Spring naar bijdragen

Geocaching versus SBB


monie

Aanbevolen berichten

Ook ik heb beide reportages gezien, en ook op mij kwam de jeugdjournaalversie veel positiever over.

 

Doordat de eerste reportage werd afgesloten met een monoloog van de boswachter over alle mogelijke gevaren voor de natuur blijft er een wel erg negatieve indruk achter.

Zo zie je maar weer wat montage uit kan maken.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is toch zo gemakkelijk!

De koordinaat op de openbare weg en dan met de puzzel het terrein in..............

 

JandeBehanger

 

 

en dat wordt dan ook het einde van sport.

De snelheid waarmee er caches geplaatst worden neemt ook in Nederland nog steeds toe.

Het zou echter een eenvoudige zaak zijn voor de SBB-medewerkers om deze te ruimen.

Er gaat een hoop van de sport verloren als dadelijk 50% van de caches legaal geripped wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:D Hoi, Hedenavond op het 6 uur journaal op NED.2 het onderwerp gezien en het hunters deel zag er keurig uit. Teleurgesteld ben ik echter wel door die reactie van SBB. Deze besnorde heer zag het nogal zwart betreffende de verstoring van de natuur. Geheel tegenstijdig met 99,9% van de caches die ik tot heden heb gezien, nl. goed beschreven, op de paden blijvend en de cache zelf zeer dicht bij het pad og weg, er is geen hunter die op goed geluk het terrein gaat omploegen omdat er mogelijk een cache ligt. Dit gaat nl. zeer gericht, ik trek de kennis van deze persoon dan ook in twijfel, heeft het zelf vast nog nooit gedaan, en ik meen zelfs dat er in Gelderland landschap beheerders zijn die een tiental GPS routes aanbied al dan niet met GPS huur, dit heeft zelfs TV Geldeland met beheerder erbij uitgezonden. Deze personen struinden wel dwars door de natuur, geheel in strijd met de cache mentaliteit en opzet. :dribble:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat ze zelf "struinen" met satelieten publiceren, is om de boel in de hand te kunnen houden. Al is het woord sruinen dan wat ongelukkig gekozen, want dat associeer ik toch al snel met anarchisch van de paden gedrag.

In de meeste gebieden waar SBB een tocht heeft uitgezet, mag je van de paden af. Het woord struinen lijkt me ook wel op z'n plaats...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat ze zelf "struinen" met satelieten publiceren, is om de boel in de hand te kunnen houden. Al is het woord sruinen dan wat ongelukkig gekozen, want dat associeer ik toch al snel met anarchisch van de paden gedrag.

In de meeste gebieden waar SBB een tocht heeft uitgezet, mag je van de paden af. Het woord struinen lijkt me ook wel op z'n plaats...

Jawel daar wel, daar kan het dan volgens SBB blijkbaar ook.

Maar blijkbaar verbinden ze dat struinen ook met geocaching.

Waarbij je je juist 99,9% van de tijd je netjes op de paden bevint.

Of willen zij het monopolie binnen hun gebieden, iets wat ik me eigenlijk (gezien de toon van alle contacten) niet kan voorstellen.

 

Het ondersteund echter wel de stelling dat er voor de stichting in het lobby traject nog veel te doen is.

En tevens dat SBB zichzelf eens wat opener zou kunnen opstellen tov geocaching nederland.

Het blijft een zeer frusterende bezigheid om met de beheerder van een gebied in contact te komen. Als je sowieso al het contactadres te pakken kunt krijgen.

 

Ik interpreteer e.e.a. vooral als een kreet voor overleg en structuur zodat zij nog enigzins kunnen bepalen / invloed uitoefenen op waar ze in elk geval geen caches willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me nog steeds af hoe erg die paar struinende geocachers zijn (die inderdaad een groot deel van de tijd op de paden blijven). Maar goed, als SBB het wel als erg beschouwt, hebben we als geocachers wel een probleem.

 

Ik vraag me af hoe handig het is als iedere geocacher apart toestemming gaat vragen; dat kost onnodige tijd en moeite van zowel de plaatser als van SBB. Juist het feit dat SBB landelijk veel grond heeft zou voordelig kunnen werken. Zou het contact tussen plaatser en SBB niet op de e1n of andere manier gestandariseerd kunnen worden? (standaard aanvraagmanier via internet o.i.d.). Dat zou de plaatser veel moeite kunnen besparen en geeft SBB het voordeel dat ze vanwege het overzicht gemakkelijk een "geocachebeleid" kunnen voeren.

