Spring naar bijdragen

Vraag Aan Bezitters Van De Oregon 550 (t)

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Naar aanleiding van een gedachtenwisseling die ik afgelopen weekend met een medecacher had het volgende:

Handig zo'n Oregon 550T.

Hij heeft een fototoestel ingebouwd.

Hoef je tijdens die prachtige multi geen extra fototoestel meer mee te nemen.

Kun je bij je log direct een paar foto's uploaden van die mooie wandeling.

Handig zo'n Oregon 550T.

Hij heeft een geotagging functie, waardoor je ook over drie jaar nog mbv van de EXIF-gegevens uit de foto kunt achterhalen op welke coordinaten die foto gemaakt is. Was dit nou bij de kerk in Zundert of bij de kerk in Uden?

Nu het volgende.

Ben je je ervan bewust dat je als je een foto maakt van bv de inhoud van de cache, zonder dat daarop de omgeving van de eindlocatie van die multi of mysterie te zien is, je dankzij die prachtige geotagging functie van die 550T in de EXIF informatie van je foto bij de cache (als je hem upload naar je log) tevens de coordinaten van die cachelocatie meegeeft?

Het uploadmechanisme van gc.com haalt het (net als diverse fotobewerkingsprogjes) er niet vanzelf voor je uit!!!

99,9% van de cachers vind het absoluut not done om in de tekst van een log bij een gevonden multi de eindcoords te vermelden (en terecht, als de maker van een multi graag wil dat je zijn cache op die manier vind, zou ie ze wel in zijn listing gezet hebben; "je kunt natuurlijk mijn multi lopen, maar ik wil je best al verklappen dat hij ligt bij N 52 34.765 .... enzovoorts, zodat je je de moeite van de wandeling kunt besparen".)

Wie wil mag in dit topic best gaan discussiëren over of je iemand die een 550T foto upload bij zijn log moet verplichten de EXIF-info eruit te halen zodat hij niet ongewenst spoilert over zijn gevolgde route of de eindlocatie, of erger nog, dat een cache-owner een log bij zijn cache met 550T foto mag verwijderen als de loggende cacher een foto upload van zijn cache waarmee een ander dan weer via de EXIF kan achterhalen op welke coordinaten die foto gemaakt is.

Ik wil alleen maar bezitters van een 550T meegeven, dat ik na wat speurwerk over wie zo'n 550T heeft, binnen enkele tellen kon achterhalen waar (ik noem maar wat willekeurige voorbeelden) de cache van een 5 sterrenmysterie hier in de buurt ligt (waarvan ik de puzzel voor geen meter begrijp), hoe iemand vorige week gewandeld is op een van de vele eilanden die ons land rijk is (zonder dat er andere dan startcoords in de listing staan) en waar het eindpunt van een multi ergens in een bossage bij XXXX ligt.

Alles alleen en uitsluitend door de EXIF info bij de vanaf hun 550T geuploade foto's te bekijken.

Ik ben nog geen enkele 550T foto tegengekomen waar de cacher de coordinaten uitgehaald heeft.

Misschien zijn ze er wel, maar de meerderheid op dit moment blijkbaar (nog) niet...

Wat doe jij nu je dit weet?

Over of het fair play is of niet, kun je ook discussiëren natuurlijk.

De een zal zeggen: "iedereen speelt het spelletje op zijn manier, dus als een cacher op die manier mijn mooie multi wil loggen moet ie dat zelf weten", terwijl een ander redeneert: "Maar daar heb ik mijn puzzel niet voor gemaakt !!!! Da's wel erg fraai, zo wordt mijn 5 sterrenmysterie gedegradeerd tot een simpel EXIF-puzzeltje gevolgd door een kleine zoektocht binnen een straal van enkele meters van de EXIF-coords uit die 550T foto."

Nogmaals: fotograferende bezitters van Oregon 550T.

Wist je dat je zo zelf onbedoeld verklapt waar je was toen je die cache fotografeerde?

Ik als cachebzitter zou niet vrolijk zijn als ik eerdaags in een van mijn caches moet lezen:

"Wandeling overgeslagen, eindcache na korte zoektocht gevonden. TFTC."

