Spring naar bijdragen

Een Ban Op Geocaching.nl (ongedaan Maken)


keske27

Aanbevolen berichten

Permanente bans ben ik in principe nooit voor. Ik heb dat al vaker aangegeven.

 

Maar er zijn enkele uitzonderingen:

- Als er sprake is van persoonlijke bedreigingen. Ik weet dat dat in het verleden meermalen is gebeurd.

- Als het moddergooien ook buiten het forum gewoon doorgaat. Iedereen kan constateren dat dat bij enkelen het geval is. Die gebruiken alle podia (forums en nieuwsgroepen) om het oude zeer steeds weer op te rakelen.

Op een of andere manier lijken ze te denken dat als ze maar lang genoeg modder blijven gooien, dat ze dan .nl wel op de knieën zullen krijgen, of de betrokken medewerkers weg kunnen treiteren. Ik kan me goed voorstellen dat dergelijke "gasten" niet weer worden toegelaten. Ook niet door nieuwe medewerkers.

 

Verschillen van inzicht moeten kunnen. Maar accepteer ook dat je hier op een particuliere website te gast bent, en dat dus de eigenaars het gevoerde beleid bepalen. Dat is hier zo, maar ook op de andere sites. Hoe anders het op andere sites ook lijkt, uiteindelijk is het gewoon de site-eigenaar die beslist.

Dat je op andere sites wellicht meer ingang vindt voor de ideeën die je hebt, is alleen maar mooi. Maak er gebruik van. Je hebt nu de keus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Mensen worden niet zomaar gebanned.

Niet alles op het forum is zichtbaar, veel wordt er ook via pb gecommuniceerd.

Er worden altijd eerst waarschuwingen uitgedeeld, maar als men herhaaldelijk niet wil luisteren, dan volgt er een ban.

 

En wij als moderators zijn ook maar mensen.

Maar wel mensen die vrijwillig proberen het beste te doen.

 

P.S. Wij zoeken nog moderators, dus als iemand zich geroepen voelt, mag hij altijd solliciteren :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan de andere kant zie ik op global dat er ook een zelfregulerend iets is wat er toch voor zorgt dat als mensen enkel blijven flamen dat er gepoogd gaat worden dit niet meer te voeden.

 

Dit kan ik toch echt geen zelfregulering noemen.

Of moet de rest dan maar alleen zaken op het forum noemen die niet tot een reaktie kunnen leiden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste is natuurlijk niet helemaal waar. Enige tijd geleden heeft men van verschillende kanten geprobeerd om eea uit te praten en dat lijkt toch vakkundig de nek zijn omgedraaid.

 

Ik hik tegen het woordje 'natuurlijk' aan: hoezo natuurlijk :rolleyes: ?! Hierbij ga je uit vanuit jouw ervaringen of jouw gedachtengang...Hiermee pretendeer je jouw waarheid als algemene waarheid lijkt het...

 

Ik weet niet wat er enige tijd geleden gebeurt is: ik hoor alleen verschillende interpretaties daarvan: de waarheid zal ergens in het midden liggen. Misschien moeten eerst wat ego's aan de kant worden geschoven...

bewerkt door Team jemar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste is natuurlijk niet helemaal waar. Enige tijd geleden heeft men van verschillende kanten geprobeerd om eea uit te praten en dat lijkt toch vakkundig de nek zijn omgedraaid.

 

Ik hik tegen het woordje 'natuurlijk' aan: hoezo natuurlijk :rolleyes: ?! Hierbij ga je uit vanuit jouw ervaringen of jouw gedachtengang...Hiermee pretendeer je jouw waarheid als algemene waarheid lijkt het...

 

Ik weet niet wat er enige tijd geleden gebeurt is: ik hoor alleen verschillende interpretaties daarvan: de waarheid zal ergens in het midden liggen. Misschien moeten eerst wat ego's aan de kant worden geschoven...

