Spring naar bijdragen

Maak De Natuur Beter. Sponsor Een Vierkante Meter!


Vasc0

Aanbevolen berichten

Doe mee en ga met Natuurmonumenten op de banken voor meer natuur! Dat is hard nodig, want de natuur staat onder druk. Om te voorkomen dat veel dier- en plantensoorten uitsterven, moet er snel meer en aaneengesloten natuur bijkomen. Sponsor daarom zoveel natuur als u wilt! Dat kan al voor € 5 per vierkante meter.

 

www.opdebankenvoormeernatuur.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Doe mee en ga met Natuurmonumenten op de banken voor meer natuur! Dat is hard nodig, want de natuur staat onder druk. Om te voorkomen dat veel dier- en plantensoorten uitsterven, moet er snel meer en aaneengesloten natuur bijkomen. Sponsor daarom zoveel natuur als u wilt! Dat kan al voor € 5 per vierkante meter.

 

www.opdebankenvoormeernatuur.nl

 

Aaneengesloten natuur ?? dan kan je natuurlijk wel makkelijk van de naar de andere cache lopen :lol1:

Zelf steunen wij Natuurmonumenten.nl, Staatsbosbeheer en het Nivon

Deze site kende ik nog niet, maar zo te zien is ie ook van Natuurmonumenten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mmmm klinkt interessant.

voor 5 euro mede eigenaar van een vierkante meter bos

kan je bij je eigen toestemming vragen om een cache te plaatsen! :lol1:

 

Alleen dan komt snel de vraag "Welke vierkante meter was nu ook alweer van mij". :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mmmm klinkt interessant.

voor 5 euro mede eigenaar van een vierkante meter bos

kan je bij je eigen toestemming vragen om een cache te plaatsen! :lol1:

 

Alleen dan komt snel de vraag "Welke vierkante meter was nu ook alweer van mij". :thumbup:

 

 

als elke geocacher in NL nu een bijdrage van 5 euries besteed voor een vierkante meter bos hebben we straks zo'n groot 'grondgebied' in 'eigendom', dat we aan niemand meer toestemming hoeven te vragen voor het plaatsen van een cache. Onze eigen Geocaching vrijstaat eindelijk.

 

Ondertussen behouden we met deze actie ook nog eens een mooi stuk natuur, wat veel belangrijker is.

bewerkt door Forward_observer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee en ga met Natuurmonumenten op de banken voor meer natuur! Dat is hard nodig, want de natuur staat onder druk. Om te voorkomen dat veel dier- en plantensoorten uitsterven, moet er snel meer en aaneengesloten natuur bijkomen. Sponsor daarom zoveel natuur als u wilt! Dat kan al voor € 5 per vierkante meter.

 

www.opdebankenvoormeernatuur.nl

Hmm, wat ik begreep heeft Natuurmonumenten zelf meer dan voldoende geld om zelf iets te doen. Waarom nu elke keer weer geld ophalen bij mensen? En dan te bedenken dat alle natuurgebieden voor 0 (nul) euro op de balans staan. Natuurmonumenten is gewoon een rijke club en zou wat meer moeten doen met het geld dat men al heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, wat ik begreep heeft Natuurmonumenten zelf meer dan voldoende geld om zelf iets te doen. Waarom nu elke keer weer geld ophalen bij mensen? En dan te bedenken dat alle natuurgebieden voor 0 (nul) euro op de balans staan. Natuurmonumenten is gewoon een rijke club en zou wat meer moeten doen met het geld dat men al heeft.

 

 

Is dat zo? Dat is dan nieuwe informatie voor mij. Ik had laatst een gesprek met een paar opzichters en beleidsmakers van Natuurmonumenten over de ontwikkelingen in de Povincie Utrecht en begreep dat de plannen maar mondjesmaat of heel langzaam uitgevoerd kunnen worden omdat er zo weinig geld is. Als lid van Natuurmonumenten word ik ook wel over e.e.a. geinformeerd.

Wat zijn de bronnen die bij jou tot deze conclusie leiden? Ik zou dan graag het plaatje voor mijzelf wat completer hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zijn de bronnen die bij jou tot deze conclusie leiden? Ik zou dan graag het plaatje voor mijzelf wat completer hebben.

jaarverslag Natuurmonumenten 2008 pagina 117 ev.

Hieruit blijkt een totaal balanstotaal van circa 221 miljoen met een eigen vermogen ad 170 miljoen. Dat zal menig bedrijf hen niet nadoen. Alle natuurgebieden staan er dan als pm (0 euro) op. Vermogenstechnisch een uitermate goed verhaal.

 

Maar goed, een vermogenspositie zet nog niet alles over hoeveel geld je daadwerkelijk cash hebt. Dan wordt 't iets minder omdat er circa 167miljoen vastligt in beleggingen, maar die kun je contant maken. De totale baten over 2008 bedragen bijna 85 miljoen in 2008 alleen. De uitgaven nemen enkel toe. Normaal gesproken zou je wat gaan bezuinigen ofwel interen op je eigen buffer (het vermogen). Natuurmonumenten echter niet, zij gaat de burger vragen om extra bij te dragen.

 

Ik wil niet aangeven dat je moet stoppen met je huidige bijdrage, maar wees kritisch naar de financiele situatie van Natuurmonumenten en hun uitgavenpatroon. Voorbeelden van uitgaven in 2008:

* Beïnvloeding beleid overheden voor de natuur? 5,4 miljoen

* Betrekken van het publiek bij de natuur? 16,8 miljoen

* Kosten beheer en administratie? 4,3 miljoen.

