Spring naar bijdragen

Geocaching versus SBB


monie

Aanbevolen berichten

Ik heb hele andere ervaringen met SBB. Als ex-boswachter weet ik dat je niet overal kan struinen en iets in de grond kan stoppen.  :lol1:

 

Ik heb zelf een route uitgezet, zeer binnenkort te zien op de site (missie Speulderbos) en heb dit in goed overleg gedaan met de opzichter van SBB. Hij heeft samen met mij een goede lokatie gezocht en we mogen zelfs van het pad af. Kan het nog beter? ;)

Dan is dat het voordeel dat deze mensen je ex-collega's zijn. Ik heb minder goede ervaringen met deze jongens. De meeste zijn norse veldwachters.

Er zullen er echt niet veel cachers zijn die zomaar ergens iets in de grond stoppen. Waar dat negatieve beeld toch steeds wegkomt snap ik niet. Alsof we continu de boel zitten te vernielen, al dan niet bewust of onbewust.

Nog stteds durf ik te beweren dat als je 100 cachers in een bos hebt gehad, die iets geplaatst of gezocht hebben, of 100 "normale" bezoekers, je het verschil kunt zien in het voordeel van de cacher.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup:Vrijbuiter van beroep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nog stteds durf ik te beweren dat als je 100 cachers in een bos hebt gehad, die iets geplaatst of gezocht hebben, of 100 "normale" bezoekers, je het verschil kunt zien in het voordeel van de cacher.

Het is wel aardig dat dit steeds gezegd en door iedereen beaamd wordt, maar het is zaak om hen die daar blijkbaar anders over denken en waar geocachers van afhankelijk zijn (beheerders en eigenaren), van te overtuigen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hoe zit het dan met de gps wandelingen die door SBB zelf zijn uitgezet en waarmee je gewoon dwars door de natuur moet banjeren om bij het volgende punt te komen, zoals ook al eens op de tv te zien geweest is, terwijl wij "vrijbuiters" over het algemeen genomen de cache benaderen door gebruik te maken van de normale wandelpaden en pas eventueel op het allerlaatste moment een klein stukje van de gebaande weg af moeten wijken om de verstopte cache te vinden

Goed gedaan SBB :thumbup: dit is weer een echte opsteker :lol1:

ze moesten maar eens de verhalen op deze site lezen, cache in trash out ;):holiday::punk:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zooooo... even een weekendje kalm aan gedaan (verjaardag van MiniZenz, nieuwe pup), is er opeens een draadje van 6 pagina's :thumbup:

 

Ik heb het item nog niet gezien (ga ik zometeen doen, dankjewel BruineBeren!), dus het volgende is nog onbevooroordeeld (voor zover mogelijk).

 

Wat betreft het hoor- en wederhoor principe: het NOS journaal heeft mij vrijdag gebeld. Ze hadden mijn contactgegevens van Joseph gekregen, die mij daar eerder die week al over ingelicht had. De vragen gingen met name over de samenwerking met SBB. Na mijn uitleg over de stand van zaken (zoals die hier in het forum regelmatig ter sprake komt) bleek dat ze van SBB hetzelfde verhaal hadden gehoord. Wel informeerde de vriendelijke dame of het werkelijk zo 'koek en ei' was als ik haar vertelde, omdat ze toch ook had gehoord dat sommige boswachters helemaal niet zo blij waren met geocaching, terwijl het SBB kantoor en ik het juist hadden over de goede samenwerking, contactinfo, klikbare kaarten en wat al niet meer (DEFCON 4). Ik heb haar uitgelegd dat geocaching al een paar jaar bestaat, terwijl de samenwerking iets van het afgelopen jaar is. Dat SBB de beleidslijn vrijwel rond heeft, maar nog niet helemaal. Dat onbekend onbemind maakt, en dat zowel SBB als de stichtingen bezig zijn om hun respectievelijke achterban te informeren over de afspraken, en dat bij beide organisaties niet iedereen even hard staat te trappelen. Ze vroeg of alle geocachers vrijbuiters waren (DEFCON 3), waarop ik antwoordde dat dat niet het geval is, dat het een buitenactiviteit is die wordt beoefend door alle lagen van de bevolking, jong en oud, alleengaand of met een gezin, democraat of republikein en dat de gemeenschappelijke deler de liefde voor de natuur is, gevolgd door belangstelling voor techniek, navigatie en puzzelen. Dat het overleg er niet voor niets op initiatief van de cachers is gekomen, en dat we graag goede gasten van onze gastheren willen zijn. Waarna ze me vriendelijk bedankte.

