Team Pudding Geplaatst 16 augustus 2010 Geplaatst 16 augustus 2010 Wij zoeken een nieuwe gps, we hebben nu 34 caches gevonden met een PDA (slecht). Nu zoeken we dus een nieuwe, beter GPS, maar welke moeten we nemen? Het liefst een nouwkeurige die ook RD coördinaten omrekend. Tot nu toe als we met een multi een RD kregen, moesten we eerst naar huis om het om te rekenen, onhandig. We zoeken dus een betere GPS, maar WELKE?
Peetee Geplaatst 16 augustus 2010 Geplaatst 16 augustus 2010 (bewerkt) Het is maar wat je wilt besteden. Alle tegenwoordige gps'en zijn eigenlijk geschikt om mee te cachen. Daarnaast kunnen ze ook praktisch allemaal met RD werken. Zo heb je bv. de gele Garmin Etrex H, het basismodel. Een goede gps, maar heeft als nadeel dat je hem niet standaard op de usb-poort van je pc kunt koppelen, vanwege de seriële aansluiting. Verder heb je de rest van de Etrex serie, bv. de Vista HCx. Deze heeft een kleurenscherm en de mogelijkheid tot het laden van kaarten, bv die van Topo Nederland. Toch wel prettig tijdens het cachen. Nadeel van de Etrex serie kan zijn dat de rubber rand van de Etrexen wel eens los laat; maar dat gebeurt lang niet altijd. Ik heb er zelf tenminste nooit last van gehad. Maar gebeurt het je wel, dan zul je een beroep moeten doen op de garantie. Zoek je een echt robuust apparaat, dan kun je kijken naar de GPSMap 60-serie. Zo is er de standaard GPS60 (de gele), maar deze is niet voorzien van een echt hooggevoelige ontvanger. De GPSMap 60 Cx en de GPSMap 60 CSx hebben deze wel ingebouwd, en hebben ook de mogelijkheid tot het laden van kaarten. Verder heb je ook nog de Oregon en de Dakota, een tweetal touchscreen series, en de Colorado met elk weer hun eigen specialiteiten. En dan is er nog weer de nieuwe 62-serie, die pas kortgeleden is uitgekomen. Dit zou de opvolger zijn van de 60-serie. Ik zelf gebruik de 60Cx, en die bevalt mij nog steeds uitstekend. Ik heb hier een aantal Garmin gps'en genoemd, maar je hebt natuurlijk ook nog andere merken, zoals de gps'en van Magellan. Verder is het maar wat je wilt en wat je te besteden hebt. 16 augustus 2010 bewerkt door Peetee
Heracross Geplaatst 16 augustus 2010 Geplaatst 16 augustus 2010 Wij zoeken een nieuwe gps, we hebben nu 34 caches gevonden met een PDA (slecht). Nu zoeken we dus een nieuwe, beter GPS, maar welke moeten we nemen?Het liefst een nouwkeurige die ook RD coördinaten omrekend. Tot nu toe als we met een multi een RD kregen, moesten we eerst naar huis om het om te rekenen, onhandig. We zoeken dus een betere GPS, maar WELKE? Je kunt de RD ook omrekenen met de volgende software, voor op de PDA: PGCT
twodutch Geplaatst 16 augustus 2010 Geplaatst 16 augustus 2010 Hoi, Het toeval wil dat wij een nieuwe gps hebben gekocht (Dakota 20) waardoor we onze vorige niet meer nodig hebben. Het gaat om een Etrex Vista HCX. Deze heeft ons 1,5 jaar goede diensten bewezen, maar omdat we paperless wilden cachen hebben we voor de Dakota gekozen. Deze Vista is te koop voor 150 euro. Wil je een topografische kaart van de benelux (2010) erbij, komt ie op 175 euro. De nieuwprijs zonder kaart is 239 euro. Via mijn profiel kan je mijn e-mail adres achterhalen. Anders; johbles(apenstaartje)hotmail(punt)com. Door omstandigheden kan ik deze zelf niet naar een postkantoor brengen. Kan mijn huis niet uit wegens gebroken rugwervel (Geocachen is best gevaarlijk..) Woon zelf in Lelystad. Hoor nog wel.
A'Tuin Geplaatst 16 augustus 2010 Geplaatst 16 augustus 2010 Tjonge. Heb je echt je rugwervel gebroken met geocachen? Vertel eens. Sterkte overigens.
meelhopper Geplaatst 16 augustus 2010 Geplaatst 16 augustus 2010 Ik had eerst de etrex maar nu de Oregon 450 kost 400 euro. Super apparaat. waterdicht, kent alle coord formaten, Groot voordeel is dat je met profielen kunt werken. 850 mb intern geheugen. Bevalt prima.
