Malyenki Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 (bewerkt) <knip>Ik denk dat het geocachen niet door enkele sites beheerst kan worden maar dat dit b.v. door een soort van vvv/ anwb c.q. knvb-achtig iets gestructureerd zou kunnen worden: als je een caché wilt leggen dat je dan niet zelf naar een gemeente of naar SBB o.i.d. hoeft maar dat je formulieren invult waarop je je plannen voor een caché omschrijft en dat je daar een soort van licentie voor krijgt á la visvergunning o.i.d. <knip> Je bedoelt nog méér bureaucratie in Nederland. Nee, alsjeblieft niet. By the way... wat is een caché??? 4 juni 2010 bewerkt door Malyenki
Casteel Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 - ik denk juist dat mensen met veel founds vaak puntjesjagers zijn. Mee eens. - Dan zouden zij juist veel caches neerleggen. Dat hoeft niet. Ik denk niet dat een puntjesjager erop zit te wachten om een heleboel caches te moeten onderhouden. - Deze caches zijn naar mijn mening vaak oppikkers zonder fantasie. Dat denk ik juist niet! Je hoeft geen caches te plaatsen, je mág caches plaatsen. - Een ander idee is om elke cache na de 200 finds te archiveren. - Dan is er weer ruimte voor een andere cache. - Ook zijn de oppikers dan sneller weg dan een multi. Dat betekent dat Wie is de mol? en Waardeloos! het archief in moeten! Zonde!
Axel-F Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 haha leuke discussie nweer over deze overdaad. Ik zeg, zolang er nog niet op elke 160 meter een volgende cache ligt, is er geen overdaad. En ik geef het toe, ik ben een puntjesjager. Feitelijk denk ik dat iedere geocacher dat in principe is die zijn caches als founds logd. Waarom zou je dat anders doen? Doe dan lekker een write note? Als ik gewoon wil wandelen kan dat overal, en als ik iets wil zoeken zonder het te vinden (het puntje) kan ik ook overal terecht. Laten we lekker iedereen in zijn waarde laten zolang het maar binnen de grenzen van Groundspeak blijft. En ja dan het kwaliteitsgepraat. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Eigenlijk vind ik elke cache mat minder dan 3 sters terrein diff per definitie slecht, maar ja je moet wat hier in NL anders kom je nooit meer de deur uit met je GPS.
Leandraakje Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 Wij wonen in/naast de Lopikerwaard en zijn heel blij met de grote cache dichtheid hier en de hoge kwaliteit van veel van deze caches. En ja je komt weleens op een plek waar je eerder al bent geweest, maar so what. Het is hier prachtig en we waarderen het dat er zoveel cacheleggers hier zijn die de moeite nemen om mooie caches te bedenken en neer te leggen. Enneh een cache na 200 finds het archief in? Wat een nonsense. Dan zouden wij bijv de mooiste caches die we hebben gedaan, zoals de Bedevaartscaches, de Heksenjacht, de Puzzelkampioen etc niet meer hebben kunnen doen, terwijl ze zeer de moeite waard zijn. Aan de logs kun je makkelijk aflezen of een cache je wel/niet aanspreekt. Waardering voor een ieder die met aandacht een mooie, leuke of interessante cache bedenkt en plaatst. En die snelle oppikkers, ach die zijn leuk als je een flink end moet rijden en de reis wil breken of leuk om erbij te doen als je een multi of mysterie doet. Dus alsjeblieft niet alles met regels inperken. t Is juist zo gaaf dat de cache wereld een min of meer anarchistische wereld is.
