Spring naar bijdragen

Gebruik Van Portofoon - Walki Talki


GoudHaartje

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Wil je echt serieus gebruik maken van deze manier van communicatie, ga dan inderdaad voor de PMR. LPD is leuk voor de kinderen op de camping, zijn over het algemeen vrij breedbandig, spetteren vaak en zijn erg gevoelig voor storingsbronnen. Let bij aanschaf van een PMR wel op dat je géén Amerikaanse import koopt, deze lopen volgens de Nederlandse wetgeving buiten de hier toegestane band en derhalve ben je in overtreding. Veel toeristen kopen tijdens vakantie in de USA een PMR set die men na afloop hier via Marktplaats dumpt.

 

Zowel de PMR als de LPD portofoon werken in de 70 cm band (ca. 446 MHz) en zijn afhankelijk van de ter plaatse aanwezige omstandigheden. Deze band is niet de beste voor het gebruik van portofoons. Optimaal is een zgn. zichtverbinding, deze zal (zeker in een bos) zelden aanwezig zijn. Over 1 ding kan je zeker zijn; alle op de doos vermelde bereiken worden nimmer gehaald, ook niet bij vrij zicht met een volle batterij!

 

Het zendvermogen van een PMR porto is wat stabieler, evenals de afname van de batterij sterkte. Ook het signaal is schoner. Investering in een PMR met een extra batterij loont zich, het merk maakt op zich niet zo veel uit. Ze werken immers allemaal op de zelfde frequentie. Over het algemeen leveren PMR fabrikanten ook de meer professioneel gebruikte apparatuur en stop zijn kennis ook in een simpel stukje techniek als de PMR waarbij niet alleen aandacht voor het zenden is, maar ook nagedacht word over de ontvangst. Vanwege het meer en meer outdoor gebruik worden ze wat robuuster gemaakt en kunnen ze tegen een stootje. Kwalitatief is het allemaal net even wat meer. Ook het verkrijgen van reserve onderdelen van bv. een antenne is over het algemeen mogelijk. PMR heeft ook vaak wat extra functies zoals een oproepfunctie en het zgn. CTCSS systeem.

 

Top of the market zijn Icom Motorola, Kenwood, Standard (Vertex) en als midrange Midland.

 

Groeten,

 

Dantan PD0JDF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(knip)

Zowel de PMR als de LPD portofoon werken in de 70 cm band (ca. 446 MHz)

 

Niet helemaal correct: PMR zit op 446.00625 tot 446.09375 MHz, LPD zit op 433.075 tot 434.775 MHz.

 

Max. toegestaan zendvermogen voor PMR: 500 mW; Max. toegestaan zendvermogen voor LPD: 10 mW. Daarmee is LPD al veel minder geschikt om in het veld te gebruiken. LPD vindt meer zijn toepassing in bijvoorbeeld babyfoons (hoewel er ook wel babyfoons zijn in de PMR-band).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geloof me, zowel PMR als LPD bevinden zich in de 70cm band (UHF).

 

Ook het gebruikte vermogen is niet bepalend voor geschikt gebruik. Dat zou inhouden dat gebruik van LPD beter zou worden bij het maken van meer vermogen.... Er zijn meer aspecten die een verbinding geschikt maken. Persoonlijk zet ik liever 10mW neer in de 2 meter band (144-146 MHz) dan dat ik een half Watt bij gebruik in de 70cm.

 

Dantan PD0JDF

bewerkt door Dantan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Motorola TRKL T7 ziet er degelijk uit Leo....enne....niet duur ook! :)

 

Groetjes,

TARGET77

Zucht, dát viel me ook al op. Ik heb er nog bijna 100 euro voor betaald. :crybaby:

Maar hoe dan ook, 't is een echt fijn setje en je kan eventueel nog andere moterola's koppelen zodat je met z'n vieren (of meer) tegelijk kan communiceren.

 

Groet, Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leo,

 

Het mooie van PMR is dat het universeel is. Dus heeft het ene team porto's van Motorola en de ander een of ander merk van de Lidl dan kan men gewoon met elkaar communiceren in het veld. Ideaal als je met andere teams op pad gaat bij een grote multi of nachtcache. Ikzelf heb twee porto's van Vertex Standard die ik voor mijn werk gebruikt. Ik heb deze ook ingeprogrammeerd met PMR-kanalen.

 

Groetjes,

TARGET77

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...