 

Je geeft zelf al aan dat enige tijd geleden eea op poten is proberen gezet te worden. Dus is het geweest, dus is het natuurlijk niet zo dat mensen niet met elkaar in kontakt proberen te komen. En hoe en wat eea dan gelopen is, ik heb geen idee, ik was er niet bij.

Die natuurlijk, nix anders. Ik heb het idee dat je het iets verkeerd oppakt.

 

En met die ego's heb je gelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan de andere kant zie ik op global dat er ook een zelfregulerend iets is wat er toch voor zorgt dat als mensen enkel blijven flamen dat er gepoogd gaat worden dit niet meer te voeden.

 

Dit kan ik toch echt geen zelfregulering noemen.

Of moet de rest dan maar alleen zaken op het forum noemen die niet tot een reaktie kunnen leiden?

 

Oke, ik ga nu even heel erg offtopic.

De zelfregulering kan zijn ; er is een topic, dat wordt gehijacked door iemand om lekker te kunnen spuien/modder gooien/geneuzel. Dan kun je 2 dingen doen. Iedreen reageert daar op en het gemier blijft doorgaan, of je negeert het gewoon en er is daardoor geen tegenreaxie.

 

Ik zal het anders zeggen ; als iemand mij gaat uitschelden en ik ga terugschelden, an escaleert dat zeer zeker. Als ik het gewoon laat gaan dan bestaat de kans dat de tegenpartij ook stopt op dat moment.

 

Maar zoals gezegd, way offtopic.

 

Ontopic.

 

Ik ben van mening dat wat je op een ander forum zegt over bijv. dit forum dat je dat gewoon daar moet laten. Ligt er wel een beetje aan, er zal een grijs gebied blijven bestaan bestaan als je iemand zijn ban wilt opheffen.

Aan de andere kant, Waldio gaf aan dat het maar om 39 man gaat. Dus waarom geen neiuwe afspraken maken. Ook al is dat in het verleden niet gelukt ; resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Ik heb echt een hekel aan perm-bans. (kan ook door mijn werk komen). En ja, het ligt aan mensen zelf of ze zich aan de afspraken willen conformeren. Persoonlijk denk ik niet dat er veel van die 39 terug willen komen. Ze lopen tegen de grenzen van de regels van dit forum aan (persoonlijk heb ik daar ook regelmatig moeite mee) en ik denk persoonlijk niet dat ze veel heil zien om zich nu wel te conformeren.

 

Maar het blijft een goed initiatief ; stel dat er maar 1 het wil, dan heeft je topic nut gehad.

bewerkt door MacDD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms moet je inderdaad iets langs je heen kunnen gaan (als je als persoon wordt aangesproken), maar de toezichthouders moeten wel de regels in de gaten houden.

Er zijn nu eenmaal regels nodig om met elkaar te kunnen leven, anders werd het een zooitje.

 

Maar minder fel persoonlijk reageren zou heel veel kunnen opleveren.

Discussieren is goed, maar echt op de man / vrouw spelen niet.

En dan zullen mods ook niet hoeven ingrijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

 

Misschien bannen opheffen? Geef gebruikers een nieuwe kans, doen ze weer een misstap, een nieuwe ban. Ten eerste een positieve stap van geocaching.nl. Ten tweede haalt het sommige gebruikers de wind uit de zeilen.

 

Zelf heb ik schrijf controle maar zal niet minder kritisch zijn. Hoewel mijn berichten ondanks de kritiek toch geplaatst worden :rolleyes: als je maar weet naar wie je een PB stuurd. Ook moddereteres zijn mensen en de een is nu eenmaal anders dan de ander.

jmtc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik lees op beide fora dit draadje mee en snap er eigenlijk geen snars van.

Als je op een forum een ban, in welke vorm dan ook, hebt opgelopen kunnen er een paar dingen aan de hand zijn.

 

-1 Je hebt de regels waar je je bij aanmelden op het forum mee akkoord hebt verklaard overtreden en bent dit na een waarschuwing blijven doen.

-2 Je hebt de modjes dusdanig op de ziel weten te trappen dat ze het welletjes vinden.

