Spring naar bijdragen

Adopteren, waarom eigenlijk?


Team Aragorn

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Want is het wel zo'n goed idee om caches te (laten) adopteren? Nederland ligt al zo vol, je zou eigenlijk blij moeten zijn als mensen besluiten hun cache op te doeken. Dan is er weer ruimte om een andere te plaatsen. Bovendien: het is leuk om cache-eigenaar te zijn, maar dan toch wel van een eigen bedenksel en niet van de creatie van iemand anders. Tot slot: bij mijn laatste caches heb ik bij het vragen van toestemming gemerkt dat de toestemming aan mij PERSOONLIJK werd gegeven. M.a.w. zomaar adopteren kan in veel natuurgebieden niet eens.

 

Wat vinden jullie ervan?

 

Groetjes, Fangorn.

 

PS Het is een algemene vraag, het gaat me niet om de caches die vandaag ter adoptie werden aangeboden.

 

Waarom zou adopteren niet goed zijn? Ik denk dat dat per cache en per cacher verschillend is. Ik zelf zou niet iedere cache willen adopteren, maar een andere weer wel.

Maar nu ik dit draadje zo eens gelezen heb, zie ik wel een verschil, de zogenaamde oude garde wil schijnbaar van het adopteren af, terwijl de jongere garde zo hun bedenkingen hebben.

Mijn persoonlijke mening is, indien iemand zich geroepen vindt om de aangeboden caches te adopteren moet hij dat zeker doen. Als de toestemming op de persoon is gegeven lijkt het mij zinvol dat beide (de oude en nieuwe) eigenaar eens contact moeten opnemen met de toestemmingsgever en kan de cache misschien toch behouden worden.

Zelf heb ik er kortgeleden ook een geadopteerd en hij ligt er weer. Persoonlijk vond ik deze de moeite waard om te behouden.

bewerkt door Remunj
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zo is dit draadje toch weer tegen de wil van de topickstarter een soort of technische vragen draadje geworden waar geen ruimte voor discussie is gegund.

 

Er is in ieder geval weer een geldige deelnemer van het "Event der Bannelingen" bijgekomen.

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met mijn ca. 170 gevonden caches voel ik me nog een beginner. Hierbij ben ik al caches tegengekomen waarvan ik niet snap waarom ze er liggen; op totaal oninteressante plekken. Deze zouden wat mij betreft dan ook niet geadopteerd hoeven worden. Daarentegen zijn er ook caches bij, die bijzondere plekken laten zien en die soms zelfs leerzaam zijn en waar ik anders niet zomaar gekomen zou zijn. Daarvan ben ik erge voorstander dat deze geadopteerd worden.

Dus naar mijn idee mag het adopteren blijven bestaan, maar dan wel een beetje selectief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo all,

 

Dit is een spreuk van Hawkeyes en daar sta ik achter:

 

Cache Kwaliteit verhogen? Als je 5 of meer caches online hebt staan, archiveer of verbeter dan de slechtste!

 

waarom heb je er dan 13? :rolleyes::ph34r:

bewerkt door sukor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het een mooie cache is, die nog steeds vaak gevonden wordt en waarbij uit de logjes blijkt dat de vinders de cache zeer waarderen, dan ben ik helemaal voor adopteren als de eigenaar de cache niet meer wil/kan onderhouden. En de cache ligt er al, dus er is ooit toestemming voor verleend -- met een nieuwe cache (en eventueel een nieuwe route) in hetzelfde gebied is het maar afwachten of dat weer gaat gebeuren.

 

Maar ook hele mooie caches zouden beter geruimd kunnen worden als ze nauwelijks meer gevonden worden -- dan heeft zowat iedereen die 'em binnen zijn 'actieradius' heeft 'em wel gedaan, en wordt het misschien tijd voor iets nieuws. En natuurlijk is dit een vaag criterium, maar ik denk dat iedereen wel een paar caches kan bedenken die hij graag zou willen adopteren als het er van zou komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Beter een goede cache adopteren dan een slecht cache neerleggen" :yes: , en zo kan ik nog wel wat spreuken bedenken.