 

Wat betreft de huidige staat van de contacten. Van zowel Natuurmonumenten als SBB heb ik alle contactinformatie van alle beheerders gekregen. Van SBB bovendien een kaart van pak 'm beet 70x100 cm met daarop aangegeven alle door SBB beheerder objecten (gebieden). NM probeert ook een overzicht van de gebiedsgrenzen te produceren, waarna we met al die info een mooie digitale kaart willen maken, zodat het achterhalen van de juiste persoon een stuk eenvoudiger wordt.

 

Het ontwerp-standpunt van SBB over geocaching luidt als volgt (knipje uit groter plan):

 

"Waar de terreincondities het toelaten heeft Staatsbosbeheer geen bezwaren tegen geocaching. Echter in onze gebieden moet een cache altijd in overleg met de boswachter VPR (voorlichting en public relations) geplaatst worden. Ook al omdat graven in onze gebieden niet toegestaan is. Daar waar gebieden vrij toegankelijk zijn is veel mogelijk maar in gebieden waar alleen wandelen op wegen en paden is toegestaan, kom je al gauw uit tot vlak langs het pad of ergens rond het parkeerterrein. In alle gevallen heeft de boswachter VPR het laatste woord."

 

Het is jammer dat de negatieve verhalen aan beide zijden altijd meer impact lijken te hebben dan de succesverhalen: daardoor ontstaat het beeld van een problematische relatie, waar dat volgens mij maar zeer ten dele waar het geval. Verschillende cachers hebben hier al verteld over hun goede contacten, en ik heb zelf een paar weken geleden prima kunnen praten met Dick en Anke van SBB Dorst. Wel merk ik dat boswachters (terecht!) hun standpunt verharden als nieuwe caches zonder overleg worden geplaatst. Dat moeten we dus gewoon niet doen: als we graag een goede relatie willen zullen we ons ook aan onze kant van de deal moeten houden. Wat dat betreft merk ik op dat slechts een enkeling gebruik maakt van de bestaande contacten met SBB om in overleg te treden over een nieuw te plaatsen cache. Dat kan betekenen dat de cachers de weg ook wel zonder mij weten te vinden (wat ik me goed kan voorstellen, want zo'n bastion is SBB nou ook weer niet), of dat er geen nieuwe caches in SBB gebied worden geplaatst, of dat men geen toestemming vraagt. Ik hoop dat het vooral het eerste is...

 

Zenz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zenz,

 

Duidelijk verhaal. Maar is het probleem van de al geplaatste caches al eens bespreekbaar gemaakt?

 

Ik kan me namelijk voorstellen dat cachers die al (een aantal) caches zonder overleg hebben geplaatst wat moeite hebben om daarmee naar de boswachter te stappen, hoewel ze dat op zich best zouden willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krekt, Peetee! En als een cache plaatsing pas na veel bureaucratisch overleg mogelijk is geworden, dan pas je wel op om dit hele circus weer in te gaan. Zo is mijn S m u r f e n -cache verplaatst van de goedgekeurde plek (die veel minder handig was dan ik graag wilde en mede daardoor verdwenen is denk ik) naar een andere mooi plek. Een plek die uiteraard met alle respect voor de natuur is uitgezocht.

 

En ook ik heb reeds geplaatste caches in SBB gebied, wederom allemaal met respect, etcetera....

 

Ik blijf dan ook voorstander van een kaart en/of OZi shapefile waarmee duidelijk aangegeven wordt waar 1) geocachen gewoon mag (met simpele regels als niet verder dan x meter van het pad en geen graafgereedschap nodig bij zoeken of zo), 2) zowiezo niet mag (wegens verstoring natuur of andere dringende redenen) en 3) er altijd overleg moet zijn met de boswachter (want gebied is mengeling van 1 en 2). Reeds geplaatse caches in gebied 1 zijn automagisch goedgekeurd, in gebied 2 moeten ze (uiteraard!) fysiek verdwijnen en in gebied 3 wordt in overleg in één sessie zoveel mogelijk goed- of afgekeurd. Dan ben je voor SBB in 1x klaar en kun je daarna netjes plaatsen/zoeken.