-3 Je bent te kritisch geweest op de opzet, regels van het forum en op de manier hoe de modjes daar mee omgaan.

-4 Je bent te grof en persoonlijk geworden.

 

Hoe het ook is verlopen, wat de reden dan ook mag zijn, meestal krijg je na een ban wel weer de mogelijkheid om weer terug te keren na een bepaalde afkoelingsperiode. Als modjes op een goede manier hun werk hebben gedaan is dat op zich vreemd. Je hebt je ban immers opgelopen na een aantal waarschuwingen en daar heb je dus niets mee gedaan, je bent doorgegaan totdat je je ban opliep.

 

Nu komt regelmatig in de draadjes naar voren dat modjes niet goed bezig zijn, misbruik maken van hun positie of (opbouwende) kritiek niet weten te waarderen. Voor mij is het dan eenvoudig. Als het er op die manier op een forum aan toe gaan dan is het voor mij tijd om afscheid te nemen van dat forum. Ik zou me er dan niet thuis kunnen voelen.

 

Ik ben zelf lid geweest van vele fora, en ben ook op een aantal zelf modje geweest. Ook op chatkanalen heb ik gemodereerd, en dat is weer een verhaal apart omdat het live is.

Een aantal van deze fora hadden een streng beleid als het gaat om posten en over hoe er met elkaar wordt omgegaan. Dit was bij een aantal fora ook echt nodig omdat het om persoonlijke ervaringen en gevoelige zaken ging. Ik weet dat het soms erg lastig kan zijn om het in goede banen te leiden. Het kan een hele klus zijn om het iedereen naar de zin te maken zeker als er emoties mee gaan spelen, en ik kan je zeggen, dat lukt je ook niet.

 

Wat wel helpt is duidelijke protocollen op te stellen waar modjes zich aan houden. Deze protocollen zijn ook zichtbaar voor de gebruikers. Het helpt je ook als je als groep modjes op een forum bezig bent om te voorkomen dat je vanuit persoonlijke benadering gaat lopen modereren, en die verleiding ligt altijd op de loer, wees je daar bewust van!

Ik heb ook momenten gehad dat ik gevoed door mijn eigen emoties dacht "en nu is het mooi geweest" als ik dan het protocol er bij pakte kon dan blijken dat ik maar gewoon als modje even tot tien moest tellen en via pm contact moest opnemen met de poster om mijn persoonlijke wrevel kenbaar te maken aan de poster.

Hier kon dan geen sanctie op volgen voor de poster omdat wel werd voldaan aan de regels van het forum en de protocollen.

 

Nu komt het nog al te vaak voor dat bij een wisseling van modjes de kleur van het forum veranderd. Dat is een duidelijk teken aan de wand dat er geen duidelijke protocollen zijn voor de modjes.

 

Een aantal voorbeelden van wat er in het protocol kan staan:

- modjes mogen waarschuwingen geven als er regels van het forum worden overtreden.

- als er aanstootgevende berichten worden gepost met kwetsende, discriminerende of provocerende inhoud zal de mod de poster benaderen met het verzoek de post aan te passen met opgave van reden. Gaat de poster direct door dan mag de mod een tijdelijke schrijf ban geven om de ongewenste situatie direct te stoppen. In overleg met de andere modjes word de vervolg actie bepaald en transparant in het draadje terug gemeld.

- Bij bans wordt in het draadje duidelijk aangegeven waarom en voor hoe lang iemand de ban heeft opgelopen. Kwetsende en ongewenste passages van te tekst worden onleesbaar gemaakt. Op deze manier blijft het voor de forum gebruikers zichtbaar.

- blijf open en eerlijk. Als er commentaar op het forum of de site is, wees dan transparant in je reactie maar ook eerlijk. Zeg waar het op staat. Doe geen beloftes die we niet waar kunnen of willen maken.

 

Al met al, het draaiend houden van een forum , maar ook het posten daarop vraagt wat van beide kanten, en helaas kom je dan wel eens tot de conclusie dat je het beter op een ander forum kunt zoeken.

