Spring naar bijdragen

Gebruik Van Portofoon - Walki Talki


GoudHaartje

Aanbevolen berichten

Ik zag een aanbieding na wat gesurf op internet van een set portofoons.

 

Nu vroeg ik me af of er collega's cachers zijn die die dingen gebruiken tijden het cachen.

En welke ze dan gebruiken ?

 

groetjes wendy

 

 

Oeps, ik denk dat dit in het verkeerde deel van het forum staat. Sorry

bewerkt door Team Casteleintjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens mij zijn er veel cachers die die dingen gebruiken. Als ik met meerdere cachers ga, heb ik er ook altijd meerdere bij mij. Zeker met nachtcaches kunnen ze gemakkelijk zijn, kun je onafhankelijk van elkaar zoeken.

Ik heb hier 4 Alecto's staan met een bereik van 5 Km. Maar er zijn er ook waar het bereik 3 Km is.

deze gekocht bij de Kijkshop en ze werken prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat ik een setje van drie Kenwood's heb (en ze ook regelmatig meeneem) heb ik ze nog niet in het veld gebruikt.

Ik heb pas één keer meegemaakt dat het bij een cache nodig was en toen stoorde de omgeving zo erg dat we het mobieltje gingen gebruiken. En dat op de grens met Duitsland (kosten).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds kort zelf ook een setje aangeschaft, maar die nog niet in de praktijk gebruikt.

 

Daarvoor wel vaak gebruik gemaakt van die van anderen. Ideaal als je met meerdere auto's onderweg bent, voor contact tussen de auto's. Of uitwisselen van informatie tijdens een CoCa cache.

 

Je kunt makkelijk zonder, maar zo nu en dan toch wel handig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Het mooie is dat je ook met andere merken kan uitbreiden. Dus als je met meerdere temas op pad ga met elk een eigen set (ongeacht welk merk) dan kan je gewoon met elkaar cummuniceren.

Vooral met nachtcaches is het handig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb, denk ik wel, aardig wat ervaring met diverse porto's. Ongeacht wat fabrikanten beloven: 3, 5 of 9 km , het is allemaal flauwekul. Ja, van bergtop naar bergtop misschien.

 

Realistischer is 600 meter in een woonwijk, 1000 meter in een dicht bos. Beter kan wel, maar dat ligt aan het landschap en de obstakels. In een open weiland zou je misschien 3 km kunnen halen.

 

Tuurlijk zit er verschil in kwaliteit van porto's. Merk-portofoons scoren over het algemeen beter tov bouwmarkt-porto's van ± 25 euro. Maar iedere porto's mag legaal met maar 500mW zenden. Meer kan soms wel, maar mag niet (illegaal!) en de winst die dat oplevert is marginaal. Daarnaast schiet het batterijenverbruik omhoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Het is ondertussen al een ouder draadje geworden. Techniek is vooruit gegaan ondertussen. Hoeveel geocachers maken tegenwoordig gebruik van PMR-portofoons tijdens het geocachen? Ben benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen.

 

Gebruik zelf een Vertex Standard VX-829 en een Vertex Standard VX-929 met PMR-kanalen. Ervaringen zijn tot heden goed.

 

Groetjes,

 

TARGET77

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal met Urslau eens. Als je in de winkel een vergunningvrije portofoon koopt is dat volgens de LPD of volgens de PMR norm. Overbrugbare afstanden hangen volledig af van het terrein/omgeving; de (maximale-) zendvermogens van beide normen liggen vast. Vooruitgang van techniek heeft daar niet veel mee te maken. LPD porto's zijn speelgoed en niet meer dan dat; PMR's zijn meestal professioneler uitgevoerd (worden ook veel voor BHV doeleinden gebruikt), duurder en groter (meer zendvermogen = meer accu of batterij).

5 km met een LPD setje uit een blister? Nog niet gezien. Voor insiders: tenzij er condities zijn natuurlijk....

 

T-Bones (E)

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Techniek is vooruit gegaan ondertussen.

Als ik zo de 'oude' ervaringen lees, is er weinig veranderd. Zelf heb ik een set (Stabo Freecomm PMR 650t) voor 'bedrijfsmatige, geocaching-gerelateerde activiteiten'. In het bos kom je echt niet verder dan een kilometer. Ik hoor mijn collega vaker niet dan wel, maar voor elke keer dat het wel werkt, hoeven we onze telefoon niet te gebruiken. Ik moet wel bekennen dat ik nog niet bekend ben met alle ins & outs van het apparaat, mede door de zeer gebrekkige handleiding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu al enkele jaren de Motorola TRKL T7 die ons tijdens diverse caches (vooral in de nacht) al veel plezier heeft gegeven.

Het bereik is zelfs in het bos prima, maar ja... Hoever ga je op een gegeven moment uit elkaar om de 'glimmertjes' te zoeken? Dat zal géén kilometers zijn, dus weet ik niet echt hoeveel ze aankunnen (volgens de specs 10 km).

Maar dus zelfs nog in de tijd dat zo'n beetje iedereen wel een (smart)phone op zak heeft, zijn ze dus nog echt reuze makkelijk.

Zo kan je de smartphone nog inzetten voor eventueel speurwerk op internet en zijn niet de batterijen daarvan leeg door langdurig onderling contact.

 

Groet, Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...