Spring naar bijdragen

Maak De Natuur Beter. Sponsor Een Vierkante Meter!


Vasc0

Aanbevolen berichten

Ik vind het een goede aktie. Ik vraag me alleen af, of je vantevoren ook kunt zien welk stukje je gaat sponseren. Ik zie wel dat je na aanmelding je stukje grond terug kunt zoeken. Maar kan dat ook vantevoren? Dit als je bijv juist een specifiek stukje grond zou willen kiezen? :huh:

 

Nee die vierkante meters zijn fictief, anders gaat iedereen de paden af om zijn vierkante meter(s) te zoeken! :dribble:

 

 

 

 

Of om Wilde Zwijnen te schieten, zoals de Roode loper :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vind het een goede aktie. Ik vraag me alleen af, of je vantevoren ook kunt zien welk stukje je gaat sponseren. Ik zie wel dat je na aanmelding je stukje grond terug kunt zoeken. Maar kan dat ook vantevoren? Dit als je bijv juist een specifiek stukje grond zou willen kiezen? :D

 

Nee die vierkante meters zijn fictief, anders gaat iedereen de paden af om zijn vierkante meter(s) te zoeken! :huh:

 

 

 

 

Of om Wilde Zwijnen te schieten, zoals de Roode loper :D

 

Ik heb in ieder geval 5 m2 fictief in mijn bezit! :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou iig wel handig zijn als NM aangaf hoeveel extra vierkante meter er nodig is - dan kan op de website zichtbaar gemaakt worden hoever men al is.

We hoeven toch niet heel Nederland donkergroen te kleuren :dribble:

 

Je kan op de website wel zien hoeveel geld er nodig is voor voor projecten per gebied. Dit is dan uitgedrukt in vierkante meters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan op de website wel zien hoeveel geld er nodig is voor voor projecten per gebied. Dit is dan uitgedrukt in vierkante meters.

 

Er moest toch MEER natuur bij komen? De meeste genoemde projecten hebben betrekking op gebied die men al in bezit heeft -> blijkbaar is dat de natuur nog beter maken? Het is iig geen duidelijk totaaloverzicht, en ik vermoed zo dat de pagina alleen een aantal voorbeelden laat zien.

 

Ik las trouwens met het oog op de aanstaande CITO tot mijn vermaak dit:

Met 1760 gesponsorde vierkante meters in Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen kunnen we bomen kappen, heide en ander groen plaggen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er gaat hier veel geld in om en de organisatie is uitstekend bezig om allerlei zaken te laten financieren door extra geld te vragen. Men heeft echter nog een behoorlijke buffer. Ik heb altijd geleerd dat als je iets minder geld binne krijgt ook moet letten op de kosten. Kijkend naar de cijfers is dat nog niet echt tot ze doorgedrongen.

Als je wilt meedoen in de contributie om giften oid, vind ik dat prima. Natuurmonumten heeft echter niet mijn voorkeur. Maar laat dat een ander niet weerhouden om iets te doen.

Een buffer aanspreken? Nee, dat is verstandig :dribble: Die buffer hebben ze hard genoeg nodig voor als het er straks echt opaan gaat komen. Want wat hebben ze straks allemaal weer te zeiken als er gebieden aangekocht zijn en er is geen geld meer over voor beheer? Of waar gaan ze anders die veel te dure advocaten van betalen die nodig zijn als een of ander stropdassenclubje gaat brallen over maatschappelijk belang dat zogenaamd belangrijker is dan het voortbestaan van een bedreigde soort en NM een juridische strijd moet leveren tegen die onverlaten (ik druk me maar netjes uit want de de termen die de lading beter dekken komen nooit door de censuur van de forumsoftware).

 

Letten op de kosten :huh: Het gaat hier niet om een commercieel Kilo-Utrecht-Tango bedrijf maar om de toekomst van de Nederlandse en zelfs Europese natuur!!! Er is NU actie nodig om de EHS (althans wat er nog van het originele plan over is) veilig te stellen voor het grootkapitaal het in zijn hoofd haalt er overbodige industrieterreinen of snelwegen neer te plempen.