 

Ikzelf krijg toevallig een SBB boswachter thuis op bezoek volgende week, die ik eens ga polsen hoe het met mijn caches lijkt. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duidelijk verhaal. Maar is het probleem van de al geplaatste caches al eens bespreekbaar gemaakt?

Ja, daar hebben we het over gehad. Aan de ene kant wil SBB dat ook die caches worden voorgelegd aan de boswachter. Aan de andere kant zien ze een logistiek probleem ontstaan als de paar honderd caches die nu op SBB terrein liggen allemaal tegelijk ter goedkeuring worden aangeboden (met mogelijk een overload aan werk en daardoor een minder bereidwillige beheerder als gevolg). Daarom is hier geen termijn voor afgesproken. Kortom: die al geplaatste caches moeten wel ter goedkeuring worden voorgelegd, maar graag niet allemaal tegelijk. Aan ons cachers de taak om dat onderling te regelen. En van uitstel (vanwege de spreiding) mag geen afstel komen.

 

Wat is een redelijke termijn? SBB is al een jaar bezig met het bepalen van de beleidslijn, dus van een paar maanden schrikken ze niet. Laten we de komende winterperiode daarvoor gebruiken! Het zou mooi zijn als we straks de lente in kunnen met een beproefde, goed werkbare plaatsingsprocedure.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik blijf dan ook voorstander van een kaart en/of OZi shapefile waarmee duidelijk aangegeven wordt waar 1) geocachen gewoon mag (met simpele regels als niet verder dan x meter van het pad en geen graafgereedschap nodig bij zoeken of zo), 2) zowiezo niet mag (wegens verstoring natuur of andere dringende redenen) en 3) er altijd overleg moet zijn met de boswachter (want gebied is mengeling van 1 en 2). Reeds geplaatse caches in gebied 1 zijn automagisch goedgekeurd, in gebied 2 moeten ze (uiteraard!) fysiek verdwijnen en in gebied 3 wordt in overleg in één sessie zoveel mogelijk goed- of afgekeurd. Dan ben je voor SBB in 1x klaar en kun je daarna netjes plaatsen/zoeken.

Hmmm... het idee van een shapefile vind ik heel sterk. Zijn de kabouterkaarten wijd genoeg verspreid om dat tot een algemeen bruikbare oplossing te maken, of is een klikbare online kaart toch nog wel nodig? Of kunnen we een eigen kaart maken voor gebruik in de gratis downloadbare Ozi variant (in delen scannen van die 70x100 kaart van SBB) en die compleet met ijkfile, shapefile en contactinfo distribueren onder de cachers?

 

Graag jullie reacties: ik ben sinds ik thuis overstapte op de Mac de weg in Ozi een beetje kwijt...

 

Wat betreft die drie gebieden: SBB en Natuurmonumenten willen altijd overleg. Is het dan zinvol om op de kaart toch het onderscheid tussen 1 en 3 te maken? Het zegt immers hooguit iets over het te verwachten gemak waarmee je die toestemming zal verkrijgen, bellen moet je sowieso.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die verspreiding gaat wel goed komen, de boswachter die bij mij komt heeft namelijk erg grote interesse in die kaarten en heeft ook blanco cd's. Moet hij alleen nog lid willen worden van de kabouterbond. :lol1:

***PM verzonden door moderator, zie dit draadje.***

 

Ik zou eerder denken aan 1) alleen melding via speciaal e-mail adres nodig, 2) vergeet het, 3) effuh belluh. Stel dat een cache uit gebied 1 toch minder handig blijkt te zijn (als de boswachter 'm eventueel heeft bekeken als hij eens tijd heeft, maar wel binnen een redelijke termijn), dan kan de boswachter er actie op ondernemen (e-mail reply). Deze manier van aanpakken scheelt ons onzekerheid en SBB werk.