Greetz en hopelijk een vruchtbare gedachtenwisseling hier op het forum gewenst, Bloodwoosj

Geplaatst

Met andere woorden, jij hebt al foto's van de site gekopieerd en gechecked of in de EXIF informatie (geen idee waar je het over hebt) de coordinaten voorkomen.

Ik vind dat dat meer zegt over jezelf dan over de geocacher die een 550T gebruikt.

Er zullen altijd GC-ers zijn die willen valsspelen (jij dus?). Ik geocach nog maar zeer kort, maar heb begrepen dat de sport zowel het wandelen als het vinden is. Maar als iemand zoveel mogelijk wil vinden door allerlei truck uit te halen, doet deze persoon dat zelf en kun je 550T bezitter niet aanspreken

P.S. ik ben gaan googlen op je info en en EXIF viewer gedownload, maar ik zag geen coordinaten in die gegeven. Nu heb ik de 550 en jij spreekt over de 550T

Geplaatst
Met andere woorden, jij hebt al foto's van de site gekopieerd en gechecked of in de EXIF informatie (geen idee waar je het over hebt) de coordinaten voorkomen.

Ik vind dat dat meer zegt over jezelf dan over de geocacher die een 550T gebruikt.

Er zullen altijd GC-ers zijn die willen valsspelen (jij dus?). Ik geocach nog maar zeer kort, maar heb begrepen dat de sport zowel het wandelen als het vinden is. Maar als iemand zoveel mogelijk wil vinden door allerlei truck uit te halen, doet deze persoon dat zelf en kun je 550T bezitter niet aanspreken

P.S. ik ben gaan googlen op je info en en EXIF viewer gedownload, maar ik zag geen coordinaten in die gegeven. Nu heb ik de 550 en jij spreekt over de 550T

Het is misschien verstandiger om als beginnend cacher niet zo'n reactie te geven. Jullie cachen sinds een week en je kunt beter eerst je weg vinden in het cache wereldje. En dan zal blijken dat als je een lange wandeling hebt gemaakt en de cache niet kunt vinden, je een slecht gevoel hebt.

Mocht er een mogelijkheid zijn om aan het juiste eindcoordinaat te komen, dan zullen de meeste cachers daar ook gebruik van maken. D.m.v. een hint van de eigenaar of van een bevriende cacher. En nu dus evt. m.b.v. een foto.

Advies: ga eerst voor de multi's. Daar zijn er veel van met vaak heel mooie wandelingen.

Bij Traditionals, zoals jullie tot nu toe hebben gevonden, is een hint voldoende.

Succes met cachen.

Geplaatst

Dit geldt ook voor bezitters van een Oregon 550. Misschien onderwerpregel aanpassen?

Het is goed dat de Oregon 550(T) bezitters zich ervan bewust zijn dat ze, als ze geen bijzondere maatregelen nemen, coördinaten mee uploaden.

Maar die gegevens zijn niet direct zichtbaar, een 'gewone' bekijker wordt er niet onverhoeds mee geconfronteerd. Als iemand dan toch zo slim (of slinks?) wil zijn om die gegevens op te spitten, is dat dan de verantwoordelijkheid van de plaatser van de foto?

Geplaatst
Het is misschien verstandiger om als beginnend cacher niet zo'n reactie te geven. Jullie cachen sinds een week en je kunt beter eerst je weg vinden in het cache wereldje.

Het is misschien verstandiger om, als je zo'n reactie wilt geven, dit via PM te doen. Daarnaast ben ik het ook nog eens oneens met je opmerking want de reactie van wewalkto is gewoon zinvol en relevant.

Ontopic: Zolang de eindcoordinaten niet open en bloot beschikbaar zijn is er niets aan de hand. Mensen die op deze toch niet heel eenvoudige manier eindcoordinaten willen achterhalen, moeten dat lekker doen.

Geplaatst

Het is misschien verstandiger om als beginnend cacher niet zo'n reactie te geven. Jullie cachen sinds een week en je kunt beter eerst je weg vinden in het cache wereldje. En dan zal blijken dat als je een lange wandeling hebt gemaakt en de cache niet kunt vinden, je een slecht gevoel hebt.

Mocht er een mogelijkheid zijn om aan het juiste eindcoordinaat te komen, dan zullen de meeste cachers daar ook gebruik van maken. D.m.v. een hint van de eigenaar of van een bevriende cacher. En nu dus evt. m.b.v. een foto.

