Nuffie Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 Ik blijf maar doorgaan met mijn kruistocht tegen het telkens weer brave gedrag. Laat iemand lekker zelf bepalen of hij een log noteert of niet. Het gaat er toch om hoe je het geocachen zelf beleeft? Als je wil loggen omdat je van mening bent dat je daar recht op hebt, nou gewoon doen en niet lopen miepen. En al helemaal niet om of over een ander lopen miepen. Als iemand de behoefte heeft om mijn cache als found te loggen terwijl hij of zij er helemaal niet is geweest... doe maar ik zal er niet minder om slapen. Laat elkaar nou eens een keer in waarden zonder continu als een soort van politie boven op een ander te zitten. Als jij zo ook redeneert over verkeersregels e.d. hoop ik je nooit tegen te komen op de weg.
Mr.Atari Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 (bewerkt) Het is bekend dat enkele personen menen zich overal tegen te moeten afzetten. Gelieve hier niet op te happen. 12 juli 2010 bewerkt door Mr.Atari
wirholt Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 Vorige week kreeg ik ook weer zo'n vraag van een cacher die meende dat de cache weg was en vroeg of hij toch mocht loggen. Misschien had hij gelijk en was de cache echt weg. Maar, ik schreef hem dat het echte loggen plaatsvindt in het logboekje. Wat je op de GC site doet is alleen maar de administratie van je logs. Heb je geen log geschreven, dan kun je natuurlijk in je administratie schrijven dat je het wel gedaan hebt. Lijkt me voor jezelf niet zo bevredigend, maar als je kunt leven met een niet kloppende boekhouding, dan ga ik dat niet corrigeren. Als de cache inderdaad weg is, kan ik bovendien niet bewijzen dat het niet klopt. Als ikzelf nog eens door mijn administratie loop, dan vind ik de DNF's vaak net zo'n waardevolle herinnering als de founds. Zelfs bij een DNF kun je een leuk verhaal doen en foto's uploaden.
Triskelle Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 Als ikzelf nog eens door mijn administratie loop, dan vind ik de DNF's vaak net zo'n waardevolle herinnering als de founds. Zelfs bij een DNF kun je een leuk verhaal doen en foto's uploaden. Bovendien is het genot om na enkele keren op dezelfde cache een DNF gelogd te hebben eindelijk een Found te kunnen melden onbeschrijvelijk!
Fire5 Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 (bewerkt) Heb ook dezefdle ervaring gehad. Niets gevonden, toch loggen en vreemd kijken (mailen) toen hij erop aan werd gesproken. Vervolgens voorstellen dat ik eerst maar eens moest gaan kijken en als de cache geripped was dan toch te loggen zou moeten zijn???????? Helemaal van de wereld volgens mij. Fire5 7 juli 2010 bewerkt door Fire5
Sivota Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 Heb ook dezefdle ervaring gehad. Niets gevonden, toch loggen en vreemd kijken (mailen) toen hij erop aan werd gesproken. Vervolgens voorstellen dat ik eerst maar eens moest gaan kijken en als de cache geripped was dan toch te loggen zou moeten zijn???????? Helemaal van de wereld volgens mij. Fire5 Ach, dat kan dus niet bij jou. Wat jammer nu, ik heb ook een hele mooie cache van jou niet gevonden en een found ervan zou zo leuk staan op mijn lijstje.