 

Gemeentes e.d. lijken me dan veel lastiger, dat is niet centraal te regelen en die weten vaak waarschijnlijk niet eens wat geocachen is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net de reportage even gezien (dank Beren!). Het geocachen zelf wordt goed weergegeven, goede reklame op zich. Het commentaar van de boswachter is ook niet raar, want wat hij vreest is ook onze eigen zorg (zie het forum maar). Het enige waar ik niet vrolijk van wordt is de laatste zin van de journaal medewerker... hij suggereert dat wij niet willen samenwerken. Laat Zenz dat maar niet horen... want wij doen er alles aan om samen met SBB de boel goed te regelen. Alleen; ambetelijke molens (en ook die van SBB) malen nou eenmaal langzamer dan we zouden willen. En daar wachten we niet op uiteraard. Wij gaan gewoon door met onze hobby, met respect voor de natuur. En dan lopen we niet over dassen en paddestoelen heen... sterker nog, team Elsinga loopt vrijwel altijd over het pad, de laatste 10 meter wellicht uitgezonderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ondersteund echter wel de stelling dat er voor de stichting in het lobby traject nog veel te doen is.

 

En tevens dat SBB zichzelf eens wat opener zou kunnen opstellen tov geocaching nederland.

Ik twijfel persoonlijk of het een eenmansactie van een boswachter was of een gecoordineerde actie van SBB. Het lobby-traject van de Stichting had hier echter wel degelijk iets mee te maken:

 

Afgelopen maandag werd ik gebeld door de NOS. Ze hadden het nummer van de KvK (!). Ze wilde een reportage maken over Geocaching. Ik heb een aantal vragen beantwoord die eigenlijk algemeen over Geocaching gingen. Toen ze vroeg of wij met een camera-ploeg mee wilden heb ik afgewezen. Ik heb haar echter wel aangeboden om ze in contact te brengen met een ander team. We spraken af om woensdag contact te leggen.

 

Ondertussen heb ik contact gelegd met de Monies en ze gevraagd of ze hier aan mee wilde werken. Zij vonden het spannend maar wilden wel meewerken. Op woensdag belde de NOS terug en ik heb ze doorgeleid naar de Monies. Terloops liet ze zich toen ontvallen dat ze ook nog een gesprek hadden met een boswachter in Leersum. Ik heb toen direct opgemerkt dat Zenz de contact-persoon was van de Geocachers en SBB en ze vroeg om de contact-gegevens. Die heb ik ze gegeven.

 

Direct na opleggen heb ik Zenz gebeld en hem ingelicht zodat hij op de hoogte zou zijn als ze zouden bellen.

 

Ik heb echter niet meer gehoord of Zenz werkelijk contact heeft gehad met de NOS. Dat horen we waarschijnlijk wel van Zenz.

 

Ik vond overigens de uitzending geslaagd, ondank de negatieve inbreng van SBB ( of een losse boswachter dus ). De Monies hebben Geocaching op een leuke en weer eens een andere manier neergezet in de pers, als familie-bezigheid. Prima promotie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan lopen we niet over dassen en paddestoelen heen... sterker nog, team Elsinga loopt vrijwel altijd over het pad, de laatste 10 meter wellicht uitgezonderd.

Jawel team Elsinga wel, en al die andere teams die ik ken hebben hebben veel respect voor de natuur. Echter er zijn ook andere stemmen ( draadje Opengeocaching) op dit forum bevestigd dat wel.

Sterker nog er staan daar voldoende reacties waarvan een SBB zou kunnen schrikken en zegt, "Nee dat nooit, niet op mijn terreinen."

 

Het slot van het betoog van de SBB-medewerker zou er wel op kunnen duiden dat, ondanks alle inspanningen van SG (GertJan) en SGN (Remco), men bij SBB (nog) te weinig (geen) voortuitgang ziet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond overigens de uitzending geslaagd, ondank de negatieve inbreng van SBB ( of een losse boswachter dus ). De Monies hebben Geocaching op een leuke en weer eens een andere manier neergezet in de pers, als familie-bezigheid. Prima promotie.

Mee eens, het had ook duidelijker negatiever gekunt.

En de Monie's hebben het uitstekend gedaan, mooi plaatje met z'n drietjes :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het slot van het betoog van de SBB-medewerker zou er wel op kunnen duiden dat, ondanks alle inspanningen van SG (GertJan) en SGN (Remco), men bij SBB (nog) te weinig (geen) voortuitgang ziet.

Heeft er al OOIT IEMAND formaal toestemming gehad van een boswachter of SBB voor zijn Cache ? Ik hoor daar eigenlijk alleen maar afwijzingen van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...