Spring naar bijdragen

Opschonen


Petra

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik gebruik nu al enige jaren gsak niet dat ik er nou heel handig mee ben en zal ws ook de meer als de helft van wat het programma kan niet gebruiken. Eigenlijk gebruik ik het alleen maar om als we ergens op vakantie zijn te kijken wat voor caches daar zijn en welke we willen doen. Ik laad elke week keurig heel NL in maar doordat ik dat al een hele tijd doe komen er natuurlijk steeds meer logjes bij. bv een cache is er al een aantal jaar en nu heb ik dus van al die tijd de logjes erin staan. Kun je dit opschonen zodat er bv maar 10 logjes in staan van die cache?

ook kwam ik er net achter dat als je een querrie laat draaien van caches die je al gedaan hebt gelijk ook al die logjes er weer bij staan. kun je daar wat aan doen?

en hoe haal ik de caches weg die er gewoon niet meer zijn?

hoop dat iemand mij het allemaal duidelijk en makkelijk kan uit leggen. al vast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo,

ik gebruik nu al enige jaren gsak niet dat ik er nou heel handig mee ben en zal ws ook de meer als de helft van wat het programma kan niet gebruiken. Eigenlijk gebruik ik het alleen maar om als we ergens op vakantie zijn te kijken wat voor caches daar zijn en welke we willen doen. Ik laad elke week keurig heel NL in maar doordat ik dat al een hele tijd doe komen er natuurlijk steeds meer logjes bij. bv een cache is er al een aantal jaar en nu heb ik dus van al die tijd de logjes erin staan. Kun je dit opschonen zodat er bv maar 10 logjes in staan van die cache?

ook kwam ik er net achter dat als je een querrie laat draaien van caches die je al gedaan hebt gelijk ook al die logjes er weer bij staan. kun je daar wat aan doen?

en hoe haal ik de caches weg die er gewoon niet meer zijn?

hoop dat iemand mij het allemaal duidelijk en makkelijk kan uit leggen. al vast bedankt.

 

 

Die logjes kun je verwijderen door in het menu 'Database' te kiezen voor 'purge logs'

Je kunt dan bijvoorbeeld alleen de laatste 5 logjes laten staan.

 

En als je daarna Defrag/repair database doet, wordt de database ook nog iets kleiner (en dus sneller)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik haal oude caches (gearchiveerde) die niet meer in gebruik zijn weg door te filteren op de datum van de "Last GPX".

Immers, caches die niet (meer) actief zijn (gearchiveerd) worden ook niet meer opgenomen in de PQ.

Als je dus filtert op een datum die bijv een maand of twee, drie geleden is, dan kun je, zo wijst de praktijk uit, alles wat in het filter zit gewoon wissen.

In het begin liep ik ze nog wel na door de status te controleren (F12), maar al gauw bleek dat eigenlijk al die caches ofwel "temporarely unavailable" ofwel "archived" waren.

Ik wis nu die hele bulk gewoon.

Temporarely unavailable caches komen gewoon weer mee met de nieuwe PQ's mochten ze weer "Available" worden. En de gearchiveerde zijn niet meer nodig.

 

Ik moet nog wel één opmerking maken: Ik hou mijn "Finds" bij in een aparte database. Daar komen ook caches naar voren als ik daar filter, maar die laat ik staan want die wil ik wél behouden. Ik markeer ze dan wel als "temporarely unavailable" of als "archived" via status controle (F12).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het weg halen van de gearchiveerde caches lukt mij niet. bij het maken van een filter verander ik bij general niets bij dates, bij last updates gpx zet ik de datum 2 maanden terug. dan zie ik een lijst caches verschijnen maar als ik die aan klik dan blijken ze er nog gewoon te zijn. waar zit mijn fout?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het weg halen van de gearchiveerde caches lukt mij niet. bij het maken van een filter verander ik bij general niets bij dates, bij last updates gpx zet ik de datum 2 maanden terug. dan zie ik een lijst caches verschijnen maar als ik die aan klik dan blijken ze er nog gewoon te zijn. waar zit mijn fout?