Team Tabak Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 Vorige week kreeg ik ook weer zo'n vraag van een cacher die meende dat de cache weg was en vroeg of hij toch mocht loggen. Misschien had hij gelijk en was de cache echt weg.Maar, ik schreef hem dat het echte loggen plaatsvindt in het logboekje. Wat je op de GC site doet is alleen maar de administratie van je logs. Heb je geen log geschreven, dan kun je natuurlijk in je administratie schrijven dat je het wel gedaan hebt. Lijkt me voor jezelf niet zo bevredigend, maar als je kunt leven met een niet kloppende boekhouding, dan ga ik dat niet corrigeren. Als de cache inderdaad weg is, kan ik bovendien niet bewijzen dat het niet klopt. Als ikzelf nog eens door mijn administratie loop, dan vind ik de DNF's vaak net zo'n waardevolle herinnering als de founds. Zelfs bij een DNF kun je een leuk verhaal doen en foto's uploaden. Het hangt er sterk vanaf om wat voor een cache het gaat. Als het om een traditional gaat, waarvoor nauwelijks moeite gedaan hoeft te worden, dan deel ik je mening volkomen. Als iemand zomaar op internet gaat loggen, zonder ter plekke te zijn geweest, dan is dat een dwaas en hij (of zij) is rijp voor de psycholoog. Ik vind dat zijn of haar probleem en niet het mijne. Als het echter om een cache gaat, waarvoor je een dag in de weer bent geweest en er bijv. 50 km voor moest fietsen, dan vind ik dat de legger de vraag van de cacher om toch te mogen loggen wat genuanceerder moet bekijken. Een keihard "nee" zou ik lomp vinden en niet in overeenstemming met de ernst van de zaak, zo die er al is. Herhaaldelijk wordt hier -terecht- gesteld, dat geocaching een "spelletje" is, niet meer of minder dan dat..... Het gaat niet om wettelijke regels, die bijv. in het verkeer van toepassing zijn. Dat is een totaal andere wereld en bepaald geen "spelletje", hetgeen ik gisteren weer ervaren heb toen een fietster half dood op straat lag, doordat regels overtreden werden (hoe kunnen mensen nou in vredesnaam verkeersregels met zoiets banaals als regels voor het zoeken naar tupperware vergelijken???) Gaat geocachen om leven en dood, zoals in het verkeer? Worden we voor 14 jaar opgesloten, als we iets "tegen de regels" in doen? Welnee, laten we Geocaching alsjeblieft in de context plaatsen, waar het hoort... Lekker buiten spelen met een tof apparaatje, genieten van de natuur en in een twijfelgevalletje (en zo vaak komt dat nou ook weer niet voor) even met elkaar communiceren. Geheid, dat we er met elkaar uitkomen!
Sivota Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 (bewerkt) ......Als het echter om een cache gaat, waarvoor je een dag in de weer bent geweest en er bijv. 50 km voor moest fietsen, dan vind ik dat de legger de vraag van de cacher om toch te mogen loggen wat genuanceerder moet bekijken. Een keihard "nee" zou ik lomp vinden en niet in overeenstemming met de ernst van de zaak, zo die er al is....... Je hebt dan toch gewoon een leuke fiets of wandeltocht gedaan? Is dat niets waard dan? Dat is wat wirholt in feite ook zegt, je hebt ook waardevolle herinneringen aan je not founds. Ik kan, om andere redenen vaak caches niet loggen,maar dat maakt de tocht toch niet waardeloos? edit: reactie gecorrigeerd 7 juli 2010 bewerkt door Sivota
Team Tabak Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 (bewerkt) ......Als het echter om een cache gaat, waarvoor je een dag in de weer bent geweest en er bijv. 50 km voor moest fietsen, dan vind ik dat de legger de vraag van de cacher om toch te mogen loggen wat genuanceerder moet bekijken. Een keihard "nee" zou ik lomp vinden en niet in overeenstemming met de ernst van de zaak, zo die er al is....... Je hebt dan toch gewoon een leuke fiets of wandeltocht gedaan? Is dat niets waard dan? Dat is wat wirholt in feite ook zegt, je hebt ook waardevolle herinneringen aan je not founds. Daar heb je beslist gelijk in. Maar het doel op die dag is natuurlijk toch ook wel een beetje het scoren van een cache. En dan kan er wel eens een teleurstelling zijn, wanneer je na - ondanks een fijne dag - toch de cache niet hebt kunnen vinden, omdat deze bijv. geript was. In zo'n geval moet de legger flexibel reageren op een verzoek, vind ik. Overigens moest ik gisteren bij een traditional nog even aan je denken.... Het terrein was een 1.0 hetgeen meen ik inhoudt, dat iedereen (ook iemand, die in een rolstoel zit) de cache moet kunnen pakken. Als jij daarop af gaat en het blijkt dan (zoals in het onderhavige geval) dat de cache voor jou niet te pakken zou zijn geweest, dan heb je naar mijn mening alle recht om teleurgesteld te zijn en ook als zodanig te reageren. Ook dat zijn "regels" binnen het geocachen die regelmatig met voeten getreden worden. Na jouw diverse draadjes over dit onderwerp heb ik er eens speciaal op gelet.... Ik kan je verzekeren (maar niemand, die dat beter weet dan jij....) dat als er ergens eens op regels gelet zou moeten worden het voor deze gevallen is!!!! Er deugt vaak niets van! Eerlijk gezegd vind ik dat ernstiger als de feiten, waar het in deze discussie om gaat. Als legger frustreer je (door het negeren van regels) bewust een deel van je mede-hobbyisten.... Hierover zullen we geen verschil van inzicht hebben.... 7 juli 2010 bewerkt door Gerrit Tabak
