Major_Dundee Geplaatst 11 juni 2010 Geplaatst 11 juni 2010 Politieagenten zijn ook maar mensen . . . . . . . Ik ken er een die ook gaat met deze hobby bezig is en dan zijn nieuwe GPS in een van de Twentse Watergangen laat vallen en ook nog laat liggen. Daar wordt je niet vrolijk van . . . .
waterdaantje Geplaatst 11 juni 2010 Geplaatst 11 juni 2010 Politie ontmoetingen heb ik regelmatig gehad. Misschien komt het door mijn neiging om op onmenselijke tijdstippen te gaan zoeken? Meestal vragen ze wel om legitimatie, maar vinden ze het verhaal goed. 1x een cache bezocht die IN een politiebureau lag, ik vraag daar om de cache, agent draait zich om naar collegas en vraagt: cache? antwoord: ja, gast... dat broodtrommeltje ligt daar links geloof ik! Geef ze dat maar, dan schrijven ze wat ofzo. Dus zelfs als ze actief meewerken aan ons spel, weten ze nog lang niet altijd wat geocaching is.
Twentse Mug Geplaatst 11 juni 2010 Auteur Geplaatst 11 juni 2010 Er was een affaire met het plakken van verkiezingsaffiches van de piratenpartij afgelopen week in Nijmegen. De piratenpartij kreeg gelijk. De politie mag alleen om legitimatie vragen als er een "overtredingsgrond" is. In mijn geval was die er duidelijk niet. Behalve dat ze gevaarlijk parkeerden midden op het fietspad en fietsers dwongen te wijken naar de drukke weg waren ze ook in dit opzicht fout bezig.
Cernunnos Geplaatst 11 juni 2010 Geplaatst 11 juni 2010 Artikel 2 Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder. Komt nog bij dat het verplicht is om vanaf je 14e jaar een legitimatiebewijs op zak te hebben. Je moet je ten alle tijde kunnen legitimeren. Alleen al in het kader van de opsporing van overtredingen van deze verplichting is een opsporingsambtenaar al gemachtigd om je om je legitimatie te vragen. Laat staan als je bij nacht en ontij je verdacht gedraagt op zoek naar een cache LOL Er is geen enkele grond om je legitimatie dus niet te hoeven tonen aan een opsporingsambtenaar.
christoffel2010 Geplaatst 11 juni 2010 Geplaatst 11 juni 2010 Het verhaal klopt niet helemaal zoals je het hierboven schrijft. Er moet wel degelijk een gegronde rede zijn om naar de legitimatie te vragen. Zomaar iemand aanhouden en er na vragen is niet volgens de wet. Maar ja, als je je zelf verdacht gedraagt, stiekem loopt te doen, dan het het natuurlijk bijna zo dat je erom vraagt.
Team Professor X Geplaatst 11 juni 2010 Geplaatst 11 juni 2010 Laten we dan eens een nederlandse toestemming maken
mickeyg Geplaatst 29 juni 2010 Geplaatst 29 juni 2010 (bewerkt) Ook ik ben met cachen politie (en boswachters) tegengekomen. Soms zijn zij bekend met geocachen en soms ook niet. Daarom heb ik nu al een paar maanden een geplastificeerd (mooi oranje!) papiertje bij mij, waarop staat vermeld wat cachen is. Mochten zij mijn uitleg niet direkt willen snappen, dan heb ik iets om hen te tonen. Ik wens jullie allemaal zorge loze cachedagen toe. Laten we dan eens een nederlandse toestemming maken en wat als we deze samenvoegen? op de voorkant je legit gebeuren (wel NL) en achterop de beschrijving wat geocaching is voor het geval dat.... idee? 29 juni 2010 bewerkt door mickeyg
Twentse Mug Geplaatst 29 juni 2010 Auteur Geplaatst 29 juni 2010 Een T-shirt: voorkant: "Don't panic !" Achterkant: "I'm a geocacher".
Le Comte Geplaatst 29 juni 2010 Geplaatst 29 juni 2010 Laten we dan eens een nederlandse toestemming maken Zoiets zag ik laatst al bij deze cache. En terecht natuurlijk
GoudHaartje Geplaatst 29 juni 2010 Geplaatst 29 juni 2010 Het verhaal klopt niet helemaal zoals je het hierboven schrijft. Er moet wel degelijk een gegronde rede zijn om naar de legitimatie te vragen. Zomaar iemand aanhouden en er na vragen is niet volgens de wet. Maar ja, als je je zelf verdacht gedraagt, stiekem loopt te doen, dan het het natuurlijk bijna zo dat je erom vraagt. Wanneer er om legitimatie gevraagd wordt , wordt je niet aan gehouden, maar staande gehouden.
christoffel2010 Geplaatst 29 juni 2010 Geplaatst 29 juni 2010 (bewerkt) Klopt, het heet staande houden, maar het doet niets af aan dat er een gegronde reden moet zijn omdat te doen, er zijn zelfs aanvullende regels omtrent dit onderwerp aangenomen. 29 juni 2010 bewerkt door Mr.Atari quote verwijderd, aangehaalde bericht staat er meteen boven! Men begrijpt dan best dat het daar een antwoord op is...
GoudHaartje Geplaatst 29 juni 2010 Geplaatst 29 juni 2010 (bewerkt) Dan moet ik je toch uit de droom helpen, want politie mag wel degelijk ten alle tijden om legitimatie vragen. 29 juni 2010 bewerkt door Mr.Atari quote verwijderd, aangehaalde bericht staat er meteen boven! Men begrijpt dan best dat het daar een antwoord op is...
seahopke Geplaatst 29 juni 2010 Geplaatst 29 juni 2010 Kan iemand mij eerst eens uitleggen waarin de illegaliteit zich verschuilt in geocaching? Ik wandel over openbare paden. Ik vind objecten in een openbare omgeving die ik nader bekijk. Ik schrijf in een boekje van iemand anders maar die eigenaar van dat boekje zal dat niet erg vinden. Ik laat de omgeving achter zoals ik deze heb aangetroffen. Ik heb een apparaatje bij me die iedereen gewoon mag hebben. Wat heb ik in vredesnaam uit te leggen of te verantwoorden? Ik vermeld wel dat ik tijdens recreatie- activiteiten zoals wandelen/ fietsen/ kanoën etc. aan het geocachen ben en als ik tussen zonsondergang en zonsopkomst een stuk bos niet mag betreden dan zal ik daar ook niet te vinden zijn. Ik leer ook steeds beter onderscheid te maken tussen een cachers- pad, een wissel (door dieren gecreëerd pad) en een door crossfietsers gebaand spoor. Ik doe m'n best om op de paden te blijven
eSeR2008 Geplaatst 29 juni 2010 Geplaatst 29 juni 2010 (bewerkt) Politiewet 1993 * Artikel 8a Artikel 8a 1 Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak. 2 Gelijke bevoegdheid komt toe aan de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak. 3 Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van artikel 58, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 59, eerste lid, bijstand verleent aan de politie. 29 juni 2010 bewerkt door Mr.Atari quote verwijderd, aangehaalde bericht staat er meteen boven! Men begrijpt dan best dat het daar een antwoord op is...
Aanbevolen berichten