Track_leader Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 mooie initiatieven in dit draadje maar vergeet niet dat gc.nl de regels niet maakt, dit doet gc.com en de amerikaanse vrienden veranderen alleen iets als het voor de hele wereld gaat gelden. Afwijking van de regels en uitzonderingen kunnen nooit voor 1 land gelden.. zoals de 200 regel die hier wordt besproken Meer regels is echt niet nodig JK
Fire5 Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 Na 200 logs een cache verwijderen? Hmm dan krijgt een race naar de cache een andere betekenis. Maar 200 mensen die 'm ogen loggen. Dat wordt haasten. Maar ach na 200 founds wordt er wel weer een nieuwe op dezelfde plek neergelegd. Da's wel zo makkelijk, want je kent de plek als cacher al. Lekker origineel. Heerlijke discussie hoor. Als je iets niet leuk vind, dan doe je het toch gewoon niet? Maar ach, het lijkt erop dat er weer een paar personen zijn die een speicale voorkeur hebben (alleen mlti's bijvoorbeeld) en de rest van gemeenschap dat idee willen opdringen. Tja... Kom op allen. Ga gewoon die caches zoeken die je leuk vindt en als je je echt irriteert aan een aantal stipjes, dan ignore je die toch gewoon? Fire5
Ervani Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 Ik zou zeggen: x= het aantal caches dat iemand mag neerleggen: x= (ab+g)/ 3d+5e-7a * (5347*t-5g)2 + (w4t33ng37u7)*(g- het aantal founds)
Sivota Geplaatst 4 juni 2010 Geplaatst 4 juni 2010 Ik zou zeggen: x= het aantal caches dat iemand mag neerleggen: x= (ab+g)/ 3d+5e-7a * (5347*t-5g)2 + (w4t33ng37u7)*(g- het aantal founds) Eh,.... lijkt me een prima plan
seahopke Geplaatst 5 juni 2010 Geplaatst 5 juni 2010 Discussie draait iedere keer weer uit op hetzelfde: kwaliteit van caché's, ik had 't over een centraal orgaan als een stichting waarmee instanties een aanspreekpunt hebben en leden niet zelf steeds bij een instantie een vergunning hoeven te vragen en ik denk dat een lokaal initiatief een goed begin is. Wel vind ik dat caché s toch wel een minimaal niveau per omgeving moeten hebben, b.v. 5 oprapers, 2 multi's, 3 mystery's waarvan 3 oprapers voor beginners, 2 oprapers voor gevorderden, 1 multi voor beginners, 1 multi voor gevorderden enz. Op Global las ik iets over Geosmashing, ik vind het niet netjes om een cache van een ander te ontmantelen, vooral niet zonder overleg maar dit fenomeen zou wel wildgroei aan 'gooi maar ergens neer' cache's kunnen tegen gaan. Voor de duidelijkheid: Seahopke zal zich niet met geosmashing bezig houden al zou ik 't wel grappig vinden als iemand een keer een politiebureau binnen kwam lopen met een filmkokertje: gevonden in een paal van een verkeersbord: er zitten papiertjes in met namen...
emiledk Geplaatst 5 juni 2010 Geplaatst 5 juni 2010 "Moeten"..."Regels"..."Verplichtingen"..."Regulering"...bah! Gezond verstand. Dat mag je van iedereen verwachten. Bij sommige zit dat er helaas niet in, maar daar gaan regels dan ook niet helpen. En als je dan ziet dat iemand iets doet wat niet in de haak is (al dan niet uit onwetendheid), qua geocaching of op ander gebied, dan kan je het beste zo iemand er rechtstreeks op aanspreken. Maar dat doen we tegenwoordig niet meer. Bang? Of hebben we de regels nodig zodat we dat zelf niet meer hoeven te doen?
Wad-Seekers Geplaatst 5 juni 2010 Geplaatst 5 juni 2010 Op Global las ik iets over Geosmashing, ik vind het niet netjes om een cache van een ander te ontmantelen, vooral niet zonder overleg maar dit fenomeen zou wel wildgroei aan 'gooi maar ergens neer' cache's kunnen tegen gaan. Dat gaan we toch niet serieus doen he? Andermans werk en ideeen vernietigen? Dat is niet meer dan vandalisme. Als je een cach niet goed genoeg vind dan heb je toch het lef om dat gewoon te melden? En dan bedoel ik niet seahopke persoonlijk maar iedereen die dit durft te bedenken.