 

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je bij General even het boxje "Found" uit moet vinken.

 

Persoonlijk gebruik ik trouwens de volgende Macro om mijn GSAK op te schonen:

http://gsak.net/board/index.php?showtopic=...mp;#entry100497

 

Ik heb ook 3 databases (al kun je met twee af)

1 Default, hierin komen alle PQ's binnen

2 Found, hier laat ik de Macro mijn gevonden caches van Default naar Found verplaatsen

3 Oud, deze gebruik ik als tussenstation. De uit Default verwijderde geocaches (omdat ze bijvoorbeeld een last-GPX-datum van 3 maand hebben) laat ik hierin komen. Dan scroll ik ze nog snel even na (om wat voor reden dan ook) en dan gooi ik ze weg.

 

Succes

Groeten Tukkerboertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het mooie van GSAK is juist de mogelijkheid om vele databases aan te maken. Afgezien van de database "Gevonden caches", waarin alle door ons gevonden caches zijn opgenomen inclusief foto van de cachelocatie en beschrijving van de vindplaats, hebben we ook een database met "opgeloste caches" , "niet gevonden" "morgen" etc. etc. Als we bijv. een weekje Drenthe hebben geboekt, dan komt er een database "Drenthe" met alle caches in de omgeving van de verblijfplaats. De caches die gevonden zijn, worden dan weer met de "move" optie naar de "Gevonden caches" overgezet. En als we weer thuis zijn wordt de database "Drenthe" gewoon verwijderd. GSAK is zo ontzettend flexibel.

 

Natuurlijk kun je ook met één database werken en dan de benodigde gegevens met filters naar voren halen, maar dan doe je de auteur van het GSAK programma te kort, die juist de optie van de vele databases heeft geprogrammeerd om het de gebruiker gemakkelijk te maken.

 

En ik zie er nog steeds de zin niet van in om alle caches van Nederland in GSAK te zetten, terwijl je niet echt van plan bent om naar Den Helder, Delfzijl of Vaals af te reizen.... Als je weet dat je naar een bepaald gebied gaat is het toch vroeg genoeg om die streek even met een PQ binnen te halen? Vijf minuten werk en je gegevens zijn nog actueel ook!

 

Tenzij je vertegenwoordiger bent, die Oranje vlaggetjes over heel Nederland dient uit te zetten.... :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Database - New database, naam geven, vullen met gegevens (via filter of macro ofzo) (even uit m'n hoofd, maar zoiets zal het wel zijn. Gewoon alle menu's eens goed doorlezen, dan kom je er nog eens achter wat gsak eigenlijk allemaal kan, zelfs zonder macro's te hoeven installeren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke klinkt zeer logisch maar nu nog hoe maak ik die verschillende data bases?

 

Dat is eigenlijk erg eenvoudig.

Ga - in het menu - naar "Database" kies voor "New" en er komt een nieuw venster te voorschijn.

Daar kún je als je dat wilt wat dingen instellen, maar je kunt alles ook gewoon op standaard (use defaults aangevinkt) laten staan.

Wat je wél moet doen is een naam invullen en zo wordt die database dan ook genoemd.

Klik vervolgens op "Create" en je vind de database terug in GSAK onder het venstertje "Database" door op het pijltje naar beneden te klikken.

Vervolgens kun je de database gaan vullen.

Ik heb meerdere databases.

Voorbeeld:

Nederland

Gevonden

Vakantie

 

Om de betreffende database te vullen gebruik ik PQ's, meerdere per database omdat er maar maximaal 1000 caches in een PQ beschikbaar zijn.

Als ik een PQ aanmaak, dan zorg ik er voor dat ik in de naam van die PQ een woord of aanduiding heb die, om het zo maar te zeggen, uniek is voor de database die ik wil vullen.

Voorbeeld:

Alle PQ's die bedoeld zijn voor de database "Nederland" hebben "NL" in de naam.

Ik heb een vijftal PQ's voor Nederland en die hebben dus de namen "NL 1", "NL 2" ...etc.

