Spring naar bijdragen

Geocache zoeken met TomTom; Wat doe ik verkeerd???


vonbeer

Aanbevolen berichten

Ook niet zo raar als je grotendeels traditionals (ca. 700) doet die met de auto bereikbaar zijn...

 

Beetje flauw hoor, zo'n reaktie :crybaby: Zeker wanneer je je bedenkt dat je uit dat rijtje van 700 traditionals er zelf 500 niet hebt gedaan.

 

Maar Vonbeer je mag best contact opnemen. Wil best wat ervaringen uitwisselen over geocachen met de TomTom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ook niet zo raar als je grotendeels traditionals (ca. 700) doet die met de auto bereikbaar zijn...

 

Beetje flauw hoor, zo'n reaktie :crybaby:

 

Het was slechts een constatering, geen verwijt :blush:. Volgens mij hoef ik niet alle traditionals gedaan te hebben om te kunnen zeggen dat ze meestal goed bereikbaar zijn met de auto of waarvoor alleen een klein stuk gelopen hoeft te worden waarbij de batterij van de TomTom niet opraakt.

 

Je reageerde immers op een citaat van Geohoppers:

Daar waar je een cache moet gaan zoeken die niet op of aan een weg ligt wordt het al een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk.

 

Ik ben wel benieuwd hoe lang je TomTom meegaat bij een multi in het bos?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cachen met de TomTom. Ik heb het wel eens geprobeerd maar de laatste 10 meter vooral lopend wil de tomtom niet aftellen. Mijn indruk is omdat je je te langzaam verplaatst. Als je gaat rennen wil het beter maar toch de laatste meters is een probleem als de cache goed is verstopt. Ik gebruik dan ook de tomtom soms met invoer van de coordinaten om zo dicht mogelijk bij de cache te kunnen komen. Daarna moet de hand gps uitkomst bieden. Een multi doen met tomtom. Lijkt me niet handig en erg moeizaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cachen met de TomTom. Ik heb het wel eens geprobeerd maar de laatste 10 meter vooral lopend wil de tomtom niet aftellen. Mijn indruk is omdat je je te langzaam verplaatst. Als je gaat rennen wil het beter maar toch de laatste meters is een probleem als de cache goed is verstopt. Ik gebruik dan ook de tomtom soms met invoer van de coordinaten om zo dicht mogelijk bij de cache te kunnen komen. Daarna moet de hand gps uitkomst bieden. Een multi doen met tomtom. Lijkt me niet handig en erg moeizaam.

Dat is een bekend verschijnsel. Heel eenvoudig op te lossen door 'static navigation' uit te schakelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al mijn 61 caches tot nu toe gevonden met mijn TOMTOM ONE XL

Nauwkeurigheid is volgens mij te vergelijken met een echte GPS

Ik voer alle WP's met de hand in als Nuttige Plaats

Door goed in te zoomen op de kaart, loop je zo naar het stipje toe

Indien nodig kun je de coordinaten op de TOMTOM vergelijken met die op papier.

Voor projecteren gebruik ik alleen mijn rekenmachine

De batterij van mijn TOMTOM gaat ongeveer 3 uur mee voor hij weer opgeladen moet worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb in de afgelopen jaren al wel geleerd erg voorzichtig te zijn met uitspraken, want er is altijd wel iemand die het anders ziet, of het wel voor elkaar krijgt of er aanvullende technieken en/of software voor heeft ontdekt om bv met een TomTom toch aardig goed te kunnen cachen. Blijft een feit, dat een TomTom een aantal nadelen heeft t.o.v. een GPS. Ga eens een cache doen die 10 uur duurt en de meeste zullen een probleem hebben met de batterij. Laat je hem in water vallen, dan neem ik aan dat je TomTom overleden is (bepaalde GPS'n kunnen daar bv wel tegen) Ook het draagcomfort, vuil tijdens cachetochten en val/stoot bestendigheid lijken mij beter te zijn geregeld bij de meeste GPS'en dan bij een TomTom.

Dan zijn er nog de caches, waarbij er een beroep wordt gedaan op de functionaliteit van bepaalde GPS'en. Zoals andere kaardatums, projectie's, snijpunten van cirkels etc. die op een TomTom (volgens mij :cry: ) niet zijn uit te voeren. Wellicht wel met additionele apparatuur en/of software, maar dan ben je dus al weer op pad met dubbele zaken. Dan is er bv nog de optie om topo kaarten in een GPS te gebruiken, die een veel nauwkeurigere weergave geven van het terrein waarin je bezig bent, iets wat mijn grote voorkeur heeft. Dus alles is mogelijk, alleen gaat het een soms beter met een GPS vind ik. Met een TomTom gaat het dus ook, maar er zijn wellicht hier en daar beperkingen. Net zoals mensen die met een PDA cachen. Gaat ook prima ( bv Oziexplorer als software ), maar een ieder heeft zo zijn voorkeuren en of (financiele) mogelijkheden. Feit blijft, dat binnen de geocaching gemeenschap het bezit en gebruik van een "echte" GPS, het meeste voorkomt, ondanks dat men zeer vaak ook een TomTom oid heeft. Dat is veelzeggend denk ik dan maar ;) .