Advies: ga eerst voor de multi's. Daar zijn er veel van met vaak heel mooie wandelingen.

Bij Traditionals, zoals jullie tot nu toe hebben gevonden, is een hint voldoende.

Succes met cachen.

Beste miniatuur, ik zie niet in waarom ik als beginnend cacher niet zo'n reactie mag geven. Ik ben bezitter van een Oregon 550 en wordt daarom min of meer door Bloodwoosj aangemerkt als iemand die de cacheplaats prijsgeeft. Dit doet hij door de toonzetting en opbouw van zijn verhaal.

Mijn punt is, dat je de 550T bezitter niet kunt aanspreken op het feit dat anderen allerlei trucks uit gaan halen om oneerlijk een cache te scoren.

Bovendien, je kunt je afvragen hoeveel mensen van dit feit op de hoogte waren voordat Bloodwoosj dit nu wereldkundig heeft gemaakt.

Geplaatst

Foto's met GPS informatie worden niet enkel door de oregon gemaakt. Ook een samsung telefoon met camera en GPS heeft de mogelijkheid om de GPS info aan de foto te koppelen.

Leuk om te weten waar je ook al weer die foto had genomen. Wellicht jammer als daarmee onbedoeld de cachelokatie wordt weggegeven. Het wordt daarmee voor lieden die geen zin hebben de route helemaal te wandelen of de puzzel op te lossen erg gemakkelijk gemaakt om toch het puntje te scoren. Zegt iets over de cacher natuurlijk, maar jammer is dat dan wel.

Jammer is ook dat meteen aan het begin van het nieuwe jaar mensen elkaar weer in de haren moeten vliegen. Ga toch eens een keer uit van de goede bedoelingen van de poster in plaats van er een negatieve draai aan te geven.

Geplaatst

Wat een toon alweer in dit draadje. Bloodwoosj kaart een onderwerp aan waarvan ik zeker weet dat een aantal bezitters van toestellen met camera aan boord (gps, gsm en sommige camera's) misschien geen weet van hebben of bij stil hebben gestaan. Ik vind dat een goede actie, een stukje bewust wording!

Wat kan men nu hiermee? De cacher die vals wil spelen of een hint zoekt kan inderdaad nu gaan kijken of er exif info in de foto's bij de logjes is te vinden om zo de cache te vinden.

De fotograaf kan er nu rekening mee houden en voor zichzelf bepalen of hij de foto met of zonder de gps info plaatst. Niets mis mee dus.

Bloodwoosj bedankt voor het onder de aandacht brengen. :thumbup:

Geplaatst
Wat kan men nu hiermee? De cacher die vals wil spelen of een hint zoekt kan inderdaad nu gaan kijken of er exif info in de foto's bij de logjes is te vinden om zo de cache te vinden.

De fotograaf kan er nu rekening mee houden en voor zichzelf bepalen of hij de foto met of zonder de gps info plaatst. Niets mis mee dus.

hier heb je gelijk in.....en het is ook nog zo dat de gene waar de cache van is ,ook 'kan' ,'en het recht heeft om' een evt geplaatste foto te verwijderen.

Geplaatst

Ik bezit een Oregon 550, maar heb naar mijn weten nog geen makkelijk manier gevonden om foto's vanuit de GPS te uploaden. Het moet naar mijn idee nog altijd via de upload image link en dus 1 voor 1. Bestaat er een batch-upload applicatie?? Ik houd me aanbevolen.

Leuk is natuurlijk de functie van het kunnen maken van foto's via je GPS, in dit geval Oregon 550(T), maar dat ik deze dan ook zoveel gebruik: nee. Geef mij toch maar een echte (digital) (compact) camera. Die zijn toch wel wat handiger en sneller dan de Oregon voor het schieten van een plaatje.

Om nu uit een plaatje de EXIF-data eruit te halen, voor oppikkers hoeft dit niet (coordinaat immer bekend), maar bij unknown-caches.... Het is de fotograaf die zich daarvoor de tijd moet nemen en die beslist of ie dat doet. Valt er vanuit de log-foto's direct te herkennen dat er EXIF-data aan de foto gekoppeld is?