Voor forum beheerders kan het goed zijn om open en eerlijk te kijken naar je protocollen en deze aan te passen en als je ze niet hebt om deze op te stellen. Dit komt de rust op een forum ten goede omdat iedereen weet waar ze aan toe zijn.

Door het transparant reageren in de draadjes voorkom je vragen en insinuaties van forumleden. Immers iedereen kan meelezen in het proces.

 

Een forum kan zo leuk zijn, maar ook nietszeggend worden en nieuwe gebruikers afschrikken. Wees je daar bewust van.

 

grtzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cernunnos heeft het prima verwoord. Ik kan daar alleen nog maar aan toevoegen dat wij onderling echt wel overleggen welke maatregelen er tegen een bepaald forumlid genomen worden.

 

Acties van het team worden dus ook wel in teamverband overlegd, hoewel ook vaak snel opgetreden moet worden en als er dan maar 1 mod online is dan zal deze maatregelen moeten ondernemen, zonder overleg in dat geval.

 

Er wordt soms de indruk gewekt dat een mod het op bepaalde personen voorzien zou hebben, dat is bij mij een paar keer gebeurd omdat ik juist steeds degene was die moest handelen, maar persoonlijke gevoelens spelen geen rol. Ik ken vrijwel niemand persoonlijk, dus dat kan ik ook niet doen. We proberen dan ook kwesties met die bepaalde personen over te dragen naar een andere mod, of zelfs een admin.

 

Het is wellicht een goed idee om de werkwijze voor moderatie wat inzichtelijker te maken. Ik zal dat met het team bespreken en hoe we dat het beste kunnen doen.

 

Voor mensen die hier posten verwachten we echter ook volwassen gedrag. Helaas bestaan er nog altijd trolls (zie wikipedia) ook hier hebben we dat. Wij zullen toch de trolls blijven aanpakken, totdat de lol van het trollen er af is of ze elders gaan posten. Voor anderen zou ik zeggen: "don't feed the trolls" --> Ga er niet op in, maar meld het bij ons aan. Wij kunnen dan stappen ondernemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog eventjes op het originele onderwerp reageren.

 

Een ban krijg je niet voor niets. Je zou eens moeten weten wat daar aan PB's en waarschuwingen aan vooraf gaan. Ik besteed veel tijd en energie aan mensen waarvan anderen zeggen dat ze allang een ban verdiend hebben. Persoonlijk vind ik dat het erg lang duurt voordat men hier een ban te pakken heeft. De mensen die een ban hebben zullen dat niet met me eens zijn, maar eigenlijk geldt de regel 3 strikes and you're out. Maar in de praktijk wordt die niet toegepast.

 

Als iemand vindt dat wij moeten bekijken of hij/zij een nieuwe kans dient te krijgen, staat deze altijd vrij om contact met ons op te nemen. Dan mag deze persoon uitleggen waarom hij/zij denkt dat hij/zij weer toegelaten dient te worden op het forum. Dan kunnen we eens bekijken wat we kunnen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog eventjes op het originele onderwerp reageren.

 

Een ban krijg je niet voor niets. Je zou eens moeten weten wat daar aan PB's en waarschuwingen aan vooraf gaan. Ik besteed veel tijd en energie aan mensen waarvan anderen zeggen dat ze allang een ban verdiend hebben. Persoonlijk vind ik dat het erg lang duurt voordat men hier een ban te pakken heeft. De mensen die een ban hebben zullen dat niet met me eens zijn, maar eigenlijk geldt de regel 3 strikes and you're out. Maar in de praktijk wordt die niet toegepast.

 

Als iemand vindt dat wij moeten bekijken of hij/zij een nieuwe kans dient te krijgen, staat deze altijd vrij om contact met ons op te nemen. Dan mag deze persoon uitleggen waarom hij/zij denkt dat hij/zij weer toegelaten dient te worden op het forum. Dan kunnen we eens bekijken wat we kunnen doen.

 

Prima suggestie atari. Laat het initiatief voor terugkeer maar van de persoon zelf komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...