Dan praat ik niet over het beheer van de natuurgebieden en de aankoop ervan (resp 53 miljoen en 25 miljoen).

 

Al met al flinke bedragen waar men een hele hoop bezittingen tegenover heeft staan, maar niet wil aanwenden zo lijkt het.

bewerkt door Fire5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp de uitleg van de cijfers zoals jij die hier geeft.

Echter heeft de presentatie van het jaarverslag niet alles te maken met achterliggende doelstellingen en noodzaken?

Je vergelijkt deze balans met die van een bedrijf, maar dat klopt toch niet helemaal? Een bedrijf heeft toch altijd als hoofddoel om winst te maken.

Een vereniging, als deze, heeft als hoofddoel om een ideaal te realiseren en daarvoor het door leden gedoneerde geld zo goed mogelijk in te zetten.

De Vereniging Natuurmonumenten is destijds opgericht om stukken natuur aan te kopen en te beheren die dreigden verloren te gaan. Daarbij wilde men ook een mentaliteitsverandering bij zowel publiek als politiek.

E.e.a. zal behoorlijk afhangen van bijvoorbeeld de interesse van politiek en publiek en dat schommelt door allerlei factoren.

Als je daarin moeilijke tijden voorziet ga je daar toch meer geld voor inzetten en tegelijkertijd een goede buffer zien te behouden?

De gemaakte keuzes worden ook aan de leden voorgelegd, uitgelegd en goed bevonden.

Verder vind ik het inherrent aan de doelstellingen dat er donaties aan het publiek worden gevraagd.

 

Ik ga niet beweren dat ik alles van de cijfers en keuzen begrijp, want dat is niet zo, maar wat ik wel denk is dat je ook deze cijfers op verschillende manieren uit kan leggen en dat leidt bij mij niet zomaar tot dezelfde conclusies die jij trekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga niet beweren dat ik alles van de cijfers en keuzen begrijp, want dat is niet zo, maar wat ik wel denk is dat je ook deze cijfers op verschillende manieren uit kan leggen en dat leidt bij mij niet zomaar tot dezelfde conclusies die jij trekt.

Volgens mij lopen hier 2 zaken door elkaar. Doel en financien. M.b.t. de eerste is het een uitstekend streven. Wat betreft het tweede steekt het me dat deze organisatie de zaak nogal breed laat hangen. Er gaat hier veel geld in om en de organisatie is uitstekend bezig om allerlei zaken te laten financieren door extra geld te vragen. Men heeft echter nog een behoorlijke buffer. Ik heb altijd geleerd dat als je iets minder geld binne krijgt ook moet letten op de kosten. Kijkend naar de cijfers is dat nog niet echt tot ze doorgedrongen.

Als je wilt meedoen in de contributie om giften oid, vind ik dat prima. Natuurmonumten heeft echter niet mijn voorkeur. Maar laat dat een ander niet weerhouden om iets te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij lopen hier 2 zaken door elkaar. Doel en financien. M.b.t. de eerste is het een uitstekend streven. Wat betreft het tweede steekt het me dat deze organisatie de zaak nogal breed laat hangen. Er gaat hier veel geld in om en de organisatie is uitstekend bezig om allerlei zaken te laten financieren door extra geld te vragen. Men heeft echter nog een behoorlijke buffer. Ik heb altijd geleerd dat als je iets minder geld binne krijgt ook moet letten op de kosten. Kijkend naar de cijfers is dat nog niet echt tot ze doorgedrongen.

Als je wilt meedoen in de contributie om giften oid, vind ik dat prima. Natuurmonumten heeft echter niet mijn voorkeur. Maar laat dat een ander niet weerhouden om iets te doen.

 

 

Volgens mij hebben doel en financien wel degelijk met elkaar te maken. Wanneer je doel winst maken is en je maakt geen winst meer, dan moet je wel onmiddelijk reageren. Wanneer je een zo groot mogelijk draagvlak voor het natuurbehoud wilt en de daarbij behorende terreinen wilt aankopen en onderhouden, dan ziet een financieel plaatje er mogelijk toch anders uit.

Ik vind het ook heel logisch dat ideeele organisaties juist in magere tijden wat meer investeren in het aandacht vragen voor hun/ons aller zaak. Dat doen ze allemaal. Deze donaties laten we immers als eerste vallen wanneer er minder geld in de beurs zit. Zowel politiek als individueel. Wanneer je dat weet kun je daar ook extra op in zetten i.p.v. minder.

 

Op zich steekt het mij niet dat men kennelijk niet als eerste wil interen op de buffer of kosten wil besparen. Ten minste niet vanuit de gedachte dat anderen dat nu ook moeten.

De motivatie daarvoor is misschien ergens anders gelegen en zou voor mij aanleiding zijn om er wat verdere informatie over te zoeken of te vragen en dat ga ik dan ook doen.

 

Bedankt voor de andere kijk, waardoor de vraag bovenkwam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een goede aktie. Ik vraag me alleen af, of je vantevoren ook kunt zien welk stukje je gaat sponseren. Ik zie wel dat je na aanmelding je stukje grond terug kunt zoeken. Maar kan dat ook vantevoren? Dit als je bijv juist een specifiek stukje grond zou willen kiezen? :huh:

 

Nee die vierkante meters zijn fictief, anders gaat iedereen de paden af om zijn vierkante meter(s) te zoeken! :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...