Spring naar bijdragen

Ik wil graag beginnen met geocachen...


Hoffie

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Vorig jaar ben ik met kennissen mee geweest om te geo-cachen.

Nu wil ik heel graag zelf aan de gang, maar waar te beginnen?

Ik zou graag iets willen aan schaffen waarmee ik naast geo-cachen ook kan navigeren.

Liefst een all-in-one oplossing of, als dat beter is, twee verschillende apparaten.

Nu ben ik een volslagen nit-wit op dit gebied dus zou ik graag wat wegwijs gemaakt willen worden in deze materie.

Ik woon in Best (omgeving Eindhoven)

Is er iemand die samen met mij wil kijken naar wat de mogelijkheden zijn en mij evt. op 'sleeptouw' zou willen nemen om het geo-cachen te oefenen.

Ook wil ik graag advies over de aan te schappen apperatuur en bijbehorende software.

Alle goed toegankelijke informatie is welkom.

 

Groeten,

 

 

p.s. Ik woon in Best, omgeving Eindhoven dus!

bewerkt door Hoffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Topictitel gewijzigd van HELP in... nouja, wat het nu is. Wil je hulp hebben dan juist niet alleen een topictitel starten met alleen maar help, maar een duidelijke topictitel waar men iets aan heeft, waar men direct mee kan zien wat er aan de hand is :lol1:

 

Gewoon maar even een tipje. Voor hulp moet je verder niet bij mij zijn maar bij de andere bezoekers van geocaching.nl :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lees allereerst dit: dit

 

 

De FAQ heb ik al gelezen. Verder heb ik al ff wat gegoogled en gezien dat bv de MIO P360 interessant kan zijn. Maar dan........... Welke software heb ik nodig, hoe stel ik alles in, hoe begin ik. Ik zou graag daadwerkelijk met iemand 'mee willen lopen' om op die manier minder onthand te zijn. Ik ben bang dat ik anders mijn interesse afneemt wat heel jammer zou zijn mede gezien de aanschafprijs van de verschillende componenten.

 

Groeten,

 

Hoffie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik ook een P360, maar deze gebruik ik alleen voor Navigatie. Voor geocaching vind ik hem niet geschikt: de accu van een/mijn P360 laat het veel te snel afweten.

 

Een GPS apparaat dat prima voldoet hoeft niet zo heel veel te kosten. Een Garmin eTrex H is al te koop beneden de € 100. Ik zou zelf navigatie en geocaching gescheiden houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de GPSmap 60Cx, waar je dus ook mee kunt navigeren. Ik hou het dus niet gescheiden, maar bevalt prima. Heb je wel kaarten nodig (bijvoorbeeld City Navigator). Ook heb ik er TOPO NL op staan, waarmee de bospaden ook zichtbaar zijn. Kost een berg, maar tis wel handig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat de apparatuur betreft zou ik eerst misschien een wat eenvoudiger apparaat aanschaffen. Zoals Team van Stoffelen al zij kun je al een eTrex voor onder de honderd euro kopen.

Als je dan na een jaar nog steeds veel plezier aan het geocachen hebt, koop dan een wat duurder apparaat. Navigeren combineren met geocachen kan prima met PDA's , maar een outdoor-GPS is gewoon robuuster en de batterijen gaan een stuk langer mee. Met mijn PDA kan ik een uur of 3 navigeren, maar met mijn 60 Csx wel drie keer zo lang. Ook ligt een GPSr wat lekkerder in de hand, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

 

Veel plezier met het zoeken naar het juiste apparaat. Misschien is er wel een cacher in de buurt die een tweede GPS heeft liggen om het eens uit te proberen. Maar probeer zoveel mogelijk zelf uit. Je wilt ten slotte niet afhankelijk zijn of iemand met je mee gaat. Begin met een paar eenvoudige caches om te zien hoe het een en ander werkt (verstopplekken, fysieke waypoints enz.).

 

Veel plezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of huur eerst eens een apparaat bij bijvoorbeeld Bever Zwerfsport of een andere outdoor zaak. Dat hebben wij eerst ook gedaan en daardoor kregen we na een paar keer lopen al een beter idee van wat we aan wilden schaffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Starten met Bever Zwerfsport is een goede tip.

 

Bever geeft geregeld cursussen met GPS: kijk maar eens bij http://www.bever.nl/agenda/gps

Deelname aan cursussen is mogelijk zowel mét als zónder GPS. Kun jer er eentje van hun huren tijdens de bijeenkomst die op verschillende plekken in Nederland wordt gehouden.

23 augustus en 6 spetember in Eindhoven

 

Succes ermee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikzelf ben begonnen met mijn eerste 10 of wat caches zonder gps. Gewoon om te "proeven". Dat gaat prima met traditionals, maar je wilt toch ook echte wandelingen hebben middels multicaches. Hiervoor heb ik de Etrex Euro H gekocht. Dat is een goedkoop instapmodel. Daar kun je jaren plezier van hebben bij het geocachen. En bovendien nog erg eenvoudig in gebruik/bediening.

 

Het enige nadeel is, is dat er geen "tomtom functie" op zit. Dit is handig als je meerdere caches op een dag wilt lopen. Als je het cachen leuk gaat vinden, ga je dat in het begin zeker doen. Dan hoef je niet voor elke cache een routebeschrijving uit te printen. Maar daarvoor kun je vrij goedkoop een tweede apparaat (lees: echte tomtom of ander merk) voor aanschaffen. Met die twee apparaten kun je jaren vooruit.

 

Ik zou zelf niet een GPSr gaan huren, tenzij je alleen een dagje wilt proeven van het geocachen. De meeste duurdere apparaten hebben zoveel functies, die je niet met één dag huren leert en/of nodig hebt. Het zoeken naar de juiste GPSr is toch iets persoonlijks en die persoonlijke wensen krijg je pas als je wat ervaring hebt opgedaan tijdens het cachen.

 

Succes met je start! Helaas woon ik in midden Nederland. Ik had je graag op weg geholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Off Topic...

 

@Arend,

 

Die fout heb ik in het begin ook gemaakt !

 

Ik wist van het bestaan van de NIEUWE BERICHTEN knop, rechts bovenin, NIET af !!

 

En dacht net als bij MARKTPLAATS bv., om mijn bericht in drie verschillende topics te plaatsen, om er "zeker" van te zijn dat iemand er misschien van op de hoogte zou raken....

 

Hè SN@G :dribble::ph34r:

 

Waarschijnlijk is dat hier ook het geval.

 

IkbenMamma (niet IkbenGamma )

bewerkt door IkbenGamma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...