Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Hebben we nu niet iets leukers te doen met dit mooie weer dan zo op elkaar te mopperen.

Zoek caches uit die jezelf leuk vindt. Voortuincaches kunnen best heel leuk zijn. We hebben laatst een Carport cache gedaan. Erg keurig verzorgd. Ik moet er niet aan denken (heb ook geen carport), maar als deze mensen dat willen prima toch.

Ik snap bijvoorbeeld niet altijd de mysterie caches. Vraag me daar ook wel eens bij af wat daar de bedoeling van is. Wil je dat deze caches gevonden worden of zijn die alleen voor ver door gestudeerde personenen. Nl. niet alles is te vinden op het internet.

Conclusie:

Gewoon doen wat jezelf leuk vindt. Morgen daarom fietsen in de omgeving van Emmen. Lekker buiten (hoop dat het droog blijft).

Fijn weekend allemaal

:thumbup:

bewerkt door Country Mama
  • 2 months later...
Geplaatst

Ik zelf vind: hoe meer caches hoe beter, maar waar ik wel op let is aan wie ik vertel over onze hobby.

Ik heb vrienden een keer laten zien wat geocachen is en op de zoekplaats werd door de kinderen de hele omgeving omgeploegd.

Herhaald aangeven dat dat niet de bedoeling is, heeft niet geholpen. Sommige kinderen zijn nou eenmaal wat wild.

Als dit soort mensen gaat geocachen, dan mogen we binnenkort niet meer in de natuurgebieden komen!

Dus kijk zelf aan wie je verteld over geocaching en vertel goed wat de regels zijn. Respect voor de natuur, proberen ongezien te loggen enz.

• 1 month later...
Geplaatst

Ik ben een complete newbie (kan ik/moet ik me hier nog ergens voorstellen?) en heb ook maar meteen een cache geplaatst in mijn favoriete parkje, hier midden in de Vinex.

Doet niemand kwaad, leuk voor kinderen want makkelijk te vinden, ik zie het probleem niet.

Bovendien: hoe meer mensen deze hobby gaan doen, hoe meer caches er toch moeten zijn? Anders wordt t veel te druk ;)

Geplaatst

Ik ken je cache niet en wil daar dan ook niks over zeggen, maar als je er pas twee hebt gevonden is het risico wel erg groot dat je onvoldoende rekening hebt gehouden met dingen die fout kunnen gaan bij het plaatsen van een cache. Het advies is er niet voor niks dat je eerst een stuk of honderd caches gevonden moet hebben voordat je zelf een cache plaatst. Dan krijg je meer gevoel voor een aantal zaken:

- is de omgeving echt de moeite waard;

- is de plek rip-gevoelig (ik lees over een ideale plek voor kinderen om te spelen, dat is niet echt een goede plek om een cache te leggen)

- is de hint voldoende duidelijk

- hoe bepaal ik de coördinaten van de cacheplek zo nauwkeurig mogelijk

Nogmaals: het kan goed zijn dat jou cache wel van voldoende kwaliteit is en ik wil je ook zeker niet remmen in het maken van mooie caches (daarvan kunnen er niet genoeg zijn), maar de ervaring is dat er nieuwe cachers in hun drang om ook wat te leggen vaak minder goede caches plaatsen en dat maakt het spelletje minder leuk.

Geplaatst

Hallo tilapiraten,

Welkom op het forum en in de wereld die geocaching heet! :thumbup:

Je kan en mag jezelf voorstellen, maar het moet niet. Je kan dat bijv. hier doen.

En wat je cache betreft, je kan hem altijd nog pimpen later. Probleem is de cache zeker niet, zolang je toestemming hebt vd grondeigenaar/beheerder.

Ik ben wel van mening dat je beter 10 pareltjes van caches kan hebben gedaan, dan 100 willekeurige caches, voordat je er zelf 1 legt. Dat omdat ik denk, dat goed voorbeeld goed doet volgen.

Bovendien: hoe meer mensen deze hobby gaan doen, hoe meer caches er toch moeten zijn? Anders wordt t veel te druk

Ik snap je uitspraak niet helemaal, zelfs de cacher die in Nederland de meeste vondsten op zijn naam heeft staan, heeft ze niet eens allemaal gevonden. En een cache wordt niet door slechts 1 persoon gevonden, dus er hoeft niet voor iedere nieuwe cacher een nieuwe cache te komen.

Het tweede deel van je zin staat er in mijn ogen haaks op, dus zal je wel verkeerd begrijpen. Maar het wordt eerder veel te druk met caches als iedere nieuwe cacher een cache neer wil leggen, vind ik.

