Spring naar bijdragen

Maak De Natuur Beter. Sponsor Een Vierkante Meter!


Vasc0

Aanbevolen berichten

Edit:

Ik zie net op RTV Utrecht dat Balkenende op de Vredenburg is langsgeweest en een 'crisis herstel wet' wil invoeren die procedures moet tegenhouden die grote bouwprojecten vertragen. Ofwel: overboord die Flora- en Faunawet en bouwen maar...Het zal gelukkig niet lang duren want die wordt onmiddelijk door Brussel teruggefloten :thumbup:

 

Ik ben dan eigenlijk benieuwd over welke grote bouwprojecten het gaat, waar die moeten gaan komen en of daar inderdaad natuurgebieden aan opgeofferd gaan worden. Wat we in Nederland steeds meer zien is lintbebouwing langs bestaande grotere wegen en spoorwegen, dus gelukkig nog niet echt ten koste van natuurgebieden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ben dan eigenlijk benieuwd over welke grote bouwprojecten het gaat, waar die moeten gaan komen en of daar inderdaad natuurgebieden aan opgeofferd gaan worden. Wat we in Nederland steeds meer zien is lintbebouwing langs bestaande grotere wegen en spoorwegen, dus gelukkig nog niet echt ten koste van natuurgebieden.

Lint bebouwing? Langs de Betuwelijn zeker? :thumbup:

De middeleeuwen zijn alweer een tijdje voorbij en al het hoogveen is inmiddels opgestookt, voor het geval je dat ontgaan was...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lint bebouwing? Langs de Betuwelijn zeker? :thumbup:

De middeleeuwen zijn alweer een tijdje voorbij en al het hoogveen is inmiddels opgestookt, voor het geval je dat ontgaan was...

 

Wellicht heb je een wat jongere leeftijd en heb je de lintbebouwing langs de secundaire wegen in Belgie nog nooit bekeken, maar een dergelijke manier van bouwen zien we hier ook steeds meer plaatsvinden, gewoon langs de snelwegen industrie, kantoren en meer van die ongein. Het stukkie op de A2 van Utrecht tot voorbij Breukelen is voor jou wat dichterbij, gewoon een voorbeeld in je eigen achtertuin :newyear:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beter zou zijn om één dag in de week met z'n allen de auto te laten staan en op de fiets te gaan cachen. Goed voor het milieu en goed om eens die verstramde spieren in aktie te krijgen :newyear:

 

Bomen leven van CO2, wat ze omzetten in zuurstof.. Ik lever met mijn auto voeding voor de natuur en dan is het nog niet goed??? :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lees maar:

 

http://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/443...-de-wouden.html

 

Wist je dat...

 

* Per seconde er drie- tot vijfduizend vierkante meter bos verdwijnt, dat is ongeveer 1 voetbalveld per seconde.

* Jolan: Groot-Brittanië in de laatste 300 jaar 95 procent van zijn bos verloor? De VS verloor 40 procent, België, Frankrijk, Spanje, Italië en nog enkele landen 80 a 90 procent. Zweden behield de helft van zijn bosoppervlakte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht heb je een wat jongere leeftijd en heb je de lintbebouwing langs de secundaire wegen in Belgie nog nooit bekeken, maar een dergelijke manier van bouwen zien we hier ook steeds meer plaatsvinden, gewoon langs de snelwegen industrie, kantoren en meer van die ongein. Het stukkie op de A2 van Utrecht tot voorbij Breukelen is voor jou wat dichterbij, gewoon een voorbeeld in je eigen achtertuin :newyear:

België, het schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Geen regels waar of wat te bouwen, gewoon neerplempen die zooi. Hoe het later moet, dat zien we dan wel weer...

 

En een stukje langs de A2 van Utrect tot Breukelen? Je bedoelt vast de Leidsche Rijn :thumbup: Leuk lint inderdaad...

Kantoren en vooral industrie ligt doorgaans al snel aan een snelweg of andere doorgaande (water)weg. Dat is namelijk gemakkelijker voor de aan- en afvoer en zorgt voor minder overlast in de bewoonde kernen. Niets echt iets nieuws dus.

En, oh ja, ze gebruiken die lelijke geluidswal langs de A2 om bedrijven in te vestigen. Jammer alleen dat er een knoeperd van een nieuwe wijk/stad achterligt waarvan ze de huizen aan de straatstenen niet kwijtraken. En toch weer nieuwe bouwen... Dit maal voor een financieel meer draagkrachtige doelgroep, in de oksel van de A2 en A12. En weer een stuk groen minder... En laten we vooral de gebieden niet vergeten die leeg achterblijven doordat al die bedrijven weer zonodig moeten verhuizen naar die schitterende nieuwe locaties. Daar gebeurd dus helemaal niets mee. Het terrein van de Hessing, of hoe die autoboer ook mag heten, waren prachtige (kuch) plannen voor. Niets van terecht gekomen... Krakers zouden er nog iets van kunnen maken, maar dat is straks ook al illegaal. Fijn land leven we toch in...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En laten we vooral de gebieden niet vergeten die leeg achterblijven doordat al die bedrijven weer zonodig moeten verhuizen naar die schitterende nieuwe locaties. Daar gebeurd dus helemaal niets mee. Het terrein van de Hessing, of hoe die autoboer ook mag heten, waren prachtige (kuch) plannen voor. Niets van terecht gekomen.