 

En dat we al onze caches nog moeten aanmelden... ik denk dat daar wel een handige procedure voor mag komen. Beetje standaard, want dat scheelt SBB veel werk. En minder werk betekent minder "ik snap het niet, dus afkeuren" reakties. Een soort van standaard formulier waarop je middels vakjes kunt aangeven hoe het gebied er uit ziet (bos, heidevelden, etcetera), of de cache begraven/afgedekt is, hoe groot de cache is, wat de meest waarschijnlijke benadering van de cache is, hoever de cache van het geoon toegankelijke pad ligt, etcetera. Sterker nog, dat kan best een online formulier zijn, wat gereviewd kan worden door de SBB compleet met bomengids-online 1:25.000 kaartje erbij.

 

Die kaart/shapefile/whatever is in elk geval nuttig. Dan weet je ten eerste van wie het gebied is, wie de contactpersoon is en of je mag verwachten dat plaatsing wel/niet/eventueel kan. En voor degenen zonder kabouterinvloeden kun je natuurlijk een wat minder gedetaileerde kaart meeleveren, als de shapefile maar nauwkeurig genoeg is (lees: gemaakt de kabouterkaarten), dan kun je genoeg inzoomen om te zien of d cache binnen of buiten een gebied valt.

 

Sterker nog, als ik die shapefiles eenmaal heb, kan ik er wel een Garmin compatible kaartje van maken. Kunnen al die boswachters op hun eigen GPS zien of ze binnen of buiten hun werkgebied zitten. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die verspreiding gaat wel goed komen, de boswachter die bij mij komt heeft namelijk erg grote interesse in die kaarten en heeft ook blanco cd's. Moet hij alleen nog lid willen worden van de kabouterbond. ;)

Ehmm, ik wil niet onbeleefd zijn hoor.

Die boswachter is ook een ambtenaar (daar ga ik gemakshalve van uit), "hang" je straks niet als distributeur van illegale software ? :o

 

Elsinga, de wandelende Kazaa ... :cry:

 

Kijk je wel uit ??? :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar om even terug te komen op het onderwerp: te weten komen welk stukje land van wie is.

NM en SBB zijn twee grote spelers maar niet de enige.

Ik heb in een ander draadje al aangegeven dat ik in het bezit ben van de CD's van de provincies Z-Holland, Utrecht en N-Brabant met hun natuurdoeltypen kaarten en tabellen. Het moet wel raar lopen als je daarin niet kan vinden wie gaat over een stukje natuurgebied of toekomstig natuurgebied. Want wat nu een ruderaal terrein is kan volgend jaar deel uit maken van de ecologische hoofdstructuur dmv. een paddenpoel of zo iets. :cry:

Of dit allemaal online zetten zinvol is (en mag) weet ik niet. Zolang het geen storm loopt: een mailtje aan me en ik zet mijn tanden in zo'n natuurdoeltypenkaartdisk. :o

"Laten we de komende winterperiode daarvoor gebruiken! " zegt Zenz om onze caches op orde te brengen. Is de winter een drukke tijd voor boswachters of iemand weet? Al die hongerende hertjes, zwijnen, fazanten, korhoenders e.d voeden? :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar om even terug te komen op het onderwerp: te weten komen welk stukje land van wie is.

NM en SBB zijn twee grote spelers maar niet de enige.

Ik heb in een ander draadje al aangegeven dat ik in het bezit ben van de CD's van de provincies Z-Holland, Utrecht en N-Brabant met hun natuurdoeltypen kaarten en tabellen.

Heb je die al met Zenz overlegd :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die ambtenaar is zeker niet roomser dan de paus. Of zou de paus zo ongeveer watertanden bij het horen dat er digitale 1:25.000 kaarten zijn? :o

 

Overigens, ik heb niet aangeboden om dingen te kopieren, alleen gezegd dat hij maar even een stapel blanco CD's mee moet nemen. Ik verwacht namelijk wel een kleine vergoeding voor een prive cursus GPS en kaartgebruik. :cry: En als hij zelf zegt kopietjes te willen hebben, dan is dat uitlokking. En kopietjes zijn alleen te evaluatie, enzovoort. :o

 

Ik verwacht geen problemen overigens, Peetee heeft ook goede ervaringen met deze boswachter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...