Sivota Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 Overigens moest ik gisteren bij een traditional nog even aan je denken.... Het terrein was een 1.0 hetgeen meen ik inhoudt, dat iedereen (ook iemand, die in een rolstoel zit) de cache moet kunnen pakken. Als jij daarop af gaat en het blijkt dan (zoals in het onderhavige geval) dat de cache voor jou niet te pakken zou zijn geweest, dan heb je naar mijn mening alle recht om teleurgesteld te zijn en ook als zodanig te reageren. Ook dat zijn "regels" binnen het geocachen die regelmatig met voeten getreden worden. Na jouw diverse draadjes over dit onderwerp heb ik er eens speciaal op gelet.... Ik kan je verzekeren (maar niemand, die dat beter weet dan jij....) dat als er ergens eens op regels gelet zou moeten worden het voor deze gevallen is!!!! Er deugt vaak niets van! Eerlijk gezegd vind ik dat ernstiger als de feiten, waar het in deze discussie om gaat. Als legger frustreer je (door het negeren van regels) bewust een deel van je mede-hobbyisten.... Hierover zullen we geen verschil van inzicht hebben.... Dat komt omdat de regel om de cache op 1 ster terreinwaarde te zetten en een rolstoelicoontje ALLEEN erbij te zetten wanneer de cache geheel ZELSTANDIG te doen is geen officiele guideline is, maar een beleeftheidsregel waar de reviewers al sinds 2005 voor pleiten. Niet erg veel cache-leggers weten hiervan. Off- topic: Ik ben overigens nog wel bezig met een waarderingssysteem (site) en contact hierover met o.a. Groundspeak, maar dat staat om persoonlijke redenen even op een laag pitje. Maar ja, ook ik wil best graag een found noteren. Ik kan, als ik alleen op pad ga, zo'n 1 op de 7 caches, waarvan ik inschat ze te kunnen doen, uiteindelijk niet pakken en dus niet loggen. Dat vind ik soms erg jammer, vooral als het me veel moeite en een reis heeft gekost. Toch ga ik zelf de cache-eigenaar niet verzoeken om een found te mogen loggen. Ik wil zelf het logboekje ondertekenen, lezen wie er ook zijn geweest en eventueel ruilen. Ik hou me aan de regel: Logboekje niet ondertekend, dan geen log op internet en ik heb evengoed veel plezier gehad van de wandeling, het mooie plekje, dingen die onderweg gebeuren etc. Ik snap de drang om een geripte cache perse te willen loggen dan ook niet echt en al helemaal niet wanneer men daarover niet overlegt en doordraaft, zoals in het voorbeeld van Fire5.
Fire5 Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 Heb ook dezefdle ervaring gehad. Niets gevonden, toch loggen en vreemd kijken (mailen) toen hij erop aan werd gesproken. Vervolgens voorstellen dat ik eerst maar eens moest gaan kijken en als de cache geripped was dan toch te loggen zou moeten zijn???????? Helemaal van de wereld volgens mij. Fire5 Ach, dat kan dus niet bij jou. Wat jammer nu, ik heb ook een hele mooie cache van jou niet gevonden en een found ervan zou zo leuk staan op mijn lijstje. Moet ik even voor je gaan kijken of die cache er nog ligt?
Fire5 Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 Daar heb je beslist gelijk in. Maar het doel op die dag is natuurlijk toch ook wel een beetje het scoren van een cache. En dan kan er wel eens een teleurstelling zijn, wanneer je na - ondanks een fijne dag - toch de cache niet hebt kunnen vinden, omdat deze bijv. geript was. In zo'n geval moet de legger flexibel reageren op een verzoek, vind ik. Hangt ervan denk ik. Ik kan me voorstellen dat als je weet dat een cache met een lang voortraject verdwenen is, je toch een nieuwe cache neerlegt. Voor de zoeker dan een koud kunstje om deze cache later als oppikker mee te nemen. Volgens mij gebeurt het vaker dat caches in meerdere pogingen worden gevonden, ook bij mij. Ik ga niet lke keer het hele rondje doen, maar ik ga niet vragen of ik mag loggen omdat ik vermoed dat 'ie weg is. Hoort ook bij het spelletje, een teleurstelling. Fire5
keesenanita Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 Degene die ons als eerste meldt dat een van onze caches geripped is en de juiste foto's toevoegt waar de cache gelegen had, mag van ons loggen. Wij zetten de cache dan meteen op inactief en de volgende vinders hebben pech. Cachers mogen best beloond worden voor het feit dat ze doorgeven dat een cache verdwenen is. Bij het neerleggen van het nieuwe logrolletje/logboek noteren we als eerste de naam en "found"datum van desbetreffende cacher op de logrol.
Sivota Geplaatst 7 juli 2010 Geplaatst 7 juli 2010 Dat vind ik eigenlijk best een duidelijke en sympatieke oplossing
Aanbevolen berichten