Aankopen die hap en daar is nu eenmaal geld voor nodig. En aangezien de Nederlandse stemmer schijnbaar te kortzichtig is om de juiste keuzes te maken als ze daar de kans voor hebben (lees: te egoïstisch zijn) zodat de overheid zulke zaken kan regelen, zijn dit soort acties nodig.

 

Natuurmonumenten is ook zeker niet mijn favoriete club, daarvoor zijn ze veel te voorzichtig en laten ze hun oren te veel hangen naar de mening van hun leden, maar van alle private terreinbeherende instanties in dit land steken ze altijd nog met kop en schouders boven de amateurs van de provinciale landschappen of, nog erger, clubjes als het Goois Natuurreservaat uit.

 

Nogmaals, het belangrijkste op dit moment is het veilig stellen van grondgebied voor de verloedering van het grote geld de kostbare ruimte in dit landje inneemt voor onzinnige zaken.

 

Het zou iig wel handig zijn als NM aangaf hoeveel extra vierkante meter er nodig is - dan kan op de website zichtbaar gemaakt worden hoever men al is.

We hoeven toch niet heel Nederland donkergroen te kleuren :D

Hoeveel er nodig is? Nou, zo veel mogelijk! Er zijn misschien lieden die dachten te kunnen besluiten dat kistkalveren genoegen nemen met 25 vierkante centimeter kistruimte om een dragelijk leven te hebben, voor wilde soorten gaat dat zeker niet op (voor die kistkalveren ook niet trouwens, maar ja: kalfvlees, niets mis mee, toch? Of wat die smaakwout Rob Kneus ook stamelt). Je kan niet zeggen soort X heeft zoveel vierkante meter nodig en soort Y zoveel. Zo dit de natuur nou eenmaal niet in elkaar. En alle getalletjes die je kan vinden die anders suggereren, zijn door ecologen met tegenzin opgesteld onder druk van de politiek. Er is zo veel mogelijk nodig en dan maar hopen dat het genoeg is om een paar soorten over te houden. Het enige andere wat verder nog kan helpen is het verbeteren van de kwaliteit van de overgebleven gebieden. Want die kwaliteit laat ook sterk te wensen over dankzij o.a. de bioindustrie die er verantwoordelijk voor is dat er jaarlijks het equivalent van vele zakken kunstmest wordt uitgestort over kwetsbare, (ooit) voedselarme ecosystemen.

 

Heel Nederland donkergroen? Graag, en wel zo snel mogelijk! Het zal wel nooit meer zover komen, maar alle beetjes helpen. Sponsoren dus!!! Voor je weet het weet is het zover dat je alleen nog maar van die walgelijke carpoolpotjes kan rapen. Maar sommigen zullen daar natuurlijk niet om treuren, dan kunnen ze namelijk naar hartelust scoren in hun nette pak compleet met stropdas icon8.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel ik Karel Kraak heel vaak zeer deskundige antwoorden zie geven en hem daarom ook hoog heb zitten vind ik deze reactie iets en soms te erg veel overdone.

 

Om maar niet met die woorden te zeggen waarmee ik deze mensen met deze wel heel erg veel groenvechtlust wel vaker noemt.

 

 

Juist door dit soort radicale meningen en het almachtige gedrag van vele “natuur”organisaties krijgen ze van mij geen cent, die ik zelfstandig verdien en verdient heb, ondanks al het tegenwerking van de mannetjes van de zogenaamde milieumaffia.