Je moet dus toch wel denk ik meer moeite doen om die gegevens te zien (plugin in firefox b.v.), maar dat je er direct op word geattendeerd dat de informatie aanwezig is: mij niet bekend.

Je zou als eigenaar van een cache kunnen vragen aan diegenen die foto's plaatsen dat ze er rekening mee houden geen coordinaat-data bij de foto te plaatsen (lees: (EXIF-)coordinaat-data). Dat is naar mijn idee het enige wat je kunt doen.

Zou jij een logje op jouw cache verwijderen, als aan het logje een foto met EXIF-data is gekoppeld? Die vraag mag je gerust stellen aan de logger. Vragen of hij de foto wilt aanpassen (lees: EXIF-data verwijderen).

Andere vraag: kun je op de Oregon550(T) uitschakelen dat automatisch de EXIF-data wordt toegevoegd?? Zijn er programma's die (in batch-verwerking) EXIF-data kunnen verwijderen uit foto (t.b.v uploads bij logjes)? Help elkander.

Laatste vraag: welke cache was die foto bij :-) ? En welke log was het?

Is eindelijk geotagging functionaliteit in een GPS, en tegenwoordig ook in foto-camera's aanwezig, wordt deze functionaliteit bij het plaatsen van foto's "niet gewenst". Hier voor moet tijd geinvesteerd worden om data eruit te verwijderen. Tijd = geld in tijd van crisis.

Team WECA

Geplaatst

Ik denk het het veel slimmer is om dit soort opmerkingen op het gc.com forum te plaatsen. Wellicht dan groundspeak dan ervoor kan zorgen dat de betreffende info uit de foto gehaald wordt.

De meeste mensen die fotograferen met de huidige generatie fototoestellen(of gps of gsm) met ingebouwde gps zijn zich helemaal niet bewust van het feit dat er wellicht andere info (diafragma, sluitertijd, merk, type en wat al niet meer) dan het beeld wordt opgeslagen. Bovendien lezen de meeste mensen dit forum niet. Als ik trouwens een camera zou hebben die direct de geolocatie kon opslaan weet ik ook niet of ik hem zo weg zou halen, is wel wat werk en ik wil hem zelf natuurlijk wel erin hebben. Kun je tenminste effe snel in google earth kijken waar die foto ook alweer gemaakt is.

Beetje bewustwording is natuurlijk wel prima. Moet ook toegeven dat ik hier niet over nagedacht had.

(Daarbij was mijn eerste gedachte ook: laat de cacher fijn zelf bepalen of hij wat met die info doet, tenslotte is elke foto potentieel een spoiler)

Geplaatst (bewerkt)

voor zichtbaar maken van de info of bewerken:

KLIK

er zijn er vast meer te vinden, google maar op gps exif editor etc

Verder is het goed om er rekening mee te houden dat de gps info wordt opgeslagen bij foto's en niet alleen voor het schat zoeken. Als je een foto op internet plaatst die in je tuin is gemaakt weet men meteen waar je woont! Zo zijn er wel meer voorbeelden dat het handig kan zijn er stil bij te staan.

bewerkt door Cernunnos
Geplaatst

ehm, je moet de foto wel eerst downloaden naar je pc voordat je de exif info kunt zien (rechter muisknop-> eigenschappen)

Ik weet niet of je e.e.a. vanuit GSAK wel sneller kunt zien, dat kan ik nu even niet testen, anders heb je toch redelijk wat werk.

Geplaatst

Haha :thumbup:

Wie mij kent zal snappen dat je er kilometers naast zit met je opmerking.

Greetz Bloodwoosj.

Geplaatst
Wat een toon alweer in dit draadje. Bloodwoosj kaart een onderwerp aan waarvan ik zeker weet dat een aantal bezitters van toestellen met camera aan boord (gps, gsm en sommige camera's) misschien geen weet van hebben of bij stil hebben gestaan. Ik vind dat een goede actie, een stukje bewust wording!

You're welcome.

En inderdaad, ik ging er even abusievelijk van uit dat alleen de 550T een fototoestel heeft, maar de gewone 550 heeft dat ook.

Maaruh, nu ben ik te stom om te weten waar ik de onderwerpstitel kan aanpassen. Kan iemand me daarbij helpen, kan ik dat zelf of moet een modje dat doen?

Greetz Bloodwoosj.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...