Er zijn er volgens mij velen, die liever de helft van het huidige aantal zien met dubbele kwaliteit (dus niet cachesoort of cannistergrootte, maar originaliteit, inzet, creativiteit, enz.), dan verdubbeling van het aantal caches met de huidige of de helft vd kwaliteit.

Maar goed, als je straks logjes binnenkrijgt, merk je het vanzelf wat de reacties zijn. Zoals je zelf al zegt, het is je favoriete plekje, dus waarom zou een ander er niet blij van worden, al heb je zoals sommigen het noemen een simpel kokertje geplaatst. Maar ook ik ken de cache niet, dus wellicht ligt er wel een hoogstandje technische kunst.

In ieder geval succes met het vinden van je volgende cache!!!

groetjes GeoVlinder

Geplaatst (bewerkt)

Je bent geen roepende in een woestijn (waar dit probleem zich overgens niet voordoet...) Wijngemachtigde... Ik heb een paar jaar geleden al eens een poll gehouden over dit onderwerp omdat je in dit land deze ontwikkeling nu eenmaal kunt verwachten. De reacties waren al even voorspelbaar: d'r kunnen nog zat geocaches bij en hoe meer cachers hoe meer vreugd. Dus: op sommige plaatsen erg veel caches en in dit land dus ook veel bezoek. Dus paadjes en soms wat overlast. De argwaan bij terreinbeheerders groeit vanzelf en vroeg of laat gaat Nederland iets regelen -dat hoort bij de klompen en de molens.

Het spelletje van Groundspeak heeft maar één aanpak en die geldt voor de hele wereld. Afwijkende regels (en dus weer wat afscheidingen en websites verder :yes: ) moeten uit een land zelf komen en dat zie ik niet gauw gebeuren...

Overgens zijn er nog streken zat in dit land waar weinig caches zijn.

Een mogelijkheid: een quotum op het aantal te leggen caches per cacher. Ik kan daar nog heel veel bij verzinnen waarom dat handig zou kunnen zijn en wat de voordelen zijn.

Wat het wordt: ben je belazerd! Dit is een vrij land! Ik bepaal zelf wel wat ik doe. En anders begin ik voor mezelf...

Waar ik het liefste cache? In mijn vakantielanden. Deze zomer in Schotland 25 caches gedaan. Er was er niet één die de dertig dagen daarvoor nog een keer gevonden was. Geen paadjes, veel werk voor een traditional en schitterende plekken. Maar ja, dat laatste is op vakantie al gauw zo.

Cachen blijft leuk.

T-bones

bewerkt door t-bones
Geplaatst

Voorstel nieuw cache beoordeling systeem

Voor de zoveelste keer laait de discussie op over niet interessante caches en niet voor niets.

Net als iedereen zit ik hier ook wel eens mee. En in het huidige systeem is daar ook geen oplossing voor, vandaag een voorstel.

Net als vele anderen vinden wij het ook leuk om puntjes te scoren, maar een mooie locatie of uitdagende cache wordt zeker meer gewaardeerd. Dat zal bij iedereen zo zijn. Het gaat daarom ook niet over de hoeveelheid caches als wel over de kwaliteit in Nederland (maar ook in het buitenland).

Om deze spagaat op te lossen een voorstel; Iedereen moet caches kunnen blijven leggen. Interessant, uitdagend, maar ook een gewoon plekkie om maar eens de lol van een eigen cache hebben te ervaren!

Deze cache wordt daarna net als alle ander caches gevonden, gelogd en gewaardeerd. Dit waardering systeem is er al, GCVote.

Dit waarderen, daar gaat het nu om. Als iedereen zijn waardering invult is eenvoudig te zien of deze cache leuk is. De kritische cacher laat het bij een waardering onder de 2/3 sterren natuurlijk al direct uit zijn hoofd hier langs te gaan. De puntenjager moet hem gewoon hebben al is het maar om het puntje weg te werken. En zo kabbelt de cache een tijdje door.

Na drie maanden wordt de cache ‘geëvalueerd als de cache onder de twee of drie sterren heeft komt er een note in de cachelog dat de cache zich in de gevaren zone bevind. De eigenaar kan maatregelen treffen als hij dat wil. Na 6 maanden onder de 2/3 sterren wordt de cache gearchiveerd en is er weer ruimte voor andere caches rond deze locatie.

Wie gaan dit doen? Ik denk dat het beoordelen door alle cache vinders moet worden gedaan. Dat is natuurlijk lastig af te spreken, dit heeft met discipline te maken. Hier valt of staat de hele opzet mee, medewerking is niet gewenst, maar –liefst- vereist. Bij beoordeling gaat het natuurlijk om de kritische massa. Met maar vier founds van vier over kritische cachers ben je anders al snel de klos. Maar omdat er de kans is dat een cache maar 3 maanden actief is zullen een hoop cachers in de eerste weken hun geluk beproeven waardoor je automatisch veel founds krijgt, en waarderingen.