Adopteren vind ik een goede mogelijkheid. Het is al gezegd, als het een waardeloze cache is heeft hoogstwaarschijnlijk toch niemand belangstelling voor adoptie en verdwijnt de cache alsnog in het archief. Ik ben bvb erg blij dat First Dutch ooit is geadopteerd, daardoor kon ik ook de allereerst in NL geplaatste cache loggen.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die adoptie afwijzen om de reden dat wanneer die caches in het archief verdwijnen zich nieuwe mogelijkheden tot plaatsen aandienen en er dan weer iets nieuws te vinden/loggen valt, hehe. :)

 

Leuke spreuk van Hawkeyes ook, het probleem hierbij is dat je nooit klaar bent met verbeteren omdat er altijd wel een (relatief) slechtste cache blijft in je arsenaal aan geplaatste caches. B) , waardoor je weer niet aan zelf zoeken toekomt.............

bewerkt door Axel-F
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een cache adopteren kan ook nuttig zijn.

Ik cache nu een jaar en heb er nog niet zo veel gevonden, maar ik vindt het wel erg leuk.

Een eigen cache lijkt mij helemaal leuk, maar ik vindt dat ik daar nog mee moet wachten.

Als ik in de buurt een cache zou kunnen adopteren omdat de originele legger dat niet meer kan (om wat voor reden dan ook) is dat een goede mogelijkheid om te kijken wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden van de cache en hoeveel tijd dat kost.

Als dat allemaal goed gaat is de stap naar een echte eigen cache weer wat kleiner geworden.

als ik een cache zou adopteren zou die wel aan een aantal voorwaarden moeten voldoen, n.l. een cache die ik zelf leuk vindt om te doen maar dat zal wel voor eenieder gelden.

 

Gravesteyn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Adopteren, ja waarom niet. Deze mogelijkheid is niet voor niets in het leven geroepen.

Als iemand geen cache wil adopteren dan doet hij/zij het toch niet. Wil iemand wel, dan doet hij/zij het wel.

Of iemand een cache mooi/goed of slecht vind is een persoonlijk iets en voor eenieder weer anders.

De cache was en is goedgekeurd, dus voldoet hij aan de criteria en alleen dat geld volgens com.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Addopteren, goede zet zo blijven de oude vaak mooie cache behouden.

Zie het als een stukje monumentenzorg.

 

OFF TOPPIC

Ach en dan die FLUT regel van een ene Hawkeyes 5 caches of meer etc..........

Wat moet je met zo'n uitspraak. En die zit dan in het bestuur van NL

Laat hem aub opstappen en ergens anders zijn onzin uit kramen.

 

Een ieder doet wat hem goed dunkt en slechte caches bestaan niet, slecht onderhoud

wel, heb je veel caches zorg dan dat je ze onderhoud.

 

My 2 cents Masterchef

Die graag met Barny mee wel :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, da's toch leuk. Na een half dagje weer eens kijken naar dit onderwerp en er zijn flink wat antwoorden, zowel on als off topic.

 

Enkele voorstanders van adoptie stellen dat het zonde is om een cache waarvoor ooit toestemming is verleend, zomaar op te heffen. Ehhh, vergis je niet mensen, veel oudere caches liggen volgens mij nog steeds ZONDER toestemming. Grandfathered en zo.

 

Ik kan me goed voorstellen dat er caches zijn die emotionele waarde hebben en daardoor voor veel mensen behouden mogen blijven. Zoals inderdaad First Dutch (ooit gedaan) en de caches van Reintje (helaas nog steeds niet aan toe gekomen, maar staan wel op de wishlist).

 

Aan de andere kant: het argument van alleen een mooie tocht, of een bijzondere locatie, is dat een reden voor adoptie? Kom op, waar is de creativiteit? Zeg me niet dat al die caches 100% niet voor verbetering vatbaar zijn.

 

Geocaching is niet statisch maar dynamisch. Zoekers komen en gaan; plaatsers komen en gaan. Caches komen en gaan!

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit me net te bedenken; stel dat de server van .com crachen en alle beschrijvingen zijn niet meer te vinden :)

 

Dat ruimt lekker op, want ik denk dat lang niet iedereen zijn beschrijvingen bewaart.

 

Zonnig spoor

 

ZUURTJE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit me net te bedenken; stel dat de server van .com crachen en alle beschrijvingen zijn niet meer te vinden :yes:

 

Dat ruimt lekker op, want ik denk dat lang niet iedereen zijn beschrijvingen bewaart.

 

Zal wel meevallen. Staan een best aantal servers geclustert daarzo. Om over backups nog maar te zwijgen.

 

Zonnig spoor ZUURTJE

 

Oh, zijn de TB's van jou? :)

 

@Barny: Mag ik ook komen op het event? Ben ook al een aantal onterechte bans en verwijderde postings rijk. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...