seahopke Geplaatst 5 juni 2010 Geplaatst 5 juni 2010 Op Global las ik iets over Geosmashing, ik vind het niet netjes om een cache van een ander te ontmantelen, vooral niet zonder overleg maar dit fenomeen zou wel wildgroei aan 'gooi maar ergens neer' cache's kunnen tegen gaan. Dat gaan we toch niet serieus doen he? Andermans werk en ideeen vernietigen? Dat is niet meer dan vandalisme. Als je een cach niet goed genoeg vind dan heb je toch het lef om dat gewoon te melden? En dan bedoel ik niet seahopke persoonlijk maar iedereen die dit durft te bedenken. http://www.king5.com/news/local/Geocachers...s-95281104.html http://iowntheworld.com/blog/?p=24961 http://protectsensitiveecosystems.blogspot.com/
Lepman Geplaatst 5 juni 2010 Geplaatst 5 juni 2010 (bewerkt) Het is verstandig om te blijven communiceren. Voor ik mijn 1e cache ging leggen ben ik in contact getreden met de gemeenteraad hier. Op een zonnige zaterdag ben ik een dagje met ze wezen geocachen. Ik heb geprobeerd de variatie aan te tonen, we zijn begonnen met een carpoolcache en toen via een mystery naar een multi en nachtcache. Ze zagen al snel de mogelijkheden om extra 'toeristen' naar de regio te trekken. Nu word ik regelmatig gebeld door een raadslid dat het wat lang duurt voor ik een nieuwe cache plaats. Dus mijn tip: neem het gemeentebestuur een dagje mee cachen. Dit is trouwens de ideale periode zo vlak voor de verkiezingen. Dan laten ze zich graag zien. 5 juni 2010 bewerkt door Lepman
Cernunnos Geplaatst 5 juni 2010 Geplaatst 5 juni 2010 Op Global las ik iets over Geosmashing, knip Op global melde inderdaad iemand over een fenomeen dat de kop heeft opgestoken in Amerika. Het zogenaamde Geosmashing. Als je de hierboven gegeven linkjes hebt bekeken zul je zien dat het gaat om een groep die vind dat de hoeveelheid geocachers de natuur schade toebrengt met hun hobby. Als reactie daarop verwijderen zij caches en maken daar foto's van die ze vervolgens op internet zetten. Ik las zelfs dat de Amerikaanse politie en justitie zich bezig houd met de opsporing van deze groepering. Ik denk wel dat het ontstaan van dit soort groeperingen het gevolg is van de enorme toename van actieve geocachers en niet is tegen te houden. Ik denk zelfs dat ze in bepaalde gevallen zeker een punt hebben over de schade die wordt toegebracht door het maar her en der neergooien van caches zonder toestemming of overleg, en zonder rekening te houden met de habitat in die omgeving.
Team Tabak Geplaatst 5 juni 2010 Geplaatst 5 juni 2010 Het plaatsen van caches valt niet te regelen. Iedereen, die het leuk vindt en - wat heel belangrijk is - ook zorgt voor een goed onderhoud van de cache kan zijn of haar gang gaan. Beperken tot maximale hoeveelheden heeft ook geen zin. En kwaliteit is een subjectief gegeven. Ik verbaas me soms over logjes van mensen, die iets geweldig leuk vonden, terwijl wij dachten... "Waar gaat dit eigenlijk over ?...". Dus ook dat is geen maatstaf. We zullen gewoon met z'n allen moeten erkennen, dat er steeds meer mensen komen, die het leuk vinden om met een GPS apparaatje de natuur in te trekken en veel van die mensen hebben na enige tijd ook de behoefte om iets van de eigen omgeving aan medecachers te laten zien. En zolang dat de basis is (via een traditional, multi of mystery medecachers wijzen op mooie plekjes in hun omgeving) vinden wij het prachtig. Op die manier hebben we (bijvoorbeeld) Goeree leren kennen maar ook de omgeving van Bourtange.... Zolang die omgeving maar niet de eigen voortuin betreft (want dat is pure armoe en een onthutsend gebrek aan fantasie).!! Misschien is een regel in de zin van "Een cache moet op minimaal 500 meter van de eigen woning geplaatst worden" zinvol.... (grapje...want ik begon met..... Er valt niets te regelen....).....
Aanbevolen berichten