 

 

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een goede aktie. Ik vraag me alleen af, of je vantevoren ook kunt zien welk stukje je gaat sponseren. Ik zie wel dat je na aanmelding je stukje grond terug kunt zoeken. Maar kan dat ook vantevoren? Dit als je bijv juist een specifiek stukje grond zou willen kiezen? :D

 

Nee die vierkante meters zijn fictief, anders gaat iedereen de paden af om zijn vierkante meter(s) te zoeken! :huh:

 

 

 

 

Of om Wilde Zwijnen te schieten, zoals de Roode loper :D

 

Ik heb in ieder geval 5 m2 fictief in mijn bezit! :dribble:

 

Net genoeg voor een korte multy. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel ik Karel Kraak heel vaak zeer deskundige antwoorden zie geven en hem daarom ook hoog heb zitten vind ik deze reactie iets en soms te erg veel overdone.

Om maar niet met die woorden te zeggen waarmee ik deze mensen met deze wel heel erg veel groenvechtlust wel vaker noemt.

Juist door dit soort radicale meningen en het almachtige gedrag van vele “natuur”organisaties krijgen ze van mij geen cent, die ik zelfstandig verdien en verdient heb, ondanks al het tegenwerking van de mannetjes van de zogenaamde milieumaffia.

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Tja, laten we maar zeggen dat de gemoederen sowieso al enige tijd aardig verhit waren vanwege andere lieden die hier niet meer welkom zijn en dat dit de druppel was...

 

Het is misschien wat radicaal gesteld maar de kern is toch echt waar: aankopen is de enige manier om gebieden veilig te stellen. En wil de Nederlandse natuur enigzins overleven dan zal alles een groen/blauwe dooradering moeten krijgen.

 

En van termen als 'milieumaffia' ben ik niet onder de indruk. Dat associeer ik meer met types die met hangende pootjes en ongehinderd door wat voor vorm van zelfstandig denkvermogen achter kale nichten of waterstofperoxide kapsels aanhobbelen en verder geen steekhoudende argumenten kunnen aandragen. En ik schat jou toch hoger in, Willem...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat hier niet om een commercieel Kilo-Utrecht-Tango bedrijf maar om de toekomst van de Nederlandse en zelfs Europese natuur!!! Er is NU actie nodig om de EHS (althans wat er nog van het originele plan over is) veilig te stellen voor het grootkapitaal het in zijn hoofd haalt er overbodige industrieterreinen of snelwegen neer te plempen.

 

Tsja, industrieterreinen en snelwegen is een uiterste. Daar moet je vind ik terughoudend mee zijn. De andere kant van het verhaal is dat 'we' niet moeten doorslaan vind ik. Vergelijk het met de opvattingen over natuurbeheer in de Verenigde Staten en die in Canada. In Amerika (V.S.) betekent natuur beschermen dat menselijke activiteit zoveel mogelijk wordt uitgebannen; je vindt bijvoorbeeld geen boerderijen meer in de Smokey Mountains (National Park). In Canada daarentegen worden parken als Jasper bewoond. Ik vind het oké als we natuur 'beschermen' maar ik vind het vaak wat doorslaan naar 'natuur onder een glazen stolp leggen'. Je mag er naar kijken als je er maar niet aan komt, terwijl ik juist denk dat je natuur gaat waarderen als je er in duikt.

 

Hier echter zijn delen gewoon helemaal afgesloten voor mensen of ben je een boef als je naast de paden wandelt. Begrijp me niet verkeerd: ik respecteer de regels, maar pleit tegelijkertijd voor een gezond evenwicht tussen natuurbescherming en natuurbeléving. Wat zegt dit over de discussie? Niet veel, behalve dat ik nog even niet doneer, want volgens mij doen we het niet zo slecht in Nederland als het om natuur gaat :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, industrieterreinen en snelwegen is een uiterste. Daar moet je vind ik terughoudend mee zijn. De andere kant van het verhaal is dat 'we' niet moeten doorslaan vind ik. Vergelijk het met de opvattingen over natuurbeheer in de Verenigde Staten en die in Canada. In Amerika (V.S.) betekent natuur beschermen dat menselijke activiteit zoveel mogelijk wordt uitgebannen; je vindt bijvoorbeeld geen boerderijen meer in de Smokey Mountains (National Park). In Canada daarentegen worden parken als Jasper bewoond. Ik vind het oké als we natuur 'beschermen' maar ik vind het vaak wat doorslaan naar 'natuur onder een glazen stolp leggen'. Je mag er naar kijken als je er maar niet aan komt, terwijl ik juist denk dat je natuur gaat waarderen als je er in duikt.