twodutch Geplaatst 16 augustus 2010 Geplaatst 16 augustus 2010 (bewerkt) Als je een hekje moet overklmmen om daarachter een waypoint te zoeken, is het verstandig om eerst de constructie in zijn geheel te bekijken. Deze was niet stevig, waardoor ik met hek en al omviel op mijn rug. De Belgiesche 112 snapt niets van coordinaten (was in een bos), dus het duurde even voordat ze ter plekke waren. Gelukkig was ik niet alleen, maar moes mijn dochter naar het dichtsbijzijnde huis zoeken. Lekker allemaal. Maar; Als iemand de vista hcx wil hebben, staat nog te koop. Edit: Is al verkocht 7 september 2010 bewerkt door twodutch
Geoklop Geplaatst 16 augustus 2010 Geplaatst 16 augustus 2010 Ik heb een Etrex Vista HCX. een erg fijn ding en ik gebruik mijn Ipod touch om paperless te Geochachen erg makkelijk zo ik denk dat het gewoon persoonlijk is wat je fijn vind of niet en wat wel handig is en wat je weer niet gebruikt.... zo heeft ieder zijn eigen wensen niet dan
Seapie Geplaatst 16 augustus 2010 Geplaatst 16 augustus 2010 Is er al misschien iemand die een GPS uit de 62-serie heeft? Ben erg benieuwd naar eventuele voordelen t.o.v. de 60csx.
thuishuis Geplaatst 16 augustus 2010 Geplaatst 16 augustus 2010 Wij hebben sinds vorige weer de GPSMAP 62st, Jan heeft altijd met de meest uitgebreidde van de 60 serie gewerkt (is prima). Zelf werk ik sinds een jaar met de Oregon 550T, hiervan is de grafische kaart sneller dan de GPSMAP60 en vooral met fietsen moest Jan vaak wachten met het tekenen van de kaart. Daarin is de GPSMAP 62 een stuk sneller. Verder heeft het de zelfde mogelijkheden als de Oregon 550T (is zelf verbeterd) en heeft voorgeprogrammeerde Europese topografische kaarten. Dit laatste is ook wel makkelijk aangezien wij tegen de grans van Duitsland wonen.
ddvddv Geplaatst 7 september 2010 Geplaatst 7 september 2010 Is er al misschien iemand die een GPS uit de 62-serie heeft? Ben erg benieuwd naar eventuele voordelen t.o.v. de 60csx. Net voor onze vakantie naar de VS een 62st gekocht. Had een 60C waar ik overigens zeer tevreden over was, maar kaartgeheugen werd wel wat krapjes, en ik wilde vooral paperless kunnen gaan cachen. De 62st bevalt, na ruim een maand dagelijks gebruik, prima. Een enkele keer 'hangt' ie, maar dan is uit- en aanzetten voldoende voor een reset. Ik haal Pocketqueries van GC.COM (500 caches) en kan er zo telkens voor het gebied waar we heen gaan, een paar duizend in het geheugen laden. Dit staat namelijk los van het waypointgeheugen, en tot zo'n 4000 caches blijft alles prima werken. Je computer ziet de GPS gewoon als harde schijf, en voor het beheer kun je dus gewoon rechtstreeks in de GPS laden of weggooien. Opvallend is wel dat als je de resultaten van een pocket querie rechtstreeks in het geheugen zet, deze groter is, dan wanneer je dat doet met bijvoorbeeld EasyGPS. In de weergave later zie ik geen verschil. Ik heb de interface teruggezet naar classic, dat vindt ik prettiger werken. Menu's zijn niet lastig, maar soms is het even zoeken naar een functie omdat het nu eenmaal net iets anders werkt als bij een 60C, maar heb nog geen onoplosbare zaken gevonden. Het enige minpunt aan paperless cachen tot nu toe, is dat afbeeldingen in cachebeschrijvingen (tekeningen, foto's) niet getoond worden. Zo worden sommige caches wel lastig te doen. Het 3-D kompas werkt perfect; grootste voordeel is dat je niet meer hoeft te bewegen om een richting te krijgen; hij doet het gewoon altijd. Calibreren is zo gebeurt ( na accuwissel), maar lijkt niet erg nodig. Ik gebruik 2200 mAh NiMH accu's, en met alle opties aan werken die 8-10 uur. Dat zou wel wat langer mogen, maar je hoort me niet klagen; doosje reserveaccu's in de rugzak, en we hebben nog nooit zonder gezeten. Op Internet zijn er nog wel wat opmerkingen over de behuizing; die zou kraken of piepen? De mijne is zo solide als een huis, en de enige piepjes, zijn de signalen die de GPS geeft als je in de buurt van een cahce of waypoint komt, je accu's bijna leeg zijn, etc. Kortom, pirma apparaat waar ik hoop nog heel veel plezier aan te beleven. Als het zo blijft als nu, ben ik dik tevreden.
TimmetjeTim Geplaatst 7 september 2010 Geplaatst 7 september 2010 ik heb een garmin orgeon 400t en die doet het ook prima als ik moest kiezen, nam ik er een uit de garmin orgeon serie TimmetjeTim
Aanbevolen berichten