Maar wat ik mij nu afvraag, heeft de topicstarter nu antwoorden waar men wat aan heeft. De reactie ontbreekt tot nu toe nog :rolleyes: !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste reacties zijn ervaringen van gebruikers die wel of geen caches vinden met een TomTom, of daar een mening over hebben. Ondanks de ongestwijfeld goede bedoelingen heeft de topic starter daar niet veel aan. Zijn/haar probleem is het niet vinden (met TomTom). Om erachter te komen of de apparatuur het probleem is, is het misschien handig om, zoals iemand al opperde, voor ca. 50,- een 2e hands aan te schaffen via Marktplaats. Omdat ik niet in ieders portomonee kan kijken en dus niet weet of 50,- veel geld is, kan je ook eens een handheld GPSr van iemand uit je omgeving te lenen. mocht blijken dat het niet de apparatuur is waardoor je de cache niet kan vinden dan zou je eens bij een ander team aan kunnen haken voor tips en tools.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste reacties zijn ervaringen van gebruikers die wel of geen caches vinden met een TomTom, of daar een mening over hebben. Ondanks de ongestwijfeld goede bedoelingen heeft de topic starter daar niet veel aan. Zijn/haar probleem is het niet vinden (met TomTom). Om erachter te komen of de apparatuur het probleem is, is het misschien handig om, zoals iemand al opperde, voor ca. 50,- een 2e hands aan te schaffen via Marktplaats. Omdat ik niet in ieders portomonee kan kijken en dus niet weet of 50,- veel geld is, kan je ook eens een handheld GPSr van iemand uit je omgeving te lenen. mocht blijken dat het niet de apparatuur is waardoor je de cache niet kan vinden dan zou je eens bij een ander team aan kunnen haken voor tips en tools.

Succes!

 

 

En, ken je niemand met een GPS- ze zijn ook voor een middag te huren bij bv een outdoorzaak. Kost wel eurie's natuurlijk. maar minder dan E 50.

 

Loop eens zo'n route met de GPS EN de TomTom, kijk of er verschillen zijn. Ik zou wel benieuwd zijn naar het resultaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste reacties zijn ervaringen van gebruikers die wel of geen caches vinden met een TomTom, of daar een mening over hebben. Ondanks de ongestwijfeld goede bedoelingen heeft de topic starter daar niet veel aan. Zijn/haar probleem is het niet vinden (met TomTom). Om erachter te komen of de apparatuur het probleem is, is het misschien handig om, zoals iemand al opperde, voor ca. 50,- een 2e hands aan te schaffen via Marktplaats. Omdat ik niet in ieders portomonee kan kijken en dus niet weet of 50,- veel geld is, kan je ook eens een handheld GPSr van iemand uit je omgeving te lenen. mocht blijken dat het niet de apparatuur is waardoor je de cache niet kan vinden dan zou je eens bij een ander team aan kunnen haken voor tips en tools.

Succes!

 

 

De topicstarter heeft wel gevraagd naar de nauwkeurigheid van het geocachen met een TomTom en dan hier veel ervaringen van andere cachers mogen lezen. Om hem als newbie nu op kosten te jagen door hem een GPS te laten kopen of huren, ik weet het niet? Dat maakt deze hobby bij het starten wel erg duur. Gelukkig kwamen er hier een paar uitnodigingen dus mogelijk loopt hij binnenkort gezellig samen met iemand te zoeken en vergelijken.

 

Overigens kan het antwoord op zijn vraag in een van de eerdere postjes al gegeven zijn, n.l. dat hij mogelijk op de coordinaten van een mystery heeft gezocht, zonder het puzzeltje te hebben opgelost. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn ook begonnen met TomTom en ook de nadelen die al genoemd zijn komen ons bekend voor.

Snel batterij leeg, groot en onhandig, stootgevoelig, onnauwkeurig.

En vaak roepen dat de bestemming bereikt is terwijl er via een andere weg soms wel een paar km dichter bij de cache peparkeerd kan worden.

We hebben er desondanks aardig veel mee gevonden, traditionals, mysteries en multies, maar ook aan aantal niet waar later bij bleek dat TomTom gewoon 50 meter afweek.

Na Ozi op de pda een tijd gebruikt te hebben(nadeel:ook log, stootgevoelig en crashte te vaak)zijn wij overgestapt op een GPS60 en die bevalt vele malen beter als TomTom en Ozi en is tweedehands best betaalbaar en de moeite waard als je serieus met geocachen door wilt gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...