De PQ's die ik aanmaak voor de database 'Vakantie" hebben een naam gerelateerd aan die vakantie, Bijv UK 1, UK 2.

Als de PQ's binnen zijn gekomen, dan open ik een van de databases, bijv Nederland.

Vervolgens laad ik via "File" --> "Load GPX/LOC/ZIP file" de PQ's die daarvoor bedoeld zijn door in het bovenste invulvenster bij de filenaam een Joker te gebruiken.

Daar zal dan iets komen te staan in de trant van: " D:\GSAK\PQbestanden\ NL* " (zonder de aanhalingstekens)

De padnaam moet uiteraard overeenkomen met de lokatie waar de PQ's op jouw systeem staan opgeslagen en het sterretje (*) is zeer belangrijk, want dat is de joker.

Loop meteen ook de andere keuzemogelijkheden even na en zet vinkjes waar dat nodig is.

Na het aanklikken van OK zal GSAK vervolgens alle PQ's die "NL" in de naam hebben staan gaan laden en verwerken. Klaar.

Open de volgende database bijv "Vakantie" en doe hetzelfde, maar vul, in plaats van NL* een andere woord in, in mijn voorbeeld ....\ UK*

enz.

 

Zo ga je door voor alle data bases die je hebt.

Als je dat één keer gedaan hebt, ben je klaar.

De volgende keer dat je PQ's wilt verwerken open je de betreffende database (nadat je alle PQ's hebt binnen gehaald) vervolgens ga je naar "Load LOC/..."

Je zult nu zien dat daar alles nog staat wat van toepassing is op het gebruik van die betreffende database.

Je kunt dus meteen op "OK" klikken en je bent klaar.

Je kunt de volgende database openen en het hele gebeuren weer met een paar kliks uitvoeren.

;)

Er zijn nog veel meer mogelijkheden en truukjes mogelijk, maar ik hoop dat je hiermee de eerste stappen kunt nemen. :o

 

Succes!!

bewerkt door Pocileh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

gelukt heb een database van gevonden gemaakt en ze daar ook ingezet. ben helemaal trots op mij zelf.

bij mij draaien wel 21 pq's van nl hoe komt het dat je er maar zo weinig hebt?

sorry dat ik zoveel vraag maar mijn engels is nou niet zo geweldig en daar ik ziek thuis zit heb ik nu de tijd om mij er eens in te verdiepen. ach je bent nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, die PQ's voor Nederland zijn er in werkelijkheid een stuk of 12. Het was maar bedoeld als voorbeeld.

Om echt alle caches in Nederland te hebben moet je er inderdaad nog meer hebben, maar ik heb wat selectie criteria.

Bepaalde catergorien zijn dus uitgesloten en krijg ik niet binnen.

In totaal heb ik er toch een kleine 6000 in de database staan om uit te kiezen en dat is meer dan genoeg als je ziet dat ik bijna 120 founds heb waarvan er maar een dertig binnen Nederland zijn. En dat over een periode van ongeveer zeven jaar.

 

Ik ben dus geen fanatieke geocacher mag je wel stellen. Ik gebruik een cache dan ook vaak als doel om ergens iets te gaan bekijken en dat lukt ook vaak. Hoewel....soms valt het ook erg tegen. Tijdens een recente vakantie in de UK heb ik prachtige dingen gezien, maar ook heb ik een paar caches gedaan waarvan ik achteraf wat spijt had. Ik heb bijvoorbeeld geen idee wat mensen denken bij een cache die ergens in de berm van een holle weg verstopt zit op een plek waar verder niets te zien is aan natuurschoon of andere bijzonderheid.

Nee, geef mij dan maar de soort cache zoals deze GC1J4PX of deze GCNRZJ

 

Nou ja, als mensen er plezier in hebben om alleen maar puntjes te scoren.....ze doen maar, ik doe het op mijn manier.

 

Succes met het opzetten van de databases en wordt maar gauw weer beter.

 

Edit: Er ging wat mis met het invoegen van de url's maar dat is nu oké

bewerkt door Pocileh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...