin 60csx gekocht hebben. Zeker vanwege het kaartmateriaal, wij hebben de Topo Benelux kaart.

Ook omdat we een dochter van 6 hebben, is het fijn dat als je aan het cachen bent, je ook weet hoe (dus over welk pad) je van A naar B kan lopen.

En je niet hele einden om hoeft te lopen (alhoewel afgelopen weekend ... toen hebben we een aantal keren niet echt goed gekeken en toch flink wat meters extra gelopen :-) )

 

In eerste instantie dacht ik de GPS trouwens met name te gaan gebruiken om tijdens het wandelingen meer vrijheid te hebben.

Dat je kan zien waar de wandelpaden en wegen lopen en je niet meer beperkt bent tot het lopen van voorbedachte wandelingen of met name door stukken wandelgebied die je al kent.

 

En ja, toen eens een cache gedaan (eind februari), en dat beviel erg goed en ondertussen al weer meer dan 200 caches gedaan.

Erg leuke verslaving :-)

 

Bij de duitse Amazon kost een Garmin 60csx nu zonder kaartmateriaal en incl 255 euro.

Maar geloof dat er tweedehands ook regelmatig aanbod is via deze website.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een prachtige MAP 60csx (beginner en pro-alike) via de parallel import kan je maar zo'n 220 euri kosten. Heb je meteen een machine waar je een tijd mee kan, tot paperless cachen zo'n zwaarwegend issue begint te worden.

bewerkt door Mr.Atari
deel tekst verwijderd, irrelevant en kan als kwetsend opgevat worden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoihoi

 

iedereen alvast bedankt voor jullie andwoord. Ik heb al een oproepje geplaatst bij gezocht en ik ben op marktplaats aan het kijken

thex 220 euro is voor jou misschien niet veel geld maar voor ons wel zeker omdat we het willen proberen.

 

groetjes

marlies

bewerkt door mikky131
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...