 

Hier echter zijn delen gewoon helemaal afgesloten voor mensen of ben je een boef als je naast de paden wandelt. Begrijp me niet verkeerd: ik respecteer de regels, maar pleit tegelijkertijd voor een gezond evenwicht tussen natuurbescherming en natuurbeléving. Wat zegt dit over de discussie? Niet veel, behalve dat ik nog even niet doneer, want volgens mij doen we het niet zo slecht in Nederland als het om natuur gaat :)

Industrieterreinen en snelwegen zijn helemaal geen uitersten. Er worden volop nieuwe industrieterreinen aangelegd terwijl er oude compleet leeg staan. Waarom kunnen die gebieden niet gerecycled worden? En wat betreft de snelwegen: rij maar eens van Amsterdam naar Maastricht over de A2. Hoeveel natuur gaat daar doelloos verloren? Ik heb me daar een paar jaar geleden de benen uit mijn lijf gelopen om de vegetatie in kaart te brengen en nu zie ik alles onder een dikke laag asfalt verdwijnen. En bredere snelwegen is echt geen blijvende oplossing voor het fileprobleem. Allemaal symptoombestrijding ipv de problemen aanpakken bij de bron.

 

De mens staat echt niet buiten de natuur maar er middenin. Sommigen hebben misschien de mening dat ze erboven staan, maar die tuimelen vroeg of laat ook wel naar beneden naar hun rechtmatige niveau. Ik pleit dan ook zeker niet voor het afsluiten van alle gebieden voor publiek. Als je goed leest kan je zien dat ik geen fan ben van NM omdat ze te voorzichtig zijn. Het krampachtig buitenhouden van mensen uit natuurgebieden is daar toch wel het meest toegankelijke voorbeeld van. De enige gebieden in dit land waar je buiten de paden mag zijn nog altijd van SBB... Ik heb zelfs nog ruzie gehad met zo'n flierefluiter van NM over het betreden van een gebied terwijl ik een mooi papiertje met toestemming had. Dat wil echter niet zeggen dat nu alles zo maar opgesteld moet worden. Ik moet er toch niet aan denken dat die hele volkstammen die zich elk weekend per fiets of auto richting Westbroek en Tienhoven begeven met zijn allen door het trilveen gaan stampen. Hoewel, als er een paar goed doorheen zakken zal het wel snel gesloten worden om andere redenen :)

 

Zodra we er met zijn allen voor hebben gezorgd dat de Nederlandse natuur weer wat steviger in zijn schoenen staat, is het geen enkel probleem alles open te stellen. Maar zover is het nog lang niet :( Dat evenwicht is nog ver te zoeken, van beide kanten uit gezien. En tot die tijd blijven we ver achter bij onze buurlanden want zo slecht gaat het dus echt wel...

 

Trouwens, als ik me niet vergis woon je in het groene hart, ergens in/bij Woerden. De boeren daar in de buurt (vrijwel allemaal erg sympathieke mensen) hebben dit allemaal al lang door en hebben samen de nodige maatregelen genomen. Perfect voorbeeld van hoe het wel kan. Erg slecht voorbeeld voor de situatie in de rest van het land en dan met name de hogere zandgronden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee en ga met Natuurmonumenten op de banken voor meer natuur! Dat is hard nodig, want de natuur staat onder druk. Om te voorkomen dat veel dier- en plantensoorten uitsterven, moet er snel meer en aaneengesloten natuur bijkomen. Sponsor daarom zoveel natuur als u wilt! Dat kan al voor € 5 per vierkante meter.