Wie zorgt er voor dat de cache vervolgens wordt geëvalueerd? Als dit automatisch kan, dat zou het allermooiste zijn. Geen belangen verstrengeling of afwijking. Anders een taak voor de reviewers, of een in het leven te roepen groep van beoordelaars. Mijn voorkeur heeft de reviewer, deze heeft er namelijk ook voordeel bij, bij minder toekomstige aanvragen.

Als dit systeem een tijd in werking is zullen de niet gewaardeerde caches verdwijnen en (waarschijnlijk) zullen ook de cacheleggers zich eerst eens achter de oren krabben of het de moeite waard is om een cache te leggen.

Ik begrijp ook dat dit ‘systeem’ de nodige haken en ogen heeft, zeker internationaal, met alle regeltjes die er al zijn. Maar ik denk dat het een optie is. Zeker omdat we zo met z’n alleen aan de kwaliteit van de caches bijdragen en dit niet alleen bij de legger ligt.

Geplaatst (bewerkt)

Van alle ideeën om te werken aan betere caches is dit een waar ik achter kan staan.

In Duitsland wordt dit al vrijwillig gedaan, ik zie namelijk wel eens staan:

" Für GCvote-Nutzer: Bewerte den Cache bitte bei GCvote: (visit link) nach eigenem Spassfaktor und nicht nach dem vorgegebenen, bisherigen Durchschnittswert. Erreicht er dort weniger als 2,0 Qualitäts-Sterne, wird er mittelfristig verbessert oder halt archiviert, um Euch nicht unnötig zu nerven. "

Voor zover ik het kan volgen, houdt dit in dat als de cache minder dan 2 sterren scoort, deze na een tijdje wordt verbeterd of gearchiveerd.

Dat is stap 1 om mee te beginnen. Het liefst wanneer geocaching.com de cache waardering invoert, en dat dit samen met een logje zetten gaat. Dit omdat het dan standaard op de cache pagina komt te staan, dat is niet zo bij GCvote. Dan kan iemand een "flutcache" leggen en dan gewoon niet de GCvote er op zetten.

Stap 2 is dan om cache eigenaren met een over langere tijd laag gewaardeerde cache hier op te wijzen.

Stap 3 is dan het handhaven.

Ik zou de grens wel vrij laag zetten (zoals in Duitsland, onder 2 sterren) zodat alleen de echte flutcaches er uit wordt gehaald, zoals poep en piesplek of geen onderhoud. Blijft er teveel bagger over, dan gewoon kritischer waarderen of de grens iets verhogen, dan komen misschien ook de woonwijk- en bedrijventerreincaches mee. De mindere daarvan dan, ik kom wel eens inventieve voortuincaches tegen waarbij je ook niet bij de buren staat te zoeken, die zullen dan ook wat hoger scoren.

bewerkt door Goedweerloper
Geplaatst (bewerkt)

Krijgen we die discussie weer....

Wat de één prachtig vindt, kan de ander wel bagger vinden.

Waarderingssystemen werken niet, zet gewoon eerlijk in je log wat je ervan vindt.

En dan heb je nog de vriendjespolitiek; ik ken de legger, dus ik geef een hoge waardering of andersom.

Een mooie cache krijgt van ons een mooie log, een prutcache een prutlog.

En wie gaat controleren of de waardering eerlijk is en wie gaat die caches dan archiveren?

De reviewers hebben wel wat beters te doen als nog meer van dit soort onzinwerk.

bewerkt door team nessa
Geplaatst

Helemaal eens met team Nessa.

Omdat ik als cache-owner een log vééél meer vind zeggen dan 3 op 5 steren of 5 op 5 sterren, heb ik mijn caches vorig jaar laten blokkeren voor een waardering bij GC-Vote.

Wie de discussie bij onze Oosterburen op het geoclub-forum heeft gevolgd weet dat er meer owners zijn die dat gedaan hebben. Bewust. Ook om andere redenen, bijvoorbeeld omdat het systeem te misleiden is (en aantoonbaar misleid werd bij gevallen waar cachers onderling ruzie hadden en elkaars caches zo laag mogelijk beoordeelden).

Net zoals smaken verschillen, zullen mensen die een cache met welk beoordelings-systeem dan ook in een getal of cijfer uitdrukken verschillende beoordelingen geven.

Resultaat is dat je uitsluitend een gemiddelde beoordeling van een cache krijgt.

Niemand IS echter die gemiddelde cacher.