 

Ja leuk Hessing! Kan me niet voorstellen dat de zaken daar nu echt goed lopen. Misschien houden ze de oude plek nog even aan om terug te gaan :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben dan eigenlijk benieuwd over welke grote bouwprojecten het gaat, waar die moeten gaan komen en of daar inderdaad natuurgebieden aan opgeofferd gaan worden. Wat we in Nederland steeds meer zien is lintbebouwing langs bestaande grotere wegen en spoorwegen, dus gelukkig nog niet echt ten koste van natuurgebieden.

 

 

Ik ben niet op de hoogte van de huidige stand van zaken, maar kan mij bijvoorbeeld herinneren dat er vorig jaar een behoorlijke discussie was over het gehele Groene Hart en dat dat eigenlijk al helemaal weg geplanned is, door randgemeenten, provincies en rijk. Allemaal meenden zij wel een stukje te kunnen afsnoepen voor hun plannen. De plannen werden in animatie gezet waardoor, als ik het goed heb gezien, alleen de Reeuwijkse plassen en een paar andere van dit soort gebiedjes als een soort stadsparkjes overbleven.

Ik was toen nogal verbaasd over hoeveel mensen in de reportages hun schouders daar over ophaalden.

Gewoon de bestemmingsplannen veranderen, geen enkel probleem; was de houding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat de nadruk in Nederland op natte natuur ligt is niet zo gek. Velen zijn het vergeten, want ze hebben het ongetwijfeld op de lagere school geleerd, maar ons landje bestaat grotendeels uit een delta en bij een delta hoort water. Dergelijke plannen, vooral het westen van het land, hebben dus doorgaans betrekking op natte natuur. Het zou pas twijfelachtig worden als ze bijvoorbeeld in de Biesbosch een stuifzandgebied aan willen gaan leggen.

 

Het leek me alleen meer voor de hand liggen om dergelijke natte natuur langs de rivieren aan te leggen dan middenin een poldergebied. Er moeten toch al zgn. 'overloopgebieden' gemaakt worden om het wassende water de ruimte te geven - daar kun je gelijk natte natuurgebieden van maken. Twee vliegen in een klap. Bij het geocachen in Brabant heb ik bij de Dommel al een nieuw groot overloopgebied gezien dat natte natuur is geworden.

 

Wat ik wil zeggen, en wat je zelf ook hebt aangegeven met het Groot-Mijdrecht voorbeeld, is dat er wel goed nagedacht en uitgezocht moet worden welke gebieden het meest voor de hand liggen om een bepaald type natuurgebied te worden. De goede landbouwgronden moet je niet te makkelijk willen "wegplannen".

 

Wat we in Nederland steeds meer zien is lintbebouwing langs bestaande grotere wegen en spoorwegen, dus gelukkig nog niet echt ten koste van natuurgebieden.

 

Het leidt helaas wel tot 'verrommeling' van het landschap - wat dat betreft is het goed van de overheid dat ze trajecten hebben aangewezen waar geen lintbebouwing mag plaatsvinden zodat het uitzicht bewaard blijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach het is wel leuk dat gebrabbel over hoe het natuur hier uitgebreid moet gaan worden of de beoogde zelfredzaamheid van de natuur

 

Maar we leven gewoon met veels te veel mensen op een relatief Kleijn oppervlakte en het ziet er naar uit dat er nog steeds meer mensen bijkomen ook die vragen de (leef)ruimte om zich heen net als wij met z’n alle nu voor ons opeisen.

 

 

Volgens mij is het hele nutuur manie een hobby van enkele grote instanties gevoed door de geleerden die angstig zijn voor hun groene baantje en daarom alles doen om het te behouden met behulp van elke keer maar weer hun doelstellingen bijscherpen of anders radikaal omgooien om zich zelf zo te verzekeren van een leuke en makkelijke baan, dat is voor mij de milieu maffia.

 

 

Dan zijn er nog verschillende extreme milieu groeperingen te spotten die door de hardwerkende boeren en ondernemers te blijven chanteren en daarmee denken hun gelijk te halen en of hun grondoppervlakte te vergroten,dat zijn voor mij de milieu terroristen, waaronder ook sommige grote natuurinstanties zich onderscharen

 

 

Nu met z’n nog even nadenken waar al dat geld vandaan komt waar dat natuurbehoud van betaalt word en het kringetje is rond,

 

 

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wist je dat...

 

* Per seconde er drie- tot vijfduizend vierkante meter bos verdwijnt, dat is ongeveer 1 voetbalveld per seconde.

* Jolan: Groot-Brittanië in de laatste 300 jaar 95 procent van zijn bos verloor? De VS verloor 40 procent, België, Frankrijk, Spanje, Italië en nog enkele landen 80 a 90 procent. Zweden behield de helft van zijn bosoppervlakte.

:)

 

edit: thx firefox, ik maakte een aardige rekenfout door het late uur denk ik. De berekening die ik had gemaakt sloeg dus ook nergens meer op. Het resultaat van die berekening gaf aan dat binnen een jaar alle bossen op de aarde verdwenen zouden zijn. Vandaar dat ik aan wilde geven om na te denken dat dat dus niet klopt. Met de opmerking van team firefox kwam ik er achter dat het in dit tempo ruim 900 jaar zou duren als er geen nieuwe bos bij komt en het in dit tempo doorgaat. Dat kan aardig kloppen. Dus van mijn kant uit, sorry voor de foute berekening, het kan aardig kloppen.

bewerkt door Cernunnos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...