 

www.opdebankenvoormeernatuur.nl

 

Op zich een interessante aktie, maar ... zijn we niet een beetje bezig om ons eigen onverantwoordelijke gedrag op deze manier af te kopen, zodat we bij onszelf weer enigszins in het reine komen? Zo van: 'we hebben een donatie gedaan, dus nou mogen we weer'.

 

Beter zou zijn om één dag in de week met z'n allen de auto te laten staan en op de fiets te gaan cachen. Goed voor het milieu en goed om eens die verstramde spieren in aktie te krijgen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich een interessante aktie, maar ... zijn we niet een beetje bezig om ons eigen onverantwoordelijke gedrag op deze manier af te kopen, zodat we bij onszelf weer enigszins in het reine komen? Zo van: 'we hebben een donatie gedaan, dus nou mogen we weer'.

 

Beter zou zijn om één dag in de week met z'n allen de auto te laten staan en op de fiets te gaan cachen. Goed voor het milieu en goed om eens die verstramde spieren in aktie te krijgen :)

Natuur en milieu zijn misschien met elkaar verbonden maar niet op die manier. Een gezonde natuur is afhankelijk van een schoon milieu, maar een schoon milieu betekent niet automatisch ook een gezonde natuur.

 

Geen slecht plan om de auto één dag per week te laten staan (en zoals gisteren in het nieuws was: één dag per week geen vlees eten) maar het resulteert niet in natuurwinst. Al met al is het beter je te richten op het realiseren van een gezonde natuur want daarmee sla je dus twee vliegen in één klap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen slecht plan om de auto één dag per week te laten staan (en zoals gisteren in het nieuws was: één dag per week geen vlees eten) maar het resulteert niet in natuurwinst. Al met al is het beter je te richten op het realiseren van een gezonde natuur want daarmee sla je dus twee vliegen in één klap.

 

Op die manier ga je je wel voornamelijk bezighouden met het bestrijden van de symptomen, terwijl het kwaad al is geschied. Met het doneren koop je in feite een stukje van je eigen geweten en slechte gewoontes af. Uiteindelijk is slechts één manier om de natuur te laten herstellen en dat is dat wij als mens wat gaan matigen in onze ongebreidelde drang om maar te moeten consumeren. Bekijk anders de documentaire HOME eens, daar wordt het keurig netjes gepresenteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op die manier ga je je wel voornamelijk bezighouden met het bestrijden van de symptomen, terwijl het kwaad al is geschied. Met het doneren koop je in feite een stukje van je eigen geweten en slechte gewoontes af. Uiteindelijk is slechts één manier om de natuur te laten herstellen en dat is dat wij als mens wat gaan matigen in onze ongebreidelde drang om maar te moeten consumeren. Bekijk anders de documentaire HOME eens, daar wordt het keurig netjes gepresenteerd.

Uh? :) Kan je dat eens uitleggen? Hoezo mijn geweten afkopen? Dat ligt toch echt geheel aan je eigen instelling en houding. Net alsof je als je eenmaal gedoneerd hebt, je verder maar kan doen en laten wat je wil. Het gaat hier niet om het één of het ander maar om het één en het ander. Lees anders nog maar eens goed wat ik geschreven heb over wat waarvan afhankelijk is...

 

Het is echt niet zo dat als je de auto de deur uitdoet, vegetariër wordt en alleen nog maar biologische streek- en seizoensproducten eet het allemaal wel goed komt. Zolang dat stukje groen niet wordt aangekocht door een beherende instantie wordt het gewoon volgebouwd. En al kan het nog zo'n milieuvriendelijk industrieterrein worden, of een wijk met groene daken of whatever, zolang het habitat verdwijnt waar soorten van afhankelijk zijn, zijn die soorten ten dode opgeschreven. En dat is waar het hier om draait!

 

Propagandistische filmpjes zijn aan mij trouwens ook niet besteed. Gebruik je gezond verstand, dan kom je al een heel eind...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...