Het gemiddelde cijfer of aantal sterren zegt mij als individu niks. Het zegt me alleen maar wat de gemiddelde bezoeker er van vond. Wat het individu vond, lees ik terug in een log. En zoals gezegd, daar heb ik als cacher (maar ook als owner) veel meer aan.

Greetz Bloodwoosj.

Geplaatst

Grappig dat er in de replies weer veel gesproken wordt over overdaad, kwaliteit, en dat soort zaken. Volgens mij heeft het verhaal van de op niet zo veel met kwaliteit te maken, zoals ik het lees beschrijft de op namelijk de situatie dat de ambtenaar die toestemming moet geven vindt dat hij te zwaar wordt belast met geocache vragen.

Zoiets maakte ik zelf ook mee toen ik mijn (enige) cache ging neerleggen - bij het eerste contact zuchtte de ambtenaar diep en riep dat hij doodgegooid werd met die dingen... Uiteindelijk toch toestemming gehad.

Ik ben nu bezig met een tweede cache en om de ambtenaar te 'pleasen' heb ik eerst een uitgebreid verhaaltje geschreven over hoe positief mijn eerste cache ontvangen was, dat er al veel mensen de cache gevonden hadden die ook foto's geplaatst hadden. Dit alles vergezeld van linkje waar die foto's te vinden waren. De reactie die ik toen terug kreeg was al direct veel positiever.

Wat ik maar zeggen wil: los van de discussie over of er te veel caches liggen kan de oplossing ook gaan richting het leuker / makkelijker maken voor de toestemming verlener. Maak desnoods met lokale cachers afspraken over een template om het makkelijk te maken voor de ambtenaar, of iets dergelijks. Of hou het op de een of andere manier leuk voor die man!

Geplaatst

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me door dit soort discussies als newbee niet altijd even welkom voel. Ik houdt me onbewust vast niet aan alle regels. Ook werd ik afgelopen week 'betrapt' door een hondenuitlater die plotsklaps de hoek om kwam. En dan heb ik ook nog kinderen die zich niet altijd aan de regels houden.

Wat ik me afvraag: hoeveel van de newbees zijn blijvers? Er zij wel statistieken van aantallen leden, maar hoeveel daarvan blijven er niet steken bij een stuk of 10 caches om daarna weer een andere hobby te zoeken? En vaak zie je toch dat iets eerst exponentieel groeit, dan vlakt de groei af, daarna daalt het zelfs om dan uiteindelijk stabiel te blijven. Zag je een paar jaar geleden niet dat iedereen aan Nordic walking deed? En nu zie ik het zelden meer.

Over aantallen caches kan ik als newbee nog weinig zeggen evenals over de kwaliteit. Wel begin ik mijn voorkeuren te ontwikkelen, maar daarbij merk ik al heel goed dat mijn wensen afhangen van met wie ik op pad ga. Kids mee = niet te lang, makkelijk, liefst met doosje met goodies aan het eind. Zonder kids heb ik echter andere wensen. En zo zal het voor iedereen anders zijn.

Wat aantal caches betreft: is het niet zo dat hoe meer caches er zijn hoe minder personen per cache er komen? En zijn juist de oppikkers op minder spannende plaatsen (carpoolcaches enzo) dan niet juist handig om erbij te hebben zodat mensen zich daarop uit kunnen leven om puntjes te verzamelen? Anders trekken ze toch allemaal naar de overgebleven caches op mooie plekjes toe waarbij de kans bestaat dat die plekjes daardoor een stuk minder mooi worden. Door meer caches verspreid je de cachers beter lijkt me.

Voorlopig hoeven jullie van mij trouwens geen caches te verwachten ;-) en als ik daar over een aantal jaar anders over denk, dan zal ik eerst eens een paar locale cacheleggers contacten, er zitten er hier een paar zeer ervaren in de buurt heb ik al ontdekt.

Geplaatst

Dat had ik ook kunnen schrijven :) Wat ik bedoelde was namelijk

meer caches er zijn hoe minder personen per cache er komen?
.

En als newbie ben je nog niet zo geinteresseerd in originaliteit of kwaliteit.... ik weet niet eens wat jullie daar onder verstaan :ph34r: Ik houd van traditionele caches die niet al te moeilijk te vinden zijn, als newbie met kids.

Ik probeer me ook aan de regels houden, zorg te dragen voor het goed terug stoppen van een cache en als ik mijn ruilmiddelen vergeten ben halen we natuurlijk ook niks uit de cache.

Mijn eigen cache prober ik dagelijks te bezoeken en ja er is een risico dat hij gevonden wordt door dreuzels maar ik denk dat dit mee valt: ik ken dit park goed en er wordt niet zo veel van de paden afgeweken :)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...